Hop til indhold

projekt renlighed


Pennelope
 Share

Recommended Posts

Hej med jer :-)

 

Jeg er ny herinde og vi fik den dejligste Golden retriever hvalp hjem igår. Vi er smask forelskede.

 

Jeg søger nogle gode råd til at gøre hende renlig. Hun har haft 2 uheld, hvor jeg har sagt nej og båret hende ud i haven, for at vise det er der hun skal tisse. Dog virker det ikke som om hun forstår det, idet hun bare går ind i huset igen ligeså snart jeg har sat hende ned.

 

Jeg er godt klar over det tager tid og især fordi det hele er så nyt og spændende for hende, jeg vil bare sikre mig det er den rette fremgangsmåde :-)

 

De gange hun har tisset i haven, har jeg rost hende til skyerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej med jer :-)

 

Jeg er ny herinde og vi fik den dejligste Golden retriever hvalp hjem igår. Vi er smask forelskede.

 

Jeg søger nogle gode råd til at gøre hende renlig. Hun har haft 2 uheld, hvor jeg har sagt nej og båret hende ud i haven, for at vise det er der hun skal tisse. Dog virker det ikke som om hun forstår det, idet hun bare går ind i huset igen ligeså snart jeg har sat hende ned.

 

Jeg er godt klar over det tager tid og især fordi det hele er så nyt og spændende for hende, jeg vil bare sikre mig det er den rette fremgangsmåde :-)

 

De gange hun har tisset i haven, har jeg rost hende til skyerne.

 

Hun har ingen ide om hvor man må ikke må tisse, det er jo et 100% menneskeskabt behov, at vi vil have dem til at gøre det udenfor. Så det er dit job at sikre, at hun aldrig fejler. Tag hende ud hver gang hun har spist, drukket, sovet eller leget - ca. hver / hver anden time her i starten. Ros hende til skyerne når hun gør hvad hun skal. Gå ikke ind igen før hun har ordnet det hun skal. Hvis du har uheld indenfor, så ignorerer du det fuldtsændigt, tørrer op og skælder dig selv ud for at DU har fejlet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med Amocca og så kan jeg lige fortælle at mine først var 100% renlige da de var en 6 mdr gammel, bare så du har lidt tålmodighed, men ligesom mennesker er der også forskel på hunde - nogen er renlige før andre senere ;-)

 

Og tillykke med hende :-) glæder mig til billeder ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Siger som Amocca - de skal ud nærmest hele tiden i starten! Og de forstår intet af det, så sker der noget indenfor skal det bare totalt ignoreres, det er helt og holdent vores egen skyld da vi ikke har fået dem ud i tide.

 

Husk at de helt små hvalpe ikke selv kan styre hvornår de skal af med noget. De kan ikke holde sig, og jeg er ikke sikker på at de selv kan mærke det når de skal - det kommer bare. Derfor er det vores opgave at ta' dem ud når det er mest sandsynligt at de skal noget, hvilket oftest er efter mad/leg/søvn. Så glem alt om at sige nej til hvalpen hvis der sker noget indenfor (den forstår jo heller ikke hvad "nej" betyder, før man har indlært det), men ros når der sker noget udenfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forestil dig en 8 uger gammel menneskebaby. Sådan en har ikke noget sprog, og har ingen forståelse for dansk (eller engelsk eller polsk eller noget som helst andet). Ville du sige "nej" til en baby? Med hvilket formål?

 

Gør som Amocca beskriver, og åbn kun munden for at rose i en glad tone, efterfulgt af godbidder. Dels lærer hunden at det betaler sig at tisse og skide ude, dels lærer den at glad mor=godbidder. Dét får du brug for i den videre træning.

 

At lære hunden "nej" skal trænes som alt andet. Det er noget af det første man lærer til hvalpetræning, så hvis du er tilmeldt et hold, så får I helt styr på det der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med Amocca og så kan jeg lige fortælle at mine først var 100% renlige da de var en 6 mdr gammel, bare så du har lidt tålmodighed, men ligesom mennesker er der også forskel på hunde - nogen er renlige før andre senere ;-)

 

Og tillykke med hende :-) glæder mig til billeder ;-)

 

Ja, der er stor forskel på dem. Karla var 100% renlig da hun var 11 uger. Jeg stolede på hende helt og holdent og behøvede ikke selv at holde øje med hende. Johna var 6-7 måneder før jeg turde det samme med hende. Wilma var egentlig renlig - gik til døren - fra hun var 8 uger. Men hun kunne ikke holde sig hvis jeg ikke var hurtig nok, så vi havde stadig uheld indtil hun var 4-5 måneder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som de andre siger, og så bare væbn dig med tålmodighed. Jeg var personlig ikke den bedste hundeejer når det kom til renlighed af min hund, og var nogle gange tydelige i mine frustrationer med et hårdt nej, og en mindre skideballe. Det kombineret med at jeg har en meget sensitiv og pleasende hund. Gjorde at min hund først lærte at blive renlig da jeg tog mig sammen og lærte at trække vejret, og fokusere på det positive. Masser af ros når hun var renlig. Tæl til ti og se hvad jeg kunne gøre anderledes når hun var urenlig. Det tog 10 måneder før vi sammen knækkede koden, men så gik det også stærkt.

 

Men super fedt at høre at du roser hende når hun er ude og gøre det godt. Det er så super. Jeg ville eventuelt også smide en kommando på. Når du kan se hun skal til at tisse så sig tis (som eksempel) og bagefter roooos hende fordi hun er så sej. Det er virkelig noget der kan betale sig i den lange ende. Desuden som de andre siger så bliv derude med hende, indtil hun har gjort sit. De fleste hvalpe søger ind i det trygge når de skal besørge, så du skal lære hende at det er endnu sjovere at gøre det ude i haven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi siger ikke nej i en skæld ud tone, ingen grund til at overdrive. Vi ved udemærket godt hun jo ikke forstår det :-) Vi er ude med hende lige så snart hun har spist/drukket, sovet eller leget. Hvilket svarer til, som du selv siger, hver halvanden, anden time.. Også om natten.

 

Vi ville egentlig blot høre nogle af jeres erfaringer og hvad i har gjort? Tænker alle gør det forskelligt.

 

Det er gået så flot med hende idag, så det går dejligt fremad. Hun er gået så fint hen til døren 2 gange idag og begge gange har hun skulle ud og gøre det hun nu skulle. Er stolt af vores lille pige :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi siger ikke nej i en skæld ud tone, ingen grund til at overdrive. Vi ved udemærket godt hun jo ikke forstår det :-) Vi er ude med hende lige så snart hun har spist/drukket, sovet eller leget. Hvilket svarer til, som du selv siger, hver halvanden, anden time.. Også om natten.

 

Vi ville egentlig blot høre nogle af jeres erfaringer og hvad i har gjort? Tænker alle gør det forskelligt.

 

Det er gået så flot med hende idag, så det går dejligt fremad. Hun er gået så fint hen til døren 2 gange idag og begge gange har hun skulle ud og gøre det hun nu skulle. Er stolt af vores lille pige :-)

 

Tror egentlig at de fleste gør det på den samme måde! Og superflot at hun allerede går hen til døren! :5up: Det er bare om at klø på, og ikke blive irriteret eller opgive når der kommer tilbagefald, for det er ikke ualmindeligt. Og så husk at der kan gå lang tid, selv om det går virkelig godt i starten, så tålmodighed! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er gået hen til døren 2 gange, det er såå flot af hende :-D

 

Der er sket 1 uheld idag, men sådan er det. Synes hun klarer sig så godt :-)

 

Hvordan smider man billeder op herinde? ;-)

Flot! :5up:

 

Billeder - når du skriver et indlæg så har du en række ikoner foroven. Nr 3. fra højre skal forestille et billede (til venstre for film-strimlen), klik på den så kan du tilføje billeder enten fra computeren eller fra URL.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi siger ikke nej i en skæld ud tone, ingen grund til at overdrive. Vi ved udemærket godt hun jo ikke forstår det :-) Vi er ude med hende lige så snart hun har spist/drukket, sovet eller leget. Hvilket svarer til, som du selv siger, hver halvanden, anden time.. Også om natten.

 

Vi ville egentlig blot høre nogle af jeres erfaringer og hvad i har gjort? Tænker alle gør det forskelligt.

 

Det er gået så flot med hende idag, så det går dejligt fremad. Hun er gået så fint hen til døren 2 gange idag og begge gange har hun skulle ud og gøre det hun nu skulle. Er stolt af vores lille pige :-)

 

Det er jo rigtig godt:5up:

 

Af nysgerrighed, hvorfor siger i nej hvis i godt ved at hun ikke forstår? Så er det jo lidt omsonst.

 

Groft sagt er der nok 2 metoder: den i bruger (og som de fleste heldigvis bruger), eller den med at skælde ud og evt. tvære hundens snude rundt i det.

 

I er på rette vej, så fortsæt endelig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi vores andre hunde står ved siden af. De ved godt hvad et nej betyder uanset tonen. Mere så de ikke tror det pludselig er ok at tisse osv indenfor :-)

 

Jeg kan ikke forestille mig, at de ville tro det var ok. Ingen af mine de store har nogensinde gjort det ihvertfald. Tværtimod, så har de - især den ældste - synes det var super klamt når den bette havde uheld indenfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...