Hop til indhold

hjælp til ikke a gø ad andre hunde på tur


mona86
 Share

Recommended Posts

Hej ☺

Jeg har en udfordring jeg håber i kan hjælpe mig med. Min tibetanske spaniel simba på 2.5 år har det med at skulle gø ad hunde vi møder på vores gå ture. Hvilket jeg rigtig gerne vil have ændret.

Jeg har skiftet Flexi linen ud med en dressur line og har ham til at gå pænt ved min side, ikke foran mig. Snoren sidder fast i body sele, ikke i et halsbånd.. Når vi møder nogen og han begynder a vise tegn på a blive "ophidset " får han et hurtigt ryk i snoren og nej.. det virker nogen gange. Ellers bruger jeg en positiv kommando "fremad" hvis han først er startet og det virker sådan nogenlunde.. med mindre vi står og venter ved en vej hvor det ikke er muligt a gå væk.

Har fået rådet om a gå ind foran ham når han gør af den anden hund.. det bliver mere til en dans mellem os end noget andet..

Har nu fået rådet a prikke ham med 3 fingre for a få ham ud af øjeblikket.. det er vi igang med a prøve.

 

Føler der er noget jeg har overset som leder/fører. Har i nogle gode råd til a få ham til a opføre sig ordentligt og gå stille og roligt forbi fremmede hunde?

 

På forhånd tak ☺

Redigeret af mona86
Link til indlæg
Del på andre sites

Træn meget kontakt med ham - det koster mange godbidder; men de er givet godt ud.

 

Når du så ser, der kommer en anden hund, forlanger du kontrakt fra hunden, inden den begynder at interessere sig for den anden hund. Du går naturligvis aldrig tur uden (gode!) godbidder.

 

Hvis du kommer i en af de dumme situationer, hvor han er begyndt at gø, så vend dig om og gå væk fra situationen. Lad ham så vidt muligt ikke træne "at gø ad andre hunde"

 

Jeg ville ikke rykke i linen eller skælde ud. Den positive kontakt vil han meget hellere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har prøvet med godbidder. Men han er ikke interesseret i nogen som helst form.for mad når vi er ude og gå så det har jeg opgivet.

 

Giver dig ret i at gå væk fra situationen men det er jo bare ikke altid muligt når man fx står ved en vej eller skal.passere en anden hund på en sti og der ikke er andre veje at gå.?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er en tibbe jo en temmelig gøende race, og har han haft den dårlige vane i over 2 år, er det nok ikke så nemt at pille ud af ham, men selvfølgelig kan det gøres :-D

 

Jeg ville absolut undgå "nej", ryk i linen og prik i siden, det er bare negativ forstærkning. Du risikerer, at han forbinder synet af andre hunde med de ubehag du påfører ham, og så vil han da gø endnu mere.

Jeg forestiller mig, at han gør fordi han er lidt usikker på den anden hund? Hvis det er tilfældet, gælder det om, at du får signaleret til ham "slap bare af, mor har styr på situationen".

 

Og så vil jeg også foreslå bedre kontakt, og hvis han ikke gider ha' godbidder (er der virkelig ikke noget han synes er vildt lækkert?) så må der være andre ting han godt kan li' - en bold eller andet legetøj?

 

Kontaktøvelser er ikke noget du kun skal træne når der er andre hunde i nærheden, det kan også trænes hjemme, og i alle mulige situationer.

Som en anden skriver, så er det en god ide, at være på forkant, og vende om og gå væk fra situationen hvis muligt. Men når du har fået den bedre kontakt, vil rådet om at gå ind foran ham virke, for så kan du bede ham om at a' kontakt til dig (og glemme den anden hund).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan signalerer jeg bedre "mor har styr på det" når jeg går roligt uden at være anspændt og uden at have stram snor.. ??

 

Nej.. Han er 1 ud af 1000 hunde som ikke gider legetøj, bolde eller guf.. jo en denti stick i ny og næ.. og leverpostej - ikke på rugbrød kun ren, hvilket er svært at have med i lommen.. og når han nu er tibbe så har han holdningen "hvorfor gøre hvad noget der ikke er en pointe med" som han oftest har stillet for dagen når jeg har prøvet med guf på vores ture.

men jeg er åben for gode forslag ?

 

Ja hvis han er vandt til a gø så tager det tid at vende sig af med.. og jeg har god tid, det er bare rart at vide jeg gør det rigtige så vi langsomt går i den rigtige retning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis leverpostej er det han vil ha' så er det leverpostej du skal bruge - alle kneb gælder :blink: Man kan købe det på tube: http://www.zooplus.dk/esearch.htm#q%3Dtubidog og så er det nemt at have med i lommen.

 

Der er sikkert rigtig mange andre herinde, der i detaljer kan beskrive, hvordan du træner kontaktøvelser. Men da jeg startede med at træne kontaktøvelser brugte jeg "kontakt" som kommando samtidig med jeg pegede på mine øjne - når han kiggede fik han belønning. Er belønningen god finder han hurtigt ud af, hvad du forventer af ham. Det er ligesom en leg man har sammen.

Situationen med at "jeg har styr på det" betyder bare, at du er på forkant, og reagerer INDEN han ser sig nødsaget til at gø. Du sørger for, at der er tilstrækkelig stor afstand til den anden hund, gå evt. over på den anden side af gaden. Eller du vender om og går den anden vej (kan sagtens betyde at du går tilbage til der hvor du kom fra - men skidt-pyt), eller du stiller dig foran ham og træner kontakt med masser af leverpostej. Du må gerne holde en fest sammen med ham, det vigtige er, at han forstår at du har styr på situationen, at det faktisk kan udløse en fest mellem jer to, og så behøver han faktisk slet ikke bekymre sig om den hund....

 

Jeg håber du kan bruge noget af det... :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hvis hunden reagerer på fremmede hunde, er man for tæt på dem. Vend og gå væk, overpå andet fortov osv, ned af sidevej, hver gang han er for opmærksom på de fremmede og lær den afstand at kende, hvor han slapper af. Hold denne afstand i flere uger og nedsæt så afstanden lidt af gangen, men aldrig så lille afstand, at han ophidses. Det tager lang tid , dette her. Det er langsom tilvænning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange jagthunde folk har en kommando der hedder "leave it" - altså, hvis hunden er ved "køre op" over et eller andet - fx en dummy der bliver kastet mens hunden sidder, siger man "leave it" og henter selv dummyen. Man kan også træne det med godbidder. Man lægger en godbid og siger "leave it" - men i modsætning hvad de fleste gør, får hunden så ikke lov til at tage den lidt senere, men får en helt anden belønning - ellers træner man den jo bare i at holde gejsten oppe indtil den får den. Først når den ikke længere er optaget af den godbid man har lagt, får den sin belønning (en anden godbid eller hvad man nu belønner med).

 

Men altså ideen er at den skal forstå at "leave it" betyder, at den kan glemme alt om det den har fået øje på og slappe af, for det bliver ALDRIG til noget, når man har sagt "Leave it".

 

Jeg siger "hold op" men det er samme ordre. Jeg bruger den ikke tit, for jeg vil ikke have den ødelagt, men den er god i visse situationer. Fx når en hund skal lære at ignorere andre hunde på gå tur, men man må så aldrig lade hunden få kontakt efter man har givet ordren, men gerne belønne på anden vis, hvis den faktisk mister interessen for den anden hund.

 

Små frikadeller eller kødboller købt frosne, kan være den rette belønning til en kræsen hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden reagerer på fremmede hunde, er man for tæt på dem. Vend og gå væk, overpå andet fortov osv, ned af sidevej, hver gang han er for opmærksom på de fremmede og lær den afstand at kende, hvor han slapper af. Hold denne afstand i flere uger og nedsæt så afstanden lidt af gangen, men aldrig så lille afstand, at han ophidses. Det tager lang tid , dette her. Det er langsom tilvænning.

 

Enig - du skal ændre hans forventninger i mødet gradvist. Hver gang du gør ovenstående og han ser på den anden hund, så siger du JA! og giver ham en godbid. Vil han ikke spise er I for tæt på, ikke sulten nok eller du skal have bedre godbidder. Jeg har aldrig oplevet metoden ikke virke, den stammer fra Pavlov og Skinner og er gennemtestet af utallige mennesker siden og deres dyr samt mennesker selv - hvis du er i tvivl om metoden, så få en til at komme og vise dig hvordan - http://www.sea-hund.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...