Hop til indhold

Er nogen hunde mere udsatte for overfald?


Gæst
 Share

Recommended Posts

Ja som overskriften lyder, så undrer jeg mig over om nogen hunde bare er et udsat offer uden en synlig grund?

Jeg står jo og leder efter en ny hund, men jeg har måtte arbejde hårdt og længe efter Jack, pga. Alle de gange fremmede hunde er sprunget på ham. For det gav mig angst at kæmpe med hans angst så længe.

Jack var en glad og frisk, umiddelbart rask hvalp, som blev sprunget på første gang som 3 måneder gammel af en tæve som var ved at passerer, Jack var i plads, vi var trukket op i sneen, fordi tæven var kendt for at være sur og ejeren var dårlig gående.

Ejeren får sluppet Flex linen og hun ryger på Jack. Lang historie kort, alle løse små/stærkt aggressive/eller bare hidsige hunde, har altid skulle komme efter ham, selv hvis han stod med ryggen til! De kunne fare forbi Jacks hunde venner, og direkte på ham. Nogen lavede større skade end andre, især psykisk. Efter den første gang var han mørkeråd i flere måneder.

 

Jeg har altså fra dag et måtte adfærds træne, hjælpe og støtte. Og alligevel lærte han jo at udfald virkede og at han skulle forsvare sig med lyd. Sjovt nok, holde han mund, når der kom en løs hund og lod mig styre det. Vi har haft massive problemer med løse hunde herude, som er løst nu, men det var lige et par stykker som altid stod for skud, deriblandt Jack.

Og jeg har altid undret mig, da Jack ikke en gang gjorde skade på nogen, han knurrede aldrig og var altid frisk på en leg fremfor ballade.

 

Hvad tænker i? Er der bare nogen hunde som andre ikke kan lide? Hvad er jeres erfaringer?

 

Skal lige siges, ingen tvivl om at da jeg fik min angst så blev Jacks angst værre, men jeg startede bare med at elske alle hunde og både Jack og jeg var bekymringsfrie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo teorier om at rovdyr tænder på adrenalin, og ved angst, udskilles adrenalin. Den første episode har måske været uden grund, men det kan tænkes at de efterfølgende simpelthen er udløst af Jacks angst for andre hunde?

Det er en bestemt mulighed! Dog udviste han ikke angst for andre hunde, før 10 måneders alderen og det blev en meget udfarende adfærd han fik til sidst. Hvor mørke ræden mindede om når han var bange for fyrværkeri.

 

Dertil historien om Jack skal det siges at dyrlægen mener at den rygskade han havde, var medfødt, pga. der ingen trauma var omkring skaden, jeg er dog ikke enig. Men at hvis han var syg, så kunne det måske være en mulighed? Hvor normalt er det at hunde på laaang afstand kan fornemme en "svagere" hund? Jacks adfærds behandler mente netop ikke at han udviste svaghed, men at han gik i stivne når de kom tæt på, indtil han så om de ville lege eller slås. Men det har jo bare intet med det når fremmede hunde kunne komme løbende fra lang afstand nogle gange efter ham

Link til indlæg
Del på andre sites

Jaaeee det vil jeg tro man godt kan sige.... fordi jeg har haft en hund, der faktisk havde en temmelig uheldig måde at henvende sig til andre hunde. Det var blandingen, der gjorde det. Borderen i ham stirrede en del, mens kareleren løftede hans kropsholdning så han synede smart i en fart, selvom han ikke var det - og så havde han meget lyse øjne, som mange hunde reagerede på. Dette førte tit til, at andre hunde truede ham - og så slog en virkelig dårlig kombi igennem: borderen i ham holdt blikket fast på dem, mens karelen ikke veg en milimeter.... det gav Ace mange overfald og til sidst fik han et liv uden andre hunde og som fuldtids hyrde - noget han trives med. Så på den måde kan man godt komme til at lave en blanding fx, der signalere nogle dumme ting til andre hunde uden at ville det. Det var ret frustrerende for os alle

 

Da vores elskede Hugos gigt slog igennem, opdagede vi det blandt andet fordi andre hunde begyndte at tumle ham. Han blev simpelthen svag - og nogle lod til at trigges af det og så væltede de ham eller overskred hans grænser. Han kunne derfor ikke gå i hundeskov mere da gigten begyndte at vise sig - han blev meget trykket af det, og det var synd. Det var især yngre hanner, der var grove mod syge Hugo

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemer er bare at Jack ikke var i nærhed kontakt med de fleste som har hoppet på ham, det har været hundene som er købet tværs gennem plæner, over veje osv. helt uden at have kontakt med ham først.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det tror jeg.

 

Det du fortælle om jack kunne jeg have sagt om min Sheila.

 

Hun var en magnet for gale så vel som søde hunde.

 

Tværs over en trænings bane fuld af andre hunde for at komme over til Sheila som stod med ryggen til og ikke havde kigget på den anden hund.

 

Mange hunde til træning har været så draget af hende at de ikke kunne koncentrere sig. Og ikke plejede at være sådan.

 

Hun er også blevet over faldet uden indledning og bagfra

 

Efter hun blev steriliseret som 9 årig er der sket en ændring. Hun fik dog også angst da hun var ti og ændrede være måde , så det kan også spille ind. Hun har været forskånet for overfald siden hun var 9.

 

Jeg tror selv at hun lugtede og måske ubevidst udsendte signaler om høj status og i nogle hunde øjne af dum kælling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine 3 er vidt forskellige, men ingen af dem har været særligt udsatte for grimme oplevelser. Karla er en rappenskralde, der råber røv først og spørg bagefter, hvis andre hunde generer hende. Johna er mild og god som dagen er lang og hisser andre hunde sig op, ja så går hun bare sin vej. Wilma er en bulderbasse, der underkaster sig logeså snart hun indser at andre hunde synes det er pisseirreterende at få 11kg buldozer kastet lige i masken.

 

Og bare lige for at du ikke skal leve i frygt, så behøver et overfald som hvalp ikke at ende som Jack! Johna blev overfaldet af en kællingetæve til et agilitystævne, da hun var 9 uger gammel. Tæven samlede hende simpelthen op i farten og ruskede hende! Havde heldigvis ikke ordentlig fat, så hvalpen ryger ud af munden på hende og flyver gennem luften. Jeg var sikker på, at det var den hundehvalp! Skadet for livet!

 

johna? Tja, hun rejste sig op, rystedee sig. Gik tilbage til mig og Karla og fortsatte tilværelsen fuldstændigt uændret. 4 år senere har hun aldrig haft en konflikt og elsker stadig alle hunde og alle mennesker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg kan godt forstå din "frygt" lidt - Walther blev overfaldet som 10 uger - taget i nakken og rusket rundt, i dag er han snart ti år og han er så god og blid som dagen er lang, han vender hellere den anden kind til end går igang med slagsmål.

 

Zeus blev ikke overfaldet men rendt over ende af en stor han hund, han har desværre det med at lave udfald mod andre han hunde, dog har vi trænet det meste væk og det sker sjældent efterhånden, men er da ikke vild med at møde løse hunde efter det her det må jeg indrømme. Ja jeg hader at der komme løse hunde hen til os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemer er bare at Jack ikke var i nærhed kontakt med de fleste som har hoppet på ham, det har været hundene som er købet tværs gennem plæner, over veje osv. helt uden at have kontakt med ham først.

Men sådan er der desværre bare nogle hunde der er, det vil jeg kalde sort uheld. Noget andet er at du skriver at Jack bliver udset blandt andre hunde, for det jo noget med ham at gøre. Jeg tænker bare at når han kan stå helt stille med ryggen til, så kan det jo knap nok være noget han signalerer, der gør udfaldet.

 

Hvor stor er Jack?. Jeg så tydelig forskel på andre hundes reaktion (hunde som jeg kendte) når jeg gik med Thailo, i forhold til hvis jeg gik tur med min venindes broholmer. Og Jack er oven i købet overvejende sort ikke?. Mørke hunde har det lidt op ad bakke i forhold til andre hundes tillid (egentlig også overfor mennesker) hvis man sammenligner med lyse hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men sådan er der desværre bare nogle hunde der er, det vil jeg kalde sort uheld. Noget andet er at du skriver at Jack bliver udset blandt andre hunde, for det jo noget med ham at gøre. Jeg tænker bare at når han kan stå helt stille med ryggen til, så kan det jo knap nok være noget han signalerer, der gør udfaldet.

 

Hvor stor er Jack?. Jeg så tydelig forskel på andre hundes reaktion (hunde som jeg kendte) når jeg gik med Thailo, i forhold til hvis jeg gik tur med min venindes broholmer. Og Jack er oven i købet overvejende sort ikke?. Mørke hunde har det lidt op ad bakke i forhold til andre hundes tillid (egentlig også overfor mennesker) hvis man sammenligner med lyse hunde.

 

Det med farven passer bare ikke med at jeg har oplevet det samme med min gule tæve...

 

Sheila har altid tiltrukket sig andre hundes opmærksomhed. Også selvom hun ikke havde set dem. Det er helt anderledes med mysla, som tilsyneladende kan fuldstændig overses, selvom hun larmer...

 

Jeg har virkelig tænkt meget over det og eftersom det ændrede sig brat da hun blev steriliseret, så har jeg tænkt på om hun udskilte nogle dufte (hvilket vi jo ikke aner noget om) eller om hendes senere angst for verden ændrede hendes udtryk. Selvom hun umiddelbart går afslappet forbi en anden hund og fokuserer på mig eller på dufte foran hende, så kan det sagtens være hun spænder sig op i kroppen for at være på vagt. Hvilket hun har været efter det første overfald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sværere på afstand at læse mimik på en sort hund og dem med meget langt hår eller andre træk der gør kommunikation svær

 

Angående Karla så er hun jo ekstremt tydelig i sit sprog, så hendes mening om tingene skal nok blive set.

 

Dette er korrekt, hun er meget tydelig i sin "udtale" :mrgreen: og iøvrigt også en meget høflig hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det tror jeg.

 

Det du fortælle om jack kunne jeg have sagt om min Sheila.

 

Hun var en magnet for gale så vel som søde hunde.

 

Tværs over en trænings bane fuld af andre hunde for at komme over til Sheila som stod med ryggen til og ikke havde kigget på den anden hund.

 

Mange hunde til træning har været så draget af hende at de ikke kunne koncentrere sig. Og ikke plejede at være sådan.

 

Hun er også blevet over faldet uden indledning og bagfra

 

Efter hun blev steriliseret som 9 årig er der sket en ændring. Hun fik dog også angst da hun var ti og ændrede være måde , så det kan også spille ind. Hun har været forskånet for overfald siden hun var 9.

 

Jeg tror selv at hun lugtede og måske ubevidst udsendte signaler om høj status og i nogle hunde øjne af dum kælling.

Det kan godt være du har ret. Jack blev kasteret som 1,5 årig og det havde effekt lige til at starte med, men så startede det hele igen efter lidt tid. Men ingen tvivl om at Jack nok udstrålende en højere status ved hans hunde venner. Han var som min kammerat siger "the MAN!". Han, aldrig så meget som knurrede af dem, det var ikke nødvendigt, for han var fair og god til at blive respekteret af dem der kendte ham og godt til at respektere dem.

 

Mine 3 er vidt forskellige, men ingen af dem har været særligt udsatte for grimme oplevelser. Karla er en rappenskralde, der råber røv først og spørg bagefter, hvis andre hunde generer hende. Johna er mild og god som dagen er lang og hisser andre hunde sig op, ja så går hun bare sin vej. Wilma er en bulderbasse, der underkaster sig logeså snart hun indser at andre hunde synes det er pisseirreterende at få 11kg buldozer kastet lige i masken.

 

Og bare lige for at du ikke skal leve i frygt, så behøver et overfald som hvalp ikke at ende som Jack! Johna blev overfaldet af en kællingetæve til et agilitystævne, da hun var 9 uger gammel. Tæven samlede hende simpelthen op i farten og ruskede hende! Havde heldigvis ikke ordentlig fat, så hvalpen ryger ud af munden på hende og flyver gennem luften. Jeg var sikker på, at det var den hundehvalp! Skadet for livet!

 

johna? Tja, hun rejste sig op, rystedee sig. Gik tilbage til mig og Karla og fortsatte tilværelsen fuldstændigt uændret. 4 år senere har hun aldrig haft en konflikt og elsker stadig alle hunde og alle mennesker.

Jeg er rigtig glad for at du lige delte Johna's oplevelse, for jo jeg har lidt en frygt for at ende i en situation som Jacks igen.

 

Jeg kan godt forstå din "frygt" lidt - Walther blev overfaldet som 10 uger - taget i nakken og rusket rundt, i dag er han snart ti år og han er så god og blid som dagen er lang, han vender hellere den anden kind til end går igang med slagsmål.

 

Zeus blev ikke overfaldet men rendt over ende af en stor han hund, han har desværre det med at lave udfald mod andre han hunde, dog har vi trænet det meste væk og det sker sjældent efterhånden, men er da ikke vild med at møde løse hunde efter det her det må jeg indrømme. Ja jeg hader at der komme løse hunde hen til os.

Jeg er ked af at Zeus skulle opleve det, ingen burde have den situation :(.

Men sådan er der desværre bare nogle hunde der er, det vil jeg kalde sort uheld. Noget andet er at du skriver at Jack bliver udset blandt andre hunde, for det jo noget med ham at gøre. Jeg tænker bare at når han kan stå helt stille med ryggen til, så kan det jo knap nok være noget han signalerer, der gør udfaldet.

 

Hvor stor er Jack?. Jeg så tydelig forskel på andre hundes reaktion (hunde som jeg kendte) når jeg gik med Thailo, i forhold til hvis jeg gik tur med min venindes broholmer. Og Jack er oven i købet overvejende sort ikke?. Mørke hunde har det lidt op ad bakke i forhold til andre hundes tillid (egentlig også overfor mennesker) hvis man sammenligner med lyse hunde.

Jack var omkring 32 kg og 57 cm høj, men han var bred! Og stor, men ikke på samme måde som en højere hund også havde han et stort grød-hoved :P. Jo han var overvejende sort. Tænker bare at det er så sært at det kunne ske på afstand, endda større afstande

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...