Hop til indhold

Rød-brun farvning på hvid pels


PBC
 Share

Recommended Posts

Måske vask med sådan noget her kan fjerne det?

 

http://cotonshoppen.dk/oejenpleje-393/no-more-tear-stains-p1026

 

det kan det måske.

 

Luckyluna, Bonnie og Maggie er ude på engen 4-5 gange dagligt og pjaskvåde til skindet på ben og underside hver gang, på denne årstid.

 

jeg tror første skridt er at lave færre og lidt længere lufte ture og så tørre hundene ved hjemkomst. Det alene kan formentlig mere end halvere den totale tid hundene er fugtige fra måske 8 til 4 timer. Så skal jeg formentlig også behandle med atamon eller shampo, hvis jeg vil svampen og farven til livs. Og måske holde poterne mere eller kortere klippet.

 

jeg vaskede Maggie med svampedræbende shampo igår og giver Bonnie en gang spray med halv atamon og halv vand på det rød-brune hver dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Thailo havde, især da han var ung, misfarvet pels i lysken, i armhulerne, på forsiden af forbenene og i blissen (det virkede dog ikke til at genere ham). Desuden var der misfarvning i mundvigene og mellem tæerne, hvilket alle hunde stort set har (mørke hunde ses det bare ikke på). Ifølge de dyrlæger der så på ham, var årsagen malassezia svamp, noget som alle hunde har en "bestand" af i huden, som immunforsvaret normalt holder nede. Bliver hundens immunforsvar udfordret, f.eks. i tilfælde af allergier, kan svampen ikke længere holdes nede og pelsen bliver rødlig (mener det er pga. frigivelse af svovl, men er ikke sikker) og der kan opstå overfladiske hudinfektioner. Går der infektion i huden lugter det, men det er ikke svampen der lugter.

 

Min dyrlæge frarådede Atamon (det var nemlig også min første tanke) og anbefalede i stedet klorhexidin shampoo. Hvorfor kan jeg ikke huske (det er jo ved at være 15 år siden) for det virker underligt at anvende et antibakterielt middel mod svamp, men det var altså hvad hun anbefalede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Thailo havde, især da han var ung, misfarvet pels i lysken, i armhulerne, på forsiden af forbenene og i blissen (det virkede dog ikke til at genere ham). Desuden var der misfarvning i mundvigene og mellem tæerne, hvilket alle hunde stort set har (mørke hunde ses det bare ikke på). Ifølge de dyrlæger der så på ham, var årsagen malassezia svamp, noget som alle hunde har en "bestand" af i huden, som immunforsvaret normalt holder nede. Bliver hundens immunforsvar udfordret, f.eks. i tilfælde af allergier, kan svampen ikke længere holdes nede og pelsen bliver rødlig (mener det er pga. frigivelse af svovl, men er ikke sikker) og der kan opstå overfladiske hudinfektioner. Går der infektion i huden lugter det, men det er ikke svampen der lugter.

 

Min dyrlæge frarådede Atamon (det var nemlig også min første tanke) og anbefalede i stedet klorhexidin shampoo. Hvorfor kan jeg ikke huske (det er jo ved at være 15 år siden) for det virker underligt at anvende et antibakterielt middel mod svamp, men det var altså hvad hun anbefalede.

 

Tak, det vil jeg lige vende med min dyrlæge. Vi har klorhexadrin spray i skabet, så det....

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja enig. Du må udelukke dig frem :)

 

Et par virkelig skønne hunde at se på!

 

Tak, ja lige nu behandler jeg jo imod formodet svamp. Dvs prøver at holde hundene tørre en større del af døgnet samt sprayer med atamon og så har jeg badet Maggie med svampedræbende shampoo.

 

Det gode er jo altså at det tilsyneladende udelukkende er et kosmetisk problem, som jeg via FB forstår at mange jagthunde har og som de sikkert har levet fint med gannem mange år

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...