Hop til indhold

foder og afføringsproblemer hos hvalp...


korvis
 Share

Recommended Posts

Terkels mave er ved at drive mig til vanvid..!! Jeg tror ikke han har lagt én fornuftig pølle siden han kom. Da vi var til dyrlæge forleden snakkede jeg lidt med ham om det, og udover at skifte foder (igen!), foreslog han at man kunne tjekke for evt. giardia. Men jeg vil da mene at hvis de var giardia så burde flere hunde være smittede, enten min Iso eller nogen af opdrætters alle hunde, eller andre fra kuldet. Og det er de ikke.

 

Hvad han har fået af foder:

 

Terkel har hos opdrætter fået "lidt af hvert", sådan med vilje, så de netop ikke skulle få sarte maver.

 

Da jeg fik ham hjem fik jeg en pose Hills/science plan med. Det fik han kun i få dage, for han ville ikke spise det.

 

Så fik jeg en pose RC fra dyrlægen, og den spiste han fint. Lige den her aller første periode kan jeg faktisk ikke huske hvordan hans afføring var, jeg har nok ikke reflekteret over det men bare tænkt at "han får jo så meget nyt" hvis maven var underlig.

 

Herefter skulle jeg så vælge nyt foder, og fik anbefalet Olivers fra flere. Han fik først puppy start grain free, og det var her jeg først begyndte at bli' lidt bekymret. For han sked helt vilde mængder! Og alt for blødt.

 

Da han var ca. 12 uger gik jeg derfor over på "næste trin", large breed grain free. Og problemerne fortsatte.

 

Derfor besluttede jeg at gå væk fra Olivers, og er pt. i gang med TOTW pacific stream grain free, dvs. med fisk. Han skider nu stadig for blødt, men mængden begynder at bli' mere normal. Han er nu 14,5 uge gammel.

 

I tirsdags fik Terkel kiropraktisk behandling, og fik løsnet en del i lænden. Det kan påvirke maven. Han pruttede også helt vildt til sidst i behandlingen, noget han faktisk ellers ikke rigtig gør. Dagen efter så hans afføring virkelig mystisk ud - grågrøn, stinkende og splattet, det lignede virkelig slam. Det kan også være udrensning efter kiropraktorbehandlingen, men kiropraktoren mener det er mere sandsynligt at han bare har spist noget.

 

Herefter har hans afføring været meget skiftende. Her til morgen har han f.eks. først lagt en nogenlunde normal pølle, farve/mængde/lugt normalt, men stadig for blødt. Kort tid efter lagde han en grønagtig stinker igen...

 

Terkel er aldrig ude uden mig, så jeg er jo ret sikker på at han ikke har spist noget. Det eneste han en gang imellem får spist lidt af er græsafklip, men det har han ikke gjort de seneste dage.

 

Nu har han kun fået TOTW i en knap uge, så jeg fortsætter med det lidt endnu. Det er jo trods alt sket forbedringer selvom han indimellem stadig lægger nogle dårlige pøller. Men retter maven sig ikke så skal jeg til at skifte foder igen. Og så er det jeg tænker at både Olivers og TOTW er grain free, så måske jeg skulle prøve noget med korn..?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 120
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvalpe med mystiske maver giver jeg i 3 døgn kun kogt kylling med udkogt ris. Hvis det retter op med normalformet afføring tilsættes lidt af gangen opblødt hvalpefoder eller dåsemad ,her Hills Poppy. Og så mavetilskud, Zoo-lac, Canikur eller andet.

I dit sted ville jeg også få lavet en prøve for Giardia, alene fordi denne behandling kan tage sin tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpe med mystiske maver giver jeg i 3 døgn kun kogt kylling med udkogt ris. Hvis det retter op med normalformet afføring tilsættes lidt af gangen opblødt hvalpefoder eller dåsemad ,her Hills Poppy. Og så mavetilskud, Zoo-lac, Canikur eller andet.

I dit sted ville jeg også få lavet en prøve for Giardia, alene fordi denne behandling kan tage sin tid.

Han har fået både zoolac og prokolin uden den store effekt... Mht. giardia - burde ikke andre hunde også ha' det i så fald?? Kender ikke nok til det, men mener det smitter ganske forfærdeligt?

 

Skift foder!

Var det mig ville jeg vælge et hvalpefoder med korn fra en af de store producenter. RC, Hills, Eukanuba eller lignende.

Overveje at skifte til Henne, som alle mine andre har kørt topfint på... Med korn!

Link til indlæg
Del på andre sites

Han har fået både zoolac og prokolin uden den store effekt... Mht. giardia - burde ikke andre hunde også ha' det i så fald?? Kender ikke nok til det, men mener det smitter ganske forfærdeligt?

 

 

Overveje at skifte til Henne, som alle mine andre har kørt topfint på... Med korn!

 

 

Tror ofte hvalpes modstandskraft mod omverdens påvirkning af sygdomsfremmende organismer er forskellig fra hvalp til hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg ville også skifte foder, havde akkurat de samme "problemer" med Walthers mave - hvis jeg var dig ville jeg vælge Eukanuba for at prøve. Det var slet ikke det mærke vi ville køre på med Walther men han fungerer bare bedst på det - og ligger to flotte bæer hver dag faste og fine.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han har fået både zoolac og prokolin uden den store effekt... Mht. giardia - burde ikke andre hunde også ha' det i så fald?? Kender ikke nok til det, men mener det smitter ganske forfærdeligt?

 

 

Overveje at skifte til Henne, som alle mine andre har kørt topfint på... Med korn!

 

Ja, god idé. Jeg tror virkelig et foder med korn til ham er vejen frem. Det er i hvert tilfælde forsøget værd.

Nogle hunde trives bare ikke ret godt på kornfrit. Da jeg fodrede med kornfrit havde mine også nogle mærkelige lorte! Siden jeg skiftede har jeg ikke haft en eneste mærkelig lort!

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske skal du også lige tænke over proteinkilden. Bare lige så du overvejer hvilken proteinkilde det er, så du har det i baghovedet hvis han ikke fungerer/fungerer godt på et foder.

Og så kan du jo eventuelt køre en overgangsperiode med RC gastric, hvis du synes det er meget slemt. Dette er jo dog ikke hvalpefoder, så det vil jeg nok kun gøre hvis det er slemt.

 

Alle mine er vokset op på Eukanuba medium adult - Bonus lige en overgang på RC schæfer.

Hvad fik de hos opdrætter?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror ofte hvalpes modstandskraft mod omverdens påvirkning af sygdomsfremmende organismer er forskellig fra hvalp til hvalp.

Ved ikke helt om jeg forstår dig ret... Men mener du at Terkel godt kunne ha' giardia uden at de andre hvalpe har det? Der er jo også Iso, og opdrætters 5 voksne hunde, som ikke har nogle maveproblemer.

 

Ja, god idé. Jeg tror virkelig et foder med korn til ham er vejen frem. Det er i hvert tilfælde forsøget værd.

Nogle hunde trives bare ikke ret godt på kornfrit. Da jeg fodrede med kornfrit havde mine også nogle mærkelige lorte! Siden jeg skiftede har jeg ikke haft en eneste mærkelig lort!

Synes også jeg har læst om flere som ikke kan med kornfrit, og de får netop meget løs afføring.

Måske skal du også lige tænke over proteinkilden. Bare lige så du overvejer hvilken proteinkilde det er, så du har det i baghovedet hvis han ikke fungerer/fungerer godt på et foder.

Og så kan du jo eventuelt køre en overgangsperiode med RC gastric, hvis du synes det er meget slemt. Dette er jo dog ikke hvalpefoder, så det vil jeg nok kun gøre hvis det er slemt.

 

Alle mine er vokset op på Eukanuba medium adult - Bonus lige en overgang på RC schæfer.

Hvad fik de hos opdrætter?

Jeg har også tænkt over proteinkilden, og skiftede derfor til fisk. Både Hill's og Olivers var med kylling. Der er jo kommet nogle forbedringer med TOTW, så tænker at fisk bør kunne fungere. Og det er ikke helt slemt, og ikke hver gang, så jeg prøver at finde et hvalpefoder der fungerer. Hos opdrætter fik de lidt af hvert, for at vænne dem til forskelligt, kan dog ikke forestille mig andet end at det har været kvalitetsfoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ved godt det ikke er politisk korrekt, men jeg er altså tilbage på RC schæfer ;) ikke kun det, men jeg har det hjemme og alle mine hunde får det hver 2-3 dag, desuden får de joshera festival og Oliver kornfri;) lige nu, jeg skifter ofte, men har altid RC det er faktisk det de fungerer bedst på;)

Jeg har også brugt RC i perioder, og har aldrig haft problemer med det. Terkel fik jo også en pose RC ét-eller-andet, men det var i den periode hvor jeg ikke lige havde fokus på afføringen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der grøn/grålige spalt bæ er fordi det gærer i maven på ham. Han får nogle ting i foderet fra forskellige plantefibre i det kornfri som han ikke kan nedbryde og så gærer det i maven i stedet for. Jeg vil tro at vandopløselige fibre som ris og havre vil være godt til hans mave.

 

Jeg kender det alt for godt med mine beagler. Pludselig kunne de lukke sådan noget ud og i slemme tilfælde også slim og blod. Jeg har jo desværre tidligere været fanatisk omkring kornfri - men så endelig for 1½ - 2 års tid siden erkendt at det bare ikke dur. Siden da har alle mine hunde fået foder med korn i - samt våd foder (james wellbeloved) De spiser lige nu Hills natures best - den har de til dato fungeret bedst på. Jeg har fået reddet mig et par ekstra poser - så vi har til lidt tid da foderet nu ikke produceres mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han har fået både zoolac og prokolin uden den store effekt... Mht. giardia - burde ikke andre hunde også ha' det i så fald?? Kender ikke nok til det, men mener det smitter ganske forfærdeligt?

 

 

Overveje at skifte til Henne, som alle mine andre har kørt topfint på... Med korn!

 

Gør det. Du har vel noget af iso han kan starte med. For en kort periode sker der ikke noget ved det.

 

Det er et let fordojeligt foder du skal have og det er ofte hos de store producenter.

Link til indlæg
Del på andre sites

I min familie købte de en sundopdrættet hvalp. Der var kun 2 i kuldet og den anden beholdt opdrætteren. Hvalpen i min familie udviklede hurtigt dårlig mave og den trivedes ikke som racen bør mht vægtøgning og kroplig udvikling. De var utallige gange til dyrlæge og det var et af de anerkendte hospitaler. På et tidspunkt fik de den hvalpetrimmet hos en dygtig opdrætter i den anden ende af landet , der ejede faderen. Hun skruede bissen på, og fortalte at noget var helt galt , men hvad??.Igen på dyrehospitalet og så fik den taget en masse prøver til analyse. Og svaret var giardia, som den så efterhånden havde lidt af i flere måneder. Tæven og den anden hvalp blev testet negative. Så familiens hvalp er sandsynligvis blevet smittet straks de begyndte at gå ture ude i naturen. Det kan altså ske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Giardia plejer at være gullig, stærktlugtende og splattet.. Med normale lorte indimellem..

Men "plejer" er død. Det kan sagtens være giardia. Og når der er giardia i omgivelserne, så kan det ramme mange hunde... Eller kun en enkelt..

 

...men det kan også være foderet. Og de mange foderskift.. Det er omkring 5 forskellige slags tørfoder han har fået hos dig indtil nu.. Det er måske lidt hård kost..

 

Når han fik "lidt af hvert" hos opdrætter, fik du så ikke at vide, hvad det "lidt af hvert" var for noget? Jeg tænker, at hvis han er vænnet til at få lidt "menneskemad" blandet i sit foder, så er det jo klart, at han ikke gider at spise tørfoderet bart...

 

Jeg synes ikke det er så smart at eksperimentere med endnu flere mærker.. Hellere få maven rettet op hurtigst muligt, og så kan du senere tage stilling til, hvad han skal leve af mens han vokser.

 

Det sidste foder, han (vistnok) fungerede på, det var RC. Han kunne lide smagen (forstår jeg godt:-P) og du husker ikke at han havde problemer med maven dengang.. Så der er stor sandsynlighed for at hans mave kommer i orden på RC. Hvis ikke, så prøv med lidt prokolin igen.

Jeg har stor respekt for RCs produkter. Ikke for deres ingrediensliste, men for den måde de forarbejder ingredienserne, så hunden får det optimale ud af foderet. Der er altså ret gode grunde til at dyrlægerne anbefaler det foder, når en hund har en eller anden slags problemer. Det er ikke kun et spørgsmål om at tjene mest muligt. Slet ikke i dag, hvor de fleste alligevel helst køber deres tørfoder over Nettet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, det "lidt af hvert" han har fået hos opdrætter er tørfoder, ikke menneskemad. De har bare givet dem lidt forskellige mærker/slags. Men jeg kan spørge nærmere ind til det. Han har dog ikke haft dårlig mave hos opdrætter.

 

Jeg tror at han har haft blød afføring hele tiden her, også på den ene pose RC - men i starten tænkte jeg at det bare var fordi han lige pludselig fik godbidder han ikke var vant til.

 

Det med at det grågrønne skulle være fordi det gærer i maven lyder jo logisk. Det er dog ikke grågrønt hele tiden, og har ikke været det fra start, det startede først i forgårs. I dag har han først lagt én med normal farve, så en grågrøn kort tid efter, og her i eftermiddags en med normal farve igen.

 

Giardia synes jeg ikke burde være sandsynligt, men hvis det fortsætter må dyrlægen tjekke ham for det.

 

Jeg tror jeg sætter ham over på noget med korn. Enten Hennes hvalpefoder, som Iso er vokset fint op på, eller også noget RC. Og så får han zoolac/prokolin lidt endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg lige snakket med opdrætter. Hvalpene har fået Science plan (det samme jeg fik med, med korn), RC (med korn) og Arions hvalpefoder (som hverken jeg eller opdrætter ved om det er kornfrit eller ej?). Derudover har de fået "smagsprøver" af bl.a. de voksne hundes tørfoder (dvs. en lille håndfuld piller smidt på gulvet i hvalpegården til alle 7 hvalpe), og lidt forskellige tyggepinde og godbidder når de var store nok til det. Uden at vide hvordan det var med Arion, så mener opdrætter i hvert fald at de til største del har fået hvalpefoder med korn. Så mon ikke det er det jeg skal prøve? Ser om jeg stadig har RC-posen liggende, så kan han bare få det samme til at starte med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som Pennys mave!

 

Der er stadig tendens til blød mave, men jeg er så også ret sikker på, at det kiropraktoren justerede er smuttet igen.

 

Grundlæggende kan både Penny og Terkel have et lidt skidt immunforsvar og så kan jeg se på Penny, at en overvældende oplevelse går lige i maven på hende - altså det jeg kalder stressmave.

 

Går det stadig fremad med Terkel og Iso eller kan der ligge noget der, Terkel reagerer på?

 

Skånemad: Ris og kylling gjorde ikke Pennys mave væsentlig bedre og det tænker jeg er pga. overbelastning som frustration, reaktioner fra Mille Katten mv.

 

Det er dybt frustrerende at ens hvalp har sådan en mave.

 

Jeg hyler med koret og tænker også noget mere struktur, som korn, i foderet.

 

Hvis Terkel er mere sart end resten af kuldet, kan han sagtens tage smitte til sig, som de andres immunforsvar afviser. man ser det f.eks. også med andre parasitter som lopper, at en hvalp/hund kan have i kilovis af dem uden at en anden hund i samme familie har dem.

Jeg tror virkelig, at man skal tænke meget i individforskelle her.

 

Hvis Pennys giardiatest næste uge kommer positiv tilbage, kan jeg foreløbig tilskrive det den dumme mave, men at en hvalp har parasitter betyder jo ikke, at dens mave ikke også er sart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og nu er forvirringen totatl... Terkel har nemlig præsteret at kun skide få gange i går - og i går aftes sked han slet ikke. Hvad sker der så i dag? Han lægger indtil videre heeeelt normale og fint faste pøller! :5up:

 

Nu fik jeg ikke sovet næsten noget som helst i nat (fuldmåne om to dage :roll:), og skulle op tidligt, så jeg kan faktisk ikke huske om han sked herhjemme før vi kørte af sted i morges... :hmm: Men i dag har vi været til kursus, hvor han fik knap 1/3 af sit TOTW ved ca. kl. 9 - 9.30. Resten af kursusdagen har han fået rå mængder Frolic. :genert: Hvad jeg sikkert ved er, at han ret kort efter sin morgenmad lagde en helt fin pølle, og endnu én ved ca. kl. 12-13.

 

Nu er spørgsmålet så om hans mave endelig er ved at rette sig, og alligevel kan fungere på TOTW - eller om Frolic'erne (med masser af korn) kan fungere, og køre igennem systemet, så hurtigt..? :vedikke:

 

Jeg er ret overbevist om at Terkel ikke har stressmave. Han er generelt ikke nogen stresset type, og er glad og tryg ved livet og verden - undtaget busser og traktorer... :lol:

 

Iso og Terkel går stadig ikke sammen, så der er ingen episoder dér. Vi går ture sammen i snor, er ude i haven med Iso løs og Terkel i snor, og så kommunicerer de en del igennem gitteret til hvalpegården. Så jeg tror heller ikke der ligger noget dér.

 

Synes godt nok det er forvirrende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Og nu er forvirringen totatl... Terkel har nemlig præsteret at kun skide få gange i går - og i går aftes sked han slet ikke. Hvad sker der så i dag? Han lægger indtil videre heeeelt normale og fint faste pøller! :5up:

 

Nu fik jeg ikke sovet næsten noget som helst i nat (fuldmåne om to dage :roll:), og skulle op tidligt, så jeg kan faktisk ikke huske om han sked herhjemme før vi kørte af sted i morges... :hmm: Men i dag har vi været til kursus, hvor han fik knap 1/3 af sit TOTW ved ca. kl. 9 - 9.30. Resten af kursusdagen har han fået rå mængder Frolic. :genert: Hvad jeg sikkert ved er, at han ret kort efter sin morgenmad lagde en helt fin pølle, og endnu én ved ca. kl. 12-13.

 

Nu er spørgsmålet så om hans mave endelig er ved at rette sig, og alligevel kan fungere på TOTW - eller om Frolic'erne (med masser af korn) kan fungere, og køre igennem systemet, så hurtigt..? :vedikke:

 

Jeg er ret overbevist om at Terkel ikke har stressmave. Han er generelt ikke nogen stresset type, og er glad og tryg ved livet og verden - undtaget busser og traktorer... :lol:

 

Iso og Terkel går stadig ikke sammen, så der er ingen episoder dér. Vi går ture sammen i snor, er ude i haven med Iso løs og Terkel i snor, og så kommunicerer de en del igennem gitteret til hvalpegården. Så jeg tror heller ikke der ligger noget dér.

 

Synes godt nok det er forvirrende!

 

Jep, det er ikke nemt at gennemskue

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er SÅ frustrerende!!! Jeg har aldrig haft en hvalp (eller hund) med de problemer før, så har INGEN erfaring! Begge mine andre BC'er er kørt op på Henne Basic (baseret på laks, med korn) uden problemer...

 

Det bliver en glæde uden lige :mrgreen:

 

Tror vi havde Ronja gennem minimum 12 forskellige slags foder, enten fordi hun var for kræsen og holdt op med at spise, eller fordi hendes mave ikke fungerede på det hun kunne lide :roll: Nu får hun gourmix hun heldigvis både kan tåle og lide! :mrgreen:

 

Jeg ville nok købe noget i/D ved dr dyr og blande i hvalpefoderet til hans mave fungerede stabilt.

Om det så er foder med eller uden korn tror jeg ikke gør den vilde forskel, det er bare fibre, som hun ikke kan fordøje en døjt af. Altså det ryger lige i gennem og giver kun fylde/fasthed i lorten :???:

 

Prøv evt at ringe til hende der har mypets.dk, hun er uddannet indenfor foder og ville sikkert kunne rådgive omkring det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...