Hop til indhold

fordele/ulemper han hun køn.??


GRAND DANE
 Share

Recommended Posts

hejsa igen.

 

det er sådan af der er flere som har fortalt af det mest optimale køn at starte med er en tæve. men der er faktisk osse nogle som steller sig let

uforståne over for det. et elleranet sted kan jeg godt se vofer. leder jo

efter brugt hund GD og det vremler jo ikke lie frem med dem. ved at

gå efter tæver går der jo mange hunde tabt på det grundlag.

det er jo trosalt ikke helt utenkligt af jeg kunne få et fint hundeliv med

en hanhund og skulle det blive et stort problem så er der jo mulighed for af lade den kastrere.

 

kan i ikke skrive vad i ser som fordele og ulemper ved di to køn.

 

ps finner der en ornlig betanielse for hanhund.?

lisom hos heste. hoppe hingst og vallak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror egentlig at det langt hen ad vejen er et temperamentsspørgsmål :-D

Personligt er jeg færdig med hanhunde, for jeg gider ikke alt det der dominans/hanhundebøvl og jeg priser mig lykkelig for at det er en tæve jeg har hver gang jeg får spørgsmålet "er det en han eller en tæve" for når jeg siger tæve, så er der aldrig problemer :mrgreen: (Og er glad for at jeg selv er færdig med at stille det spørgsmål :blink:)

 

 

(Spørgsmålet kan selvfølgelig komme i brug når hun kommer i løbetid, men så er det IGEN hannerne der er problemet :blink:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg foretrækker så afgjort hanhunde! De knytter sig mere til én, medens tæverne er mere selvstændige/ligeglade.

Det er selvfølgelig en smagssag, men jeg foretrækker en hund, der sidder lårene af mig :blink:

 

Jeg bryder mig heller ikke om tævernes humørsvingninger og al løbetids-svineriet og balladen. Jeg glæder mig til at få en hanhund i huset igen :mrgreen:

 

Jeg vil anbefale at man får sin hanhund kastreret. Min gamle hund, Bo, led alle helvedes kvaler hele sit lange liv, hvergang en tæve i nabolaget var i løbetid. Men da jeg fik ham, var jeg så dum at tro, at det er "synd" for hunden at kastrere - det er faktisk lige det modsatte: synd at lade være!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke, om jeg havner med en han eller tæve.

 

Men det med at putte de to køn i bokse, ja det tror jeg ikke man kan. Jeg har mødt tæver, der var på en måde og tæver, der var på en anden måde. Og det samme med hanhundene.

 

Jeg tror nu ikke, at tæverne knytter sig mindre til ejeren end hanhundene gør fx :neutral:

 

Til gengæld tror jeg også det er "nemmere" med en tæve, når man går tur (medmindre hun er i løbetid). Selvom ens egen han intet problem har med andre hanner, så kan man risikere at møde den del hanhunde, der har dette problem. Og så skal det altså lige siges at igen kan man ikke generalisere. Jeg kender tæver, der KUN kan med hanhunde og ikke eget køn.

 

Tæve eller hanhund - ja det er spørgsmålet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hundens køn har aldrig spillet en rolle for mig!

 

Der er fordele og ulemper ved begge køn. Tæver kommer i løbetid, de kan få humørsvingninger i den tid, de kan blive falsk drægtige og være lidt mindre lydhøre i løbetiden.. :engel: omvendt så kan hanhunde også blive fuldstændige "skøre i hovedet" når der er tæver i løbetid i nærheden! Så de også "mister" hørelsen, sidder og piver hvis der er en løbsk tæve i nabolaget osv.

 

Begge mine hunde har været tæver. Den første blev en tæve, fordi jeg stadig boede hjemme da jeg fik hende, og min mor var helt overbevist om at alle hanhunde stikker af, er svære at opdrage, tisser indenfor osv., så det skulle slet ikke på tale, at der skulle en hanhund ind i vores hjem! Hund nr 2 fik jeg så også da jeg boede hjemme, men på det tidspunkt havde jeg fået fjernet min mors fordomme overfor hanhundene. :blink:

 

Jeg havde også kig på en sød lille hanhvalp, men tilfældigt faldt valget i stedet for på en tæve.

 

Skulle jeg engang få hund igen, vil kønnet stadig ikke spille nogen rolle for mig.

Jeg vil mere kigge på hunden/hvalpen, dens temperament, sind osv. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg foretrækker så afgjort hanhunde! De knytter sig mere til én, medens tæverne er mere selvstændige/ligeglade.

Det er selvfølgelig en smagssag, men jeg foretrækker en hund, der sidder lårene af mig :blink:

 

Jeg bryder mig heller ikke om tævernes humørsvingninger og al løbetids-svineriet og balladen. Jeg glæder mig til at få en hanhund i huset igen :mrgreen:

 

Jeg vil anbefale at man får sin hanhund kastreret. Min gamle hund, Bo, led alle helvedes kvaler hele sit lange liv, hvergang en tæve i nabolaget var i løbetid. Men da jeg fik ham, var jeg så dum at tro, at det er "synd" for hunden at kastrere - det er faktisk lige det modsatte: synd at lade være!

 

Ja, nu er det jo nok et lidt småt grundlag at lave en statistik på (og måske også lidt tidligt i og med at Noomi ikke er så gammel endnu :blink:) men det har passet for mit vedkommende! Futte var meget knyttet til mig og en rigtig nussehund, hvor Noomi er knapt så knyttet og væsentligt mere selvstændig. Tilgengæld kender jeg også en han (blanding) som er ekstremt selvstændig og bestemt ikke gider at nusse så... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg foretrækker så afgjort hanhunde! De knytter sig mere til én, medens tæverne er mere selvstændige/ligeglade.

Sådan behøver det nu ikke nødvendigvis at være.

 

Jeg har haft to tæver, begge var da selvstændige, men de var meget knyttet til mig. Hende den ene var jeg nødt til at få gjort mere selvstændig, for hun var for knyttet til mig! Hende den anden har altid været på et ok niveau. Hun var meget knyttet til mig, ingen tvivl om at jeg dengang var midtpunktet i hendes liv, men hun var alligevel tilpas selvstændig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er vokset op med tæver og mine forældre sagde, at det var det eneste rigtige:neutral: Nu har jeg fået en tæve, men det er mere et tilfælde :5up:

 

Hun er MEGET knyttet til mig, og vil kæles med hele tiden (men mest af ungerne og jeg). Idag da jeg børstede hende og filtrede et par knuder op, faldt hun i søvn :lol: Hun har været tæt på nogle af de andre gange også, men idag "skete" det altså :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

var ham bo osse en gd??.

 

Nej, han var en blanding.

 

vor dan er gd hanhunde sammen med andre han hunde.???

 

Nogle kommer fint ud af det med andre, og nogen er aggressive. Der ikke rigtig nogle "regler" på det område.

Det samme gælder i øvrigt tæver.

 

jeg har dårlig erfaring med Rotweler han hunde.

 

Det er vi nok nogle stykker der har. Men det ligger også til den race at hannerne skal være dominante. Sådan er det ikke hos GD, men nogle er det alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

så du mener af det er lige gyldigt vilket køn det blir.

 

Baseret på mine egne erfaringer, er GD hanhunde ikke mere aggressive eller dominante end tæver. Begge køn kan have problemer med andre hunde. Til gengæld er der også GD'er som ingen problemer har, og som man kan have med alle steder. Men det er nok desværre sjældent dem, der er til omplacering.

 

Jeg har selv været ude at hjælpe et ældre par med deres GD han, som konen havde problemer med at holde. Og han opførte sig altså noget pænere end min egen tæve!

 

Her er en video med en tæve, der har nøjsgtig samme adfærd overfor andre hunde som min: http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=424975&r=3

Jeg har brugt samme træningsmetode som i video'en, og det er blevet lidt bedre, men hun reagerer stadig så kraftigt på andre hunde, at vi ikke kan have hende med til byen f.eks.

Link til indlæg
Del på andre sites

til Umulia.

 

vis du spør mig liner det mangelne sjosalisering med andre hunde syns jeg

men jeg er jo ikke ekspert.

 

for mig af dømme har du jo nok ret. i af det ikke er serlig vektit vilket køn.

det er sku nok nermere dens opvekst som er viktist

men kønnet speller vel osse en på samme.

 

man kan jo så sige af her ville det være mere optimalt med en han

da di har en let sterkere sygge en tæver men tilgengeld måsbe mere dominerne og der ved måske få problemer med andre hanhude i sted

og så er vi jo lie vit.:?::!:

 

det er måske let negativt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

Det er så ikke min erfaring (sådan rent privat) men måske har vi bare ikke den samme opfattelse af hvad det vil sige at være psykisk stærk.

 

 

Hvad mener du med hysterisk?.

 

 

med udtalelsen mener jeg tæver er mere førerbløde end hanhund og retter hurtigere ind end hanner

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

 

Nej, det var ikke et spørgsmål til dig :-D men til Milder Batmusen, der mener at tæver er mere hysteriske end hanner.

 

 

jeg har svaret indenfor schæferracen er tæver langt mere hysteriske end hanner feks blandt andre hunde er der mange der skaber sig

 

men jeg er slet ikke til tævesindet

overhovedet der nogle imellem

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...