Hop til indhold

stresset cocker spaniel


Stjarnir
 Share

Recommended Posts

  • Svar 59
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvor dejligt at høre fra dig, jeg har været lidt bekymret over manglende opdatering :-D

Flot arbejdet :5up:

 

Der må ike være tvivl om, at denne "vende verden på hovedet" er super svær for en hund, så han skal naturligvis have alden hjælp han har brug for og det tror jeg da også han får.

Heyk virker en anelse usikker i "tæt på" situationerne, som om han ikke rigtigt ved, hvad der forventes af ham, så der er det vigtigt at du fortsat roser ham stille for at være i ro.

Dejlig video af tur med line på!

 

Hvordan går det med de indlagte aktiviteter på turene?

 

Jeg ville fjerne bold og andet som han vil have jer til at kaste. Hvis det ikke er tilgængeligt for ham, kan det hjælpe til ro.

 

Noget helt andet er, at han på nuværende tidspunkt også skal have aktiviteter hvor han får løbet godt igennem, så hvis han ikke allerede får sådanne tilbud tror jeg det er tiden nu. Det vil kunne hjælpe ham af med trangen til de vilde, kendte aktiviteter. At løbe kan dæmpe stressen og give velvære og ro. Har du mulighed for at give ham sådanne tilbud?

 

Hej :) bare en lille opdatering fra mig.

Det går fremad med Heyk.

Stille og rolige fremskridt. Med nogle få tilbagefald, hvor enten jeg eller børnene, har lavet for meget med ham går jeg ud fra, men der har vi fundet ud af, at han bare skal forholde sig i ro og sove alene ude i gangen, så går der nogle timer, så kommer hans stress niveau ned igen. Han søger meget efter de "gamle" aktiviteter" som vi plejede at gøre. Ligesom han søger efter noget mere urolig aktivitet end at søge efter godbidder. Og kører sig selv op, når jeg ikke gider. Og ignorerer godbidderne. Han løber forbi godbidderne og kommer f.eks. løbende med bolden eller noget andet. Men jeg har lært mig selv og børnene ikke at give efter. At omgås ham roligt og hviske til ham istedet for at snakke ivrigt og højlydt. Det har hjulpet meget.

 

Jeg købte B vitamin gennem nettet. Fik dem for 4 dage siden, så nu har han fået dem i 5 dage. Håber på at se forbedringer snart, da mener jeg, at hans sår på gummerne, maveproblemer og tør næse måske forsvinder.

Her har jeg oploadet 3 nye videoer, så I kan se ændringerne med Heyk.

http://padlet.com/rp6/1vgibinmodf6

1000 tak for hjælpen :) Ninjamor og I andre der er kommet med gode råd :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Bliver glad for at læse denne opdatering. Har ikke fulgt med et par uger, da jeg desværre har mistet en hund. På mange måder har min egen cockerhan lidt af det samme opkørthed som Heyk. F.eks så det viser sig som, f.eks at han næsten aldrig sover så tungt som almindelige hunde.

Jeg ville også fjerne bolden, den gør disse jagthunde til boldidioter. Freddys mormor Molly fik trænet min gamle mor til boldkaster. Når min mor ikke orkede mere, gik Molly op på terrassen, slap bolden på første trin, så den trille ned og hentede den så igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor dejligt at høre fra dig, jeg har været lidt bekymret over manglende opdatering :-D

Flot arbejdet :5up:

Jo tak :) dejligt at se, at det virker :)

 

Hvordan går det med de indlagte aktiviteter på turene?
Jo I starten var det sådan, at han løb afsted ligesom han plejede, med mig i den anden ende af linje. Og det tog ham lidt tid, at finde ud af, hvad jeg gjorde. Ligeså snart han havde fået godbidden spurtede han afsted igen, så langt han kunne for linen. Men efter mange mange stop og godbidder begyndte han, at synes, at jeg var mere interessant end det at løbe fremad.

I hvor lang tid skal jeg lave dette? Eller kan jeg begyndte, at have mere imellem godbidderne end 8 meter?

Jeg ville fjerne bold og andet som han vil have jer til at kaste. Hvis det ikke er tilgængeligt for ham, kan det hjælpe til ro.
Det er gjort :) men så finder, han en sko eller andet at løbe aftsed med ;) men jeg tror, at dette vil gå over med tiden, når han bliver mere rolig.

 

Noget helt andet er, at han på nuværende tidspunkt også skal have aktiviteter hvor han får løbet godt igennem, så hvis han ikke allerede får sådanne tilbud tror jeg det er tiden nu. Det vil kunne hjælpe ham af med trangen til de vilde, kendte aktiviteter. At løbe kan dæmpe stressen og give velvære og ro. Har du mulighed for at give ham sådanne tilbud?
Ja, det har jeg :) skal det være løb i frihed eller på line? Kan det være på stranden? Jeg er bange for, at han stresser der pga fuglene. Eller må han gerne jage fugle når han løber igennem? Eller en løbetur med mig i line?
Link til indlæg
Del på andre sites

Jo tak :) dejligt at se, at det virker :)

 

Jo I starten var det sådan, at han løb afsted ligesom han plejede, med mig i den anden ende af linje. Og det tog ham lidt tid, at finde ud af, hvad jeg gjorde. Ligeså snart han havde fået godbidden spurtede han afsted igen, så langt han kunne for linen. Men efter mange mange stop og godbidder begyndte han, at synes, at jeg var mere interessant end det at løbe fremad.

I hvor lang tid skal jeg lave dette? Eller kan jeg begyndte, at have mere imellem godbidderne end 8 meter?

Det er gjort :) men så finder, han en sko eller andet at løbe aftsed med ;) men jeg tror, at dette vil gå over med tiden, når han bliver mere rolig.

 

Ja, det har jeg :) skal det være løb i frihed eller på line? Kan det være på stranden? Jeg er bange for, at han stresser der pga fuglene. Eller må han gerne jage fugle når han løber igennem? Eller en løbetur med mig i line?

 

Du skal bevare det antal skridt du har mellem aktiviteterne som udløser godbidder, indtil Heyk af sig selv bliver så tæt på dig at langlinen ikke bliver stram.

Det betaler sig også at vende om og gå i modsatte retning end han, inden linen bliver stram. Igen uden at kalde, så han selv erfarer, at han helst vil gå sammen med dig.

Når du øger antallet af skridt mellem aktiviteterne skal dette gøres gradvist og aldrig med et mønster som kan genkendes som hvis du f.eks. øger fra 5 til 8 skridt fra den ene tur til den anden.

Giver det mening?

 

Du kan nu med fordel begynde at lægge en neutral lyd på, idet du vender væk fra Heyk og går i modsatte retning. Hvis du ikke bruger at fløjte på ham, kan lyden være et fløjt. "Lyd" og i samme øjeblik vender du dig 180 grader og går i den nye retning.

Efter et antal gentagelser vil Heyk erfare, at han umiddelbart efter lyden ser dig forlade ham og dermed bliver lyden til et meget stærkt indkald. Meget stærkt fordi det er noget han selv har erfaret og ikke noget du har pålagt ham og efter nogen tid kan du begynde at anvende den nye lyd som indkald.

Selv om Heyk allerede har et indlært indkaldssignal vil jeg anbefale at du prøver dette nye, for et indlært indkald kan være påhæftet frustration fordi han har erfaret at måtte opgive noget han var motiveret for, når du kaldte. Dette nye signal er udelukkende lystbetonet idet han selv har taget det til sig som signal til at løbe hjem til dig.

Husk at belønne stort.

 

Frit løb kan være de steder, hvor han ikke stresser op eller det kan være løb med dig.

Helst så jeg, at det var leg med en anden hund eller lange løbe/snuseture, men jeg ved jo ikke hvilke muligheder du har.

Du kan prøve stranden af og se om han stadig stresser lige meget.

 

Hvordan har han det med kropskontrol som i at klatre i ujævnt terrræn?

At skulle bevæge sig langsomt grundet arealet kan give en stresset hund ro på - eller det kan stresse den endnu mere, men det kan afprøves.

Kropskontrol er oftest en god afstressning fordi det kræver ro og koncentration

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal bevare det antal skridt du har mellem aktiviteterne som udløser godbidder, indtil Heyk af sig selv bliver så tæt på dig at langlinen ikke bliver stram.

Det betaler sig også at vende om og gå i modsatte retning end han, inden linen bliver stram. Igen uden at kalde, så han selv erfarer, at han helst vil gå sammen med dig.

Når du øger antallet af skridt mellem aktiviteterne skal dette gøres gradvist og aldrig med et mønster som kan genkendes som hvis du f.eks. øger fra 5 til 8 skridt fra den ene tur til den anden.

Giver det mening?

Ja det gør det :)

 

Frit løb kan være de steder, hvor han ikke stresser op eller det kan være løb med dig.

Helst så jeg, at det var leg med en anden hund eller lange løbe/snuseture, men jeg ved jo ikke hvilke muligheder du har.

Du kan prøve stranden af og se om han stadig stresser lige meget.

Jeg prøvede i går med naboens hund, men Heyk mister meget hurtigt interessen for andre hunde. Han er meget glad og ivrig efter at hilse på dem, hiver i linjen for at komme frem til hunden. Men så snart han har hilst på den anden hund, så farer han afsted med næsen i jorden ligesom den anden hund ikke eksisterer. Det gjorde han også i går, men det hjalp lidt, at jeg gik med ind i legen, men det er nok ikke meningen vel?

 

Hvordan har han det med kropskontrol som i at klatre i ujævnt terrræn?

At skulle bevæge sig langsomt grundet arealet kan give en stresset hund ro på - eller det kan stresse den endnu mere, men det kan afprøves.

Kropskontrol er oftest en god afstressning fordi det kræver ro og koncentration

Vi afprøvede det med ujævnt terræn i går og igen i dag, men jeg kan ikke se så stor en forskel på Heyk efter. Men han giver sig ikke så god tid til at søge spor, når vi ikke er i haven. Han farer rundt og for mig virker det som om han skynder sig. Men herhjemme i haven tager han det mere roligt.

 

Hvad for nogen godbidder ville du foreslå mig til at bruge nu han har sn så sensitiv mave. Jeg synes bare, at de godbidder jeg finder ser ud som om de er fyldt op med alt muligt, der ikke ville være godt for Heyk.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 8 months later...

Jeg hopper lige ind her..

Jeg har nemlig en hund, der er stresset og har været overstimuleret i en lang periode. Hun er heller ikke god til bare at "være". Hun tyr til sin tvangsadfærd, hvis der skal være ro i længere tid. Jeg kender flere, hvor deres hunde får 1-3 gåture om dagen, og så leger de og snakker med deres mennesker - og så hviler de resten af tiden. Men her skal der helst ske noget det meste af dagen, og der kan jeg ikke være på hele tiden, da jeg har nogle fysiske sygdomme. Den er svær..

 

^ Jeg troede, at jeg havde svaret på Amocca's indlæg, haha. Jeg er ny her, beklager! Og jeg havde ikke set, indlægget var så gammelt :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke læst hele tråden, men min nuværende hund stressede voldsomt, indtil jeg fik lært at samarbejde med hans intensitet og bruge den aktivt i belønnings øje med. Jeg fik nogle dygtige hundetrænere til at lære mig at anvende leg og byttedrift som belønning, og det har givet Aslan en tilfredsstillelse i sit liv og en harmoni, som jeg ikke troede han ejede. Måske du kan gøre noget lignende med din hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...