Hop til indhold

Debat om begreber og holdninger til Alpha koncept og afrettelse af hund.


Engell
 Share

Recommended Posts

Silke kommer ud når hun står og BRØØØLER ved terrassedøren. Også midt om natten...

 

Og jeg går sørme med hende, så hun ikke kommer til skade (igen) på grund af en aggressiv kat. Eller indbrudstyv..

 

Visse ting skal vi være to om. :mrgreen:

 

Men jeg vil tro, at der ikke er så mange, der har mod på at møde hende, når hun kommer ud som et frådende uhyre...

Hun er frygtløs, når hun ved at jeg støtter hende.

Meget godt klaret af en blid, gammel golden.. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 296
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Silke kommer ud når hun står og BRØØØLER ved terrassedøren. Også midt om natten...

 

Og jeg går sørme med hende, så hun ikke kommer til skade (igen) på grund af en aggressiv kat. Eller indbrudstyv..

 

Visse ting skal vi være to om. :mrgreen:

 

Men jeg vil tro, at der ikke er så mange, der har mod på at møde hende, når hun kommer ud som et frådende uhyre...

Hun er frygtløs, når hun ved at jeg støtter hende.

Meget godt klaret af en blid, gammel golden.. :lun:

 

lyder ret hyggeligt, og godt når det er nået der passer jer begge :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden i bilen fortæller dig bare, at den gerne vil være sammen med dig, alfaen. :blink: Eller fortæller dig, at der går nogen forbi og "jeg passer lige på din bil, far."

Nogle hunde sidder altså bare og gøer, fordi de er ivrige efter at komme ud :genert: Det er jo forståeligt nok, hvis de ved, at der skal ske noget spændende, men ja... De kører nogle gange sig selv lidt op.

 

meget uenig i din holdning Therese.. Hunden kan nemt og på en positiv måde lærer at der er forskel på mennesker og dyr... det kræver bare man gider bruge tiden på det... gør man ikke det så fair nok..

mine hunde har altid nemt kunne finde ud af dette, uden særlig meget "effort."

Jeg vil da ikke have at min hund kunne finde på at knurre af en person den ikke lige brød sig om, bare fordi de gik tæt på den eller forbi den... derimod må den hjertens gerne vise det over for en anden hund

den ikke ønsker at have kontakt med.

 

Jeg synes det er dejligt, at min tidligere hund og nuværende hunde begge betragter det at et menneske røre ved deres mad eller piller ved deres madskål som en god ting. kan ikke se problemet i det...

 

Jeg har haft en hund med ressourceforsvar og jeg kan forsikre dig om, at det på ingen måde var nemt at vænne ham af med. Det er faktisk virkelig hårdt arbejde, som kan tage rigtig lang tid, hvis hunden allerede igen og igen er blevet bekræftet i, at den ikke kan have maden i fred. Og derfor synes jeg, det er en rigtig dårlig ide at tage maden fra hunden endnu engang.

 

Og det er ikke min erfaring, at han skelnede mellem hunde eller mennesker. Dem, der kom for tæt på hans mad, var en trussel, som han måtte prøve at fjerne.

 

Min nuværende hund er heldigvis helt cool med det ift. mennesker og reagerer helt fornuftigt på andre dyr, der kommer for tæt på hans mad og hvis jeg følte det var nødvendigt at arbejde med det lille ressourceforsvar han har, så ville det være ret uproblematisk. Men at han knurrer, kan jeg sagtens leve med. Det er min fejl, ikke hans. Han reagerer på den eneste måde han kan, når han føler sine grænser overskredet og det må jeg jo så tage til efterretning og arbejde med.

Link til indlæg
Del på andre sites

JA!

selvfølgelig er vi da hævet over hunden? hvis en bygning brændte og du kunne enten redde et

menneske eller en hund, så håber jeg ved gud du vælger mennesket.

 

hvis et menneske bider en hund, så bliver de ikke aflivet som straf...

 

så ja, vores samfund har bestemt at hunden er underlegen mennesket.

 

Hunden er naturligvis underlagt vores levemåde, ligesom vore småbørn også er det, eftersom det er os, som har magten over hunden (og småbørnene) men "hævet over" definerer jeg som "bedre end" og så giver det en lidt anden tone ☺

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden er naturligvis underlagt vores levemåde, ligesom vore småbørn også er det, eftersom det er os, som har magten over hunden (og småbørnene) men "hævet over" definerer jeg som "bedre end" og så giver det en lidt anden tone ☺

 

nå men det er nu ikke min holdning at vi er "bedre" end hunden vi er bare noget andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

15 biler med hund i ved træningspladsen, alle vil ud, alle er ivrige, alle giver lyd. En politi- eller vagthund der ved den skal på job lige om lidt giver lyd. Og hvorfor skulle de ikke måtte det?
Det er et lidt andet scenarie end det jeg debattere, men helt generelt må hunde da gerne pive og hyle i bilen, men jeg kan også sagtens se en pointe i at lære sin hund,at den ikke får noget ud af at sidde og larme.
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et lidt andet scenarie end det jeg debattere, men helt generelt må hunde da gerne pive og hyle i bilen, men jeg kan også sagtens se en pointe i at lære sin hund,at den ikke får noget ud af at sidde og larme.

 

Det er bare svært, at undgå uden undertrykkelse af hunden og det vil jeg gerne undgå, at udøve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil i hvert fald ikke have at mine hunde gøer og hyler op i bilen, når vi er til træning eller på jagt. De kører sig selv op, bliver stressede og urolige. Meget bedre,at de er vænnet til at slappe helt af indtil der bliver lukket op og der skal ske noget. Derudover er det da træls at høre på utålmodige hunde der skaber sig, hyler og gøer i bilerne, når man er på jagt.

 

Omkring Alfa begrebet, tror jeg egentlig bare det ligger dybt i hele min omgang med hundene, at jeg er den der bestemmer. Jeg har flest rettigheder og jeg fordeler opgaver, belønner og det er gennem samarbejde med mig alle de bedste oplevelser kommer.

 

Nu spiser mine hunde ude i hunderummet, så der er ingen sammenhæng med hvem der spiser først, men det er mig der bestemmer hvornår der spises og mig der severer maden og siger værsågod. Jeg tænker det øger min betydning og værdi i hundenes øjne, men ikke noget af meget stor betydning.

 

Flere af de spørgsmål som rejses herinde fra tid til anden får mig til at tænke at ikke alle er tydelige i omgangen med hundene omkring hvem der bestemmer og leder begivenhederne. Fx. Når hunden mener den skal bestemme hvilken vej man går. Det er jo fint, hvis man har delegeret denne opgave til hunden, men efter min mening et dårligt tegn, hvis man ikke har bedt hunden føre an og den så alligevel mener at den har ret til at bestemme. Blot et eksempel. Det kan også være hunde der mener de bestemmer hvornår man skal ud og gå eller hvornår man skal lege. Det er ok med opfordringer, endda ihærdige opfordringer fra hunden, men ikke hvis man fornemmer at den vil bestemme at man SKAL. Det er en hårfin grænse, men den tror jeg er vigtig. Hunde kan få lov at bestemme visse ting, men har ikke ret til det.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis nu vi ikke arbejder i sådan nogle voldsomme scenarier, som kan have så voldsomme konsekvenser, men blot holder os til almindelige dagligdagshændelser, så synes jeg personligt ikke, at nogen har mere ret til at være her end andre. Alle skal have lov til at kunne spise i fred.

 

I øvrigt tror jeg ikke, hunden skelner mellem om det er en anden hund, et menneske eller en kat, som forsøger at tage dens mad. Den registrerer bare, at der er nogen, der vil tage dens mad og vil forsvare en ret værdifuld ressource. Så at forlange at hunden lige stopper op og overvejer hvem det nu er, synes jeg er for meget at forlange.

Forudsat at hunden allerede har et ressourceforsvar, selvfølgelig.

Jo, det gør de nu. Ingen af mine har noget problem med mig eller andre mennesker i nærheden af deres mad, men de vil altså ikke have at de andre hunde blander sig! Det er ikke noget jeg har "trænet" med dem overhovedet, som hovedregel synes jeg nemlig også at hunde skal have lov at spise i fred, men jeg har naturligvis afprøvet det, for at se hvad deres reaktion er, hvilket jeg kun synes er ansvarligt, når nu det er voksne hunde jeg har overtaget. Jeg vil sige at de alle har en grad af resourceforsvar med mad og godbider, overfor andre hunde, men forsvindende lidt (hvis overhovedet) overfor mennesker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...