Hop til indhold

Skal jeg være bekymret?


Engell
 Share

Recommended Posts

En pakke stegemagarine er det 500 g ? Så ville jeg ikke være bekymret. En 30 kg hund skal have 600 g råfoder om dagen og visse dage kunne det godt være temmelig fed kødblanding, så i de mængder ville jeg ikke være bekymret.

 

500 g er ikke at betragte som rigtig store mængder fedt til en 30 kg hund, tænker jeg. 2 kg ville gøre mig bekymret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt du fik fat i dyrlægen

 

Jeg ville nu heler ikke bekymre mig (med mindre hunden netop begyndte at opføre sig sært, blev meget dårlig.... eller gjorde det til en vane)

Trine (labrador) klarede fint at spise en hjorte flome, dog med lidt blød mave som resultat.

og Jackie spiste en majsekugle = blød mave med korn i.

Men ingen blev dårlige

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor skal ulve blandes ind i det? Det er mindst 50.000 år siden ulve og hunde udsprang af samme dyr, så ulve har intet at sige.

 

Jeg ville nok også bare holde øje og give skånekost. Hvis hunden får ondt i maven, har diarré i flere dage, kaster voldsomt op, får feber eller bliver bleg, kan det være tegn på akut bugspyrkirtelbetændelse, og så må du afsted til dyrlægen.

Link til indlæg
Del på andre sites

@Alfen og @Beaglepack: tak for link mm - det vidste jeg ikke mht bugspytkirtlen

Trækker mine ord i mig og ville kontakte dyrlæge i dag hvis det var sket for min hund

 

Man kan jo heller ikke vide alt - men når man har en fedt følsom hund som jeg har er man ikke i tvivl når maven begynder at "sætte ud" og hunden ligger i "bedestilling" samt vrider sig på gulvet i smerte. Det er nu en tilstand der ikke sker mere, fordi jeg jo ved hvad jeg skal gøre med ham.

 

Nogle hunde tåler ikke plantefedtstof andre ikke animalsk - så der er stor forskel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor skal ulve blandes ind i det? Det er mindst 50.000 år siden ulve og hunde udsprang af samme dyr, så ulve har intet at sige.

 

Jeg ville nok også bare holde øje og give skånekost. Hvis hunden får ondt i maven, har diarré i flere dage, kaster voldsomt op, får feber eller bliver bleg, kan det være tegn på akut bugspyrkirtelbetændelse, og så må du afsted til dyrlægen.

 

Det var Dyrelægens ord... klogeåge....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville jo sidde og bide negle og gå hvileløst rundt, hvis det var min hund, men det skyldes nok min fortid med en bugspytkirtel syg hund.

 

Fedt kan være rigtig farligt for hundens bugspytkirtel. Du kan være heldig at din hund nøjes med dårlig mave og opkast, men du kan også være uheldig, hold øje med om hunden får feber går i bedestilling og får slimet diarre eller blodig opkast. Krydser finger for at din hund kommer sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville jo sidde og bide negle og gå hvileløst rundt, hvis det var min hund, men det skyldes nok min fortid med en bugspytkirtel syg hund.

 

Fedt kan være rigtig farligt for hundens bugspytkirtel. Du kan være heldig at din hund nøjes med dårlig mave og opkast, men du kan også være uheldig, hold øje med om hunden får feber går i bedestilling og får slimet diarre eller blodig opkast. Krydser finger for at din hund kommer sig.

 

det gør jeg ikke, men tak for omtanken... :-)

 

han har slet ikke reageret på det, ikke engang tynd mave. Det eneste unaturlige i hans afføring i dag var en barnestrømpe.. han må have snuppet fra min mindste..hvalpe er og bliver hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

500 g fedt er ikke nogen overvældende mænge til en hund i den størrelse, hvis den har normal fordøjelses system.

 

Ulv eller ej, så kan hunde med normalt fordøjelses system kapere ganske store mængder fedt, Jeg tror nogen blander hunde/erfaringer med unormalt fordøjelsessystem ind i debatten og det er jo en anden snak.

Link til indlæg
Del på andre sites

500 g fedt er ikke nogen overvældende mænge til en hund i den størrelse, hvis den har normal fordøjelses system.

 

Ulv eller ej, så kan hunde med normalt fordøjelses system kapere ganske store mængder fedt, Jeg tror nogen blander hunde/erfaringer med unormalt fordøjelsessystem ind i debatten og det er jo en anden snak.

 

Vi kommer med vores erfaringer og det har intet med "normal" fordøjelses system eller ej at gøre - det kan sagtens gå galt for en "normal" hund. Men jeg skal da afholde mig fra at komme med flere af mine erfaringer.

 

Der blev spurgt ind til om man skulle være bekymret eller ej - hvilket man så ikke har været - så hvorfor så spørge??

Link til indlæg
Del på andre sites

måske men det er altså ikke 50.000 år siden at "tam" hunden opstod... de fleste af dem er dårligt et par hundere år gammel,... og det er ikke mere end 15000 år siden at man kunne begynde at tale om hunde.

 

http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/dna-analyser-afslorer-hundens-oprindelse

 

Ja, der er forskellige teorier. Men et sted mellem 15.000 og 50.000 år. Om så det kun var 5.000 år, så vil jeg tro at evolutionen har gjort lidt, også ved hundens fordøjelsessystem. Meget tyder på at hunde har været affaldskværne, som ryddede op efter mennesker. De spiste både husholdningsaffald og ..... bæ..... Ej, undskyld, det er jo en helt anden diskussion!

 

det gør jeg ikke, men tak for omtanken... :-)

 

han har slet ikke reageret på det, ikke engang tynd mave. Det eneste unaturlige i hans afføring i dag var en barnestrømpe.. han må have snuppet fra min mindste..hvalpe er og bliver hvalpe.

 

:klap:

 

500 g fedt er ikke nogen overvældende mænge til en hund i den størrelse, hvis den har normal fordøjelses system.

 

Ulv eller ej, så kan hunde med normalt fordøjelses system kapere ganske store mængder fedt, Jeg tror nogen blander hunde/erfaringer med unormalt fordøjelsessystem ind i debatten og det er jo en anden snak.

 

Nja, måske. Havde det været en schæfer, ville jeg måske være bekymret, fordi de er disponeret for bugspytkirtelbetændelse. Men ja, det er jo for så vidt også unormalt. Og Engells hund er så vidt jeg husker en større blanding (uden schæfer i). Jeg ville næppe haste til dyrlægen, men holde øje og evt. behandle dårlig mave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fastholder så at størrer mængder af fedt, fx andesovs til jul, vil kunne fremprovokere akut bugspytkirtelbetændelse og mængden af fedt i andesovs kontra 500 g margerine er i min verden lige stor ;) hvis man gider kan man jo fx læse her http://www.netdyredoktor.dk/hund/sygdomsleksikon/b/betaendelse-i-bugspytkirtlen/ eller i det første link jeg lagde op;)

jeg er normalt ikke nogen pivskid, men er der noget jeg har respekt for er det bugspytkirtelbetændelse :( det er ganske smertefuld og altså også dødelig i mange tilfælde.

jeg ville tage det alvorligt og holde endda meget godt øje med hunden de næste dage;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kommer med vores erfaringer og det har intet med "normal" fordøjelses system eller ej at gøre - det kan sagtens gå galt for en "normal" hund. Men jeg skal da afholde mig fra at komme med flere af mine erfaringer.

 

Der blev spurgt ind til om man skulle være bekymret eller ej - hvilket man så ikke har været - så hvorfor så spørge??

 

Det er helt ok at komme med alle erfaringer og du er jo rigtig god til også at skrive hvis du tager særlige hensyn, så det er fint. Og det er godt at være opmærksom på.

 

Det er også meget godt at vide et en hund med helt normal og uproblematisk fordøjelsessystem godt kan tåle en portion fedt på mindre end 2% af normal kropsvægt. Nu kan man jo altid diskutere om hundens mave er indrettet til at tage imod hen ved 10 % af dens kropsvægt, som ulvens er, men igen 2 % er så lavt at jeg ikke ville være bekymret.

 

Vi skal huske at 95 % af vore bekymringer måske er lidt overflødige, fordi de er uden reel grund :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt ok at komme med alle erfaringer og du er jo rigtig god til også at skrive hvis du tager særlige hensyn, så det er fint. Og det er godt at være opmærksom på.

 

Det er også meget godt at vide et en hund med helt normal og uproblematisk fordøjelsessystem godt kan tåle en portion fedt på mindre end 2% af normal kropsvægt. Nu kan man jo altid diskutere om hundens mave er indrettet til at tage imod hen ved 10 % af dens kropsvægt, som ulvens er, men igen 2 % er så lavt at jeg ikke ville være bekymret.

 

Vi skal huske at 95 % af vore bekymringer måske er lidt overflødige, fordi de er uden reel grund :-)

 

OK - men ang. bekymringer - så skænkede jeg ikke den tanke at min yngste beagle kunne have problemer med bugspytkirtlen - før han blev så syg at han måtte indlægges hos dyrlægen - så gik det op for mig at det kunne have kostet ham livet. I dag lever han fint og uden problemer på et foder med max 12 % fedt - samt div. våd foder typer.

 

Jeg holder stadig på at man skal være ekstrem opmærksom - for den der ikke har haft en hund med sådanne symptomer som min havde, bekymrer sig jo heller ikke. Man lærer af sine oplevelser og kan give disse erfaringer videre til andre - så de forhåbentlig kan undgå at stå med en syg hund - og de kan faktisk dø af det. Ikke nogen rar tanke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fastholder så at størrer mængder af fedt, fx andesovs til jul, vil kunne fremprovokere akut bugspytkirtelbetændelse og mængden af fedt i andesovs kontra 500 g margerine er i min verden lige stor ;) hvis man gider kan man jo fx læse her http://www.netdyredoktor.dk/hund/sygdomsleksikon/b/betaendelse-i-bugspytkirtlen/ eller i det første link jeg lagde op;)

jeg er normalt ikke nogen pivskid, men er der noget jeg har respekt for er det bugspytkirtelbetændelse :( det er ganske smertefuld og altså også dødelig i mange tilfælde.

jeg ville tage det alvorligt og holde endda meget godt øje med hunden de næste dage;)

 

Jeg holder skam godt øje med ham, og var MEGET bekymret lige da det var sket klokken lort om natten...og så postede jeg min post her på HF.

men efter at have talt med dyrelægen dagen efter var jeg nået mere rolig.

 

Jeg har også holdt meget øje med ham, og hans afføring...... tro mig, de andre i hundeskoven gloede i dag da jeg med en pind lige rodede i det først for at tjekke for væv blod inden det kom i posen... men stadig har han ikke reageret det mindste på det heldigvis.

 

Jeg er desuden meget glad for ALLE svar der kom her inde, om så bekymringen var valid eller ej... og om ikke andet så har jeg da lært noget om fedt og hunde.. ikke fordi min får en særlig fedt holdig kost normalt.

 

sidst.. så er der faktisk schæferhund i ham :-) Schæfter, labrador, boxer.. og mange andre spændende ting, fik nemlig lavet en DNA på ham fordi jeg var nysgerrig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...