Hop til indhold

foder og afføringsproblemer hos hvalp...


korvis
 Share

Recommended Posts

  • Svar 120
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Han får zoolac hver dag. Og det er jo lige det her grønne han får antibiotikaen for, altså han sked grønt før han fik antibiotika. Så får han antibiotika og har normalfarvet lort i nogle dage, og så pludselig kommer de her grønne lorte igen, og kun indimellem.

 

Jeg har gjort det man ikke skal - googlet. Det har jeg også gjort tidligere, men uden at finde noget. Nu var jeg så kløgtig at jeg søgte på engelsk, og så kom der lidt mere. Og det ser ud til at grøn afføring kan tyde på at der er noget med galdeblæren... Har ikke nået at rigtig læse mere om det, men det tror jeg at jeg gør. Dyrlægen sagde jo på et tidspunkt noget om at hun havde nogle idéer, men at det ikke var ret almindeligt hos hvalpe. Og der tænkte jeg straks at hun havde en mistanke om én eller anden sygdom eller et organ som ikke fungerer helt.

 

Terkel er jo frisk og glad som altid, så jeg venter med at ringe dyrlægen til på mandag. Det er også sidste dag på denne antibiotikakur. Skider han stadig grønt dér må jeg jo høre hvad hun har at sige, og nævner hun det ikke selv så spørger jeg om det med grøn afføring og galde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er rigtig at grønne pøller relaterer til galde. Både mavesyre - galde, bugspytkirtel og lever er jo medvirkende til at hunden (og mennesker) kan omsætte føden optimalt - hvis så noget ikke fungerer så bliver der produceret mere syre og så kommer der ubalancer i mave/tarm systemet.

Min Darwin havde det sådan en overgang - ekstremt dårlig mave - så var det grønt - så karry farvet - så blodtilblandet osv. det var forfærdelig fordi man ikke vidste en skid ellers var han jo frisk og glad - spiste og drak - det var en gåde - og både dyrlægen og jeg vidste ikke hvad vi skulle stille op med ham - så pludselig en dag hørte det op da han blev omkring de 3 år og så har der intet været siden - han skal bare ikke spise kornfri foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nemlig bare så frustrerende at ikke vide hvad pokker det er - og at det kommer og går lidt hip som hap!

 

De har jo fundet en ubalance i hans tarmbakterier, og det er så det han får antibiotika for nu. Det skulle være den helt rigtige antibiotika, der skulle en helt speciel til. Men eftersom han stadig skider grønt indimellem kan det jo ikke være dét der gør det - forudsat at antibiotikaen virker.

 

I starten troede jeg at det var det kornfrie der gjorde det - men nu har han ikke fået kornfrit i et stykke tid, og skider stadig grønt indimellem.

 

Det er også vildt underligt at det samme er sket ved begge antibiotikakure - først får han rigtig fin afføring, men efter nogle dage kommer der grønt igen.

 

Han har dog ikke haft rigtigt tynd mave før i går aftes, den har været lind/for løs, men først i går var den rigtigt tynd. Dog stadig ikke diarré-tynd. Har faktisk taget billede af det (sarte sjæle bedes lukke øjnene! :lol:):

 

thumb_IMG_1598_1024.jpg

 

Det er så ikke den helt grønne farve her, bare lidt hen ad grøn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hø hø :lol: den bæ bringer da minder frem.

Nej det er ikke noget at grine af - forstår godt du er vildt frusteret. Sådan havde jeg det i 1½ år før det fandt en løsning af sig selv. I dag har Darwin ingen antydning af at han har haft sådan et problem - det er næsten det mest frustrerende :???:

 

Kan Terkel holde vægten? Det kunne Darwin ikke - han tabte sig ekstremt meget og dyrlægen var konstant efter mig fordi han lå langt under grænsen. I dag har han endelig en pæn vægt omkring 14 kg - men det har holdt hårdt at opnå det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hø hø :lol: den bæ bringer da minder frem.

Nej det er ikke noget at grine af - forstår godt du er vildt frusteret. Sådan havde jeg det i 1½ år før det fandt en løsning af sig selv. I dag har Darwin ingen antydning af at han har haft sådan et problem - det er næsten det mest frustrerende :???:

 

Kan Terkel holde vægten? Det kunne Darwin ikke - han tabte sig ekstremt meget og dyrlægen var konstant efter mig fordi han lå langt under grænsen. I dag har han endelig en pæn vægt omkring 14 kg - men det har holdt hårdt at opnå det.

 

Jo, Terkel holder vægten, eller rettere sagt ta'r han på for han vokser jo ret meget lige nu! Jeg skulle godt nok skrue lidt op for foderet på et tidspunkt, men det var nok fordi han var i et "vokse-ryk" lige deromkring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige snakket med veninden, og har tænkt lidt... At hans lorte er grønne er pga. galde. Enten fordi der er noget galt med galden - eller også fordi foderet ryger for hurtigt igennem systemet. Og det passer jo faktisk med hans mønster, at morgenlortene har normal farve og dem senere på dagen er grønne. Morgenlortene har jo ligget i maven siden aftenen før, hvor "dag-lortene" ryger lige igennem. Veninden fortalte så om en fælles veninde, hvis hvalp/hund havde noget der lignede, og hun havde med succes givet den lidt Husk ovenpå maden. Og det skulle jo netop gøre at maden bli'r lidt længere tid i maven... Så nu tænker jeg på om jeg skulle prøve det? Det kan jo ikke skade i hvert fald, og det kan næppe ha' nogen betydning for antibiotikakuren/bakterierne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pas på ikke at give for meget "husk" og sørg for at det er rørt op med vand for det kan også give bagslag. Det gjorde det hos Darwin for det prøvede jeg også og så fik han for alvor dårlig mave. I stedet prøvede jeg med almindelig havre fras (morgenmads produkt) og dem åd han også som godbidder. Det bremsede det lidt og faktisk var det dyrlægen der foreslog det - så beaglerne her elsker havre fras :lol: man skal bare tage det frem så står de alle 3 i køkkenet :lol:

 

Du må prøve dig frem - for det er jo vigtig han får alle sine næringsstoffer mens han vokser til.

 

PS. Havreklid kan også anvendes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har Terkel eeeendelig skidt igen! Desværre er det jo kulsort udenfor så det er svært at sige om den var grøn eller ej... Men jeg tror den så ret ok ud. Hvilket også passer med at han ikke har skidt siden kl. 13 - og foderet altså har ligget længe i maven.

 

Forstår virkelig ikke hvorfor det svinger sådan..? :vedikke: I går sked han 2-3 gange om morgenen, 3 gange om eftm/aften indenfor virkelig kort tid, og så igen om aftenen. I dag har han "kun" skidt 4 gange, ca kl. 8, 11, 13 og så først nu kl 21. Det er jo et mere ok mønster, men det passer bare slet ikke med hans med. Han fik mad ca kl. 8, 15 og 20 så han har faktisk kun fået morgenmad før de 3 første gange, så har han fået både træningsgodbidder (foder), eftermiddagsmåltid og aftensmad før han sked igen... :hmm: I går passede det mere med at han sked efter hvert måltid... Jeg bli'r vist aldrig klog på det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Pas på ikke at give for meget "husk" og sørg for at det er rørt op med vand for det kan også give bagslag. Det gjorde det hos Darwin for det prøvede jeg også og så fik han for alvor dårlig mave. I stedet prøvede jeg med almindelig havre fras (morgenmads produkt) og dem åd han også som godbidder. Det bremsede det lidt og faktisk var det dyrlægen der foreslog det - så beaglerne her elsker havre fras :lol: man skal bare tage det frem så står de alle 3 i køkkenet :lol:

 

Du må prøve dig frem - for det er jo vigtig han får alle sine næringsstoffer mens han vokser til.

 

PS. Havreklid kan også anvendes.

 

Har også hørt det med at man skal være forsigtig med Husk... Tænkte ca. 1/2 tsk over maden om morgenen? Havrefras lyder ellers rigtig smart! :5up:

 

Nå, men nu har han skidt fint både i går aftes og her til morgen, så jeg tænker at jeg venter til jeg har snakket med dyrlægen i morgen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg snakket med dyrlægen her til morgen. Var så heldig at det var hende selv der tog telefonen, så vi fik en god snak om den videre plan. Der er jo i bund og grund kommet ro på Terkels mave nu, i og med at antibiotikaen nok har taget bakterierne. Teorien er så at han indimellem skider grønt fordi foderet går for hurtigt igennem tarmene. Det skånefoder han får nu er meget letfordøjeligt, og det er jo ikke så godt i den forbindelse. Så nu er planen at jeg sætter ham over på et almindeligt hvalpefoder - langsom overgang, selvfølgelig. Det burde gi' hans tarme lidt mere at arbejde med, så det bli'r i maven i lidt længere tid. Jeg spurgte så om det ville være dumt at skifte proteinkilde, da jeg gerne vil ha' ham over på Henne, som jeg kun har gode erfaringer med. Det syntes hun lød som en god idé, da fisk ville være en god proteinkilde for ham. Så det er planen for nu, og så er det bare om at vente og se hvad der sker.

 

Hvis det ikke ser ud til at fungere, så bli'r det den helt store omgang med blodprøver og tests. Men det hele lyder jo meget logisk, med at maden går for hurtigt igennem, og at et mindre letfordøjeligt foder kunne hjælpe på det, så jeg krydser fingre for at det "bare er det"!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har Terkel fået blandet Henne hvalpefoder i sin skånekost i to dage. Han fik én lille nævefuld i går, og to i dag. Og vi har søreme haft to rigtig fine "lortedage"! :5up: Både farve og konsistens er i orden, mængden er også ok, han har ikke skidt så mange gange, og mere regelmæssigt. Dejligt hvis der endelig kommer styr på det!!! Han er generelt virkelig madglad, og er heldigvis også rigtig glad for Henne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter flere dage med fine lorte og fint "skidemønster" KUN udendørs (!!!) kom den første indendørs her til morgen... Og den blev spist... Men "sporene" kunne tyde på ok farve. Han havde ellers skidt en pænt stor og helt normal lort i haven efter morgenmaden. Terkel vil pludselig bare ikke ud i haven, og han vil da absolut ikke skide! Så i går aftes kunne jeg simpelthen ikke få ham til det, og det er nok derfor der kom "lidt ekstra" her til morgen.

 

Han er nu oppe på 50/50 af skånekost og Henne, og i går aftes fik han også for første gang en rigtig snack - noget tørret fisk. Det ser ud til at maven ellers er fin, så indtil videre tilskriver jeg morgenens uheld at han ikke fik skidt i går aftes...

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så har vi haft en rigtig lortedag igen... :cry: Terkel har skidt mindst 117 gange! Og desværre flere af dem i hvalpegården. Og flere fik han også spist. Sjovt nok havde han ikke lavet noget som helst medens jeg var på arbejde, så alle er kommet medens jeg var hjemme, selv om vi har været rigtig meget ude. Han ter sig lige som en hvalp som har fået skældud for at lave ulykker - han sørger virkelig for at gøre det liiige hvor jeg går fra ham i to minutter! Jeg har f.eks. siddet med ham lige siden han fik mad, ca. to timer, og været ude med ham 3 gange i den tid - og lige da jeg går for at hente en ting i et andet værelse, så skider han og spiser det. Og sådan har det bare været hele dagen. Tror han har skidt sammenlagt 6-7 gange i dag, hvoraf kun én gang ude!!! Det eneste positive er, at hans lorte har virkelig god konsistens nu, lidt mørke og muligvis en liiiiille grøn tone i farven, men ellers fine... Jeg er virkelig ved at få fnidder af det her, og Terkel bli'r jo aldrig renlig så længe det står på... :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så har vi haft en rigtig lortedag igen... :cry: Terkel har skidt mindst 117 gange! Og desværre flere af dem i hvalpegården. Og flere fik han også spist. Sjovt nok havde han ikke lavet noget som helst medens jeg var på arbejde, så alle er kommet medens jeg var hjemme, selv om vi har været rigtig meget ude. Han ter sig lige som en hvalp som har fået skældud for at lave ulykker - han sørger virkelig for at gøre det liiige hvor jeg går fra ham i to minutter! Jeg har f.eks. siddet med ham lige siden han fik mad, ca. to timer, og været ude med ham 3 gange i den tid - og lige da jeg går for at hente en ting i et andet værelse, så skider han og spiser det. Og sådan har det bare været hele dagen. Tror han har skidt sammenlagt 6-7 gange i dag, hvoraf kun én gang ude!!! Det eneste positive er, at hans lorte har virkelig god konsistens nu, lidt mørke og muligvis en liiiiille grøn tone i farven, men ellers fine... Jeg er virkelig ved at få fnidder af det her, og Terkel bli'r jo aldrig renlig så længe det står på... :cry:

 

:ae:

 

Er sikker på det nok skal gå! Han er bare en dum hvalp der gør hvad han kan for at forpeste dit liv :lol: Er der ikke også stadig returret på kræet? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så fik Terkel dårlig mave igen, her til aften. Denne gang rigtig tynd mave, og temmelig mørk. Ikke decideret vand, men ret flydende. Godt nok fik han lige hapset en del af en mus tidligere i dag, kun et par bageben - men det er ikke min erfaring at de får tynd mave af mus. Og sidst han havde tynd mave ved jeg med sikkerhed at han ikke fik andet i sig, end sit foder og et par tyggepinde. Jeg får seriøst fnidder af den hvalps mave... Heldigvis er han selv frisk og glad - og det er vist mere end jeg selv efter hånd er..! :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så fik Terkel dårlig mave igen, her til aften. Denne gang rigtig tynd mave, og temmelig mørk. Ikke decideret vand, men ret flydende. Godt nok fik han lige hapset en del af en mus tidligere i dag, kun et par bageben - men det er ikke min erfaring at de får tynd mave af mus. Og sidst han havde tynd mave ved jeg med sikkerhed at han ikke fik andet i sig, end sit foder og et par tyggepinde. Jeg får seriøst fnidder af den hvalps mave... Heldigvis er han selv frisk og glad - og det er vist mere end jeg selv efter hånd er..! :roll:

 

Jeg ville lave skånekost af ris og torskerogn. Indtil mavsen er ok igen .så en uge hvor der tilføres almindelig foder . Og så forfra hvis det kommer igen. Gjorde vi med Milo som havde virkelig sart mave til han var omkring 1 år. Nu er han nærmest altædende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...