Hop til indhold

Rød-brun farvning på hvid pels


PBC
 Share

Recommended Posts

Tror det var @Ascha som reagerede på et billede af en af mine hunde, som har rød-brun farvning på pelsen visse steder.

 

Det skulle skyldes en svamp. Jeg slog det hen og min dyrlæge mener at når der ikke er lugt, er det ikke svamp. Jeg mente at de måske kunne skyldes plantesaft fra det areal, hvor jeg dagligt lufter hundene, men kan alligevel ikke slippe tanken om at det måske er svamp.

 

Det skulle så kunne fjernes med Atamon - nogen der har erfaringer med det?

 

Har det nogen som helst betydning udover det rent kosmetiske?

 

Andre ideer?

Maggie%20og%20Bonnie_zpslqwxg90l.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du undersøgt hvordan huden ser ud? Er den hel? Er den rød? Er der knopper, eksem eller revnet hud?

 

Det kan være alt fra A-Z men hvis dine hunde arbejder meget i vådt terræn - som jeg har indtrykket af de gør - så er det meget vigtig de får tørret deres pels godt og grundigt - for at beskytte huden nedenunder. Jeg tænker stafylokokker - men det er noget din dyrlæge skal kigge på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Huden er fin. Hundene er på ingen måde generet af det. Ingen kløe, ingen skæl, intet eksem og intet at se undtagen farven på hårene.

 

Dyrlægen har jo set det og, som sagt, også givet udtryk for at det nok ikke er svamp, når ikke det lugter - og det kunne han, som jeg, konstatere at det gør det ikke.

 

Han mener, som jeg, at det må komme fra planter ol. i det område hvor hundene luftes og løber fri 4 gange om dagen. Det er en eng med halvhøj vegetation og hundene bliver naturligvis våde på ben og underside, hver gang og dermed er de jo våde en god del af dagtimerne, på denne årstid. De luftes kl 7, 12, 17 og 23 på denne eng og lidt i haven indimellem. I weekenderne er de ofte på jagt og våde det meste af tiden fra 9-15. De bliver tørret og får tørre-dækken på i bilen i frokost pause og efter jagt.

 

Hvis nu hundene ikke havde været hvide - men sorte eller brune ville man formentlig aldrig have opdaget noget, så jeg tænker lidt at mange hunde måske har samme "farvning" men uden at de altså er synligt - og så er det ikke noget "problem"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan det være en slags "rust"? Jeg tænker noget fra vandet/det fugtige miljø, der så sætter sig i pelsen som en misfarvning efter at pelsen er blevet tør?

 

Det kunne det måske. der er jo mudret på visse dele af den sti vi dagligt går på og det sprøjter naturligvis op under hundene. hvad mudderet indeholder, som kan farve pelsen ved jeg ikke men mosevand giver jo ofte samme farvning, som så forsvinder efter nogle dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg passer i øjeblikket en gammel breton (pensioneret jagthund) på knap 13 år. Hendes ben og poter er "misfarvede" med et rødligt skær i det hvide. Ejer siger, at det har den været så længe nogen kan huske. Men har aldrig været noget hun har oplevet været "et problem" udover kosmetisk....

 

Jeg ved at man ser det på hunde der slikker deres poter meget pga allergi / sår eller lign. Og lyse hunde med øjne der løber får jo også røde rander i pelsen der. Så jeg går ud fra, at det sker når pelsen ofte er udsat for væde i længere perioder? I så fald giver det jo fin mening at en jagthund vil blive rødlig i pelsen (såfremt pelsen er lys nok til at fremvise det)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg passer i øjeblikket en gammel breton (pensioneret jagthund) på knap 13 år. Hendes ben og poter er "misfarvede" med et rødligt skær i det hvide. Ejer siger, at det har den været så længe nogen kan huske. Men har aldrig været noget hun har oplevet været "et problem" udover kosmetisk....

 

Jeg ved at man ser det på hunde der slikker deres poter meget pga allergi / sår eller lign. Og lyse hunde med øjne der løber får jo også røde rander i pelsen der. Så jeg går ud fra, at det sker når pelsen ofte er udsat for væde i længere perioder? I så fald giver det jo fin mening at en jagthund vil blive rødlig i pelsen (såfremt pelsen er lys nok til at fremvise det)

 

Lidt det samme jeg tænker, men hvis en pensioneret jagthund har det - altså en som ikke længere er våd meget af tiden tyder det jo faktisk på at det ikke skyldes at den er våd, men noget andet. For hvis den er pensioneret er den jo ikke mere eller oftere våd end alle andre hvide hunde? Og pelsen skiftes jo trods alt over tid.

 

Jeg husker første gang jeg konstaterede denne rød farvning hos mine springere var da sally havde det første kuld. Da blev hun helt rød-brun på maven hvor hvalpene ammede - altså hold hende våd, men da talte dyrlægen om enzymer i spyttet? Og det passer jo med at hunden farves hvis der er et sted den slikker sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt det samme jeg tænker, men hvis en pensioneret jagthund har det - altså en som ikke længere er våd meget af tiden tyder det jo faktisk på at det ikke skyldes at den er våd, men noget andet. For hvis den er pensioneret er den jo ikke mere eller oftere våd end alle andre hvide hunde? Og pelsen skiftes jo trods alt over tid.

 

Jeg husker første gang jeg konstaterede denne rød farvning hos mine springere var da sally havde det første kuld. Da blev hun helt rød-brun på maven hvor hvalpene ammede - altså hold hende våd, men da talte dyrlægen om enzymer i spyttet? Og det passer jo med at hunden farves hvis der er et sted den slikker sig.

 

Hun er længst pensioneret, så du har ret, hun bliver ikke mere våd nu om dage end andre hvide hunde. Så det må sidde permanent i pelsen. Du har egentlig ret i det med enzymer i spyttet - den har jeg også hørt før. Hende her slikker dog overhovedet ikke sine ben elelr poter, så det er ikke det... hmmm... mysterie!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er længst pensioneret, så du har ret, hun bliver ikke mere våd nu om dage end andre hvide hunde. Så det må sidde permanent i pelsen. Du har egentlig ret i det med enzymer i spyttet - den har jeg også hørt før. Hende her slikker dog overhovedet ikke sine ben elelr poter, så det er ikke det... hmmm... mysterie!

 

Men skulle man ikke tro at pelsen bliver skiftet over et års tid. det ville jeg tro. Og så skulle farven jo skifte hvis det havde noget med svamp og fugt at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan få noget shampoo som skulle hjælpe på den hvide farve - for kønt er det da ikke.

 

Det ved jeg. Men hvis det er noget i omgivelserne, kommer det vel ret hurtigt igen, så jeg ved ikke. Vil prøve at holde øje med det når vi er i sommerhuset i en periode - om det ændrer noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Listen over hvor det kan komme fra:

 

Noget i omgivelserne der hvor hundene luftes. (mudder, okker, rødlig sand, plantesaft)

Svamp som følge af at hundene er våde en stor del af tiden

Farvestoffer i foderet

Farve i fiskeolie lavet på Tobis

Enzymer fra spyt

 

Det var jo rart at kende årsagen før man bare fjerner farven - om muligt.

 

Det er sgu nok de skide klimaforandringer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke Arion du fodrer med? Der er jo ingen farvestoffer i - men dog lakseolie og det kan godt give problemer. Jeg har førhen givet lakseolie til mine beagler og her oplevet at i sær den ældste fik tårestriber af det - det forsvandt da han holdt op med at få det. I øvrigt kan han ikke tåle foder med laks da han får kløe af det.

Jeg har for lang tid siden prøvet tobis olie og her oplevede jeg at Oscar blev lidt mere gul i det hvide - det stoppede også da jeg tog dem af olien. I dag bruger jeg kun hørfrøolie - planterigets svar på fiskeolie.

 

Men ja klimaet er jo mærkeligt for årstiden - så det kan da ikke udelukkes at det kan spille en rolle?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ligner jo hvordan nogle hundepoter kommer til at se ud, også hvor huden er fin og der ikke er nogen grim lugt. Der er det vel fordi poterne bliver våde gang på gang. Men bare sært at dine hunde så bliver misfarvede på brystet, der skulle man da tro at der var ventilation nok. :hmm:

 

Min egen, meget hvide samojed-hund bliver slet ikke farvet på den måde der, og hun vader gerne i både alm. vand, okkervand, mudder og vådt græs. Men hun har jo også en helt anden pelstype. Spaniels har jo en meget mere "fin" pels, så måske den er mere følsom... kan det mon være forskellen.

 

Hvis det skyldes lakseolien, så synes jeg det er sært at de kun er misfarvede i pletter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmmm.....

 

jeg har jo brugt Arion i årevis, men Arion ændrede produktet for 2-3 måneder siden. Dels kom der mere kylling i og dels erstattede man traditionel korn med ris. Om man ændrede andre ting ved jeg ikke.

 

en anden ting er jo at hundene godt nok begge får Arion, men Bonnie får senior mens Maggie får maintenance.

 

Jeg prøvede at vaske Maggie i aften, men noget som også er svampe hæmmende. Det fjernede ikke noget farve, så vidt jeg kan se.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man ser på hvorcden rød-brune farve kommer er det jo tydeligvis der hvor hundene bliver våde når vi går tur hvilket vel understøtter en svamp, som altså har det fint i den våde eftersommer, efterår og vinter vi oplever nu.

 

Om der så også er andre faktorer indvolveret og om det kan bekæmpes med atamon eller speciel shampoo må jeg lige prøve at finde ud af.

 

Hører på FB en shampoo der hedder Malaseb skulle være rette behandling, men også at atamon skulle kunne klare det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...