Hop til indhold

Raceren eller blanding? Fordele og ulemper


PBC
 Share

Recommended Posts

det er det også for mig. Hvis man ikke stiller specifikke krav til at en vis hund skal kombinere en række krav samtidig for at væe god nok til avl er det jo klart lettere at finde sunde, raske, robuste og psykisk stabile hunde at avle på.

 

Lad os sige at man har en Hovawart som er super sund, skønt temperament og super velfungerende på alle måder, men den er altså desværre ikke reserverer, så man må tage den ud af avlen. Eller den havde haft ørene lidt for højt ansat - ud af avlen. I stedet har vi en Hovawwart, som er perfekt at se på, passende reserveret og umiddelbart er den jo fin og ser sådan ud. Der er godt nok noget med at den ikke tåler oksekød, men det kan man jo bare undlade at give den. Så den avler vi på. Jeg ville hellere avle på en af de andre. Man kan også sigecat ingen af de 3 har avlskvalitet, men jeg tror altså de fleste opdrættere ville avle på både den der ikke er reserveret og den der ikke kan tåle oksekød, men den med forkert ansatte ører, bliver taget ud. Håber jeg tager fejl, men det tror jeg altså ikke jeg gør.

ærligtalt jeg syntes du har et sært forhold til opdrættere, de fleste opdrættere er altså mennesker akkurat som du og jeg, det vil være de samme ting der vægtes ved avl, det vil sige sundhed, temperment og udseende i den rækkefølge, jeg kender ingen ansvarlige opdrættere som ville bruge en kendt allergihund i avl, dårligt temperment er også noget der virker diskvaliserende for de aller fleste og jo forkert ansatte ører kunne sagtens bruges i avl hvis parternes ører er korrekte og resten af hundens avlskvaliteter er helt i top;)

der vil altid kunne findes nogle mennesker som er skrupelløse, men det gælder jo i alle livets forhold, ikke kun inden for hundeavl ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 115
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

ærligtalt jeg syntes du har et sært forhold til opdrættere, de fleste opdrættere er altså mennesker akkurat som du og jeg, det vil være de samme ting der vægtes ved avl, det vil sige sundhed, temperment og udseende i den rækkefølge, jeg kender ingen ansvarlige opdrættere som ville bruge en kendt allergihund i avl, dårligt temperment er også noget der virker diskvaliserende for de aller fleste og jo forkert ansatte ører kunne sagtens bruges i avl hvis parternes ører er korrekte og resten af hundens avlskvaliteter er helt i top;)

der vil altid kunne findes nogle mennesker som er skrupelløse, men det gælder jo i alle livets forhold, ikke kun inden for hundeavl ;)

 

du laver lidt om på det jeg siger. Jeg siger ikke "kendt allergihund og dårligt temperament". Det er da mærkeligt at du ikke bare kan gentage en hund som ikke tåler oksekød og som ikke er (racetypisk) reserveret. Hvorfor gør du det? Det kaldes manipullation, når man tager det folknskriver og lige laver det om til noget andet. Jeg synes der er kæmpestor forskelmpå en en Hovawart har dårligt temperament eller om en Hovawart ikke er reserveret. En med dårligt temperament ville jeg ikke synes man kan avle på mens en der ikke er reserveret (og altså ikke racetypisk) ville jeg ikke bebrejde nogen at avle på.

Link til indlæg
Del på andre sites

En hund der ikke tåler oksekød er en hund med allergi ;) jeg forstår simpelthen ikke din trang til at gøre alle andre opdrættere til nogle sære væsner der ikke kan tænke selv ;) selvfølgelig skal alle parametre da tages med i betragtning når du avler! Folk der ønsker sig en hovawart de ønsker sig en hund der svarer til den racebeskrivelse de kender ;) de ønsker sig ikke en hund der ikke tåler oksekød, ( allergisk), de ønsker sig heller ikke en hund med et lalleglad labrador temperment og de ønsker sig ikke en hund med stritører ;) de har et billede i deres hoveder af hvad det er de ønsker og det er det opdrætteren tilstræber at "lave" hverken mere eller mindre;) hvis ikke man opdrættede efter en bestemt racebeskrivelse så ville du jo ikke få netop det du ønsker dig;) så ville vi måske alle få lalleglade fjolle dyr med tilfældig pelskvalitet ;) det ønsker jeg mig ikke, jeg vil have en tervueren der ikke nødvendigvis hilser på alle og enhver, som har en pelskvalitet og størrelse som standarden siger og som har opretstående ører ;) det er den hund jeg har i mit billede af racen ;) jeg ville blive skuffet hvis jeg fik en hund der fjollede rundt og logrede af alle, en hund med hængeører og kort pels ;)

derfor er det for mig rigtig vigtigt at avlen styrer mod noget bestemt;) så kan du syntes det er lige så skørt du vil;)

Link til indlæg
Del på andre sites

En hund der ikke tåler oksekød er en hund med allergi ;) jeg forstår simpelthen ikke din trang til at gøre alle andre opdrættere til nogle sære væsner der ikke kan tænke selv ;) selvfølgelig skal alle parametre da tages med i betragtning når du avler! Folk der ønsker sig en hovawart de ønsker sig en hund der svarer til den racebeskrivelse de kender ;) de ønsker sig ikke en hund der ikke tåler oksekød, ( allergisk), de ønsker sig heller ikke en hund med et lalleglad labrador temperment og de ønsker sig ikke en hund med stritører ;) de har et billede i deres hoveder af hvad det er de ønsker og det er det opdrætteren tilstræber at "lave" hverken mere eller mindre;) hvis ikke man opdrættede efter en bestemt racebeskrivelse så ville du jo ikke få netop det du ønsker dig;) så ville vi måske alle få lalleglade fjolle dyr med tilfældig pelskvalitet ;) det ønsker jeg mig ikke, jeg vil have en tervueren der ikke nødvendigvis hilser på alle og enhver, som har en pelskvalitet og størrelse som standarden siger og som har opretstående ører ;) det er den hund jeg har i mit billede af racen ;) jeg ville blive skuffet hvis jeg fik en hund der fjollede rundt og logrede af alle, en hund med hængeører og kort pels ;)

derfor er det for mig rigtig vigtigt at avlen styrer mod noget bestemt;) så kan du syntes det er lige så skørt du vil;)

 

Jeg synes det er fint, at du mener opdrættere generelt lever op til høje standarder og ikke går på kompromis på nogen områder hverken på eksteriør, sundhed eller psyke.

 

Hvis man ser lidt på resultaterne af opdræt synes jeg måske ikke helt det støtter den opfattelse. Jeg mener hvor kommer alle de hunde fra med allergi? Alle de hunde som ikke lever fin og godt på et almindeligt foder. Og alle dem der er nervøse og hvad med de mange aggresive hunde (i forhold til andre hunde). Jeg tror ikke på det skyldes miljø, ret meget af det.

 

Jeg må desverre nok tilstå at det jeg har set til hundeavl de sidste 40 år peger på at der avles alt for meget på eksteriør og ses i gennem fingre med andre problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er fint, at du mener opdrættere generelt lever op til høje standarder og ikke går på kompromis på nogen områder hverken på eksteriør, sundhed eller psyke.

 

Hvis man ser lidt på resultaterne af opdræt synes jeg måske ikke helt det støtter den opfattelse. Jeg mener hvor kommer alle de hunde fra med allergi? Alle de hunde som ikke lever fin og godt på et almindeligt foder. Og alle dem der er nervøse og hvad med de mange aggresive hunde (i forhold til andre hunde). Jeg tror ikke på det skyldes miljø, ret meget af det.

 

Jeg må desverre nok tilstå at det jeg har set til hundeavl de sidste 40 år peger på at der avles alt for meget på eksteriør og ses i gennem fingre med andre problemer.

og alligevel forsvarer du til sidste blodsdråbe en opdrætter der bare avler løs på alt hvad der er nuttet og sælgeligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

og alligevel forsvarer du til sidste blodsdråbe en opdrætter der bare avler løs på alt hvad der er nuttet og sælgeligt?

 

nej det gør jeg ikke. Jeg kender ikke dem opdrætter og ved ikke hvad hun leverer. Det kan sagtens være lige så ringe som mange racehundeopdrættere. Da jeg ikke kender resulttet ( i modsætning til resultatet af avl af udstillingshunde) lader jeg tvivlen komme tiltalte tilgode.

 

jeg angriber heller ikke enkeltpersoner der opdrætter racerene hunde, men stille spørgsmålstegn ved den måde der idag generelt avles hunde på fordi jeg tror at den store fokus på eksteriør dels har ført til dissideret lidelsesopdræt og derudover svækkelser som nævnt i mit forrige indlæg.

 

men jeg respekterer hvis nogen siger. Vi piller visse krav ud af vores avlsudvælgelse for at fokusere på andre og vigtigere krav.

 

altså avleren, som siger det vigtigste er sunde, robuste, søde hunde som er mentalt og psykisk stabile og så er vi lidt ligeglade med hvordan de ser ud. Så kan man avle indenfor en race, hvis man kan stambogsføre uden udstillingsresultater og finde passende avlsdyr. Eller man kan krydse mellen racer, hvis man er god til at sætte de rette hunde sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er altså bange for at nogle opdrætter af racehund fokusere primært på udsende.

selvfølgelig ikke alle

men det en reel risiko sådan som vurdering af hunde nogle gange forgår.

 

På den anden side vil ukritisk blanding fordi blandingen er sød, eller noget nogen vil havde, havde lige så stor om end nok mere uforudsigelige risiko elementer.

 

Det ikke sort og hvidt

og der ingen grund til at udstille enkelte opdrætter

at nogen ikke tager del i dette er ikke det samme som at forsvare dem med næb og klør, det bare en praksis af at vælge og tro det bedste indtil dette er mod bevist. Denne grundlæggende positive indgangs vinkel udelukker dog ikke at man er kritisk for hvad man møder, stiller spg og undres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er altså bange for at nogle opdrætter af racehund fokusere primært på udsende.

selvfølgelig ikke alle

men det en reel risiko sådan som vurdering af hunde nogle gange forgår.

 

På den anden side vil ukritisk blanding fordi blandingen er sød, eller noget nogen vil havde, havde lige så stor om end nok mere uforudsigelige risiko elementer.

 

Det ikke sort og hvidt

og der ingen grund til at udstille enkelte opdrætter

at nogen ikke tager del i dette er ikke det samme som at forsvare dem med næb og klør, det bare en praksis af at vælge og tro det bedste indtil dette er mod bevist. Denne grundlæggende positive indgangs vinkel udelukker dog ikke at man er kritisk for hvad man møder, stiller spg og undres.

men det at vælge at tro det bedste, gælder så bare ikke for racehundeopdrættere de fleste, eller mange af dem, er tilsyneladende kun interesseret i hundens udseende ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er fint, at du mener opdrættere generelt lever op til høje standarder og ikke går på kompromis på nogen områder hverken på eksteriør, sundhed eller psyke.

 

Hvis man ser lidt på resultaterne af opdræt synes jeg måske ikke helt det støtter den opfattelse. Jeg mener hvor kommer alle de hunde fra med allergi? Alle de hunde som ikke lever fin og godt på et almindeligt foder. Og alle dem der er nervøse og hvad med de mange aggresive hunde (i forhold til andre hunde). Jeg tror ikke på det skyldes miljø, ret meget af det.

 

Jeg må desverre nok tilstå at det jeg har set til hundeavl de sidste 40 år peger på at der avles alt for meget på eksteriør og ses i gennem fingre med andre problemer.

 

Det må jeg give dig ret I. Jeg har set så mange opdrættere se igennem fingre med et ikke helt stabil temperament eller lidt små helbred s problemer. . Bare inden for racen coton kan jeg flere eksempler på dkk opdrættere der ser gennem fingre med egne hundes fejl. Men hvis de har forkert pels så bliver de skrottet. . Og jeg vil vove den påstand at enhver hundeejer hellere vil have en hund med dårlig pelskvalitet end med dårligt temperament.

 

Problemet med temperamentet er bare at det hurtigt kan bortforklare s med at sådan er racen eller de skal jo være reserverede eller det er normalt at de ikke kan være alene hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må jeg give dig ret I. Jeg har set så mange opdrættere se igennem fingre med et ikke helt stabil temperament eller lidt små helbred s problemer. . Bare inden for racen coton kan jeg flere eksempler på dkk opdrættere der ser gennem fingre med egne hundes fejl. Men hvis de har forkert pels så bliver de skrottet. . Og jeg vil vove den påstand at enhver hundeejer hellere vil have en hund med dårlig pelskvalitet end med dårligt temperament.

 

Problemet med temperamentet er bare at det hurtigt kan bortforklare s med at sådan er racen eller de skal jo være reserverede eller det er normalt at de ikke kan være alene hjemme.

 

Det den sorte side og den ser man desværre

heldigvis har vi også dem der fokuser på sundhed

 

Begge findes som købere må vi søge dem der avler efter principper vi kan stå inde for

Link til indlæg
Del på andre sites

men det at vælge at tro det bedste, gælder så bare ikke for racehundeopdrættere de fleste, eller mange af dem, er tilsyneladende kun interesseret i hundens udseende ;)

 

Det er lidt morsomt at man i den grad forsvarer racehunde opdrættere generelt, mens en enkelt opdrætter, som vil noget med blandingshunde mistænkeliggøres, kaldes useriør og hundehandler - nærmest automatisk.

 

jeg vælger ikke at tro det bedste om en enkelt opdrætter som klart giver udtryk for på hjemmesiden, at ideen er at opdrætte sunde, robuste og mentalt og psykisk stabile familiehunde. Jeg vælger ikke automatisk at betragte det med mistro og det der er værre.

 

generelt mener jeg ikke opdræt af blandingshvalpe uden mål og med fører til noget positivt. Har man et godt mål, er det jo måske lidt anderledes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går ind for "racerene" hunde og gerne med stamtavle.

Sundhed og at undgå indavl er meget vigtig og der er stamtavle guld værd.

Men desværre betyder udseendet lidt for meget på mange tavlehunde.

Jeg kunne ikke finde en dsg med stamtavle efter forældredyr som jeg syntes var atletiske og med gode sind.

De var alle små fede vovser og så ikke ud som de dsg på 10+ år som jeg kender.

Racestandarden er lille og kompakt og det er der strammet meget op på de sidste år.

Så jeg endte med en dsg uden tavle. Ja ja så er den ikke ægte og bla bla.... men der skulle ikke være andet end dsg i ham. Og han er præcis som jeg gerne vil have. Skønt sind og atletisk bygget.

 

Min BC er med DKK papirer men er ren hyrdelinje og korthåret og ligner ikke en typisk BC.

 

Jeg syntes det er ærgerligt at der ikke avles mere på egenskaber og sundt eksteriør istedet for en standard beskrivelse og udstillingsdommer beskrivelse.

 

Man kan muligvis finde den helt komplette pakke men det er bestemt ikke let.

 

Jeg har altså intet imod blandinger og har haft to helt fantastiske blandingshunde der blev 13 og 14 år. Så dejlige sunde hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der skal jo gerne være et formål med at blande to racer sammen! Men jeg vil ikke umiddelbart mene at der er nogen fordel ved at blande hvis det ikke er for et formål som fx allergivenlighed osv.

 

Der skal klart være et formål med blanding

Det kan jo ære alt fra allergi venlig, til bedre egnet til en opgave, det gælder for mig også bedre selskabshunde.

Så længe de stadig er sunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...