Hop til indhold

Agility træning nordsjælland/KBH?


mixpuppy
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Vi er for en måneds tid siden startet til begynderagility i en klub, men af flere årsager vil jeg gerne finde et nyt sted til næste sæson.

 

Vi træner på et stort delvist indhegnet areal. Da vi første gang dukkede op viste det sig at vi var 5 forskellige hold, der skulle træne på banen samtidig, hvilket jeg ikke lige havde forventet :shock: Det er selvfølgelig fint, at hunden lærer at arbejde under alle forhold, men jeg havde nok fundet det væsentligt sjovere og mere motiverende at kunne indlære forhindringerne grundigt og med ro omkring os, før vi skulle arbejde med forstyrrelser.

Desværre oplever både jeg og de andre på holdet, at når vores unghunde, der er komplet nybegyndere udi sporten, ikke lige forstår ideen med tunnellen eller bliver nervøs omkring en forhindring - så er det bare lidt lettere for dem at lade sig distrahere af de 100 ting, der sker omkring dem, i forhold til hvis vi trænede ét hold ad gangen på en mindre, lukket træningsplads.

 

Desuden blev min hund sidste gang angrebet af en mindre terrierblanding, der under agilitytræningen pludselig afbrød sit gennemløb af et modul for at løbe fra ejeren og over til os, der var i gang med at træne på et andet modul - min hund havde snor på og blev meget chokeret, og jeg var tæt på at få ædt hænderne da jeg forsøgte at fjerne kræet - min hund var efterfølgende meget nervøs, så jeg valgte at gå lidt væk fra banen til hun var nogenlunde sig selv igen. Efterfølgende blev hunden, der havde angrebet, stadig sluppet, så jeg skulle hele tiden være på vagt, da hunden konstant løb snerrende i retning af min (stoppede lige tids nok når ejeren råbte af den). Denne situation blev ikke håndteret af holdets træner, og intet blev kommenteret, hvilket jeg synes er yderst problematisk - næste gang tager jeg en snak med træneren om hvad vi gør med situationen, men jeg undrer mig over politikken omkring angribende hunde i klubben og tænker om det er samme politik man skal forvente andre steder?

 

I hvert fald er jeg nu på jagt efter et forårs/sommerhold for en lille/mellem begynderhund i omegn Nordsjælland-KBH-evt vestegnen, hvor der er mere rolige forhold, kun 1 hold på banen ad gangen og hvor man trygt kan tage sin hund med uden at skulle frygte for bøller der gives frit slag :evil: Hvad kan I anbefale?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det for en klub?

 

Kan anbefale DDHJ (de danske hundeskoler Jyllinge) eller Hundeplejen v. Liza Engkilde (Lynge) - de starter snart begynderhold op og træningen foregår på indhegnede arealer og der er der ingen aggressive hunde som får lov til at rende rundt på den måde.

 

Mht. forstyrrelser, så skal du nok forvente at det er noget som der vil være til træning og som er noget din hund skal lære fra dag 1. Min unge hund har trænet med andre på banen fra den startede til foundation 11 uger gammel ca. Hvis du helt vil undgå andre hunde/mennesker, så er vi nok ude i noget privattime/undervisning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Hoppebolden, tak for svar - vil straks undersøge det :)

 

Jeg har altid kun trænet 1 hold på banen ad gangen med mine andre hunde i diverse klubber. Hvor jeg træner nu er der 3 forskellige lydighedshold rundt omkring på træningsarealet, 1 hold med hvalpetræning, vores agilityhold og et andet agilityhold. Jeg er med på det er en god idé at lære at håndtere det fra dag 1. Men jeg oplever bare selve forhindringstræningen overhovedet ikke er ligeså effektiv når der sker så meget - det er sikkert et spørgsmål om smag og behag, men jeg synes bare det er sjovere at være til hundetræning, hvor distraktionerne kan tilvælges hen ad vejen i stedet for konstant at være over det hele :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Hoppebolden, tak for svar - vil straks undersøge det :)

 

Jeg har altid kun trænet 1 hold på banen ad gangen med mine andre hunde i diverse klubber. Hvor jeg træner nu er der 3 forskellige lydighedshold rundt omkring på træningsarealet, 1 hold med hvalpetræning, vores agilityhold og et andet agilityhold. Jeg er med på det er en god idé at lære at håndtere det fra dag 1. Men jeg oplever bare selve forhindringstræningen overhovedet ikke er ligeså effektiv når der sker så meget - det er sikkert et spørgsmål om smag og behag, men jeg synes bare det er sjovere at være til hundetræning, hvor distraktionerne kan tilvælges hen ad vejen i stedet for konstant at være over det hele :)

Det er selvfølgelig også sværere for dig og hunden når I ikke har været vant til det - og så erfaring generelt ved indlæring - tænker at agility er nyt for jer? :)

 

Jeg tænker jo selv ikke over det, da det er noget hunden og jeg har været vant til fra start af og er en ring som jeg har haft fokus på fra dag 1, så det netop ikke skulle blive et problem, så jeg lægger ikke mærke til de andre hunde som træner på andre sektioner og er selvfølgelig vant til hold buddies som har søde hunde og som ikke (med vilje) forstyrrer ... Det kan være lidt svært med glade hvalpe/unghunde. Men har trænet steder, hvor forholdene ikke var lige så "professionelle", så kan bestemt følge dig.

 

Hvor var det at du træner nu?

Link til indlæg
Del på andre sites

Agility er helt nyt for min hund, ja, hun er kun 13 måneder og evnen til at koncentrere sig er ikke altid lige god :mrgreen: Hun har dog overrasket mig positivt og er glad for at arbejde - men der bliver hurtigt fokus på at hunden skal lære selvkontrol i stedet for at lære at løbe agility - det er selvfølgelig også vigtigt at lære den selvkontrol, men vi har nu engang hovedsageligt meldt os til for at lære forhindringer og have det sjovt :-D

 

Jeg vil helst ikke navngive klubben, da jeg tænker det er at hænge folk ud? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Agility er helt nyt for min hund, ja, hun er kun 13 måneder og evnen til at koncentrere sig er ikke altid lige god :mrgreen: Hun har dog overrasket mig positivt og er glad for at arbejde - men der bliver hurtigt fokus på at hunden skal lære selvkontrol i stedet for at lære at løbe agility - det er selvfølgelig også vigtigt at lære den selvkontrol, men vi har nu engang hovedsageligt meldt os til for at lære forhindringer og have det sjovt :-D

 

Jeg vil helst ikke navngive klubben, da jeg tænker det er at hænge folk ud? :vedikke:

 

Kan godt forstå at nu har du meldt din hund til agility, så nu er det det I skal lære, men jeres samarbejde og hundens evne til at koncentrere sig om opgaven er det første I bør arbejde på - før den del er på plads, så vil det gøre indlæringen en del sværere. Nu er det selvfølglig også forskelligt fra race til race - min er en 14 mds hyrdehund (som også kører højt når vi taler arbejdsstress) og han kan jo blive ved og ved og er fokuserer på mig, så det gør naturligvis indlæringen meget nemmere.

 

Det lyder som om at I bør fokusere på samarbejde og foundation work (pre agility) til at starte med, så jeg ville både finde et pre agility hold og et hverdags lydigheds hold (Lea Nor fx.) eller lignende til at få kontakten og basis på plads. Så bliver det hele også meget sjovere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt forstå at nu har du meldt din hund til agility, så nu er det det I skal lære, men jeres samarbejde og hundens evne til at koncentrere sig om opgaven er det første I bør arbejde på - før den del er på plads, så vil det gøre indlæringen en del sværere. Nu er det selvfølglig også forskelligt fra race til race - min er en 14 mds hyrdehund (som også kører højt når vi taler arbejdsstress) og han kan jo blive ved og ved og er fokuserer på mig, så det gør naturligvis indlæringen meget nemmere.

 

Det lyder som om at I bør fokusere på samarbejde og foundation work (pre agility) til at starte med, så jeg ville både finde et pre agility hold og et hverdags lydigheds hold (Lea Nor fx.) eller lignende til at få kontakten og basis på plads. Så bliver det hele også meget sjovere.

 

Lea Nor har ikke kurser i hverdagslydighed - hendes lydighedshold har alle fokus på decideret LP-træning. ;-) Men derudover er jeg enig i, at det er super godt at have hverdagslydigheden på plads, når man går i gang med agilitytræningen. Og jeg er naturligvis også enig i, at det at kunne holde fokus på fører og arbejde trods forstyrrelser er ekstremt vigtigt i sig selv. Men det er klart, at det giver en del flere forstyrrelser, når fem hold træner samtidig, end når der bare er et. Så jeg kan godt forstå, at trådstarter gerne vil gøre det lidt lettere for sin hund i starten ved at finde et sted, hvor kun ét hold træner af gangen. Det er jo en måde at sætte kriterierne ned for hunden og derved øge hendes chancer for at få succes med at lukke forstyrrelserne ude. :-)

 

Når hunden på et tidspunkt har lært forhindringerne og begynder at finde stor værdi i dem/i at løbe agility, vil det sandsynligvis også hjælpe hende til at lukke forstyrrelser ude.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt forstå at nu har du meldt din hund til agility, så nu er det det I skal lære, men jeres samarbejde og hundens evne til at koncentrere sig om opgaven er det første I bør arbejde på - før den del er på plads, så vil det gøre indlæringen en del sværere. Nu er det selvfølglig også forskelligt fra race til race - min er en 14 mds hyrdehund (som også kører højt når vi taler arbejdsstress) og han kan jo blive ved og ved og er fokuserer på mig, så det gør naturligvis indlæringen meget nemmere.

 

Det lyder som om at I bør fokusere på samarbejde og foundation work (pre agility) til at starte med, så jeg ville både finde et pre agility hold og et hverdags lydigheds hold (Lea Nor fx.) eller lignende til at få kontakten og basis på plads. Så bliver det hele også meget sjovere.

 

Din hund kan blive ved og ved at fokusere på dig - Molly er et gadekryds som er stukket af fra mig fra hun var 9 uger gammel, hvis hun syntes noget 50 meter væk var mere spændende - hun vil altid være den type hund, hvor man skal være 120% på for at holde hendes fokus, og ikke engang da lykkes det altid :-)

Jeg har ikke de store forventninger til hende, vi skal bare have det sjovt og hun skal aktiveres. Det betyder for mit vedkommende, at jeg helst vil gå et sted hvor der ikke stilles krav, som jeg ved på forhånd hun ikke kan efterleve.

 

Og for god ordens skyld, så er vi meldt til let øvet lydighed samme sted om et par måneder, så vi kan fortsætte miljøtræningen ved siden af noget mere afslappende agility :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt se jeg måske fik det til at lyde som om vi havde kæmpe problemer med samarbejdet og min hund er umulig :mrgreen: Sådan forholder det sig slet ikke. Hun er rigtig sød at have med ude og 99% af tiden er hun bare god, men nogen gange (når hun bliver usikker/synes noget er svært) ryger kontakten lige et øjeblik, og så ville det være fedt at konsekvenserne ikke var større end hun lige smuttede hen og sagde hej til en holdkammerat. Som det er nu er der bare lige en enkelt gang under hver træning (1½ time) hvor hendes hoved eksploderer og hun sætter i løb væk fra banen, og så får man sure blikke fra 5 hold på een gang, der alle synes man er en fredsforstyrrer :oops::engel: Vi er selvfølgelig ikke de eneste, det sker for. Jeg render bare rundt og er konstant nervøs for det sker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lea Nor har ikke kurser i hverdagslydighed - hendes lydighedshold har alle fokus på decideret LP-træning. ;-) Men derudover er jeg enig i, at det er super godt at have hverdagslydigheden på plads, når man går i gang med agilitytræningen. Og jeg er naturligvis også enig i, at det at kunne holde fokus på fører og arbejde trods forstyrrelser er ekstremt vigtigt i sig selv. Men det er klart, at det giver en del flere forstyrrelser, når fem hold træner samtidig, end når der bare er et. Så jeg kan godt forstå, at trådstarter gerne vil gøre det lidt lettere for sin hund i starten ved at finde et sted, hvor kun ét hold træner af gangen. Det er jo en måde at sætte kriterierne ned for hunden og derved øge hendes chancer for at få succes med at lukke forstyrrelserne ude. :-)

 

Når hunden på et tidspunkt har lært forhindringerne og begynder at finde stor værdi i dem/i at løbe agility, vil det sandsynligvis også hjælpe hende til at lukke forstyrrelser ude.

Når jeg skrev hverdags lydighed, så var det bare for ikke at beuge alle de der fancy navne ting har nu... Power puppy etc etc. Jeg har i hvertfald fået en masse gode redskaber til begge mine hunde, så kan varmt anbefale Lea :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Din hund kan blive ved og ved at fokusere på dig - Molly er et gadekryds som er stukket af fra mig fra hun var 9 uger gammel, hvis hun syntes noget 50 meter væk var mere spændende - hun vil altid være den type hund, hvor man skal være 120% på for at holde hendes fokus, og ikke engang da lykkes det altid :-)

Jeg har ikke de store forventninger til hende, vi skal bare have det sjovt og hun skal aktiveres. Det betyder for mit vedkommende, at jeg helst vil gå et sted hvor der ikke stilles krav, som jeg ved på forhånd hun ikke kan efterleve.

 

Og for god ordens skyld, så er vi meldt til let øvet lydighed samme sted om et par måneder, så vi kan fortsætte miljøtræningen ved siden af noget mere afslappende agility :-D

Jeg har altså også arbejdet for at få den kontakt til min hund(e) ;) Har også en stædig kampterrier...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altså også arbejdet for at få den kontakt til min hund(e) ;) Har også en stædig kampterrier...

 

Det er jeg ikke i tvivl om :-) Du fremhævede bare din hyrdehund, som måske fra naturens side er væsentligt mere indstillet på opgaven "samarbejde"? :blink:

Har i hvert fald set en del schæfere og sheltier m.m. ude på træningspladsen, der ikke lader til at have samme problemer med at vælge de spændende ting omkring dem over samarbejdet :-D Og har selv haft en lab/schæfer, der var en kæmpe pleaser, så jeg mærker en vis forskel fra dengang :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg skrev hverdags lydighed, så var det bare for ikke at beuge alle de der fancy navne ting har nu... Power puppy etc etc. Jeg har i hvertfald fået en masse gode redskaber til begge mine hunde, så kan varmt anbefale Lea :)

 

Jeg kan bestemt også på det varmeste anbefale Lea. :-) Jeg kommenterede kun på det, fordi hold i hverdagslydighed typisk er mere "familiehunde-rettede" med hverdagsfærdigheder som at gå pænt i snor, komme når der bliver kaldt, vente på værsgo', sit og bliv osv., mens Leas hold er mere "nørdet" LP-træning. Så bare for at der ikke var nogen, der skulle have forkerte forventninger. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...