Hop til indhold

Internater og vurdering af hundene


Lenschow
 Share

Recommended Posts

De er da ærlige om hundene her må man sige

 

http://www.dyrevaernet.dk/adopter-dyr.aspx

 

Jeg håber de er lige så gode til at vurdere en kommende ejer....

 

(Jeg har i øvrigt ikke lært en fis. Jeg har siden jeg så ham haft en UTROLIG trang til at hente Rille :lun: Han er Aslan i sort, og det går naturligvis ikke - men jeg er jo uhelbredelig tydeligvis :mrgreen:)

Det fik mig til at tænke - er internaterne gode nok til at vurdere de hunde, de får ind generelt og matche dem med ejere? Hvad mener I? Er det det bedste at formidle den slags hunde her til nye hjem? Har nogle en hund herfra eller fra et andet sted med problemer, hvor man har vist det, før man tog hunden - og er det gået godt? Hvad med internater ? Burde de vurdere mere a la dette internat? Og simpelthen lægge det ud ærligt til folk?

 

Jeg oplever tit, at folk kontakter mig, fordi de har fået en hund med nogle alvorlige problemer hjem - uden at vide det. Langt de fleste steder er hunde på internat pga allergi - og som en internatejer en gang sagde - det er næppe derfor de alle sidder her. Her ved man da hvad man får...

 

Hvad tænker I andre om det? Er internaterne gode nok til at vurdere matche?

 

Da jeg fik Hugo hos Dansk Dyreværn i Nibe var de EMINENTE til at vurdere. Jeg kom for at se en anden hund. Hun sagde - vi har tjekket den og den passer slet ikke til dig, kan hverken køre bil eller færdes uden for matriklen - men jeg har en anden.... Jeg ville aldrig have set på ham fordi han stod som jagthundeblanding på hjemmesiden, men det var han jo så heller ikke viste det sig. Jeg fik lov at gå tur, køre tur og endda tage ham med ind i en by og ud til en trafikeret vej, før jeg besluttede mig. Da jeg så sagde ja, så blev jeg sendt hjem og overveje til dagen efter. Imens testede de ham på kat. Og jeg hentede ham dagen efter. Det var dælme professionelt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg har jo for nylig overtaget en internathund fra det internat du linker til og jeg synes de var meget ærlige og ret præcise i deres vurdering.

Da det var mig der fik ham, synes jeg også de var utroligt gode til at vurdere de nye ejere :-D

 

Hos Dyreværnet skal man gennemgået interview med mange spørgsmål. Det handler både om træning, aktivering og gåture, fodring, alene hjemme osv. Derudover skal man skrive under på at man er blevet oplyst om særlige forholdved hunden. Det kan være adfærdsmæssige eller medicinske forhold. Derudover skal hunden møde husets andre dyr (eller måske er det kun andre hunde, jeg havde fx ikke hønsene med derinde) og man skal fremvise at man har en lejekontraktmed tilladelse til hund, hvis man bor til leje.

 

Når de har haft et eller andet antal ansøgere på en hund, vurderer de hvem der er bedst egnet.

Så de er ret grundige, men man kan jo altid lyve til interviewet, hvis man bare vil have den hund. Fuldstændig som man kan når man skal købe en hvalp hos en opdrætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kikkede lige på internathundene...

Det undrer mig da, at 17 ud af 18 voksne hunde er hanner? Og eneste voksne tæve er en doberrotte.?

 

Derudover er der et chi-blandingskuld med begge køn..

 

ER hanner generelt mere vanskelige end tæver? Eller hvorfor ender så mange på internat? :hmm:

 

Det har også undret mig, der er altid væsentlig flere hanhunde end tæver til omplacering...Måske er hanhunde mere besværlige som unghunde?

Måske er dem der vælger hanhunde mere tilbøjelig til at opgive hunden?

 

Tror mest der handler om at hanhunde generelt modnes langsommere end tæver og derfor måske er irriterende lidt længere tid. Det er ikke min opfattelse at voksne hanunde er mere besværlige end tæver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, vel? Måske skal opdrættere OG internater være opmærksomme på at oplyse om at der er nogle besværligheder med hanhunde, til mindre erfarne hundekøbere..

Så hanhundene ikke ender i skiftende familier, der kun forstærker eventuelle problemer...

Det er så bare nemmere at finde egnede familier til tæver...

 

Og VI skal være opmærksomme på at oplyse om at der lettere kan opstå problemer med hanhunde, når uerfarne eventuelle købere står og skal vælge køn.....

 

Jeg kan da godt huske, at vi helst ville have en han-berner dengang vi skulle have vores første racehund. Hannerne ER flottere og større i den race... Men der er også flest problemer... Både mentalt og fysisk...

 

Vi havde haft to hunde før. En nem blandingstæve, og en besværlig blandingshan...

 

Men det var ikke noget, vi forbandt med kønnet dengang... Snarere med blandingen...

Nu vil jeg aldrig have hanhunde mere... Men det er lige så meget på grund af min alder.. Hanhunde er ikke umulige... De kræver bare mere..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfra ved du det? Jeg synes da der er mange tæver normalt når jeg kigger? Hvad gør en hanhund mere besværlig?

 

Jeg mener det er fra den store danske undersøgelse om adfærds problemer og grunde til aflivning. Og så fra diverse udenlandske internat ledere.

Jeg tænker at en teenage hanhund er mere besværlig end en tæve. Og så tror jeg personligt at flere første gang hunde ejere vælger hanhund fordi de tror det er nemmere, når den ikke komme i løbetid og at der ofte er flere hanhunde tilbage der måske så er billigere. Disse ejere er jo så også oftere dem der opgiver.

 

Jeg kigger ofte på internat sider og vil jo kun selv have tæver og de er i langt undertal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid haft hanhunde, og ser dem ikke mere besværlige end tæverne :-D

 

Men jeg tror også det betyder noget, at flere racer er kendt for at være egetkønsaggressive - og der kan så opstå problemer med hanhundene, hvis man ikke rigtig har gjort sig klart, hvad det kan indebære.

Synes tit det er disse racer, eller blandinger af dem der sidder på internaterne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange førstegangs hundeejere vil helst have en hanhund. De tror det er lettere. Man er fri for løbetider - og de er mere ukomplicerede, siger opdrætteren! Derfor ender flere hanhunde end tæver hos førstegangs hundeejere - og tæver hos mere erfarne hundeejere, som ofte foretrækker tæver.

 

Sjovt nok er det ret tydeligt, i hvert fald med jagthundefolk, at især de der skal have en hund som både er jagthund og familiehund foretrækker tæver i næste omgang, mens en del "hard core" jagthundefolk vælger hanhunde, netop fordi de så ikke kommer i løbetid midt i prøve eller jagt sæsonen. Der er blot mange, mange flere i den første kategori og derfor er det lettere at komme af med tævehvalpe end hanhvalpe, hvilket igen giver sig udslag i, at hanhvalpe af og til sælged 500 kr billigere en deres søstre.

 

Kigger vi på jagthunde, som er til omplacering er 3 af 4 hanhunde, som er havnet hos førstegangs hundeejere, som ikke længere har tid, ikke får brugt hunden til jagt eller pga skilsmisse. Det kunne tyde på at man oftere finder løsninger selv, hvis det er tævehunde end hvis det er hanhunde.

 

Et problem er, at ikke alle opdrættere ikke er helt ærlige, når det kommer til spørgsmålet om køn, for de ved jo de skal sælge både hanner og tæver og nedtoner derfor desværre ofte forskellen. Jeg kender flere hvalpekøbere, som gik ud for at købe en tæve, men kom hjem med en lille nuttet hanhund. Opdrætteren havde overtalt dem og sagt, at der ikke er nogen videre forskel! Rigtig ærgerligt i de fleste tilfælde, for ofte fortryder folk, at de ikke holdt fast i at de ville have en tæve. Den anden vej rundt har jeg aldrig hørt om nogen som er blevet overtalt til at tage en tæve og har fortrudt.

 

Jeg anbefaler stort set altid førstegangs jagthunde ejere at tage en tæve hvis hunden skal være både familiehund og jagthund - og kun tage en hanhund, hvis der er klare og gode grunde til det - altså et udpræget ønske om en han eller behov for en hund, som altid kan gå med på jagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...