Hop til indhold

Valg af første hund!


Quitte
 Share

Recommended Posts

Hej,

Vi er efter mange måneders overvejelser nået til den endelige beslutning om at få hund! Når jeg skriver ”vi” så menes der en familie på 5; 2 voksne og 3 børn (8, 10 og 13 år). Vi bor i et stort hus med stor have, og det vil for alles vedkommende være den første hund.

 

Lidt om os:

2 voksne med arbejde fra 8-16. Generelt er hele familien ”ude-mennesker”. Ungerne skal tage hjem fra skole på skift for at lufte hunden.

Vil gå til træning med hunden.

Vil have en lydig hund

Vil ikke have hunden i møbler osv.

Men primært skal det være en kærlig, nysgerrig, legesyg familiehund.

 

Jeg har hele tiden holdt på en king charles cavalier men nu har konen forelsket sig I en krydsning imellem mini jack russel /cavalier. Er der nogen af jer der har erfaringer med denne krydsning? Andre anbefalinger?

 

Er meget imødekommen for alle input da det simpelthen skal være det rigtige valg vi ender op med.

 

På forhånd tak

Q

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig er cavalieren en hund, der vil ligge i møbler og senge, nok fordi de oftest ikke kan komme tæt nok på deres ejer. Det er en klassisk skødehund, som jeg ikke finder alt for nysgerrig og modig. Men oftest uhyre let at opdrage. En mix med Jack russel kan blive hvad som helst, blid som cavalien eller med Jack russels jagt og gå på mod og selvstændighed..

Jeg ville i jeres sted vælge en lidt større mere robust hund af den samarbejdende type. Også for børnenes skyld. Hvis en cavalie f.eks bliver ramt ved en fejltagelse af en bold eller lignende, og det gør ondt eller forskrækker den, vil den nok trække sig for den leg.

At finde en sund både fysisk og psykisk cavalier kan være svært.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænk også på at nogle hunde ikke er lige så gode til at være alene, de vil nok ikke være glad for hurtigt at blive forladt igen efter en gå tur, med lange skole dag er det et OBS.

Har i mange fritidsaktiviteter? Kan en hund være med?

 

Hvor meget pels pleje vil i?

 

Nogle hunde vil gerne mere op, og mere tæt på deres mennesker, men de fleste kan lærer ikke at komme i møbler.... tror bare det svært også for os mennesker hvis det en lille puttegøj.

 

Der meget at overveje om hvad man vil med hunden, kræver af den og kan give den.

 

I kunne låne en hunderace bog og vælge 5 racer hver, så finde 5 I alle kan lide og besøge dem. Evt gå på hunde udstilling og tale med mange hunde folk.

 

Leder selv efter min nye hund, og det ikke nemt at finde den rette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som om I kan give en hund et rigtig dejligt hjem :lun:

 

Det er altid svært at finde den perfekte race; Har I været på en udstilling?

 

Der kan man se alle racer, og hvordan de er i virkeligheden... Dem hvis interesse der fanger, kan man så møde en opdrætter, og virkelig opleve racen, i dens egne omgivelser.

 

Der er kun en ting i jeres beskrivelse som jeg tror kan blive svært; OG det er det med møblerne. Ikke at det betyder om en hund får et godt liv eller ej, men mange af de mest kælne hunde og familie glade hunde, specielt de små af slagsen vil jo bare være så tætte på ejeren som muligt :lun:

 

Man kan finde mange kompromis, f.eks. at hunden kun må være i sofaen når den får lov, eller at man har et lille tæppe på sofaen og kun på tæppet må hunden være. Dog er det en af de punkter jeg tror alle der aldrig har haft hund opstiller, og selvom det udelukkende er et gæt tror jeg at 80% ændre mening når de står med hunden :lol:

Hvad er begrundelsen for dette? Ofte er det jo f.eks. fældning, men faktisk passer jeres ønsker jo f.eks. på en Puddel eller Lowchen, to racer som slet ikke fælder, racer som er super kærlige, kloge og elsker træning, og en størrelse alle børn kan lærer at håndtere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænk også på at nogle hunde ikke er lige så gode til at være alene, de vil nok ikke være glad for hurtigt at blive forladt igen efter en gå tur, med lange skole dag er det et OBS.

Har i mange fritidsaktiviteter? Kan en hund være med?

 

Hvor meget pels pleje vil i?

 

Nogle hunde vil gerne mere op, og mere tæt på deres mennesker, men de fleste kan lærer ikke at komme i møbler.... tror bare det svært også for os mennesker hvis det en lille puttegøj.

 

Der meget at overveje om hvad man vil med hunden, kræver af den og kan give den.

 

I kunne låne en hunderace bog og vælge 5 racer hver, så finde 5 I alle kan lide og besøge dem. Evt gå på hunde udstilling og tale med mange hunde folk.

 

Leder selv efter min nye hund, og det ikke nemt at finde den rette.

 

Hej, vi ønsker ikke for megen pelspleje!

 

vh

Q

Link til indlæg
Del på andre sites

Cavalier'en skal have pelspleje. I skal nok kigge efter en korthårs race. Er en dværg pincher for lille?

 

Eller en race som kan klippes ned.

 

Vi har en Lowchen som er 1 cm over det hele, ingen pelspleje (udover at hun trimmes helt ned hver anden måned), og så fælder hun ikke; Perfekt! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

corgier er dejlige, havde en skøn pige

 

men være obs på hvor lange forældrene er, corgierne er de sidste par år blevet avlet længer og det giver risiko for ryg problemer.

de kan være meget snakkende, min gøede ikke meget (og var nem at stoppe når hun gjore det) men det variere - tilgengæld lavdede hun mange små snakke lyde.

nu er jeres børn ikke helt små men husk at corgien hyrder, og det gør den ved at nappe haser og gø, noget mans skal være obs på fra dag 1.

 

http://www.frederiksen.bz/kennelaasteds/sa-du-tror-du-vil-have-en-corgi-.html

 

de har brug for god mental aktivitet... min lærte triksene til spillene så hurtigt at jeg var nød til at havde mange spil at veksle i mellem.... og de selvstændig tænkende problem knusser.... som elsker tæt nærvær med deres mennesker

pelsen er tilgengæld meget nem, jo de fælder, men børst 1 gang om ugen normalt..... og næsten konstant i 10 dage når der skiftes pels så går det fint.

 

husk også at overvej om det så helst skal være en cardigan eller en pembroke... der er små forskelle

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller en race som kan klippes ned.

 

Vi har en Lowchen som er 1 cm over det hele, ingen pelspleje (udover at hun trimmes helt ned hver anden måned), og så fælder hun ikke; Perfekt! :lol:

 

eller en med næsten selvplejende pels som bare skal børstes ugentligt som corgi

 

 

 

måske ville det være godt at vide hvor stor lille den må blive...

skal alle i familien kunne løfte den? skal den kunne være taske hund når i skal med bus/tog? skal den være lidt en bamse? skal den kunne klare at spille fodbold uden at føle sig mast af bolden?

hvordan i bor betyder også noget... lille bolig + stor hund og 5 mennesker kan blive trængt, bor i med trapper så skal hunde helst ikke gå for meget på dem i deres første år, hvordan løser i det?

 

nogle hunde har tendens til at ville op og havde udsigt.... de hunde er nok svære at holde ude af møbler (og vindueskarme) end andre.... tilgengæld vil jeg tro mange af dem vil holde af agility

 

også der planlægning med at få den, for at køre den ind bør I havde nogle ugers ferie (barsel :blink: ) med den nye hvalp .... så få den i sommer ferien er måske godt og så kan i voksne skiftes til at også holde ferie.

Link til indlæg
Del på andre sites

En cavalier er en helt fantastisk familie hund. Men! jeg ville aldrig turde en cavalier blanding, der er så mange sygdomme i racen at det halve kunne være nok, og de racerelaterede sygdomme bliver der sjældent tjekket for i blandinger, da det er en bekostelig omgang at få avlsgodkendt en cavalier.

Hvis i vælger at kigge cavalier vil jeg altid anbefale at have racebeskrivelsen i baghovedet, da man desværre ser mange nervøse og skrøbelige dyr.

Racebeskrivelsen lyder således: Aktiv, hengiven og absolut frygtløs. Munter, venlig og uden tendens til aggressiviteteller nervøsitet.

Finder i en ordentlig opdrætter med mentalt og fysisk sunde dyr, så er der ingen tvivl om at cavalieren er en fantastisk familiehund, og trænings kammerat.

Link til indlæg
Del på andre sites

eller en med næsten selvplejende pels som bare skal børstes ugentligt som corgi

 

Ja, men den fælder, det gør hverken pudlen eller Lowchen. Der er jo mange fældende racer som ikke kræver mere end at blive børstet engang imellem.

 

Jeg tror dog umiddelbart ikke at en corgi er en god første gangs hund hvis man planlægger at starte til lydighed. Omend Corgien sagtens kan så er dem jeg har mødt bare en smule stædige og har stadig det der hyrdning, som bare gør at de kan være lidt mere svære at træne med, og kræver at man måske har lidt mere erfaring, for at kunne ramme rigtigt med dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men den fælder, det gør hverken pudlen eller Lowchen. Der er jo mange fældende racer som ikke kræver mere end at blive børstet engang imellem.

 

Jeg tror dog umiddelbart ikke at en corgi er en god første gangs hund hvis man planlægger at starte til lydighed. Omend Corgien sagtens kan så er dem jeg har mødt bare en smule stædige og har stadig det der hyrdning, som bare gør at de kan være lidt mere svære at træne med, og kræver at man måske har lidt mere erfaring, for at kunne ramme rigtigt med dem.

 

enig

når hele familien er nye hunde folk er den måske ikke det bedste hit

 

og jo den fælder....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Vi er efter mange måneders overvejelser nået til den endelige beslutning om at få hund! Når jeg skriver ”vi” så menes der en familie på 5; 2 voksne og 3 børn (8, 10 og 13 år). Vi bor i et stort hus med stor have, og det vil for alles vedkommende være den første hund.

 

Lidt om os:

2 voksne med arbejde fra 8-16. Generelt er hele familien ”ude-mennesker”. Ungerne skal tage hjem fra skole på skift for at lufte hunden.

 

Hvis du har tænkt dig at få en lydig hund, så allerede her står jeg nok lidt af... da min oplevelse af de fleste børn der skal gå med familiens hund, som regel

ikke synes det lige så spændene som forældrene. Ligeledes har de sjældent den rigtige tilgang til en ny hund i forhold på at starte og begynde ensartet lydighed.

så hvis det er denne "lydige" hund, vil jeg som hovedregel sige GÅ SELV MED DEN, jer der har mest forstand på hund det første lange stykke tid...

at gå med hunden skal ikke være en pligt for børn... Hvis i har tænkt jer at anskaffe hund... så bør i have fri de første 14 dage til 3 uger. så hunden og jer kan få en god start

og kontakt....

 

jeg ved at der er forskellige holdninger til det, men vil i gerne være sikker på ikke at få en hund med "alene hjemme" problemer, bør i gøre jer overvejelsen.

 

 

Vil gå til træning med hunden.

Vil have en lydig hund

Vil ikke have hunden i møbler osv.

Men primært skal det være en kærlig, nysgerrig, legesyg familiehund.

[/Quote]

 

Det kan alle hunde være uanset race.... men som første gangs hund vil jer fraråde jer at anskaffe jer nogen som helst af Jagthunde typerne... herunder også retriever-labrador osv.

 

For at være helt ærlig... køb en bog om hunderacer, og hunderace typer... (der findes talrige bøger der ikke kræver meget forudgående viden.) og sæt jer ordentligt ind i hvad det vil sige at få hund inden i anskaffer jer et dyr der skal leve sammen med jer de næste 15 år.

 

king charles cavalier , er ikke noget dårligt valg som første hund i mine øjne... en god familiehund og rimelig kontaktsøgende så det kræver ikke den mest erfarne hundefører til at træne den

og få et godt resultat. :-) (jeg har set dem klare sig utroligt godt i agility men også i lydighed.)

 

 

Jeg har hele tiden holdt på en king charles cavalier men nu har konen forelsket sig I en krydsning imellem mini jack russel /cavalier. Er der nogen af jer der har erfaringer med denne krydsning? Andre anbefalinger?

 

Er meget imødekommen for alle input da det simpelthen skal være det rigtige valg vi ender op med.

 

På forhånd tak

Q

 

Der er en bog der hedder "fra hvalp til voksen." af Hans Rosbjerg, jeg vil sige køb og læs den inden i vælger hund... det vil give jer så meget bedre beslutnings grundlag. Samtidigt vil i sikkert undgå at lave mange af de fejl... som mange.. incl jeg selv, gjorde med min første hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...