Hop til indhold

Hund vil ikke gå tur


Pernille og Lucca
 Share

Recommended Posts

Endnu et emne fra mig ;)

 

Må lige hære om noget, har måske spurgt før.

Lucca har haft svært ved fyrværkeri og har faktisk i hele sidste år ikke ville gå decideret tur om aftenen.

Men hun er begyndt på heller ikke rigtig at ville det om dagen. Så snart hun fornemmer at vi skal gå tur, så går hun ind i sin hule og gemmer sig. Vi synes at hun skal have helle der og lader hende så være, vi ikke vil tvinge hende. Hvis vi så tvinger hende kærligt (for hun skal jo luftes efter vores planer) så går det for det meste fint. Det er ligesom om at vi har en rutine med st gemme og så trække det ud indtil vi er nødt til at komme ud. Indimellem vil hun kun have ordnet det hun skal og så hjem og andre gange er hun glad og fiser rundt.

Hun får meget aktivering indenfor for at kompensere, men hun skal jo ud og røre sig meget mere da hun får det bedre ved det. Hun skal jo være fysisk træt.

Jeg har snakket med dyrlægen som mener at det er et traume hun har, som vi skal træne os ud af, evt med Kalm. Det skal vi afprøve i lidt tid og ellers skal hun ind og tjekkes. På Luccas gode dage er vi ude og gå meget lange ture inkl. træning. Hvis hun fornemmer vi begge (min kæreste og jeg) skal afsted er hun ellevild, for så skal vi som regel hen til nogen.

Men jeg kan bare mærke at hun ikke har det godt :'(

Har i nogen erfaring med sådan en situation?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte om I kunne køre hende ud til startsted på turen og så gå hjem. Hvis det er døren hun har svært ved, at ville ud af så bær hende ud i bilen. Når hun så finder ud af, at gåturen slutter derhjemme hvergang, hvor hun jo godt vil hen, kunne det være det med tid kunne afhjælpe problemet. En form for kognitiv terapi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med den baggrund lyder det ikke usandsynligt, Luckyluna.

En af mine hvalpe oplevede, som voksen, et kanonslag blive fyret af få meter fra ham (bag en hæk). Dette satte en skræk i ham for fyrværkeri. Denne skræk udviklede sig til skræk for larmende biler, så tordenvejr og så voldsomt regnvejr.

Han fik rigtig god hjælp af en træner og adfærdsterapeut - og en thundershirt nytårsaften og dagene omkring denne.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Hej igen :)

 

Jeg har nemlig selv tænkt på at få hende undersøgt helt igennem (røngent, blodprøver, you name it)

Jeg har spurgt forskellige dyrlæger flere gange som ikke mener at det er nødvendigt når hunden ellers hopper og springer rundt. Må få skåret igennem helt!

Har kontaktet en træner/adfærdsbehandler, og hun har givet gode råd også. Hun har dog ikke været hjemme hos os - det gør en stor forskel?

 

Pt oplever jeg problemet om formiddagen. Jeg går hjemme og vi får ikke gået tur før 11-12 stykker :( Om eftermiddagen er der knald på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft hende til massør, mest for at prøve det. Hun var da lidt spændt, så det holder vi ved lige :)

 

Jeg bliver lidt ked af at oprette de her emner faktisk. Jeg håber ikke det får det til at lyde som om Lucca bare er en kæmpe problemhund. Det er hun ikke, hun er ekstremt glad, kærlig og legesyg. Vi har bare nogle ting vi skal arbejde med <3

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte om I kunne køre hende ud til startsted på turen og så gå hjem. Hvis det er døren hun har svært ved, at ville ud af så bær hende ud i bilen. Når hun så finder ud af, at gåturen slutter derhjemme hvergang, hvor hun jo godt vil hen, kunne det være det med tid kunne afhjælpe problemet. En form for kognitiv terapi.

 

Vi har indimellem gjort sådan noget uden problemer. Der er heller ingen problemer med at få hende ned i bilen, tværtimod er hun helt vild.

 

Jeg er begyndt i forvejen at træne meget kontakt med lækre godbidder hvilket faktisk har hjulpet lidt. Men det kan man jo ikke altid bruge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...