Hop til indhold

Træningsudfordringer - pga sygdom?


Siri
 Share

Recommended Posts

kunne du evt i en periode lade ham kun komme med på rideture og gåture i skoven, og se om det er nok for ham?

 

Ja det tror jeg er en god plan - for at se hvordan han trives med det!

 

Enig med Pinpoynter ;-)

Ellers må han komme hjem til mig og bo :hjerte:

Ej pjat han skal da blive hos dig ;-) jeg kan godt se at man kommer i tvivl.

 

Ja, det er bare så mega svært at finde den rigtige løsning. Det er altså også unfair - Joppe har været verdens mest uheldige hund!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det tror jeg er en god plan - for at se hvordan han trives med det!

 

 

 

Ja, det er bare så mega svært at finde den rigtige løsning. Det er altså også unfair - Joppe har været verdens mest uheldige hund!!

Jeg ved godt at du er meget inde i træning, men der findes altså meget værre liv for en collie, end lange løbeture i skoven. Jeg er under indtryk af at dine hunde er meget under kommando når du rider med dem, så tænker det måske er der du bedst kan motionere kontrolleret? Og samtidig give ham små opgaver verbalt (dreje/stoppe/vente og den slags) så han måske tror han "laver noget"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt at du er meget inde i træning, men der findes altså meget værre liv for en collie, end lange løbeture i skoven. Jeg er under indtryk af at dine hunde er meget under kommando når du rider med dem, så tænker det måske er der du bedst kan motionere kontrolleret? Og samtidig give ham små opgaver verbalt (dreje/stoppe/vente og den slags) så han måske tror han "laver noget"?

 

De er faktisk ikke ret meget under kommando,men løber bare frit det meste af vejen, men jeg kan sagtens lægge små opgaver ind! Det er rigtigt at måske ville han have det fint med gåture og rideture. Mit største problem er nok min samvittighed. For det gør jo helt ondt i maven, når de andre skal trænes og han er ved at dø for at være med (det prøvede jeg eksempelvis i går). Ej så får jeg bare ondt i maven.

Link til indlæg
Del på andre sites

De er faktisk ikke ret meget under kommando,men løber bare frit det meste af vejen, men jeg kan sagtens lægge små opgaver ind! Det er rigtigt at måske ville han have det fint med gåture og rideture. Mit største problem er nok min samvittighed. For det gør jo helt ondt i maven, når de andre skal trænes og han er ved at dø for at være med (det prøvede jeg eksempelvis i går). Ej så får jeg bare ondt i maven.

men han behøver jo ikke se på? Træn de andre efter han har været ude, læg ham et sted hvor han ikke kan se de andre, og giv ham noget at tygge i. Jeg ved godt det ikke er hvad du drømte om for ham, men så slemt er det heller ikke. Synes i hvertfald du skylder ham at give det en chance for at se om han kan tilpasse sig det liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

men han behøver jo ikke se på? Træn de andre efter han har været ude, læg ham et sted hvor han ikke kan se de andre, og giv ham noget at tygge i. Jeg ved godt det ikke er hvad du drømte om for ham, men så slemt er det heller ikke. Synes i hvertfald du skylder ham at give det en chance for at se om han kan tilpasse sig det liv.

 

Jeg kører jo afsted med dem for at træne, og så kan jeg enten lade ham blive hjemme (han ved ligesom godt hvad der skal ske) eller tage ham med, og lade ham være i buret (de kommer som regel ud på skift). Tyggeting er ikke aktuelt - intet kan konkurrere med træning og slet ikke mad.

Han skal helt klart have en chance, det er der ingen tvivl om. Og han er faktisk enormt tilpasningsdygtig og ikke udpræget krævende ift. aktivering. Det er mere et spørgsmål om at finde den rigtige model for hvordan det skal fungere bedst muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, har så meget lyst til at skrive at han er velkommen til at komme hjem til mig og være pensionist sammen med pensionist Duffen. Han er jo så sød og endda fra min "drømme" bc-kennel. Men har jo også en tasmansk djævel som vil lege-lege-lege hele tiden...

 

Hvor er du sød! :hjerte:

Synes i øvrigt det er lang tid siden at vi har set billeder af den tasmanske djævel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg rammer nok lidt et ømt punkt her og det er ikke ment negativt blot forsøger at se det lidt udefra.

men hvis du er bange for han giver sig for meget i træning og skader sig selv, selv ved rally, så kan jeg simpelthen ikke undgå at tænke på, hvordsn skulle sådan en hund ikke kunne gøre det samme på en skovtur, ridetur mm.

 

en tur i skoven hvor man kan få lov at slå sig løs, vil unægtelig give bratte stop, skæve vrid, hurtige vendinger mv. Hvis jeg har misforstået og han godt kan tåle en skovtur på den måde, så hænger det ikke sammen for mig at han ikke kan tåle f.eks. Rally.

 

måske skovturene så skal være meget under kontrol eller i snor, men hånden på hjertet, vil det være et liv for en hund som ham der er opvokset med meget træning?

 

Jeg siger ikke hvad der er rigtig eller forkert, hvad du skal eller ikke skal, blot fuldstændig direkte fra hjertet hvad jeg læser i de indlæg jeg ser i denne tråd.

 

Beklager Siri, der er bare ingen easy way i det her.

Jeg ser 3 muligheder i det her, men det kommer lidt an på dine svar på mit ovenstående!

 

Det bedste for Joppe!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg rammer nok lidt et ømt punkt her og det er ikke ment negativt blot forsøger at se det lidt udefra.

men hvis du er bange for han giver sig for meget i træning og skader sig selv, selv ved rally, så kan jeg simpelthen ikke undgå at tænke på, hvordsn skulle sådan en hund ikke kunne gøre det samme på en skovtur, ridetur mm.

 

en tur i skoven hvor man kan få lov at slå sig løs, vil unægtelig give bratte stop, skæve vrid, hurtige vendinger mv. Hvis jeg har misforstået og han godt kan tåle en skovtur på den måde, så hænger det ikke sammen for mig at han ikke kan tåle f.eks. Rally.

 

måske skovturene så skal være meget under kontrol eller i snor, men hånden på hjertet, vil det være et liv for en hund som ham der er opvokset med meget træning?

 

Jeg siger ikke hvad der er rigtig eller forkert, hvad du skal eller ikke skal, blot fuldstændig direkte fra hjertet hvad jeg læser i de indlæg jeg ser i denne tråd.

 

Beklager Siri, der er bare ingen easy way i det her.

Jeg ser 3 muligheder i det her, men det kommer lidt an på dine svar på mit ovenstående!

 

Det bedste for Joppe!

 

Der er ingen easy way - jeg ved det! Når han er på skovtur og ridetur kan jeg se, at han er mere bevidst om hvad han laver. Han har aldrig været en hund der laver dumme ting på gåture, som eksempelvis Bonus, der aldrig tænker sig om. Men han tænker ikke på samme måde når han træner - så skåner han sig selv ikke. Der er derfor jeg har tænkt, som jeg har. Men om det er rigtigt ved jeg ikke, det er jo bare gisninger :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Siri

Jeg kender ikke specifikt til den sygdom som Jobbe har fået, men kan drage erfaringer af min egens sygdom. Min yngste Cavalier på 3 år blev i sommers diagnosticeret med syringomyeli som også er en sygdom som giver nerveskader, overfølsomhed (eller mangel på) og nogen gange fantomsmerter. Min er på daglig fast smertestillende 2 gange dagligt og har det efter omstændighederne godt. Men det er en daglig vurdering og jeg kender alt til dine bekymringer i forhold til om hunden skjuler sine smerter. Hos Nellie er fordelen at hendes race meget nemmere nøjes end en border nok gør. Hvis du har brug for at dele tanker, overvejelser eller bekymringer lytter jeg gerne. Det er ikke altid nemt at stå med en kronisk syg hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker hvis han løber uden om springet i LP så skåner han jo også sig selv.

Medmindre han bare ikke har forstået den nye vinkel godt nok.

Løber han også udenom hvis du træner det gamle program?

 

Selvfølgelig skal han skånes lidt. Men sådan som du beskriver ham så ville jeg lade ham træne og motionere.

Du er jo så ansvarlig og opmærksom på dine hunde, så du skal nok stoppe ham, hvis han ikke kan holde til det.

 

Hvor er jeg bare ked af det på dine og Jobbes vegne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Siri

Jeg kender ikke specifikt til den sygdom som Jobbe har fået, men kan drage erfaringer af min egens sygdom. Min yngste Cavalier på 3 år blev i sommers diagnosticeret med syringomyeli som også er en sygdom som giver nerveskader, overfølsomhed (eller mangel på) og nogen gange fantomsmerter. Min er på daglig fast smertestillende 2 gange dagligt og har det efter omstændighederne godt. Men det er en daglig vurdering og jeg kender alt til dine bekymringer i forhold til om hunden skjuler sine smerter. Hos Nellie er fordelen at hendes race meget nemmere nøjes end en border nok gør. Hvis du har brug for at dele tanker, overvejelser eller bekymringer lytter jeg gerne. Det er ikke altid nemt at stå med en kronisk syg hund.

 

Hvor forfærdeligt! Er virkelig ked af at høre om din hund! Der er ingenting man kan gøre udover smertestillende?

Tak for dit indlæg - det er rart at høre fra andre, der står med samme tanker!

 

Jeg tænker hvis han løber uden om springet i LP så skåner han jo også sig selv.

Medmindre han bare ikke har forstået den nye vinkel godt nok.

Løber han også udenom hvis du træner det gamle program?

 

Selvfølgelig skal han skånes lidt. Men sådan som du beskriver ham så ville jeg lade ham træne og motionere.

Du er jo så ansvarlig og opmærksom på dine hunde, så du skal nok stoppe ham, hvis han ikke kan holde til det.

 

Hvor er jeg bare ked af det på dine og Jobbes vegne.

 

Og det er lige præcis det jeg tænker. For måske er det bare den nye vinkel han ikke har forstået - måske er det fordi han har ondt. Jeg aner det ikke! Så jeg tror jeg har besluttet at skære træningen ned til et minimum - bare lige så lidt at han stadig føler han er "med".

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...