Hop til indhold

Agilitytræning 2016


Camilse
 Share

Recommended Posts

@korvis, op med hovedet... han er jo kun en ung dreng, og de er altså bare noget andet end tæverne. Jeg har jo det fuldstændigt modsatte problem, nemlig en hund der ikke rigtig er til at styre. Jeg tror på at der er væsentlig flere ting der forstyrrer oppe i hovedet på en hanhund end på en tæve, mon ikke det er det der er sket i dag?
Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, han var ikke forstyrret, han gjorde alt jeg viste ham. Og det er der problemet ligger - han gør intet på eget initiativ. Han vender hovedet og kigger på mig efter hver forhindring, og hvis ikke jeg løber med ham hele vejen så løber han heller ikke. Han har simpelthen ingen fremdrift i sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Leah er jo lidt på samme måde, i hvert fald til stævner, der skal hun lidt babysittes igennem banen, men jeg synes da ikke det er et stort problem. Men det er jo sikkert fordi jeg aldrig har prøvet andet.

 

For mig er det lettere at leve med end hvis jeg havde en hund der bare tæskede rundt og opfandt sin egen bane. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Træning i dag, og hvor har jeg bare savnet det. Jeg har været så uheldig med min træning indtil videre, det er kun anden gang jeg har kunnet deltage i holdtræningen siden 2017 startede. Enten har jeg været på træneruddannelsen, til stævne, fødselsdag eller også har jeg ligget syg, hvilket jeg næsten har gjort i en måned (hurra :damn:)

Vi blev præsenteret for en rigtig sjov bane i dag, Vi skulle godt nok løbe meget i cirkel, og jeg ville bare så gerne have et ekstra spring med et sted i banen hvor vi skulle direkte i en tunnel, og det sad bare så meget i hovedet og kroppen på mig at jeg løb forkert de første 8-9 forsøg. Og skulle endda løbe med en venindes hund, så da jeg løb med Aya havde jeg allerede været meget inde på banen. Men nope. Løb stadig forkert. :stupid: Lidt halvpinligt, men til gengæld fik jeg så meget ud af træningen og Aya var bare mega sej. Det er virkelig fedt at have en instruktør der presser mig til at stole på min hund (hvilket stadig er mit største dilemma) så jeg kan få hende trukket med og derved få mere tempo på hende. Kan mærke på Aya at hun kan gå i løb hvornår det skal være, og det gør mig lidt øv, for der kommer en periode hvor jeg virkelig skal trække hende med mig fordi hun bliver rigtig sløv i den periode. Så må virkelig tænke på at presse hende de rigtige steder, især nu hvor hendes syn bliver dårligere og hun derfor kan finde på at klistre en del når jeg er på hendes "blinde" side. Det gør ret ondt at tænke at det går den vej, men håber at vi kan fortsætte et godt stykke tid sammen endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

@korvis, kunne du evt prøve at gå tilbage i træningen og opbygge lidt mere selvstændighed? Tilbage til wingwraps, bygge mere afstand, lege lidt mere med grundfærdighederne et par uger, og se om det hjælper? Dexter er nok lidt samme type, hvis jeg er langsom er han det også, men han har udviklet sig meget det sidste år, på hvordan han går til tingene. Synes bestemt ikke du skal give op.
Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, han var ikke forstyrret, han gjorde alt jeg viste ham. Og det er der problemet ligger - han gør intet på eget initiativ. Han vender hovedet og kigger på mig efter hver forhindring, og hvis ikke jeg løber med ham hele vejen så løber han heller ikke. Han har simpelthen ingen fremdrift i sig selv.

 

Jeg ville ønske jeg kunne sende dig lidt af al Calles vildskab! Ville det hjælpe at løbe en del med meget flow, hvor forløbet nærmest giver sig selv og så ikke fokusere på vanskelig handling?

Link til indlæg
Del på andre sites

@korvis, kunne du evt prøve at gå tilbage i træningen og opbygge lidt mere selvstændighed? Tilbage til wingwraps, bygge mere afstand, lege lidt mere med grundfærdighederne et par uger, og se om det hjælper? Dexter er nok lidt samme type, hvis jeg er langsom er han det også, men han har udviklet sig meget det sidste år, på hvordan han går til tingene. Synes bestemt ikke du skal give op.

Det eneste jeg kan gøre er at gå back to basics. Så må vi se om det hjælper. Men nok ikke så meget mht. teknik, han skal ha' nemme løbebaner.

 

Jeg ville ønske jeg kunne sende dig lidt af al Calles vildskab! Ville det hjælpe at løbe en del med meget flow, hvor forløbet nærmest giver sig selv og så ikke fokusere på vanskelig handling?

Det er helt sikkert, at der er fokuseret meget på teknik, frem for motivation/fart/fremaddrift - og lige med Terkel burde det nok ha' været omvendt. Eller i hvert fald så burde han også ha' haft en hel del fart&motivation, samtidigt med teknikken. En anden ting, som én af mine gamle trænere nævnte, er at hele vinteren har vi trænet i den lille hal som kun er ca. 15x20m. Og det gi'r selvfølgelig meget små og kringlede baner, hvilket helt sikkert dræber en del af fremaddriften. Træningen i klubben har heller ikke været helt fuld størrelse, omend noget større end i hallen. Så forhåbentlig vil der også være noget der kommer når vi går udendørs og får lidt større baner, med længere løbestræk. Og helt sikkert skal han løbe nemme baner med flow, det tror jeg kan gi' noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her går det så sandelig op og ned..!! Jeg havde AB-træning med Iso i aften, vi er 4 der træner sammen, og da der var én der ikke kunne komme fik Terkel lov at komme med. Og dumme-Terkel fra weekenden var åbenbart bare blevet herhjemme! :lol: Han var SÅ dygtig i aften, han var på og arbejdede rigtig flot og koncentreret! Det var selvfølgelig en pissesvær bane, og den var skide svær for mig at huske, så jeg var ham virkelig ikke til den store hjælp... Men i mindre bidder fik vi faktisk klaret alle dele. Visse ting var langt nemmere med Terkel end med Iso - men de er jo også helt vildt forskellige, og har meget forskellige problemområder. Iso var også knalddygtig, selv om hun på et tidspunkt brændte lidt sammen i hovedet. Men hun kom fint ud af det igen, og jeg er helt vildt glad og tilfreds med begge hunde! Og med mig selv, faktisk... :genert: Jeg er lidt stolt af at jeg klarede at løbe med begge hunde, som er SÅ forskellige at løbe med. Og som skal handles meget forskelligt. Jeg havde troet det ville være nærmest uoverskueligt for min stakkels hjerne, men det går faktisk forbløffende godt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det var virkelig rart! For jeg var godt nok helt nede i kulkælderen især i lørdags... I søndags sad han og kørte sig selv op over de andre hunde der løb, så det skal tages fat i ad den vej. Men i går var han bare superfin! :hjerte: Og jo, jeg skal nok vænne mig til at løbe så forskelligt med dem, og det går sådan set allerede bedre end jeg havde håbet på. Så nu har jeg været modig, og har meldt begge til stævne sidst i april!!! Et lokalt stævne, som jeg regner med kun bli'r kørt på én ring, så skal det nok gå. :x: Begge får sine klasseløb, og så får Iso AGÅben og Terkel får SPÅben. Jeg orker ikke 4 løb hver med dem, så jeg skal lige finde ud af hvordan jeg skal dele klasserne op til dem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Her går det så sandelig op og ned..!! Jeg havde AB-træning med Iso i aften, vi er 4 der træner sammen, og da der var én der ikke kunne komme fik Terkel lov at komme med. Og dumme-Terkel fra weekenden var åbenbart bare blevet herhjemme! :lol: Han var SÅ dygtig i aften, han var på og arbejdede rigtig flot og koncentreret! Det var selvfølgelig en pissesvær bane, og den var skide svær for mig at huske, så jeg var ham virkelig ikke til den store hjælp... Men i mindre bidder fik vi faktisk klaret alle dele. Visse ting var langt nemmere med Terkel end med Iso - men de er jo også helt vildt forskellige, og har meget forskellige problemområder. Iso var også knalddygtig, selv om hun på et tidspunkt brændte lidt sammen i hovedet. Men hun kom fint ud af det igen, og jeg er helt vildt glad og tilfreds med begge hunde! Og med mig selv, faktisk... :genert: Jeg er lidt stolt af at jeg klarede at løbe med begge hunde, som er SÅ forskellige at løbe med. Og som skal handles meget forskelligt. Jeg havde troet det ville være nærmest uoverskueligt for min stakkels hjerne, men det går faktisk forbløffende godt...

 

De var da bare for seje begge to. Især Terkel. Synes han klarede den ret svære bane flot. Synes nu ikke han er så langsom. Kunne være sjovt at have taget tid på ham og Iso og så sammenligne. Tror nemlig ikke forskellen vil være så stor, da han har meget mindre buer.

Og åh hvor jeg kender det med at løbe med en hund, der løber forskelligt fra gang til gang. Min er så bare 5 år – suk. Nogle gange er Cooper bare rigtig dygtig, og andre gange er det noget op ad bakke. Blive ved start, tage sine felter og indse at slalom har 12 pinde kan være noget af en udfordring. Ellers så beslutter han sig bare for, at han bedst selv ved hvilken rækkefølge springene skal tages i, og så er det ret svært, at få ham til at ændre mening. Jeg har svært ved at se, hvornår det skyldes hans lave stofskifte, og hvornår han bare er fræk, så jeg kan ikke rigtig blive sur på ham. Elsker alligevel min umulige hanhund. Heldigvis har han det sidste halve år haft det noget bedre, og klarer uden problemer at nørde en hel del til træningen. Det gør det bare så meget sjovere at træne med ham. Synes dog også han sådan generelt er blevet bedre. Tror dog aldrig han bliver en konkurrencehund, men har tænkt mig at fortsætte med at arbejde på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, jeg havde svaret på dit indlæg oven, Labfan, men det er forsvundet... Nok fordi det var den dag de ændrede forummet... Jeg synes det ser pissegodt ud med dig og Cooper, når han er i det gode hjørne! :5up: Og jo, Terkel er langt mere effektiv end Iso, som er helt vildt sløset med buerne. Så det udligner sig helt sikkert meget. Og Terkel havde fin fart på i tirsdags!

-------------------------------

Terle og jeg har været i hallen, hvor vi har terpet felter og slalom. Terkel vil IKKE blive på sine felter hvis jeg fortsætter fremad! :fyfy: Han ta'r felterne fint, men jeg kommer jo til at få brug for at han også kan blive der, så det skal terpes. Slalommen kommer fint, men lidt det samme der - passerer jeg ham og kommer foran, så går han gerne ud af slalommen. Det gjorde han så faktisk ikke i dag... :hmm:

 

En lille video blev det til, og nu bli'r det sjovt at se hvordan pokker man får den op på det her nye forum...

Nå, det kunne jeg ikke, så skal den på YT først.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Korvis - så godt du havde svaret mig, men kan da godt se, at svaret er forsvundet igen. Lidt mystisk. Mon ikke Terkel nok skal få lært de felter. Synes efterhånden han er ret sej og hurtig i slalommen. Det bliver fedt når vi kan begynde at træne udendørs hjemme, så man kan lige kan gå ud og træne lidt i haven, og så er det nemmere at holde fokus på lige den ene ting, der skal trænes. Bliver hyggeligt, når Kellie skal til at træne sammen med Terkel. Hun får noget at leve op til. Hun er også meldt på hold hos John og Rikke, så mon ikke der kommer lidt gang i hendes træning nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

34 minutter siden, Labfan skrev:

Korvis - så godt du havde svaret mig, men kan da godt se, at svaret er forsvundet igen. Lidt mystisk. Mon ikke Terkel nok skal få lært de felter. Synes efterhånden han er ret sej og hurtig i slalommen. Det bliver fedt når vi kan begynde at træne udendørs hjemme, så man kan lige kan gå ud og træne lidt i haven, og så er det nemmere at holde fokus på lige den ene ting, der skal trænes. Bliver hyggeligt, når Kellie skal til at træne sammen med Terkel. Hun får noget at leve op til. Hun er også meldt på hold hos John og Rikke, så mon ikke der kommer lidt gang i hendes træning nu.

Jaaa, det bli'r så godt når det bli'r vejr til udendørs træning! Og hvor sjovt - Terkel skal jo på Johns hold, så de to skal træne sammen både hos AB og på hold! Det bli'r godt!

Link til indlæg
Del på andre sites

1 time siden, korvis skrev:

Jaaa, det bli'r så godt når det bli'r vejr til udendørs træning! Og hvor sjovt - Terkel skal jo på Johns hold, så de to skal træne sammen både hos AB og på hold! Det bli'r godt!

Det er nu på det begynderhold de har hjemme hos dem selv, at hun er startet ;-), så det er kun hos AB, at de mødes. Hun skal lige lære tingene først. Er kun lige startet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lægger det lige op her også:

Jeg har et gammelt stel til et A, og et gammelt hjul, som jeg aldrig får sat i stand... Begge dele kan godt fixes, men de overholder ikke nuværende mål/regler. Dog vil de kunne være fine til hjemmetræning. A'et har vel ca. 10 cm for lange sider (men kan vinkles som man ønsker det), hjulet skal bare ha' "ny indmad" så er det absolut brugbart. De står på Nordfyn og er til fri afhentning hvis nogen kan bruge dem!

 

IMG_3603.JPG

IMG_3604.JPG

IMG_3605.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har Terkel og jeg været til sidste gang indendørs træning for denne gang. Og Terkel var bare sej i dag! Selv om der var større forstyrrelser end normalt, da vi havde gang i hele 3 delbaner samtidigt! Liiidt ukoncentreret var han da i starten, men det gik faktisk over. Vi afsluttede med en delbane med slalomudfordringer, og den lavede han bare SÅ fint! :x Rigtig god delbane f.ø. - @Trixie83 kan vi ikke få dig til at lægge den op her? Den var rigtig god til at træne div. slalomudfordringer på! :5up:

Fra næste uge går vi udendørs, dvs. at det bli'r den næste uge igen for os, da jeg er forhindret i næste uge. Vi fik kørt alle forhindringer derud efter træningen, så alt er klart til udendørssæson. Iiiihhh, jeg glæder mig til at få græs under fødderne igen! Jeg er virkelig spændt på at se hvordan Terkel ta'r det, med flere baner og mange hunde. Han kender jo stedet, da han er kommet der fra han var lille af - men han har kun leget der, og det er måske ikke så godt... Han fik også lov til at løbe og lege med sin halvsøster Kellie derude i dag, så nu har han da i hvert fald leg i hovedet når han kommer der næste gang! :lol:

Nå ja, og så har jeg sgu fået afsat A'et og hjulet i mit tidligere opslag! :banan: En klubkammerat med en handy mand får sat dem i stand, og får forhåbentlig glæde af dem. :5up:

  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

12 minutter siden, Trixie83 skrev:

Dejligt I havde en god træning  

I får lige alle 3 delbaner, da de er på samme ark!

Højme01.04.2017.pdf

Tak! Terkel fik trænet rigtig godt, lidt handling på den første, "blive-på-vippefeltet" på den anden, og så slalom ind-/udgange på den tredje! :5up: Med både det og så lidt søsterleg bagefter er han nu gået heeeeelt i brædderne... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjuhejsa, så har vi været til årets første udendørs træning! :banan:

For Terkel var det jo helt nyt, han har aldrig trænet agility på stedet før (selv om han godt kender stedet), og han har aldrig før trænet udendørs hvor der trænes på flere baner samtidigt. Men det gik rigtig godt! Han var fuldt fokuseret på mig og agilityn. :5up: Men de dersens kontaktfelter, altså... Dem skal vi altså virkelig terpe det næste stykke tid! :fyfy: Han ta'r sådan set sine felter, det er ikke fordi han springer dem. Men han bli'r ikke på dem indtil han får frikommando. Lige så snart jeg kommer i nærheden af ham så hopper han af. Og det går bare ikke! Jeg kommer til at få brug for at han bli'r på dem, så jeg når at placere mig til det der kommer bagefter. På den ene bane i dag, hvor vi havde balancen, der gik det sgu helt galt til sidst. Jeg når jo aldrig i livet at løbe ham op på en balance, så da han nåede til enden og jeg var et sted midt på, der hoppede han af og begyndte at løbe mod mig..! :roll: Så de felter må vi vist virkelig ta' fat i!

Iso var dygtig, men på et tidspunkt begyndte hun at rive ét og samme spring, gang på gang. Ren sjusk! Men hun var også rimelig oppe at køre over at endelig være ude igen, og af at sidde og kigge på de andre. Det kommer nok når nyhedens behag falmer lidt. Ellers var hun dygtig, det er fandeme dejligt at hun er så sikker på sine felter, når Terkel nu er så håbløs på dem... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

3 minutter siden, korvis skrev:

Tjuhejsa, så har vi været til årets første udendørs træning! :banan:

For Terkel var det jo helt nyt, han har aldrig trænet agility på stedet før (selv om han godt kender stedet), og han har aldrig før trænet udendørs hvor der trænes på flere baner samtidigt. Men det gik rigtig godt! Han var fuldt fokuseret på mig og agilityn. :5up: Men de dersens kontaktfelter, altså... Dem skal vi altså virkelig terpe det næste stykke tid! Han ta'r sådan set sine felter, det er ikke fordi han springer dem. Men han bli'r ikke på dem indtil han får frikommando. Lige så snart jeg kommer i nærheden af ham så hopper han af. Og det går bare ikke! Jeg kommer til at få brug for at han bli'r på dem, så jeg når at placere mig til det der kommer bagefter. På den ene bane i dag, hvor vi havde balancen, der gik det sgu helt galt til sidst. Jeg når jo aldrig i livet at løbe ham op på en balance, så da han nåede til enden og jeg var et sted midt på, der hoppede han af og begyndte at løbe mod mig..! Så de felter må vi vist virkelig ta' fat i!

Iso var dygtig, men på et tidspunkt begyndte hun at rive ét og samme spring, gang på gang. Ren sjusk! Men hun var også rimelig oppe at køre over at endelig være ude igen, og af at sidde og kigge på de andre. Det kommer nok når nyhedens behag falmer lidt. Ellers var hun dygtig, det er fandeme dejligt at hun er så sikker på sine felter, når Terkel nu er så håbløs på dem...

det kunne jeg godt have fortalt dig, fra dine konkurrencevideoer :lol:  

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

5 minutter siden, PinPoynter skrev:

det kunne jeg godt have fortalt dig, fra dine konkurrencevideoer :lol:  

Nej, problemet har jo været at han ikke ville løbe frem på felterne, så det er dét jeg har kæmpet med! Men han har hele tiden kunnet blive på felterne, når vi har trænet det. Men nu har han glemt det... Jeg har stået og kastet legetøj foran ham, løbet og lavet tossede ting - Terkel blev på sit felt. Men da han blev ved med at lunte frem til felterne brugte jeg jo meget krudt på at få lidt fremaddrift på ham, og så er felterne røget. Håber virkelig at jeg kan få dem tilbage igen!

Redigeret af korvis
Link til indlæg
Del på andre sites

Aaaarghhh...!!! Har lige været ude i haven for at terpe felt med Terkel. Min vippe er gået i stykker, så der er kun balancen tilbage. Jeg kampsveder nu... :lol:

Jeg startede nærmest helt fra babystadie, kun 2o2o-positionen, med musemåtte und alles. Det sad jo egentlig fint, og efter nogle få gange kunne jeg fjerne musemåtten. Byggede stille og roligt op, og endte med at kunne komme fræsende forbi ham med dinglende legetøj i hånden, jeg kunne holde godbidder frem og prøve at trække ham af feltet med dem - han blev bare stående! Dygtig hvalp! Og jeg vidste vel at han ét eller andet sted er klar over hvad han skal.

Vi holdt en lille pause, tog et par slalommer, holdt en lille pause igen - og så prøvede vi balancen igen. Jeg skruede selvfølgelig gevaldigt ned for udfordringerne, men fandeme om ikke Terkel havde glemt aaaalt om det felt allerede!!! :damn: Han løb lige så fint ned til feltet, og løb bare videre. :evil: 3-4 forsøg mere, og så huskede han igen, og jeg kunne igen udfordre alt det jeg ville. Hvorfor er Terkel så DUM til at huske??? Det dur jo ikke at han "egentlig godt kan", men først husker det i 7. forsøg!!!

Er godt nok træt af at jeg ikke helt ved hvordan min økonomi ser ud i den nærmeste fremtid, pga bilen, ellers havde jeg sendt min vippe til reparation omgående. Har en fornemmelse af at balancen er langt sværere for ham, da den er så lang. Længere end hans hukommelse, åbenbart... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...