Hop til indhold

pludselig forværring af hd


luckyluna
 Share

Recommended Posts

Mysla har jo hd I svær grad på begge hofter.

 

Hun får smertestillende dagligt og har derfor haft det meget bedre siden det blev konstateret for tre år siden, end hun havde inden

 

Generelt lader hun sig ikke mærke med det og er meget aktiv. Hun er dog helt vanvittigt god til at skjule smerte.

 

I lørdags vred hun så om på benet da hun jagtede fugle i haven. Kom tilbage på tre ben:-(

 

Jeg var alvorligt bange for at det var et korsbånds der var røget, da hun slet ikke støttede på benet. Holdt hende derfor totalt i ro til vi var ved dyrlægen i dag

 

Knæet var heldigvis helt fint. Ingen ømhed eller hævelse eller ustabilitet. Pyh.

 

Han tjekkede hende grundigt og den eneste synder måtte være hendes hofte.

 

Hun har bare aldrig haltet på den måde før. Hun støtter på benet nu, men aflaster stadig meget.

 

Andre der har prøvetnoget lignende? Altså at et vrid af en dårlig hofte kan give så kraftig halthed i flere dage.?

Link til indlæg
Del på andre sites

.

Mysla har jo hd I svær grad på begge hofter.

 

Hun får smertestillende dagligt og har derfor haft det meget bedre siden det blev konstateret for tre år siden, end hun havde inden

 

Generelt lader hun sig ikke mærke med det og er meget aktiv. Hun er dog helt vanvittigt god til at skjule smerte.

 

I lørdags vred hun så om på benet da hun jagtede fugle i haven. Kom tilbage på tre ben:-(

 

Jeg var alvorligt bange for at det var et korsbånds der var røget, da hun slet ikke støttede på benet. Holdt hende derfor totalt i ro til vi var ved dyrlægen i dag

 

Knæet var heldigvis helt fint. Ingen ømhed eller hævelse eller ustabilitet. Pyh.

 

Han tjekkede hende grundigt og den eneste synder måtte være hendes hofte.

 

Hun har bare aldrig haltet på den måde før. Hun støtter på benet nu, men aflaster stadig meget.

 

Andre der har prøvetnoget lignende? Altså at et vrid af en dårlig hofte kan give så kraftig halthed i flere dage.?

Jeps! Camy ramte et hul på marken under leg. Hun støttede ikke ordentlig på benet. Vi så tiden an til dagen efter, hun støttede stadig ikke - snakkede med Christian fra Magtor som sagde han lige syntes jeg skulle give det en dag mere. Næste dag støttede hun SLET ikke på benet. Ud til Christian som fik hende rettet og ganske rigtigt havde hun fået et ordentlig vrid i sin hofte, det var helt skævt på hende. Hun blev rettet og fik laser.

 

Efterfølgende kunne hun stadig halte hvis hun fik trådt forkert, så der måtte lige tre gange massage til, førend vi var problemet helt kvit.

 

Så jeg ville nok få Mysla tjekket hos Magtor eller lignende :-)

 

God bedring med hende :bighug:

 

Camy har for øvrigt ingen tegn på at skulle have dårlige hofter, men var MEGET påvirket af at have lavet sådan et voldsomt vrid i hoften.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil da mene at et voldsomt vrid på selv en sund hofte kan give halthed?

 

Selvfølgelig. Det jeg undre mig over er at hun aldrig tidligere har haltet på denne måde her. Hvis hun har trådt forkert eller hængt fast I snoren med et bagben og det tydeligt gjorde ondt så er hun blevet stille og forpint, men næste ikke haltet.

 

Lige efter I lørdags fortsatte hun med at ville løbe og virkede ret upåvirket. Bare på tre ben.

Link til indlæg
Del på andre sites

.

Jeps! Camy ramte et hul på marken under leg. Hun støttede ikke ordentlig på benet. Vi så tiden an til dagen efter, hun støttede stadig ikke - snakkede med Christian fra Magtor som sagde han lige syntes jeg skulle give det en dag mere. Næste dag støttede hun SLET ikke på benet. Ud til Christian som fik hende rettet og ganske rigtigt havde hun fået et ordentlig vrid i sin hofte, det var helt skævt på hende. Hun blev rettet og fik laser.

 

Efterfølgende kunne hun stadig halte hvis hun fik trådt forkert, så der måtte lige tre gange massage til, førend vi var problemet helt kvit.

 

Så jeg ville nok få Mysla tjekket hos Magtor eller lignende :-)

 

God bedring med hende :bighug:

 

Camy har for øvrigt ingen tegn på at skulle have dårlige hofter, men var MEGET påvirket af at have lavet sådan et voldsomt vrid i hoften.

 

Ja, dyrlægen havde også mulighed for at give hende laser.

 

Lige nu skal hun ikke rettes nogen steder. men massage og laser ved magtor er under overvejelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min gamle hund havde temmelig dårlige albuer, og klarede sig nogenlunde med tilskud og lejlighedsvis smertestillende. Men når han havde jagtet fugle eller keglede rundt med en pind, kunne han også træde forkert og være halt nogle dage. Det var dér vi begyndte for alvor at snakke om hvor længe han kunne holde. Jeg tror han var 9 år dengang. Vi nåede aldrig til at hans albuer blev så dårlige at de gjorde ondt det meste af tiden - han havde af og til en dårlig dag, men det var ikke mere end 2-3 dage om måneden. Og så fik han smertestillende! Han endte sit liv af andre årsager.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme at jeg stadig ikke helt forstår det

 

Hun halter næsten lige så meget som mandag. Men jeg må mærke, massere og bøje hendes ben som jeg vil, uden hun siger noget til det. Og tro mig, hun er den der skrider hvis det gør ondt.

 

Men hun støtter næsten ikke på det.

 

Kan der mon komme en nerve i klemme eller sådan noget

 

Det minder mest af alt om noget jeg gjorde med min hofte som teenager. Red på alt for mange heste en weekend og pludselig kunne jeg ikke støtte på benet. Det gav et jag når jeg fik belastning på benet i bestemte vinkler, og så eksede det under mig.

Men ellers gjorde det slet ikke ondt.

 

Hvad præcis der var årsag en fandt jeg aldrig ud af, da jeg heller ikke dengang var begejstret for læger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund havde et anderledes forløb. Han var MEGET svært ramt på alle fire ben, så det kan heldigvis ikke rigtig sammenlignes men han blev væltet af en stor leonberger i leg, blev halt og holdt i ro i en to tre ugers tid. Det gjorde, at muskelmasse, der holdt ham oppe, svandt ind. Så blev gigten synlig i halthed, låste osv, når han gik og få uger senere var han aflivet :(

 

Igen vil jeg gerne understrege, at Hugos gigt var SÅ slemt plus han havde spondylose i ryggen. Mange skader også - Hembo kunne simpelthen mærke, hvordan han var indfanget til hundekødmarkedet og mishandlet. Så du kan ikke sammenligne

 

Men det jeg lærte var, at ro til en HD hund kan være noget skidt. Så jeg ville prøve at ringe og spørge Hembo om der er noget du kan gøre for at muskeltræne hende - m¨ske waterwalker eller massage?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund havde et anderledes forløb. Han var MEGET svært ramt på alle fire ben, så det kan heldigvis ikke rigtig sammenlignes men han blev væltet af en stor leonberger i leg, blev halt og holdt i ro i en to tre ugers tid. Det gjorde, at muskelmasse, der holdt ham oppe, svandt ind. Så blev gigten synlig i halthed, låste osv, når han gik og få uger senere var han aflivet :(

 

Igen vil jeg gerne understrege, at Hugos gigt var SÅ slemt plus han havde spondylose i ryggen. Mange skader også - Hembo kunne simpelthen mærke, hvordan han var indfanget til hundekødmarkedet og mishandlet. Så du kan ikke sammenligne

 

Men det jeg lærte var, at ro til en HD hund kan være noget skidt. Så jeg ville prøve at ringe og spørge Hembo om der er noget du kan gøre for at muskeltræne hende - m¨ske waterwalker eller massage?

 

Det er nemlig noget skidt med ro.

 

Heldigvis er hun selv meget ivrig for at bevæge sig og har en formidabel muskelmasse.

 

Hvilket jo klart har været årsag til at hun har holdt så længe med hd af den grad.

 

Men jo, hvis hun ikke er bedre I næste uge så kommer hun en tur ud til magtor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme at jeg stadig ikke helt forstår det

 

Hun halter næsten lige så meget som mandag. Men jeg må mærke, massere og bøje hendes ben som jeg vil, uden hun siger noget til det. Og tro mig, hun er den der skrider hvis det gør ondt.

 

Men hun støtter næsten ikke på det.

 

Kan der mon komme en nerve i klemme eller sådan noget

 

Det minder mest af alt om noget jeg gjorde med min hofte som teenager. Red på alt for mange heste en weekend og pludselig kunne jeg ikke støtte på benet. Det gav et jag når jeg fik belastning på benet i bestemte vinkler, og så eksede det under mig.

Men ellers gjorde det slet ikke ondt.

 

Hvad præcis der var årsag en fandt jeg aldrig ud af, da jeg heller ikke dengang var begejstret for læger.

Ved Camy måtte jeg også mærke, strække og trykke det jeg ville, hun hverken sagde noget eller gav sig. Men hun støttede ikke på benet og det blev hun værre i de dage vi så tiden an. Men da vi så kom ud til Christian, ved Magtor, og han trykkede lige netop derinde hvor hun havde fået lavet et vrid i hoften, så skal jeg love for hun gav sig. Hun syntes absolut ikke det var sjovt at få det rettet på plads igen, men da vi gik igen, så gik jeg derfra sammen med en hund som støttede på alle 4 ben. Hun gik selvfølgelig ikke rent på det skadede ben, men hun forsøgte at gå på det - da vi gik ind, gik hun slet ikke på benet.

 

Camy fik en gang laser efter hun blev rettet, en uges ro og så var hun til 3 efterfølgende massager.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...