Hop til indhold

Raceren eller blanding? Fordele og ulemper


PBC
 Share

Recommended Posts

Ja som overskriften siger.

 

Jeg tænker nogen gange at man må kunne lave sundere, stærkere, mere robuste og psykisk bedre hund til familiehunde, hvis man kunne pille kritteriet "racetypisk" ud af formelen. Jeg siger med vilje ikk at man skal pille udseende ud af formelen, bare det "racetypiske".

 

og måske også højtydende brugshunde?

 

Det er tilsyneladende svært i mange racer ikke at lade avlen påvirkes for meget af udstillings resultater - og i visse racer belønnes usund konstitution tilsyneladende. For tunge hunde. For korte snuder osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 115
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg ved godt du har startet denne tråd med udgangspunkt i en anden - men jeg tror ikke jeg helt forstår hvor du vil hen :vedikke:

 

Hvis du piller det racetypiske ud, så ved du jo ikke længere hvilken hund du køber. Hvis man skal lave om på noget, må det da være dét, at man fokuserer for meget på udseendet, og belønner nogle hunde selvom de ikke er sunde, bare fordi de ser godt ud. Jeg ville jo mene det var bedre, hvis det racetypiske netop garanterede, at hunden ikke var avlet "ud af facon" på en måde der gør, at den ikke kan føre et sundt og aktivt liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår heller ikke helt oplægget. Vil du diskutere om man kan lave sundere hunde ved ikke at fokusere på udseende, men mentalitet i stedet? Eller vil du diskutere om blandinger er sundere/bedre, fordi der ikke er nogen standard for hvordan hunden bør se ud?

Spørger bare for lige at være med på hvilket spørgsmål jeg skal forholde mig til :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt du har startet denne tråd med udgangspunkt i en anden - men jeg tror ikke jeg helt forstår hvor du vil hen :vedikke:

 

Hvis du piller det racetypiske ud, så ved du jo ikke længere hvilken hund du køber. Hvis man skal lave om på noget, må det da være dét, at man fokuserer for meget på udseendet, og belønner nogle hunde selvom de ikke er sunde, bare fordi de ser godt ud. Jeg ville jo mene det var bedre, hvis det racetypiske netop garanterede, at hunden ikke var avlet "ud af facon" på en måde der gør, at den ikke kan føre et sundt og aktivt liv.

 

enig i at det måske ville være bedre, men jeg tror det er for svært. For så længe der overhovedet er udstillinger vil der være for meget fokus på et bestemt udseende, som man pt opfatter som det mest racetypiske. Hunder ser sådan ud bruges i avlen uanset visse umiddelbart manglende egenskaber, men hunde som på alle andre punkter er langt bedre udelukkes. Og så er det jo det går galt. For FT Spaniels og F1 Labrador har man valgt at fastholde racen, men udstiller ikke. Det har efter min mening skabt racer der på en lang række områder overgår tilsvarende udstillingslinjer.

 

Det samme kunne man måske gøre, men med en ideel familiehund, som målet.

Link til indlæg
Del på andre sites

enig i at det måske ville være bedre, men jeg tror det er for svært. For så længe der overhovedet er udstillinger vil der være for meget fokus på et bestemt udseende, som man pt opfatter som det mest racetypiske. Hunder ser sådan ud bruges i avlen uanset visse umiddelbart manglende egenskaber, men hunde som på alle andre punkter er langt bedre udelukkes. Og så er det jo det går galt. For FT Spaniels og F1 Labrador har man valgt at fastholde racen, men udstiller ikke. Det har efter min mening skabt racer der på en lang række områder overgår tilsvarende udstillingslinjer.

 

Det samme kunne man måske gøre, men med en ideel familiehund, som målet.

den helt ideelle familiehund findes ikke;) hvad der er ideelt for dig dur muligvis slet ikke til mig;) racer med de tilhørende racetypiske ting der i mod er helt ideelt, så kan både du og jeg få den perfekte familiehund, vi finder bare racen der indeholder de egenskaber vi hverisær sætter pris på;)

derfor er det rigtig vigtigt at fastholde det racetypiske hos de enkelte racer

Link til indlæg
Del på andre sites

den helt ideelle familiehund findes ikke;) hvad der er ideelt for dig dur muligvis slet ikke til mig;) racer med de tilhørende racetypiske ting der i mod er helt ideelt, så kan både du og jeg få den perfekte familiehund, vi finder bare racen der indeholder de egenskaber vi hverisær sætter pris på;)

derfor er det rigtig vigtigt at fastholde det racetypiske hos de enkelte racer

 

Nej den ideelle familiehund findes ikke. Men mon ikke de fleste gerne vil have gennemsunde, robuste, velfungerende og psykisk stabile hunde som lever godt og længe uden problemer og er det ikke lettere at avle, hvis man tog udstillingsperspektivet ud af ligningen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej den ideelle familiehund findes ikke. Men mon ikke de fleste gerne vil have gennemsunde, robuste, velfungerende og psykisk stabile hunde som lever godt og længe uden problemer og er det ikke lettere at avle, hvis man tog udstillingsperspektivet ud af ligningen?

Det tror jeg ikke, de fleste mennesker har også et ret god ide om hvordan deres hund skal se ud, om den skal være kort eller langhåret, fælde eller ikke fælde, stor eller lille m.m, det er svært at love noget om hvis ikke hvalpen er efter typefaste forældre;) og hvad der for dig er velfungerende er ikke nødvendigvis velfungerende for mig;) racer med tilhørende racetypiske ting er jo netop opstået fordi folk ønskede noget forskelligt ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej den ideelle familiehund findes ikke. Men mon ikke de fleste gerne vil have gennemsunde, robuste, velfungerende og psykisk stabile hunde som lever godt og længe uden problemer og er det ikke lettere at avle, hvis man tog udstillingsperspektivet ud af ligningen?

 

Jeg forstår heller ikke helt dit startindlæg... Men er det ovenstående du mener med "det racetypiske", altså "udstillingsperspektivet"? Dvs. i bund og grund udseendet?

 

Uanset, så tror jeg det er et for "bredt" spørgsmål, ikke mindst i kraft af at det ser helt vildt forskelligt ud for de forskellige racer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg ikke, de fleste mennesker har også et ret god ide om hvordan deres hund skal se ud, om den skal være kort eller langhåret, fælde eller ikke fælde, stor eller lille m.m, det er svært at love noget om hvis ikke hvalpen er efter typefaste forældre;) og hvad der for dig er velfungerende er ikke nødvendigvis velfungerende for mig;) racer med tilhørende racetypiske ting er jo netop opstået fordi folk ønskede noget forskelligt ;)

 

jeg er enig i at de fleste går op i udseendet. Derfor tager jeg heller ikke det ud af ligningen, kun når det går lidt over gevind og man jager noget meget snævert og specifikt, som man jo gør når man vil vinde udstillinger. En lille hvid plet på brystet. De meget specielle kipører på Collie, særlig dybtliggende eller udstående øjne, særlig korte snuder eller extremt tunge hunde.

 

Kunne man bare tage eksteriøret som et lavere prioriteret område, ville det ikke være noget problem. Det er når det bliver altfor vigtigt, det koster på andre kvaliteter.

 

Jeg ville til enhver tid vælge en Collie med stå ører som var sund og rask og havde et godtvtemperament fremfor de lidt nervørse og ikke særlig sunde Collies der blev avlet i en periode med fine kipører

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er enig i at de fleste går op i udseendet. Derfor tager jeg heller ikke det ud af ligningen, kun når det går lidt over gevind og man jager noget meget snævert og specifikt, som man jo gør når man vil vinde udstillinger. En lille hvid plet på brystet. De meget specielle kipører på Collie, særlig dybtliggende eller udstående øjne, særlig korte snuder eller extremt tunge hunde.

 

Kunne man bare tage eksteriøret som et lavere prioriteret område, ville det ikke være noget problem. Det er når det bliver altfor vigtigt, det koster på andre kvaliteter.

 

Jeg ville til enhver tid vælge en Collie med stå ører som var sund og rask og havde et godtvtemperament fremfor de lidt nervørse og ikke særlig sunde Collies der blev avlet i en periode med fine kipører

Sådan er det jo bare ikke nødvendigvis, faktisk kan du godt få hele pakken, collien findes med kipører og godt temperment ;) overtypning er vi helt enige om er noget skidt, at en schæfer fx stort set ikke kan bevæge sig normalt, eller en bulldog som ikke kan få luft;) sundhed bør være første prioritet ;) men der er i min verden, ikke noget problem i at få hele pakken, det vil sige en sund, racetypiske hund med racetypiske temperment ;) det vil jeg mene er tusinde gange bedre at stile efter end at spille i lotteriet og avle mere eller mindre fantasifulde krydsninger ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er enig i at de fleste går op i udseendet. Derfor tager jeg heller ikke det ud af ligningen, kun når det går lidt over gevind og man jager noget meget snævert og specifikt, som man jo gør når man vil vinde udstillinger. En lille hvid plet på brystet. De meget specielle kipører på Collie, særlig dybtliggende eller udstående øjne, særlig korte snuder eller extremt tunge hunde.

 

Kunne man bare tage eksteriøret som et lavere prioriteret område, ville det ikke være noget problem. Det er når det bliver altfor vigtigt, det koster på andre kvaliteter.

 

Jeg ville til enhver tid vælge en Collie med stå ører som var sund og rask og havde et godtvtemperament fremfor de lidt nervørse og ikke særlig sunde Collies der blev avlet i en periode med fine kipører

 

Men mener du så at alle opdrættere af racerene hunde prioriterer udseendet højest, på bekostning af andre kvaliteter? Med tanke på at du stiller tråden op mellem "raceren" og "blanding"? Racerene hunde bli'r jo avlet med vidt forskellige tanker bag avlen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan er det jo bare ikke nødvendigvis, faktisk kan du godt få hele pakken, collien findes med kipører og godt temperment ;) overtypning er vi helt enige om er noget skidt, at en schæfer fx stort set ikke kan bevæge sig normalt, eller en bulldog som ikke kan få luft;) sundhed bør være første prioritet ;) men der er i min verden, ikke noget problem i at få hele pakken, det vil sige en sund, racetypiske hund med racetypiske temperment ;) det vil jeg mene er tusinde gange bedre at stile efter end at spille i lotteriet og avle mere eller mindre fantasifulde krydsninger ;)

 

100% enig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men mener du så at alle opdrættere af racerene hunde prioriterer udseendet højest, på bekostning af andre kvaliteter? Med tanke på at du stiller tråden op mellem "raceren" og "blanding"? Racerene hunde bli'r jo avlet med vidt forskellige tanker bag avlen.

 

nej det er ikke alle der prioriterer udseendet højest, men indenfor nogen racer synes jeg en del prioriterer udstillingsresultater for højt på bekostning af andre kvaliteter.

 

Og ja, man kan godt få hele pakken. Især hvis man sætter sig ind i det, har forstand på det og kender nogen som kender nogen. Jeg vil dog tro at en del almindelige købere ikke rigtig ved nok til at sortere de forkerte opdrættere fra. Ellers ville det jo regulere sig selv for så kunne disse hvalpe jo ikke sælges.

 

Hvad er fakta? Hvor mange hvalpe opdrættes med for dårlig fysisk ig psykisk konstitution, men med ok udstillingsresultater og stambog? Hvalpene ser jo søde ud. Der er rent og pænt hos dem og opdrætteren siger forældrene er søde. De fortæller ikke at mormoderen havde svær alergi og at farfaderen blev aflivet pga egetkønsagressivitet osv.

 

Indenfor min egen race avles der på hunde, som burde udelukkes pga. Dårlig temperament. Hunde som notorisk jager myg der ikke er der, skygger og blade. Også hunde der er lidt mærkelige i hovedet. Men her er det sådan, at kan de bestå en markprøve avles der. Ja bare ejeren mener hunden har stor jagtdrift er andet underordnet. Det er når fokus på en bestemt parameter bliver for betydningsfuld på bekostning af resten, det går galt.

Link til indlæg
Del på andre sites

nej det er ikke alle der prioriterer udseendet højest, men indenfor nogen racer synes jeg en del prioriterer udstillingsresultater for højt på bekostning af andre kvaliteter.

 

Og ja, man kan godt få hele pakken. Især hvis man sætter sig ind i det, har forstand på det og kender nogen som kender nogen. Jeg vil dog tro at en del almindelige købere ikke rigtig ved nok til at sortere de forkerte opdrættere fra. Ellers ville det jo regulere sig selv for så kunne disse hvalpe jo ikke sælges.

 

Hvad er fakta? Hvor mange hvalpe opdrættes med for dårlig fysisk ig psykisk konstitution, men med ok udstillingsresultater og stambog? Hvalpene ser jo søde ud. Der er rent og pænt hos dem og opdrætteren siger forældrene er søde. De fortæller ikke at mormoderen havde svær alergi og at farfaderen blev aflivet pga egetkønsagressivitet osv.

 

Indenfor min egen race avles der på hunde, som burde udelukkes pga. Dårlig temperament. Hunde som notorisk jager myg der ikke er der, skygger og blade. Også hunde der er lidt mærkelige i hovedet. Men her er det sådan, at kan de bestå en markprøve avles der. Ja bare ejeren mener hunden har stor jagtdrift er andet underordnet. Det er når fokus på en bestemt parameter bliver for betydningsfuld på bekostning af resten, det går galt.

 

Jamen jeg er meget enig med dig i det meste. Der er ganske givet mange udstillingsopdrættere der udelukkende avler efter udstillingsresultater. Og i den anden ende findes der også brugsrace-opdrættere der udelukkende ser til arbejdsevner. Men mon ikke størstedelen af racerene hunde i DK ikke rigtig hører ind under nogen af de to? Men faktisk avles mere efter "hele pakken"? Derfor synes jeg det er alt for bredt/kompliceret, at stille det op som racerene kontra blandinger.

 

At en opdrætter ikke fortæller om "skjulte skavanker" kan jo forekomme hos både racerene og blandingsopdrættere. Der er forskellen så, at hos de racerene ved man hvilke sygdomme der bør holdes øje med i racerne, og der er også mulighed for at DNA-teste for mange af dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg er meget enig med dig i det meste. Der er ganske givet mange udstillingsopdrættere der udelukkende avler efter udstillingsresultater. Og i den anden ende findes der også brugsrace-opdrættere der udelukkende ser til arbejdsevner. Men mon ikke størstedelen af racerene hunde i DK ikke rigtig hører ind under nogen af de to? Men faktisk avles mere efter "hele pakken"? Derfor synes jeg det er alt for bredt/kompliceret, at stille det op som racerene kontra blandinger.

 

At en opdrætter ikke fortæller om "skjulte skavanker" kan jo forekomme hos både racerene og blandingsopdrættere. Der er forskellen så, at hos de racerene ved man hvilke sygdomme der bør holdes øje med i racerne, og der er også mulighed for at DNA-teste for mange af dem.

 

Nej det tror jeg ikke. Indenfor brugshunderacer tror jeg at andre egenskaber en eksteriør tages med og prioriters, men for resten? Nej, flertallet avler primært på baggrund af udstillingsresultater. De store opdrættere fordi de jo kokurerer på netop eksteriøret og de gerne vil være med i toppen - og sælge hvalpe og parringer og for de mindre opdrættere som bare vil tage et enkelt elle 2 kuld bruger man også primært hanhunde som først og fremmest har flotte udstillingsresultater.

 

Det er klart at det er rent gætteri. Den enkelte hundeejer går ikke så meget op i det, men opdrætterne gør.

 

Hvis man kigger på hjemmesider beskrives oftest rigtig meget om udstillingsresultater. I nogen tilfælde også om sundheds check og resultater, men det er sjældent at hundene beskrives udfra mentaltests og generelt hvordan de er at omgås og hvorfor man lige har valgt den avlspartner man nu har, udover at denne også har klaret sig godt på udstillinger i ind- og udland.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej den ideelle familiehund findes ikke. Men mon ikke de fleste gerne vil have gennemsunde, robuste, velfungerende og psykisk stabile hunde som lever godt og længe uden problemer og er det ikke lettere at avle, hvis man tog udstillingsperspektivet ud af ligningen?

 

Hvem siger, at det skal være let at avle ;-)

 

Jeg er sikker på, at det ville gavne en del racer, men jeg synes også det er en alt for enkel måde at se tingene på, for der er fortsat en del racer, hvor det kan lade sig gøre, at avle mentalt og fysisk sunde hunde, som også klarer sig godt på udstilling, min egen race whippet er en af dem.

 

Racen er i dag stort set "arbejdsløs", da coursing på levende harer i mange lande ikke længere er tilladt, så hovedparten af de hunde som opdrættes sælges som familiehunde, og bruges til lure coursing + hyggetræning (rally, agility)

Udseende og sind betyder så heldigvis, at racen aldrig bliver en "hr. og fru. Danmark hund", de der vælger racen er typisk meget bevidste om deres valg og ved hvad de vil have, så der bliver ikke produceret hvalpe i store mængder. Opdrætterne er generelt meget bevidste om deres valg af avlsdyr og hovedparten omplacerer hellere en halv god hund end bruger den i avl og de fleste henviser gerne til andre opdrættere eller hjælper med at få en hund hjem fra udlandet, hvis de ikke selv har hvalpe.

 

En anden væsentlig faktor, er racestandardens ordlyd, den er ret flydende og levner plads til hunde, som stilmæssigt er ret forskellige, det er også hvad vi ser i udstillingsringen og det er ikke altid de samme hunde, der vinder.

Jeg tror at en del andre racer ville have gavn af en omskrivning af standarden, så der blev levnet plads til større forskellighed.

 

Som helhed er racen sund, syge individer findes selvfølgelig, men sundhedstilstanden i den samlede population er god.

Største problem er et ret stort antal kryptorkide hanner, opstået fordi englænderne indtil for få årtier siden også brugte disse i avl. Antallet er for nedadgående.

Til gengæld ses et stigende antal hunde med maveproblemer, det er bekymrende og desværre ikke noget man pt. kan teste for.

 

Sindsmæssigt ses i dag ikke så mange overdrevent sky hunde som for 20 år siden, om det skyldes avl eller brug af blidere træningsmetoder, tør jeg ikke sige, men hælder mest til det sidste. I enkelte amerikanske linjer, findes hunde som er overdreven egetkønsaggressive (terriersind), primært hos sorte og sort/hvide hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det tror jeg ikke. Indenfor brugshunderacer tror jeg at andre egenskaber en eksteriør tages med og prioriters, men for resten? Nej, flertallet avler primært på baggrund af udstillingsresultater. De store opdrættere fordi de jo kokurerer på netop eksteriøret og de gerne vil være med i toppe - og sælge hvalpe og parringer og for de mindre opdrætterecsom bare vil tage et enkelt elle 2 kuld bruger man også primært hanhunde som først og fremmest har flotte udstillingsresultater.

 

Det er klart at det er rent gætteri. Den enkelte hundeejer går ikke så meget op i det, men opdrætterne gør.

 

Hvis man kigger på hjemmesider beskrives oftest rigtig meget om udstillingsresultater. I nogen tilfælde også om sundheds chech og resultater, men det er sjældent at hundene beskrives udfra mentaltests og generelt hvordan de er at omgås og hvorfor man lige har valgt den avlspartner man nu har, udover at denne også har klaret sig godt på udstillinger i ind- og udland.

 

Ja, det er da rene gætterier, det kan jo ikke være andet. Mit gæt er bare ikke det samme som dit, jeg tror faktisk ikke at "den store masse" går helt så meget efter udstillingsresultater.

 

Mht. hjemmesider, så står der generelt bare alt, alt for lidt på rigtig mange hjemmesider. Men det betyder jo ikke at hundene ikke er testede, eller at der er en tanke bag kombinationerne. Nogle opdrættere foretrækker at ikke ha' testresultater liggende på nettet, andre vil hellere fortælle om kombinationerne face to face. Udstillings-/konkurrenceresultater er folk derimod glade for at lægge ud! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er da rene gætterier, det kan jo ikke være andet. Mit gæt er bare ikke det samme som dit, jeg tror faktisk ikke at "den store masse" går helt så meget efter udstillingsresultater.

 

Mht. hjemmesider, så står der generelt bare alt, alt for lidt på rigtig mange hjemmesider. Men det betyder jo ikke at hundene ikke er testede, eller at der er en tanke bag kombinationerne. Nogle opdrættere foretrækker at ikke ha' testresultater liggende på nettet, andre vil hellere fortælle om kombinationerne face to face. Udstillings-/konkurrenceresultater er folk derimod glade for at lægge ud! :lol:

 

mener du virkelig at den store masse af opdrættere ikke går så meget efter udstillingsresultater?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man kigger på hjemmesider beskrives oftest rigtig meget om udstillingsresultater. I nogen tilfælde også om sundheds check og resultater, men det er sjældent at hundene beskrives udfra mentaltests og generelt hvordan de er at omgås og hvorfor man lige har valgt den avlspartner man nu har, udover at denne også har klaret sig godt på udstillinger i ind- og udland.

Måske er det fordi folk har det med at kopiere hinanden og at man lægger de samme ting frem, som man ser andre har gjort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps. Selvfølgelig er der mange deciderede udstillingsracer, hvor hovedparten gør det. Men der må sgu også være rigtig mange hvor man ikke gør. Min egen race f.eks.

 

Ja det er io analog med hvad jeg skrev i et tidligere indlæg at for brugshunde tager man nok andre hensyn end eksteriøret, men for de resterende bliver det vigtigste udstillingsresultaterne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er io analog med hvad jeg skrev i et tidligere indlæg at for brugshunde tager man nok andre hensyn end eksteriøret, men for de resterende bliver det vigtigste udstillingsresultaterne.

Ikke helt. Jeg tror ikke at alle andre end brugshundeopdrættere vægter udstillingsresultater højest. Jeg tror lidt det samme som dig - men omvendt. Udstillingsopdrætterne vægter udstillingsresultater højest, resterende gør nok ikke. Og så tror jeg at der er ret mange opdrættere af racerene hunde, som ikke går ret meget op i udstilling. De skal nok ha' evt. resultater med på en hjemmeside, men jeg tror ikke det er det som ligger til grund for avlen. Men som du selv skriver - det er jo rene gætterier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er io analog med hvad jeg skrev i et tidligere indlæg at for brugshunde tager man nok andre hensyn end eksteriøret, men for de resterende bliver det vigtigste udstillingsresultaterne.

 

For en mand der råber vældigt hver gang andre udtaler sig om noget de ikke har direkte beviser for at udtale sig om, så synes jeg du udtaler dig på et noget tyndt grundlag.

 

Hvilke statistikker bygger du det på? Hvor mange opdrættere i dk har du spurgt og tjekket op på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er io analog med hvad jeg skrev i et tidligere indlæg at for brugshunde tager man nok andre hensyn end eksteriøret, men for de resterende bliver det vigtigste udstillingsresultaterne.

 

Jeg har kun lavet et enkelt kuld uden kennelmærke, men planlægger nummer to og det bliver med kennelmærke i DKK.

 

Jeg har også masser af udstillingsresultater på min hjemmeside, det er "nemt" at lægge ud og det eneste målbare for min race, som er en decideret udstillingsrace. Nu er der så endelig kommet en ønskeprofil for racen, så min yngste skal også mentaltestes i løbet af det kommende år.

 

Jeg tror mange lægger resultaterne ud fordi det er nemt. Det er langt sværere på skrift at definere de andre udvælgelses kriterier man har, som ikke er målbare. Jeg gør det også kun selv i mindre stil. Jeg vil meget hellere møde folk face to face, eller evt. telefonisk og der forklare, hvad jeg prioriterer og hvorfor, det er nemlig en ganske lang smøre ;-)

Det optimale er også at folk møder mine hunde inden de beslutter sig for en hvalp herfra, det er de voksne hunde, som de skal forelske sig i, ikke hvalpene.

 

Jeg har mange som kommer på besøg for at møde racen, de spørger sjældent ind til udstillingsresultater og kun en enkelt af mine hvalpekøbere fra sidste kuld gik specifikt efter en udstillingsegnet hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...