Hop til indhold

Indkald - gøen - fravær m.m


sachamusen
 Share

Recommended Posts

Hej

 

 

Da det er min første hund vi har, har jeg prøvet at sætte mig lidt ind hunde sprog har læst ( på talefod med hunden) en rigtigt god bog.

 

 

Har også læst lidt om hundetræning for at jeg ville det på den gode positive måde, har læst ( optimal hundetræning 1 )

 

 

Jeg har nogle spørgsmål som i måske ville hjælpe med..

 

Det er en schæfer på 8 mdr.

 

 

 

1. Min hund gør rigtigt meget af andre hunde. Det jeg gør er at få den hen til mig og sætte den ned og belønne for at sidde og kigge at hunde går forbi.

Men har læst at man ikke må hive ham hen til sig, da man sender forkerte signaler til den eller kalde på den hvis jeg har forstået det rigtigt.

Hvad gør man så når hunden farer frem for at gø og kan ikke komme i kontakt med den??????

 

 

2 Min hund har aldrig kunne lide at være tæt på os, han piver - gaber - og slikker sig om munden og går væk. jeg tænker kan det være fra opdrætter da hun tog dem om sunden da

de var 6-8 uger da hun syntes at nu var de blevet for store til at skulle drikke mælk hos moderen, da jeg har læst at de kan forbinde mennesker med ubehag.

F.eks hvis jeg ligger mig på gulvet begynder han at pive - gabe og ligger sig rigtigt langt væk fra mig :(

eller hvis han ligger på gulvet og jeg ligger mig ned til ham, gør han det samme.

Hvad kan jeg gøre for han kan bare lide at blevet nusset og ligge sammen ?????

 

 

3.Han er ikke særlig god til sit indkald vi øver og øver vi er startet for fra med at sig hans navn når han reagerer kikker og belønner. Når han kan dette prøver vi at stå

lidt væk fra hinanden og kalde på ham og rose og belønne for at komme, vi belønner med det han bedst kan lide..

hvad gør jeg her når vi går ture med ham ville han ikke høre, ? ignore os, har læst man ikke kalde mere en gang da hunde lære at tælle så ville han lære at der skal

kalde 5-6 gange før han kommer. Hvad gør man så?????

 

 

Håber gode "fif" som man får rigtig mange af herinde og selv kan sorterer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

 

Da det er min første hund vi har, har jeg prøvet at sætte mig lidt ind hunde sprog har læst ( på talefod med hunden) en rigtigt god bog.

 

 

Har også læst lidt om hundetræning for at jeg ville det på den gode positive måde, har læst ( optimal hundetræning 1 )

 

 

Jeg har nogle spørgsmål som i måske ville hjælpe med..

 

Det er en schæfer på 8 mdr.

 

 

 

1. Min hund gør rigtigt meget af andre hunde. Det jeg gør er at få den hen til mig og sætte den ned og belønne for at sidde og kigge at hunde går forbi.

Men har læst at man ikke må hive ham hen til sig, da man sender forkerte signaler til den eller kalde på den hvis jeg har forstået det rigtigt.

Hvad gør man så når hunden farer frem for at gø og kan ikke komme i kontakt med den??????

 

 

2 Min hund har aldrig kunne lide at være tæt på os, han piver - gaber - og slikker sig om munden og går væk. jeg tænker kan det være fra opdrætter da hun tog dem om sunden da

de var 6-8 uger da hun syntes at nu var de blevet for store til at skulle drikke mælk hos moderen, da jeg har læst at de kan forbinde mennesker med ubehag.

F.eks hvis jeg ligger mig på gulvet begynder han at pive - gabe og ligger sig rigtigt langt væk fra mig :(

eller hvis han ligger på gulvet og jeg ligger mig ned til ham, gør han det samme.

Hvad kan jeg gøre for han kan bare lide at blevet nusset og ligge sammen ?????

 

 

3.Han er ikke særlig god til sit indkald vi øver og øver vi er startet for fra med at sig hans navn når han reagerer kikker og belønner. Når han kan dette prøver vi at stå

lidt væk fra hinanden og kalde på ham og rose og belønne for at komme, vi belønner med det han bedst kan lide..

hvad gør jeg her når vi går ture med ham ville han ikke høre, ? ignore os, har læst man ikke kalde mere en gang da hunde lære at tælle så ville han lære at der skal

kalde 5-6 gange før han kommer. Hvad gør man så?????

 

 

Håber gode "fif" som man får rigtig mange af herinde og selv kan sorterer.

1. At hive i hunden er nok aldrig helt optimalt, men hvorfor man ikke må kalde på den, kan jeg ikke helt gennemskue. Hvad stod der i bogen om det?

 

2. At slikke sig om munden og gabe er dæmpende signaler og det er en helt naturlig del af hundens sprog - det er ikke noget, som er opstået, fordi han er blevet taget om snuden som lille. At han ikke vil ligge tæt sammen med jer kan måske godt stamme derfra, men det er jo svært at sige. Det kan skyldes så mange ting. Måske føler han, at I er "uhøflige" set med hundeøjne. Nogle hunde kan godt være ret følsomme overfor sådan noget og kan synes det er ret ubehageligt, hvis man lægger sig tæt på dem og kigger dem lige ind i øjnene f.eks. Eller hvis man ikke gengælder/respekterer deres dæmpende signaler.

En anden mulighed er, at han bare ikke er så glad for at ligge tæt og nusse. Og det kan du nok ikke gøre så meget ved.

 

Jeg ville starte med at lægge mig ned på gulvet et stykke fra ham, ignorere ham lidt og ikke gøre et stort nummer ud af det. Hvis man har gjort det et par gange, kan det være han får mere lyst til at komme tættere på og med tiden finder ud af at det er ret hyggeligt.

Om det ville kunne hjælpe, ved jeg ikke. Jeg har aldrig prøvet at skulle vænne en hund til at det er rart at blive kælet med, men det er umiddelbart mit bedste forslag :-)

 

3. Man bør generelt ikke kalde under indlæringen, medmindre man er helt sikker på, at hunden vil komme. Ellers lærer den netop, at den ikke behøver høre efter. Ikke fordi de tæller, men fordi de bare finder ud af, at de ikke behøver komme. Det skulle gerne komme til at sidde så meget på rygraden, at hunden slet ikke når at stoppe op og overveje, om der er et eller andet, der er sjovere, men i stedet for kommer tilbage med det samme. Derfor dur det ikke, hvis den får erfaring med, at den lige kan snuse færdig, inden den kommer. Det skal nærmest være en refleks, at man vender om og kommer tilbage, når der bliver kaldt.

 

Jeg vil foreslå jer at finde et fast indkaldsord, som er noget andet end hans navn. Ordet skal kun bruges ved indkald og altså ikke være et ord, som man bruger flere gange i løbet af dagen, når man går og småsnakker med hunden eller skal have dens opmærksomhed af en eller anden grund.

Når I har fundet på et ord, kan I gøre som I gør nu og starte med at træne det et sted, hvor der ikke er noget til at forstyrre ham og så selvfølgelig gradvist øge sværhedsgraden efterhånden som han bliver bedre og bedre til det.

Hvis man f.eks. starter i stuen, kan man flytte det til haven og så ud på vejen osv.

 

I starten er I derfor nødt til at holde ham i snor, indtil det lige sidder ordentligt fast. Jeg ved godt, det er træls, men en schæfer er jo kvik, så mon ikke han hurtigt lærer det :-D

 

Derudover kan det være en god ide at vælge en belønning, som ikke bruges til andre ting, så det får en helt særlig betydning for ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

1. Min hund gør rigtigt meget af andre hunde. Det jeg gør er at få den hen til mig og sætte den ned og belønne for at sidde og kigge at hunde går forbi.

Men har læst at man ikke må hive ham hen til sig, da man sender forkerte signaler til den eller kalde på den hvis jeg har forstået det rigtigt.

Hvad gør man så når hunden farer frem for at gø og kan ikke komme i kontakt med den?????

 

Hvad er årsagen til, at han gør? Er han usikker eller vil han derhen? Løsningen afhænger af årsagen.

 

2 Min hund har aldrig kunne lide at være tæt på os, han piver - gaber - og slikker sig om munden og går væk. jeg tænker kan det være fra opdrætter da hun tog dem om sunden da

de var 6-8 uger da hun syntes at nu var de blevet for store til at skulle drikke mælk hos moderen, da jeg har læst at de kan forbinde mennesker med ubehag.

F.eks hvis jeg ligger mig på gulvet begynder han at pive - gabe og ligger sig rigtigt langt væk fra mig :(

eller hvis han ligger på gulvet og jeg ligger mig ned til ham, gør han det samme.

Hvad kan jeg gøre for han kan bare lide at blevet nusset og ligge sammen ???

 

Lær ham at forbinde hænder osv med noget rart - mad. Brug ekstra lækre godbidder og undlad at presse ham - lad ham dutte på din hånd, uden at gribe ud efter ham. Lær ham berøring gradvist og beløn ham med en ekstra god godbid, IMENS du berører. Så vil der over tid ske en positiv kobling mellem berøring og mad/veltilpashed.

(Sikke en dum opdrætter!)

 

3.Han er ikke særlig god til sit indkald vi øver og øver vi er startet for fra med at sig hans navn når han reagerer kikker og belønner. Når han kan dette prøver vi at stå

lidt væk fra hinanden og kalde på ham og rose og belønne for at komme, vi belønner med det han bedst kan lide..

hvad gør jeg her når vi går ture med ham ville han ikke høre, ? ignore os, har læst man ikke kalde mere en gang da hunde lære at tælle så ville han lære at der skal

kalde 5-6 gange før han kommer. Hvad gør man så?????

 

Her er en måde at træne indkald :)

 

 

I rigtig mange situationer er det en fordel, at din hund kommer, når du kalder. Der findes ingen nemme genveje til indkaldstræning. Vejen frem er målrettet træning.

 

Fordelene er mange, og indsatsen er værd at gøre. En hund bør løbe frit mindst en time dagligt uden snor ud over de øvrige ting, so du laver med din hund. Hvis en hund ikke har den mulighed, er risikoen for at udvikle adfærdsproblemer stor. Kedsomhed er roden til meget ondt, og en løs hund kan også bedre tale hundesprog med andre hunde, som I møder, hvorfor mange konflikter undgås.

 

Her følger derfor een måde at træne indkald.

 

 

 

Generelle råd

- Skæld aldrig ud, hvis din hund ikke kommer – gå i stedet roligt hen og hent hunden ved at sætte en snor på den, så den ikke får succes med at selvbelønne sig via omgivelserne.

- Beløn med rigtig gode godbidder hver gang, hunden kommer, når du kalder.

- Beløn også hunden for selv at tage kontakt/tjekke ind hos dig/se på dig uden for på ture.

- Reserver nogle ekstra gode godbidder kun til denne træning, vælg nogle som har ekstra høj værdi for hunden. Vælg flere slags – fælles for dem er, at de alle er af topkvalitet set med hundens øjne.

- Den eneste måde at lære hunden at komme, når du kalder, er at lære hunden, at det kan betale sig. Det handler om at motivere hunden, så den vælger dig i stedet for alt det andet i miljøet, der lokker.

- Tag en lang line på hunden, så den ikke kan stikke af, mens du træner dette uden for.

- Det er ikke meningen, at du skal trække i linen. Den er et nødstop, som er nødvendig, da hunden ellers kan få succes ved at løbe væk.

- Anvend altid den samme kommando. Sig ikke ””Her”, ”Kom Her”, ”Herhen” eller bare ”hundens navn”. Vælg et indkaldsord, som du/andre i familien altid bruger konsekvent.

- Undgå at bruge indkaldsordet i en vred tone.

- Vælg et indkaldsord, som du aldrig bruger i andre sammenhænge. ”Kom” er ikke altid det bedste valg, da vi tit siger det til hunden i mange andre sammenhænge i dagligdagen.

 

 

Selve træningen

Selvom du mener, at din hund allerede kan nogle af disse ting, er det en fordel at gå hele proceduren igennem fra start til slut. Så er du sikker på, at din hund lærer indkaldet korrekt.

 

Navn

- Start med at lære hunden, at dens navn er lig med noget rart.

- Sig navnet og giv hunden lækre godbidder lige efter

- Gentag 5- 10 gange

- Hold en pause

- Sig hundens navn, når den ikke i forvejen ser på dig

- Ser hunden op i forventning, så beløn massivt med lækre godbidder

- Brug aldrig navnet i en vred tone

 

Indkald indenfor

- Præsenter indkaldsordet – for eksempel en fløjte – når hunden er lige ved siden af dig/tæt på, og giv den herefter en masse ros og ekstra lækre godbidder.

- Når hunden forbinder indkaldsordet og sit navn med noget rart – nemlig mad – kan du begynde at kalde på den i hjemmet, når den er optaget af andre ting og ikke er tæt på dig.

- Lad også en hjælper holde hunden og gå få skridt væk – sig indkaldsordet – hvis hunden kommer, så beløn den massivt.

- Øg gradvis afstanden mellem hjælperen/hunden og den, der kalder hunden ind.

- Hvis hunden ikke kommer, så er du gået for hurtigt frem – træn i stedet med færre forstyrrelser og gå et par trin tilbage i træningen.

- Start med forstyrrelser, som hunden har lettest ved at give slip på.

- Sørg for succes. Kald kun, når du er sikker på, at hunden kommer. Ellers så hent den med det samme i stedet.

- Kald kun en gang hver gang. Ellers lærer du hunden at tælle i stedet for at komme første gang

- Hvis du kan se, at hunden i forvejen er på vej hen mod dig, så brug indkaldsordet og beløn hunden massivt, når den alligevel ankommer.

 

Uden for i snor

- Når hunden kan komme til dig, når du kalder i hjemmet, så kan du flytte træningen til uden for i snor.

- Start igen med at sige hundens navn og indkaldsordet, mens hunden er helt tæt på og beløn den herefter hos dig. Gå hele proceduren, som du har arbejdet med i hjemmet, igennem forfra igen – nu blot uden for.

- Gradvis øger du sværhedsgraden ved at kalde på hunden, når den er optaget af andre ting. Det kan være at snuse, hilse på en person osv. Denne del bør først bygges på, når du er sikker på, at hunden kommer i alle andre, nemmere situationer

- Hvis hunden ikke kommer, så hent den, og gå et par trin tilbage i træningen.

 

 

Uden for uden snor

- Når hunden kommer hver gang, kan du tage snoren af og gentage træningen, som beskrevet herover, uden snor.

- Her går du igen tilbage i processen og starter forfra med at præsentere indkaldsordet, mens hunden er tæt på dig, hvorefter du belønner massivt.

- Gradvis kan du øge kravene, men sørg for 100 % succes - har du ikke det, er du gået for hurtigt frem og må gå nogle trin tilbage i træningen og starte der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...