Hop til indhold

DcH program, IPO, PH, LP eller andet?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Hvilken lydighed er fedest, og hvorfor?

 

Jeg dyrker jo DcH program med Bella, og er rigtig glad for det - på trods af dets fejl og mangler. Det kunne godt bruge et par småjusteringer, men overordnet set, er det et udfordrende program hvor der er fokus på både det praktiske arbejde og den tekniske lydighed.

 

Næste hund bliver nok en schæfer med lidt mere gejst end Bella, og pludselig er der en mulighed for PH eller IPO. Men jeg er ikke sikker på at det lige er mig:hmm:

 

LP bliver aldrig aktuelt for mig. Det er alt for detajleorienteret, og alt for lidt praktisk. Jeg har det bedst med at vide hvad øvelsen udspringer af, fx at spor egentlig er for at kunne støve et menneske op. Omvendt kan jeg godt forstå hvorfor folk dyrker det - det er bare ikke for mig:-)

 

Hvad dyrker du og hvorfor? Og hvad kunne du måske godt tænke dig at prøve?

Link til indlæg
Del på andre sites

Elsker min IPO :engel:

 

Jo, den er detajleorienteret, men uden præcision, fart/intensitet og frejdighed kommer pointene altså ikke. Præcision uden de andre elementer kommer man ikke langt med, en apport/fremadsendelse i lunte trav eller gang vil aldrig score højt, ej heller med 112% præcision.

 

Skulle jeg prøve noget andet ville det nok blive PH, hvor nok bliver langt større og større vægt på præcisionen, men hvor der lægges mere vægt på om opgaven løses.

Link til indlæg
Del på andre sites

Elsker min IPO :engel:

 

Jo, den er detajleorienteret, men uden præcision, fart/intensitet og frejdighed kommer pointene altså ikke. Præcision uden de andre elementer kommer man ikke langt med, en apport/fremadsendelse i lunte trav eller gang vil aldrig score højt, ej heller med 112% præcision.

 

Skulle jeg prøve noget andet ville det nok blive PH, hvor nok bliver langt større og større vægt på præcisionen, men hvor der lægges mere vægt på om opgaven løses.

 

 

Så PH er mindre detaljeorienteret end IPO? Altså mere fokus på det løsningsorienterede? Jeg ved ikke meget om IPO, men ved dog at sporet er virkelig krakilsk, hvor PH har mere fokus på at komme fra A til B.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så PH er mindre detaljeorienteret end IPO? Altså mere fokus på det løsningsorienterede? Jeg ved ikke meget om IPO, men ved dog at sporet er virkelig krakilsk, hvor PH har mere fokus på at komme fra A til B.

 

Jep.

 

Præcisionen bedømmes dog stadigt mere op, så "plads" ikke længere er "et eller andet sted" til venstre for føreren. Dette da flere og flere HF'ere træner både PH og IPO.

 

Men ja mere løsningsorienteret, fx. giver det fuld point på sporet, om det er hunden der finder/markerer en genstand, eller om det er HF, der samler den op efter, at hunden er gået forbi, det vigtige er, at den bliver fundet!

 

Århus PH er fantisk en rigtig god klub, men gode instruktører. Træner med flere derfra.

Redigeret af a9
Link til indlæg
Del på andre sites

Hihi, har jo været igennem lidt af hvert.

 

Startede jo med DcH programmet og er opflasket med, at "det er det eneste rigtige".

Det var det så ikke for mig :mrgreen:

 

Altså, jeg synes rigtig meget af det er fedt og går da lidt hyggespor og laver lidt eftersøgningsarbejde i ny og næ, men det er kun for sjov.

 

For jeg er nørd, virkelig nørd. Og hvis jeg skal nørde det jeg gerne vil, så bliver jeg ALDRIG færdig med andet end stuedressuren, det tager simpelthen for meget tid ifht. at spor, felt og eftersøgning også skal trænes.

Og jeg hader det der "halvvejs" hvor detaljerne ikke sidder i skabet og det ikke er lækkert at se på.

 

Rally... Altså... Det er hyggeligt og jeg trisser også stadig rundt på rallybanerne.

Jeg synes det er en dejlig afveksling til detaljenørderiet, men jeg er aldrig rigtig "bidt" af det. Det får mig aldrig rigtigt op at koge og har ikke trænet rally siden.... Juni???

Det til trods for at jeg har startet flere konkurrencer og har et DM på bagen i mellemtiden.... Og underviser i det :oops:

Tror dog aldrig jeg slipper rally helt, fordi det er godt til min gamle Bamse og bette Kaia, men Yoda tror jeg først kommer til at gå "rigtig" rally igen når han er på vej på pension.

 

 

LP tilgengæld.... Jeg har været lidt skræmt af det, fordi det jo altid er elite hundene man ser og man høre hvor hårdt alting bliver dømt.

Har heller ikke haft nogle steder at træne det, eller nogen der rigtig kunne hjælpe mig i gang tæt på. Men så er der nogle søde tøser der har taget mig lidt under deres vinger og sparket mig i gang.

Og hold nu kæft hvor er det SJOVT!!! :klap:

Tog mig først sammen til at begynde at træne det i... Slut maj måned i år?

Og jeg har elsket det siden vores første uofficielle prøve.

Jeg har aldrig leget og grinet så meget før og det må jo være tegn på, at det er det rigtige for os.

 

Der er så meget knald på i træningen og så meget nørderi i, hvordan man får netop det moment til at sidde i skabet - Jeg elsker det.

Altså, elsker det, er ikke god til det :engel: Men det bliver jeg! Det har jeg besluttet mig for.

Det er detaljerne, skiftene i tempo og attitude/spænding, præcisionen og alt det der der tænder mig i træningen.

Har aldrig leget, grinet og belønnet så meget før - Stik modsat hvor stift sådan et LP program kan se ud.

Men det der ligger bag at få en hund til at gå som de gør i LP og bevare intensiteten og det power der skal til, er rigtig, rigtig meget benzin i træningen.

 

Og så kan jeg godt lide, at "øverste grænse" er at vinde VM - Og der er 117 delmål man kan glæde sig over på turen dertil.

1. Præmier i klasserne, at vinde klasserne, championater, årets hund, DM, landshold osv. osv. Det er stort set kun en selv der bestemmer hvor meget man vil nå og der er så mange delmål på vejen, at der hele tiden er noget der er til at "overkomme" og man styre selv hvor længe man har brug for at være i en klasse.

Det kan jeg rigtig godt lide, det der med at der ikke er tvangsoprykning og at man ikke behøver blive hængende i samme klasse i lang tid.

Ville dø af et år i bare LP2.... :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner DCH-lydighed og rally

Jeg kan godt lide (som du selv også skriver) at der er en del praktiske øvelser I programmet - som spor, felt og eftersøgning

Derfor kan man jo godt "nørde" lidt med selve lydigheds delen :-)

Jeg går til rally fordi jeg synes det er sjovt men også fordi det giver en super fin kontakt

Jeg kan godt lide at hunden ser glad og frejdig ud og jeg må desværre sige at sådan synes jeg ikke de IPO hunde jeg har set ser ud - de er ved at "brække" nakken for at se på HF for at se hvad han har under armen - ha ha :)

Jeg synes det er lige I overkanten for mig :-)

Men sådan er det vist nødt til at være hvis man vil være "med" der :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken lydighed er fedest, og hvorfor?

 

Jeg dyrker jo DcH program med Bella, og er rigtig glad for det - på trods af dets fejl og mangler. Det kunne godt bruge et par småjusteringer, men overordnet set, er det et udfordrende program hvor der er fokus på både det praktiske arbejde og den tekniske lydighed.

 

Næste hund bliver nok en schæfer med lidt mere gejst end Bella, og pludselig er der en mulighed for PH eller IPO. Men jeg er ikke sikker på at det lige er mig:hmm:

 

LP bliver aldrig aktuelt for mig. Det er alt for detajleorienteret, og alt for lidt praktisk. Jeg har det bedst med at vide hvad øvelsen udspringer af, fx at spor egentlig er for at kunne støve et menneske op. Omvendt kan jeg godt forstå hvorfor folk dyrker det - det er bare ikke for mig:-)

 

Hvad dyrker du og hvorfor? Og hvad kunne du måske godt tænke dig at prøve?

 

Jeg er nysgerring - hvad mener du med fejl og mangler?

 

Skulle jeg starte op med en schæfer, der var krudt i, så ville jeg vælge PH. Synes det er mere "løs en opgave"-agtigt uden alt for meget præcision.

Men jeg tror også det er af stor betydning, hvor man kommer til at træne, og hvilke trænere man får.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nysgerring - hvad mener du med fejl og mangler?

 

Skulle jeg starte op med en schæfer, der var krudt i, så ville jeg vælge PH. Synes det er mere "løs en opgave"-agtigt uden alt for meget præcision.

Men jeg tror også det er af stor betydning, hvor man kommer til at træne, og hvilke trænere man får.

 

Jamen, jeg synes fx det er helt til grin at man bliver bedømt så hårdt for at komme til at flytte foden hvis en hund er på vej ind med en genstand fra feltet. Eller at man ikke må opmuntre (bare en lille smule) i LF/FVF. Eller at gruppedæk er så fuldstændig ude af trit med nutiden - det er en øvelse der kun har til formål at demonstrere komplet lydighed fra hundene - uanset om det regner, stormer, er bagende varmt eller om der kommer en løs hund bragende ind i hovedet på dem. At eftersøgningen kræver x antal udslag til hver side - og ikke fokuserer på at finde figuranten.

 

Bare for at nævne et par eksempler:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

OK, ja dér er jeg enig med dig - men tænker, det er fordi det er konkurrence, og dommeren skal ha' mulighed for at dømme alle efter samme regler. :vedikke:

 

Men..... Alle kan jo bare bedømmes ens:vedikke: Hvis man ved et frygteligt uheld kommer til at flytte en fod ved indløb med genstand, så dømmes det bare ikke. Eller hvis det meddeles at man fx må rose/opmuntre én gang på hvert ben i LF/FVF (på linje med at man må sige dygtig én gang pr. genstand i feltet). Og at gruppedækken ændres til dæk med afledning, som i IPO. Og eftersøgningen bedømmes på om figuranterne findes, ikke om hunden har lavet 5 tomme udslag til hver side.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er rørende enig med MM!

LP er for mig det fedeste i verden. Den energi og det engagement der skal ind i hver eneste lille detalje, for at det sidder i skabet - det tænder mig helt vildt. Og så elsker jeg at det er så meget "power-træning". Ren leg, ballade, løb og fokus. Jeg er vild med det!

Jeg har prøvet mange andre sportsgrene, men intet tiltaler mig på samme måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men..... Alle kan jo bare bedømmes ens:vedikke: Hvis man ved et frygteligt uheld kommer til at flytte en fod ved indløb med genstand, så dømmes det bare ikke. Eller hvis det meddeles at man fx må rose/opmuntre én gang på hvert ben i LF/FVF (på linje med at man må sige dygtig én gang pr. genstand i feltet). Og at gruppedækken ændres til dæk med afledning, som i IPO. Og eftersøgningen bedømmes på om figuranterne findes, ikke om hunden har lavet 5 tomme udslag til hver side.

 

Enig!

I øvrigt tror jeg da nok, at alle opmuntrer hunden når de går LF/FVF i den udstrækning de kan uden dommeren hører det :mrgreen:

 

Det med ikke at flytte foden ved indløb med genstanden, tænker jeg er fordi man ikke må gå hunden i møde. Men jeg synes faktisk tit det er akavet, at man ikke må flytte fødderne, for det er ikke altid man kan se om hunden har fundet genstanden, og taget den op. Og af "angst" for at den har - så blir jeg stående, og ofte i en ubekvem stilling og venter :roll:

 

Gruppedæk synes jeg generelt er pjattet - og er der en hund der skrider, hiver den ofte andre med sig. I Schæferhundeklubben træner jeg langtidsdæk med afledning, og det er der en mening med synes jeg.

 

Men alt i alt tager jeg bare programmet for hvad det er - man skal det, og må det osv. og så tænker jeg egentlig ikke mere over det - lidt lalleglad-agtigt :pift: :oops:

 

Og igen - skulle jeg starte med en meget aktiv hund ville jeg vælge PH!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, jeg synes fx det er helt til grin at man bliver bedømt så hårdt for at komme til at flytte foden hvis en hund er på vej ind med en genstand fra feltet. Eller at man ikke må opmuntre (bare en lille smule) i LF/FVF. Eller at gruppedæk er så fuldstændig ude af trit med nutiden - det er en øvelse der kun har til formål at demonstrere komplet lydighed fra hundene - uanset om det regner, stormer, er bagende varmt eller om der kommer en løs hund bragende ind i hovedet på dem. At eftersøgningen kræver x antal udslag til hver side - og ikke fokuserer på at finde figuranten.

 

Bare for at nævne et par eksempler:-)

 

Nysgerrig.dk - bliver lige nødt til at spørge.

 

Hvorfor?

Hvis der er en lydighedsdel, hvorfor er det så ikke okay at man ikke skal flytte fødderne? Man kan vel træne på at stå stille... Og hvorfor er det ikke ok at man skal være stille under FVF - så må man jo træne på at hunden har tilstrækkelig høj motivation.

(Ift. eftersøgning aner jeg intet, ved ikke om der er en ide i at der skal være x antal udslag).

Link til indlæg
Del på andre sites

Nysgerrig.dk - bliver lige nødt til at spørge.

 

Hvorfor?

Hvis der er en lydighedsdel, hvorfor er det så ikke okay at man ikke skal flytte fødderne? Man kan vel træne på at stå stille... Og hvorfor er det ikke ok at man skal være stille under FVF - så må man jo træne på at hunden har tilstrækkelig høj motivation.

(Ift. eftersøgning aner jeg intet, ved ikke om der er en ide i at der skal være x antal udslag).

 

Det er ikke som sådan en lydighedsdel, det hører til arbejdsøvelserne. Og dér burde der være fokus på hvordan hunden arbejder og løser opgaven, og ikke om HF flytter på fødderne når hunden har samlet en genstand op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nysgerrig.dk - bliver lige nødt til at spørge.

 

Hvorfor?

Hvis der er en lydighedsdel, hvorfor er det så ikke okay at man ikke skal flytte fødderne? Man kan vel træne på at stå stille... Og hvorfor er det ikke ok at man skal være stille under FVF - så må man jo træne på at hunden har tilstrækkelig høj motivation.

(Ift. eftersøgning aner jeg intet, ved ikke om der er en ide i at der skal være x antal udslag).

 

What she said:

 

Det er ikke som sådan en lydighedsdel, det hører til arbejdsøvelserne. Og dér burde der være fokus på hvordan hunden arbejder og løser opgaven, og ikke om HF flytter på fødderne når hunden har samlet en genstand op.

 

Nogle gange er hunden faktisk ikke synlig for HF (men for dommeren), og kommer man så til at flytte sig efter hunden har samlet genstanden op, kan det give fratræk. Ligesom det giver fratræk at man ikke rækker genstanden i vejret. 2 ting der er fuldstændig uden relation til hundens arbejde.

 

At hunden ikke må opmuntres under FVF synes jeg bare er for stift. Ingen ville dø af at hunden fik et "dygtig" med på vejen.

 

En væsentlig forskel fra LP til DcH, er jo at vi ikke kender øvelsesrækkefølgen. Vi kan derfor ikke baglænskæde rækkefølgen som I kan. Vi må først belønne (med legetøj/godbidder) når hele gruppen af øvelser er færdig. Imellem øvelserne må vi kort klappe/rose hunden. Det bliver påtalt hvis man roser for meget:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

What she said:

 

 

 

Nogle gange er hunden faktisk ikke synlig for HF (men for dommeren), og kommer man så til at flytte sig efter hunden har samlet genstanden op, kan det give fratræk. Ligesom det giver fratræk at man ikke rækker genstanden i vejret. 2 ting der er fuldstændig uden relation til hundens arbejde.

 

At hunden ikke må opmuntres under FVF synes jeg bare er for stift. Ingen ville dø af at hunden fik et "dygtig" med på vejen.

 

En væsentlig forskel fra LP til DcH, er jo at vi ikke kender øvelsesrækkefølgen. Vi kan derfor ikke baglænskæde rækkefølgen som I kan. Vi må først belønne (med legetøj/godbidder) når hele gruppen af øvelser er færdig. Imellem øvelserne må vi kort klappe/rose hunden. Det bliver påtalt hvis man roser for meget:roll:

 

Vi kender heller ikke rækkefølgen i eliten, så vi kan ikke baglænskæde (det ville jeg i øvrigt heller ikke gøre), og det bliver også påtalt hvis vi roser for meget.

 

Jeg tænker bare ift. at flytte fødderne at det er jo en kæmpe hjælp for hunden, hvis fører tilpasser sig, når hunden kommer ind. Skal man blive stående på stedet, så skal man vel bare blive stående?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke som sådan en lydighedsdel, det hører til arbejdsøvelserne. Og dér burde der være fokus på hvordan hunden arbejder og løser opgaven, og ikke om HF flytter på fødderne når hunden har samlet en genstand op.

Reglen er der fordi hunden skal arbejde selvstændig, den skal når den har fundet genstanden, uden animering løbe ind til føreren og aflevere, at hoppe, danse eller gå sidelæns kan være et signal til indkald, derfor har man lavet den regel og ærlig talt, jeg syntes det er ok, jeg syntes også at reglen om at der skal være et vist antal udslag er helt ok, hundeføreren ved jo ikke hvor figuranten er og skal kunne vise en systematisk afsøgning af området;) dch's øvelser er tilnærmet hvad der kunne ske i det virkelige liv;) hvis du med din hund skulle afsøge et område efter en eller flere personer, så er det altså vigtigt at hele området er afsøgt, der kunne ligge en person et sted hvor du ikke sendte hunden ind;)

jeg er vild med DcH's program, jeg elsker eftersøgning, frit søg og spor og med hensyn til lydighedsdeken, så er det jo et spørgsmål om hvor meget nørderi du vil ligge i det;) det giver jo gode point at lave øvelserne perfekt, men oftest er det "de store øvelser" arbejdet lægges i, det er der de store point er og ærlig talt det er også her hunden har det aller sjovest;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Reglen er der fordi hunden skal arbejde selvstændig, den skal når den har fundet genstanden, uden animering løbe ind til føreren og aflevere, at hoppe, danse eller gå sidelæns kan være et signal til indkald, derfor har man lavet den regel og ærlig talt, jeg syntes det er ok, jeg syntes også at reglen om at der skal være et vist antal udslag er helt ok, hundeføreren ved jo ikke hvor figuranten er og skal kunne vise en systematisk afsøgning af området;) dch's øvelser er tilnærmet hvad der kunne ske i det virkelige liv;) hvis du med din hund skulle afsøge et område efter en eller flere personer, så er det altså vigtigt at hele området er afsøgt, der kunne ligge en person et sted hvor du ikke sendte hunden ind;)

jeg er vild med DcH's program, jeg elsker eftersøgning, frit søg og spor og med hensyn til lydighedsdeken, så er det jo et spørgsmål om hvor meget nørderi du vil ligge i det;) det giver jo gode point at lave øvelserne perfekt, men oftest er det "de store øvelser" arbejdet lægges i, det er der de store point er og ærlig talt det er også her hunden har det aller sjovest;)

 

God forklaring - jeg synes det giver god mening der er lidt faste regler omkring de forskellige momenter!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kender heller ikke rækkefølgen i eliten, så vi kan ikke baglænskæde (det ville jeg i øvrigt heller ikke gøre), og det bliver også påtalt hvis vi roser for meget.

 

Jeg tænker bare ift. at flytte fødderne at det er jo en kæmpe hjælp for hunden, hvis fører tilpasser sig, når hunden kommer ind. Skal man blive stående på stedet, så skal man vel bare blive stående?

 

Men problemet er jo, at man som Hofferne skriver, kan risikere at stå midt i et skridt - eller man kan faktisk risikere at hunden har samlet genstanden op, og HF har ikke set det, fordi den er skjult bag en busk, men dommeren kan se det fra hvor han står. At man flytter et ben, gør næppe det store for hunden.

 

Ligesom det ikke gør nogen forskel for hundens arbejde (som jo er det der bedømmes) om HF holder genstanden op over hovedet.

 

 

Et andet eksempel er i rundering i C og B, hvor man får fejl for at klikke linen af sig selv inden man er nået ud til hunden:vedikke: Det gør næppe nogen forskel for hundens standhals, om føreren venter indtil h*n er under 2 meter væk fra hunden, før linen tages frem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men problemet er jo, at man som Hofferne skriver, kan risikere at stå midt i et skridt - eller man kan faktisk risikere at hunden har samlet genstanden op, og HF har ikke set det, fordi den er skjult bag en busk, men dommeren kan se det fra hvor han står. At man flytter et ben, gør næppe det store for hunden.

 

Ligesom det ikke gør nogen forskel for hundens arbejde (som jo er det der bedømmes) om HF holder genstanden op over hovedet.

 

!

 

Et andet eksempel er i rundering i C og B, hvor man får fejl for at klikke linen af inden man er nået ud til hunden:vedikke:

 

Jeg kan godt forstå det med fødderne - for så har man ligesom en fast regel at forholde sig til (1 skrift bliver hurtigt til flere), men de to andre ting virker helt formålsløse? Lidt ligesom den der med at man i DcH ikke har kommandofrihed - det forstår jeg heller ikke

Link til indlæg
Del på andre sites

Reglen er der fordi hunden skal arbejde selvstændig, den skal når den har fundet genstanden, uden animering løbe ind til føreren og aflevere, at hoppe, danse eller gå sidelæns kan være et signal til indkald, derfor har man lavet den regel og ærlig talt, jeg syntes det er ok, jeg syntes også at reglen om at der skal være et vist antal udslag er helt ok, hundeføreren ved jo ikke hvor figuranten er og skal kunne vise en systematisk afsøgning af området;) dch's øvelser er tilnærmet hvad der kunne ske i det virkelige liv;) hvis du med din hund skulle afsøge et område efter en eller flere personer, så er det altså vigtigt at hele området er afsøgt, der kunne ligge en person et sted hvor du ikke sendte hunden ind;)

jeg er vild med DcH's program, jeg elsker eftersøgning, frit søg og spor og med hensyn til lydighedsdeken, så er det jo et spørgsmål om hvor meget nørderi du vil ligge i det;) det giver jo gode point at lave øvelserne perfekt, men oftest er det "de store øvelser" arbejdet lægges i, det er der de store point er og ærlig talt det er også her hunden har det aller sjovest;)

 

Men det vigtige er vel at hunden finder personen? Ikke om føreren leder hunden tilbage i feltet? Og hvis hunden ikke laver et udslag til hver side lige ved starten, kan der dømmes for at man ikke har afsøgt hele området. Til trods for at starten ofte er helt åben, og man som fører kan SE at der ikke er en figurant. Dér er det bare en demonstration af hundens lydighed: den skal løbe frem til ingenting, fordi det er hvad den får besked på. Men den øvelse har vi jo allerede i fremadsendelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det vigtige er vel at hunden finder personen? Ikke om føreren leder hunden tilbage i feltet? Og hvis hunden ikke laver et udslag til hver side lige ved starten, kan der dømmes for at man ikke har afsøgt hele området. Til trods for at starten ofte er helt åben, og man som fører kan SE at der ikke er en figurant. Dér er det bare en demonstration af hundens lydighed: den skal løbe frem til ingenting, fordi det er hvad den får besked på. Men den øvelse har vi jo allerede i fremadsendelsen.

Hvis du blev sendt ud i et jordskælvsområde så kunne du ikke vide hvor mange personer der var i området;) du kunne heller ikke vide om der i området var et hul hvor en person kunne ligge;) derfor er det vigtigt at hele området bliver afsøgt, ikke bare det område hvor hundeføreren tror figuranten er ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...