Hop til indhold

Min hund halter


Hofferne
 Share

Recommended Posts

Et hurtigt spørgsmål til HF - hvad kan jeg give min hund af håndkøbsmedicin når han halter?

 

Han lå og sov, da han pludselig med stor fart for op for at skælde ud på en lyd udenfor - man er jo politimand, og farlige lyde er forbudt! Men han gled (tror jeg) på det glatte gulv, for bagefter har han haltet på højre forben.

 

Det er ikke så alvorligt, at jeg vil omkring dr. Dyr straks. Tænker at jeg vil holde ham i ro et par dage, og evt. gi' ham noget mod smerterne - men hvad?

 

Har I nogle bud på hvad jeg skal gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo lige været møllen igennem med Bella. Det startede med at hun haltede få skridt, og så gik hun rent længe, så igen få skridt. Det udviklede sig til at hun var stokhalt når hun rejste sig.

 

Dyrlægen ville IKKE give smertestillende, fordi det var så lidt. Dels skal hunden mærke når det gør ondt, så den kan aflaste, dels skal der ret store mængder til for at holde den totalt smertedækket, for noget der kun sker lejlighedsvist.

 

Jeg startede jo med et par dages ro, ingen halthed, træning, halt igen, et par dages ro osv. Efter 14 dage med on/off halten, fik jeg hende undersøgt (bøjet igennem) af både kiropraktor og dyrlæge, og besluttede at tage røntgen af begge albuer og skuldre, og få taget ledvæske ud af albue og skulder i den side hun var halt. Ingenting!

 

Så startede vi på genoptræning. På det tidspunkt havde hun været i semi-ro (ud over de første 2 uger) i yderligere 2 uger. Nu efter 5 ugers genoptræning med 2x waterwalk pr. uge, mindst 6 km tur om dagen og ingen vild træning, er hun fuldstændig tip-top!

 

Hov, det korte svar er, du skal ikke give ham smertestillende uden en dyrlæge har været inde over. Og du skal ikke vente for længe med at komme afsted. Hvis et par dages ro ikke giver pote, så er det afsted. Særligt med tanke på at du vel gerne vil i konkurrencer i år?

 

God bedring med ham:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig.

 

Hvis det er "ingenting" så er det bedre han mærker det og selv aflaster. Hvis der virkelig er noget og han bliver smertedækket kan han jo hurtigt få det gjort værre, og hvis dyrlægen endelig skal ind over kan det gøre det sværere for dem at vurdere.

 

Så ja, jeg ville også bare holde ham i ro nogle dage og tage den derfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis poten er vredet om kan traumeel dråber hjælpe... De tager lidt smerte, men det kun fordi de tager lidt spæninger, så hunde ved stadig at det gør ondt. Det hjælper så med at hele efter vredet

De kan købes hos matas, men skal ofte bestilles.

 

Kræver ellers same ro som de andre siger... det bare lidt støtte til kroppens helingsproces

 

Virker fint i min familie på 2 og firbenede

Link til indlæg
Del på andre sites

Den eneste smertestillende håndkøbsmedicin hunde kan tåle er enten kodymagnyl eller hjertemagnyl.

 

Og kodymagnyl virker jo også opkvikkende på grund af kodeinet. Ikke så smart, hvis hunden har brug for at sove.

 

Jeg har tidligere brugt hjertemagnyl til Silke mod hendes gigt. De indeholder kun acetylsalicylsyre, ligesom aspiriner gjorde dengang man kunne købe dem.

 

Men det er rimeligt vigtigt at man kender årsagen til smerterne.

 

Det gør jo stor forskel om hunden skal holdes i ro på grund af en ubehandlet skade, eller om det er vedvarende gigtsmerter, som det er bedst at ignorere.

...jeg ville nu ikke være bleg for at give en hund et par hjertemagnyler til aften, hvis den var kommet til skade om dagen, og man skulle til dyrlæge dagen efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...