Hop til indhold

Den første tid 2 - det går jo meget godt :)


Quitte
 Share

Recommended Posts

Ham her Selfie (Dansk svensk gårdhund, snart 9 uger, haft ham i 5 dage) han er da bare noget så herlig, og hvor går det dog stærkt. Fra at han var småskræmt, tilbageholden og bange, så er han nu noget af det mest kontaktsøgende, tryg ved huset og det meste af haven. Vi har endnu ikke bevæget os ud fra matriklen da han stadigvæk er en smule utryg (bange!?) når han kommer udenfor sin komfortzone - men han får nye doser hver dag. I går hilste han på nogle fremmede igennem hegnet osv.

 

Hvad er der nu med de der trapper? Uha vi har en 6 trins betontrappe fra terrassen og ned til haven. 14 cm høje trin, masser af plads i både bredde og dybde - vel som 6 kantstene der lige skal forceres. Ja den går han altså på når vi skal ind fra haven. Nedad prøver vi at bære ham. Jeg kan allerede nu se at det bliver mere end svært at holde ham fra den trappe - han er jo en let lille hund, fortæl os lige at "det sker der ikke noget ved"!?

 

Vi er gode til at få ham ud, og det er mest udenfor at han besørger. De gange hvor det er gået galt, har været når han har sovet længe og vi ikke er RET så hurtige. Og jeg mener hurtige som at vi skal tage ham fra kurven af, hvis han går ud på gulvet så er det med sikkerhed for sent. Han tisser det samme sted, på gulvet 3 meter fra hans plads, hver gang. I morges sked han så for første gang på gulvet - han havde ellers holdt sig fra midnat til kl 6, min kone tog ham ud i regnen men han ville ind (kan man jo ikke fortænke ham i, møgvejr) uden at have tisset eller skidt - og så gik det galt. Skal vi bare "tvinge ham" til at blive udenfor indtil at han har gjort det han skal? Vejret gør jo at han vil indenfor i en fart (vi andre er ligeglade med vejret :))

 

Meningen er at han skal sove i køkkenet i stueplanet, vi andre på 1.salen - ja det kan desværre ikke være anderledes. Min kone har sovet på en madras og flyttet sig længere og længere væk. Han sover meget i sin kurv, men kommer også hen til hende under dynen. I nat blev han lagt klokken 2130 (vi var trætte), slukkede lyset og "forlod ham". Kl 24 gik jeg ned til ham, han vågnede og tissede på gulvet. Vi gik ud (det sneede og han ville bare ind uden at besørge). Jeg lagde ham i hans kurv og jeg gik ind på sofaen, han kom trissende 2 gange og jeg lagde ham retur. 3. gang fik han lov at lægge sig på sækkepuden. Jeg bar ham så retur til hans kurv, sagde godnat og gik op på 1. salen.

Min kone kom ned til ham kl 6 og han var jublende glad :) Han kom fra sækkepuden af. Tror at han sov der, men ved det jo ikke :)

 

Er det rigtigt det vi gør? Skal han bare have den "kolde skulder" på den måde? Jeg har ikke fornemmelsen af at han står og piver, mere at han tager sig den frihed at bestemme om han vil sove i sækkepuden eller i sin kurv. Skal vi "tvinge" ham i kurven? Altså vi er ligeglade med hvor han sover, bare at det er nedenunder. Det er mere om han kan finde ud af det selv, eller om han skal have en fast plads! Han skal jo ikke holde fest om natten.

 

Om ca. 14 dage starter hverdagen og han skal være alene til én af ungerne kommer hjem fra skole. Vi vil begynde at træne lidt alene-hjemme med ham allerede nu. Han kan ikke være i bryggerset, vi vil helst at han kan være i køkkenet og stuen. Men men men vi ved jo ikke om han raserer hele hytten endnu. Mange siger spær dog køkkenet af fra stuen. Andre, sæt dog et hegn omkring hans kurv. Sådan 2 x 3 meter. Igen, vi vil helst at han kan være i de rum han normalt opholder sig i - er vi naive?

 

Igen mange tak for den gode hjælp vi har fået hidtil!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er meget almindelig, at de små korthårshunde ikke er vilde med regnvejr, men tisse skal han jo. Måske et lille dækken kunne hjælpe på lysten til at være ude i regn og kulde? :hmm:Når han er lukket ud for at besørge, så synes jeg, at I skal gå med ham ud, og blive derude indtil tingene er klaret. Han er for lille til at forstå, at hvis han går ind igen skal han holde sig.

 

Mht. hvor han sover om natten, så tror jeg ikke du skal forvente, at han sover samme sted en hel nat. Min hund flytter rundt flere gange om natten - fra sin seng til gulvet, til gangen eller badeværelset, og tilbage igen - alt efter om han søger varme eller kulde. Det er ikke det samme som at holde fest.

 

Har du overvejet en hvalpegård til når han skal være alene hjemme? Det kan være en god investering, hvis man er så uheldig at have fået en hvalp der gnaver i tingene når den er alene. Han kan være i hvalpegården mens han er alene, og så er han i alle rum når I er hjemme. Når så han er blevet voksen og fornuftig kan du jo undlade hvalpegården - eller han blir måske så glad for den, at den blir hans foretrukne helle :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar. Han får lov at sove hvor han vil så :)

 

Vi går altid med ham ud, men når vejret er ringe, så fiser han op ad trappen og stiller sig ved døren. Ergo han vil ind - vi må være lidt mere strenge så!

 

Hvalpegård. Klart en overvejelse. Hvad kan du anbefale? Vil ikke mene at der skal være bund i, oder was?

 

Nu gjorde han det igen. Vågnede, gik de 15 meter ud i køkkenet og tissede samme sted - jeg var ikke hurtig nok.... er på krykker for tiden, argh... !

Link til indlæg
Del på andre sites

En hvalpegård kan være mange ting - personligt ville jeg vælge en der er lidt robust og med bund i. Så er man sikker på hvalpen ikke kan rykke den mens den er alene, og skulle den tisse, kommer det ikke på gulvet. Men det er jo en smagssag.

 

Forslag:

http://www.zooplus.dk/shop/hund/hundehus_hundegaard/hundegaard

 

Har selv brugt denne her:

http://www.tholo.dk/hvalpe+tilbehoer?category_id=167 Den kan købes i forskellige højder. Man kan jo være heldig, at der er en brugt til salg :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Der hvor han tisser, det vasker i godt nok af i rodalon ikke? Alm rengørringsmiddel fjerner nemlig ikke duften og så kan hvalpen hurtigt tro at det betyder at det er ok at tisse der.

 

Tag snor på ud i haven og sig tisse (en milliard gange) og når så han tisser så ros ham, så koder han ordet tisse sammen med ros og så skal han nok skynde sig ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har godt nok sådan en rodalon spray, men har ikke været for flittig til at bruge den. Det må vi så blive bedre til.

 

Har ikke haft snor på ham endnu. Vi kan selvfølgelig spærre vejen for ham så han ikke kan komme ind før han har tisset. Han tisser generelt hver gang, og med det samme, når han kommer ud. Men åbenbart ikke i møgvejr :) Han får masser af ros + godbid når han har tisset

Link til indlæg
Del på andre sites

Har godt nok sådan en rodalon spray, men har ikke været for flittig til at bruge den. Det må vi så blive bedre til.

 

Har ikke haft snor på ham endnu. Vi kan selvfølgelig spærre vejen for ham så han ikke kan komme ind før han har tisset. Han tisser generelt hver gang, og med det samme, når han kommer ud. Men åbenbart ikke i møgvejr :) Han får masser af ros + godbid når han har tisset

 

Rodalon er vejen frem og totalt uundværlig når man har hvalp ;) Vidste slet ikke man kunne få den i spray.

Men rodalon på HVER gang der har været et uheld, så hvalpen ikke begynder at tro at det er et fast tissested.

 

Prøv at sætte komandoen "tis" (eller hvad nu passer jer) når han så tisser. Du kommer til at elske det når du står i snestorm med en voksen hund og du gerne vil ind i varmen igen ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså når han er alene om natten i stuen og køkkenet så er det jo det samme som at være alene hjemme. Så når han kan det om natten, så kan han også om dagen. Men byg det op omkring tidspunkter hvor han er træt.

 

Hunde er vane dyr og det kan derfor være en fordel at træne alene hjemme om formiddagen hvor i alligevel skal gå fra ham når det bliver hverdag. Et gitter til køkkenet hvor hans kurv måske er? Kan være en god idé.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...