Hop til indhold

Vi skal have en hundehvalp


obama
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg hedder Lea - og har sammen med min mand tre børn (5,9 og 15 år).

 

Jeg går hjemme med den yngste, som er syg.

 

Vi har længe gerne ville have en hvalp - og både min mand og jeg er enige om, at det skal være en over knæhøjde :-)

 

Vi kigger lidt på labrador - jeg vil gerne have en brun.

 

Vi er begge løbere, så motion på længere ture bliver ikke et problem.

 

Det allervigtigste er dog, at det er en god familiehund.

 

Hvad er jeres råd?

 

De bedste hilsener Lea

Link til indlæg
Del på andre sites

velkommen til :-)

 

vi havde en brun han lab tidligere og har nu en sort tæve - jeg synes at tæven har været meget nemmere at opdrage men det var jo også nr 2 og vores første fik desværre kræft før han blev 2 år så ham nåede vi ikke at "færdigopdrage"

 

umiddelbart virker lab som det perfekte valg for jer men jeg er nok også lidt forudindtaget :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal se sig godt for mht brun lab. Dels er det jo næsten en modehund (den brune) og dels har den i en årrække kun været avlet af udstillings opdrættere, hvilket betyder at visse mentale kvalifikationer - som lærevillighed, samarbejdsevne, drive og tænd/sluk "genet" kan være udvandet. Netop de egenskaber, der gør labrador til den mest alsidige brugshund i verden.

 

Der findes dog nok gode linjer, men se jeg godt for og find linjer som har bevidst at hundene kan og vil arbejde, for det er hos disse linjer temperamentet er som det skal være.

 

Personligt ville jeg nedprioritere farven og bare finde en god Labrador efter gode arbejdslinjer - også selvom det er som familie og sports hund, jeg ville have en Labrador.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal se sig godt for mht brun lab. Dels er det jo næsten en modehund (den brune) og dels har den i en årrække kun været avlet af udstillings opdrættere, hvilket betyder at visse mentale kvalifikationer - som lærevillighed, samarbejdsevne, drive og tænd/sluk "genet" kan være udvandet. Netop de egenskaber, der gør labrador til den mest alsidige brugshund i verden.

 

Der findes dog nok gode linjer, men se jeg godt for og find linjer som har bevidst at hundene kan og vil arbejde, for det er hos disse linjer temperamentet er som det skal være.

 

Personligt ville jeg nedprioritere farven og bare finde en god Labrador efter gode arbejdslinjer - også selvom det er som familie og sports hund, jeg ville have en Labrador.

 

jeg har også hørt om det med den brune, men da vores blev syg som unghund, kan jeg ikke afgøre om hans temperament havde noget med farven at gøre, da han nok har været påvirket af sygdommen i længere tid end vi vidste. opdrætter havde begge forældre, der var stabile familiehunde.

 

nogle herinde har begge farver og det er mit indtryk, at deres hundes temperament er er i orden

 

derudover er jeg enig i at farven er ligegyldig - temperamentet er det vigtigste :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en brun lab og en sort formel 1.

 

Dejlig race hvis man spørger mig, men jeg er måske ikke den rette - har "kun" haft disse to labber i mit liv ;-)

 

Dog hvis man falder for racen, og man udvælger sig et kuld man ønsker hvalp fra - bør farven ikke være det første man tænker på :-)

 

Vores første hund den brune lab er snart 10 år og vi viste faktisk intet om opdræt, hvalpe mv. og var lidt af et tilfælde at vi fik en brun en af slagsen.

 

Dengang tror JEG at man var lidt for hurtige med at lave brune labber - for der blev lige pludselig efterspørgsel på dem, jeg gik faktisk efter en sort dengang, men sindet mv. på den brune passede bedst for os, førstegangslabbeejer ;-)

Han er og har været en utrolig dejlig, rolig og glad hund, dog ikke lige en der gad bære ex apporter, fulge mv. men han har også lidt foderallergi, ofte dårlige ører - og det tror jeg MÅSKE hænger sammen med at man som sagt hurtigt lavede nogle kuld da man opdagede der var penge i den brune lab - men det skal stå for min helt egen regning.

 

Man skal i hvert fald se sig for, og er meget enig i det som PBC skriver.

 

Nu kan jeg jo sammenligne mine to - og ham Zeus som er af arbejdslinjer ham er der drive i - han vil bære - bærer konstant rundt på noget - vil lære, og er meget aktiv udenfor mens han er utrolig stille og rolig indenfor - han har en rigtig god "tænd/sluk knap" :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Må man spørge hvad jeres søn fejler?, for det kan godt være at der kan være ting der er værd at tage hensyn til.

 

Mht. farven synes jeg aldrig man ser problemer med de brune tæver. Hanhundene kan derimod være noget af en udfordring, især fordi de har en tendens til at være oversexede.

 

Helt enig med Ascha her. Det er som om brune hanner tit mangler en brik eller to. Jeg oplever dem som oversexede, pågående i alle henseender, ofte meget dårlige til at læse andre hunde og mennesker hvilket gør dem meget voldsomme. Ikke at de er ondskabsfulde, slet ikke, men de mangler ligesom en stop-knap, og buldrer bare ind i alt og alle.

 

Tæverne virker mere afbalancerede, omend de også har lidt tendens til at være nogle bulderbasser, men på en mere afdæmpet måde.

 

Og kig jer godt for! Særligt de brune avles kæmpe store og tunge - ikke noget der klæder racen. De gule er ved at komme med på den vogn, og det kan give nogle helbredsmæssige udfordringer med tiden. Så overvej om I vil have en 35 kg's basse, eller om I vil "nøjes" med en lille prut på 25 kg - begge findes inden for udstillingslinierne.

 

Hvis I bliver helt afskrækket af ovenstående, og tænker at I skal kigge på golden i stedet, så gør det hele sig også gældende for golden af udstillingslinier (dem med helt lys pels som regel).

Link til indlæg
Del på andre sites

Er enig med Ascha og Anne mht brune han labber, min er ikke den store kæmpe - han vejer 32 kg ca, han har dog været i kategorien OVER-sexet, ikke at han humper alt og alle slet ikke, men trækker vildt i perioder hvor der er hun hunde i løbetid, er totalt kun interesseret i sex, det tog mig meget meget lang tid at træne bort - og gik med det samme igang med at træne det samme med Zeus han er slet ikke til sex :mrgreen: (viser det i hver fald ikke :-))

 

Ja Walther er meget over-glad og voldsom i sin væremåde.

 

 

Når det så er sagt, er han den største puttetrold og meget sød :lun:

 

 

Og ja jeg så faktisk i går en kæmpe gul labbe dreng hold da op, sikke en brystkasse, det var lige lidt til den for store side hvis man spørger mig. Ikke tyk men en kæmpe på 40 kg :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig med Ascha her. Det er som om brune hanner tit mangler en brik eller to. Jeg oplever dem som oversexede, pågående i alle henseender, ofte meget dårlige til at læse andre hunde og mennesker hvilket gør dem meget voldsomme. Ikke at de er ondskabsfulde, slet ikke, men de mangler ligesom en stop-knap, og buldrer bare ind i alt og alle.]

 

helt enig - sådan var Basso (men igen: måske var det pga sygdom)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har to haft 2 labber i otte år hvor den ene er brun og den anden sort. Og jeg har også hørt det med de brune at der ligesom gik noget galt, da de blev mode hunde. Har hørt fra trænere de bare ikke lærer så nemt som de andre. Dethar jeg ingen erfaring med, min lærer fint. Men er måske fra en tid inden de blev vildt populærere.

 

En anden ting. En labrador er ikke bygget til de lange løbeturer. Det er en apporterende jagthund. Den er mere til det hurtige antrit. Der er mange der løber med dem, så de klarer det sikkert fint. Bare en note at de ikke er bygget til det. Men det er en fantastisk race, og man kan da kun holde af dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har to haft 2 labber i otte år hvor den ene er brun og den anden sort. Og jeg har også hørt det med de brune at der ligesom gik noget galt, da de blev mode hunde. Har hørt fra trænere de bare ikke lærer så nemt som de andre. Dethar jeg ingen erfaring med, min lærer fint. Men er måske fra en tid inden de blev vildt populærere.

 

En anden ting. En labrador er ikke bygget til de lange løbeturer. Det er en apporterende jagthund. Den er mere til det hurtige antrit. Der er mange der løber med dem, så de klarer det sikkert fint. Bare en note at de ikke er bygget til det. Men det er en fantastisk race, og man kan da kun holde af dem.

 

Det med farven i sig selv er jo også bare overtro. Det er jo ikke selve farven der giver hunden væsentlig andre træk end sine søskende i andre farver.

Man skal købe hunde hvalp efter nogle forældre dyr man kan lide. Hvis mor og far opfører sig og ser ud som man gerne vil have det, så er der en stor chance for at hvalpen bliver lige sådan. Uanset om den er sort, gul, brun eller grønlyseblå:-D

 

Så farven i sig selv skal man aldrig jagte ubetinget. Man skal finde de forældre dyr man kan lide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor har du ret Luna. Men hørte fra dyrlægen engang, at de så flest brune med hofte problemer. Om det er fordi man har avlet for farvens skyld ved jeg ikke. Men som du siger køber man hund et sted hvor mor og far har det godt, er det et rigtigt godt udgangspunkt. Det har jeg gjort og min brune fejler som nævnt intet. Hendes unoder er fordi hun er snot forkælet og det er (nok) min skyld.

 

Så TS en lab er en skøøøøøn hund, med mod på livet og elsker en udfordring og bare være sammen med jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...