Hop til indhold

Ny hund knurrer og snapper


MarieF
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Vores nye hund (blandingshvalp på 4 1/2 måned) bider ud efter os, knurrer og snerrer med blottede tænder. I dag snappede den ud efter vores søn på 2 år.

Den gør det i mange situationer, men eksempler er:

Når den får tørret/vasket poter

Når den skal løftes (nogle gange)

Når den får "nej" (i dag snappede den ud efter mit hoved da jeg sagde nej)

Når vores søn leger i nærheden.

 

Da den snappede efter vores dreng i dag var han klart voldsommere end han burde være, og vi nåede ikke at stoppe ham. Det er vores fejl det ved vi, men synes stadig hendes reaktion var voldsom. Der var ingen knurren, afvisning eller andet. Hun gik direkte til Snap i luften.

Det er først efter hun gjorde det, at alvoren helt er gået op for mig. Det skete kl 17.30 og siden har hun knurret af mig, snerret med blottede tænder af min mand og efterfølgende knurret af ham igen.

 

Hvad ville I gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Skræmmende med jeres søn.

 

Virker som om den mangler sprog

 

Hvorden er den ellers?

 

Hvordan har dens liv været før I fik den?

 

Har i fået cheket hos dyrlægen at den ikke har smerter? Når den nu ikke vil røres på poter og løftes op.

 

Den vil gerne lege, er kontaktsøgende og sjov. Den gør dog en del af andre (udenfor, når der kommer nogle osv, men ikke noget alarmerende).

Hun er MEGET usikker når jeg går (også når min mand går, men virker værre når det er mig).

 

Hun har boet hos en familie med to store piger og 3 katte. Hun er ikke blevet aktiveret eller trænet. Hun er ved at lære sit, dæk, kom osv., men det er noget jeg har lært hende.

 

Vi har ikke fået hende tjekket, da det først er her til aften, at alvoren for alvor er gået op for os. Hun virker ikke smerteramt og får hun godbidder, når man tørrer poterne, så er der ingenting + hun brager rundt bagefter

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er usikker på hvad der er normal adfærd, når en 4 måneder gammel hund får nyt hjem.

 

Samtidig er jeg også usikker på hvordan vi skal gribe det an. Mest fordi jeg er bange for vores søn og om han kan blive bidt. Udover det, er jeg også utryg ved om hun vil bide mig og det gør mig tilbageholdende i min håndtering af hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

I de aller fleste tilfælde er knurren som du beskriver det her, et tegn på usikkerhed, det betyder," det du gør nu bryder jeg mig ikke om, hold venligst op eller giv mig mere plads" hvis man overhører hvalpene advarsel, det vil sige, fortsætter selv om den knurrer vil den gå over til at snappe eller direkte bide;( hvad skal den ellers gøre? En hvalp og et barn på 2 må ikke være alene sammen, det må simpelthen ikke ske at barnet er "for hård" ved hvalpen, det skal undgås, fx ved at have et gitter i mellem dem når du ikke er 100% ops på dem.

som jeg ser det skal i altså respektere hvalpen, holde inde hvis den knurrer, bestræbe jer på helt at undgå at overskride dens grænser.

Link til indlæg
Del på andre sites

I de aller fleste tilfælde er knurren som du beskriver det her, et tegn på usikkerhed, det betyder," det du gør nu bryder jeg mig ikke om, hold venligst op eller giv mig mere plads" hvis man overhører hvalpene advarsel, det vil sige, fortsætter selv om den knurrer vil den gå over til at snappe eller direkte bide;( hvad skal den ellers gøre? En hvalp og et barn på 2 må ikke være alene sammen, det må simpelthen ikke ske at barnet er "for hård" ved hvalpen, det skal undgås, fx ved at have et gitter i mellem dem når du ikke er 100% ops på dem.

som jeg ser det skal i altså respektere hvalpen, holde inde hvis den knurrer, bestræbe jer på helt at undgå at overskride dens grænser.

 

Hun er helt sikkert utryg og det er jo heller ikke så mærkeligt. Jeg kan lige nu bare slet ikke se, hvordan hverdagen skal fungere, for at undgå de her reaktioner. Det er over al ting hun reagerer.

 

Vores søn var ikke alene med hende. Min mand var der også. Det var i sofaen, hvor han moslede rundt på sin far også pludselig faldt ned mod hunden, som lå og sov. Min mand greb ham inden han ramte hende, men bevægelsen fik hende til at springe op og snappe efter vores søn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er helt sikkert utryg og det er jo heller ikke så mærkeligt. Jeg kan lige nu bare slet ikke se, hvordan hverdagen skal fungere, for at undgå de her reaktioner. Det er over al ting hun reagerer.

 

Vores søn var ikke alene med hende. Min mand var der også. Det var i sofaen, hvor han moslede rundt på sin far også pludselig faldt ned mod hunden, som lå og sov. Min mand greb ham inden han ramte hende, men bevægelsen fik hende til at springe op og snappe efter vores søn.

 

Så vil jeg nok sige at det var en ret normal reaktion fra hvalpens side...

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vil jeg nok sige at det var en ret normal reaktion fra hvalpens side...

 

Helt enig, sådan kunne en ikke usikker hvalp også reagere i den situation, hvalpen er blevet hamrende forskrækket.

 

Da min ældste søn var et par år gammel, hamrede han hænderne ned på hver side af en af vore gravhunde, der lå i dyb søvn i sofaen, hun vågnede med et sæt og markerede(bed) i armen på ham. Det gik så hurtigt, at jeg ikke kunne nå at forhindre sønnikes forehavende, men han lærte at lade hundene sove i fred ;-)

 

Det lyder som i har fået jer en hamrende usikker lille hund, der skal behandles med tålmodighed og hvor det er uhyre vigtigt, at i ikke presser hende ud i situationer, hvor hun finder det nødvendigt at knurre. I skal vise hende, at hun kan have tillid til jer og at i respekterer hendes afstandssøgende signaler.

 

Eks. med at få tørret poter, selvfølgelig skal hun lære det, men til at starte med skal i måske bare nærme jer poten med håndklædet og så stikke hende en godbid. når hun er tryg ved det, kan i måske løfte poten og tørre løseligt og igen belønne, men i kan ikke forvente bare at kunne tørre alle 4 poter på en gang, når hun reagerer som hun gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes overhovedet ikke det lyder normalt, acceptabelt eller holdbart for jeres familie.

 

Kommer hunden fra forhold der ligger til grund for dens adfærd? Er den fx blevet behandlet hårdhændet hvor den var før?

En nomalt fungerende og tryg hundehvalp på 4 måneder bør da ikke bide/snappe som chok-/automatreaktion? Alle mine alarmklokker ville ringe hvis det var min hund i hvert fald.

 

Mit barn er 5 og er fra start blevet guidet og vejledt meget i sin omgang med hundene, men der forekommer alligevel dagligt ting som er uhensigtsmæssige ifht. dem.

Fx. når han er klodset og falder over/på dem, kommer til at løbe hurtigt hen imod dem imens de spiser ben, tager legetøj fra dem (fordi det er hans), forskrækker dem ved at lave en pludselig vild bevægelse eller lyd osv.

Hvis mine hunde reagerede ved snappen, bid og knurren hver gang ville vi alle jo gå på nåle.

Ej, nej nej. Det kan man jo ikke.

 

Min første tanke - udover det med det tidligere hjem - er også om jeres hund mon kunne have ondt et sted? Det du beskriver i dit indlæg er i min optik ikke normaladfærd.

Jeg ville få den tjekket igennem, både af en dyrlæge og en kiropraktor (mange dyrlæger ved temmeligt lidt om muskler og led).

 

Og ja, I er nødt til at gøre noget for at undgå de her reaktioner, for de bunder i at hendes grænser bliver overtrådt, og det er jo heller ikke okay.

Når fysikken er blevet tjekket skal der arbejdes rigtigt meget med at opbygge tillid mellem hunden og jer (og ikke mindst jeres søn). Jeg ved mange bruger det at have et særligt "helle" hvor hunden kan ligge 100% uforstyrret. Det kræver lidt tilvænning, nok især for jeres barn, men kan være et godt alternativ som jeres hund kan vælge fremfor at være udadreagerende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes overhovedet ikke det lyder normalt, acceptabelt eller holdbart for jeres familie.

 

Kommer hunden fra forhold der ligger til grund for dens adfærd? Er den fx blevet behandlet hårdhændet hvor den var før?

En nomalt fungerende og tryg hundehvalp på 4 måneder bør da ikke bide/snappe som chok-/automatreaktion? Alle mine alarmklokker ville ringe hvis det var min hund i hvert fald.

 

Mit barn er 5 og er fra start blevet guidet og vejledt meget i sin omgang med hundene, men der forekommer alligevel dagligt ting som er uhensigtsmæssige ifht. dem.

Fx. når han er klodset og falder over/på dem, kommer til at løbe hurtigt hen imod dem imens de spiser ben, tager legetøj fra dem (fordi det er hans), forskrækker dem ved at lave en pludselig vild bevægelse eller lyd osv.

Hvis mine hunde reagerede ved snappen, bid og knurren hver gang ville vi alle jo gå på nåle.

Ej, nej nej. Det kan man jo ikke.

 

Min første tanke - udover det med det tidligere hjem - er også om jeres hund mon kunne have ondt et sted? Det du beskriver i dit indlæg er i min optik ikke normaladfærd.

Jeg ville få den tjekket igennem, både af en dyrlæge og en kiropraktor (mange dyrlæger ved temmeligt lidt om muskler og led).

 

Og ja, I er nødt til at gøre noget for at undgå de her reaktioner, for de bunder i at hendes grænser bliver overtrådt, og det er jo heller ikke okay.

Når fysikken er blevet tjekket skal der arbejdes rigtigt meget med at opbygge tillid mellem hunden og jer (og ikke mindst jeres søn). Jeg ved mange bruger det at have et særligt "helle" hvor hunden kan ligge 100% uforstyrret. Det kræver lidt tilvænning, nok især for jeres barn, men kan være et godt alternativ som jeres hund kan vælge fremfor at være udadreagerende.

 

Jeg synes nemlig også, at det var en voldsom reaktion. Især fordi der ingen knurren var, ingen reaktion på kroppen eller noget inden. Hun gik fra sov til snap (og vores søn rørte hende jo ikke, da han blev grebet af sin far inden).

 

Vi gør rigtig meget ud af, at han ikke må røre hunden når hun er i sin kurv eller spiser mad. Den er ved at fise ind ved ham, men vi holder selvfølgelig øje med dem.

 

Jeg er bare så bange for, at det skal udvikle sig til regulære bid. Hun snappede ud efter hans ansigt i dag (og mit)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes nemlig også, at det var en voldsom reaktion. Især fordi der ingen knurren var, ingen reaktion på kroppen eller noget inden. Hun gik fra sov til snap (og vores søn rørte hende jo ikke, da han blev grebet af sin far inden).

 

Vi gør rigtig meget ud af, at han ikke må røre hunden når hun er i sin kurv eller spiser mad. Den er ved at fise ind ved ham, men vi holder selvfølgelig øje med dem.

 

Jeg er bare så bange for, at det skal udvikle sig til regulære bid. Hun snappede ud efter hans ansigt i dag (og mit)

Ja det kan jeg godt forstå du er. Hunden er tydeligt meget påvirket af et eller andet der gør at den reagerer (alt for) voldsomt på nogle påvirkninger.

 

I er nødt at finde ud af hvad det bunder i inden I kan handle derpå.

Er hunden blevet udsat for noget der kan have gjort hende meget angst/usikker?

Har hun ondt et sted?

Eller bunder det her blot i en omgang dårlig genetik? Altså at hendes temperament bare "er sådan".

 

Har hun ondt kan det jo heldigvis ofte fixes. Hvis du ikke lige har mod på de store udskrivninger til både dyrlæge og kiropraktor, kan du se om du kan få dyrlægen til at udlevere smertestillende til hende og teste i en uges tid.

Ændres hendes adfærd markant imens hun er smertedækket har I jo i hvert fald en god indikator af at der er noget dér.

 

Hunde med smerter kan i øvrigt sagtens være helt velfungerende i hverdagen.

Sidst min den ældste hund var afsted for at blive rettet, viste det sig at hun havde et let "hold" i nakken.

Vi havde været på et 3-dages kursus kort forinden hvor hun havde arbejdet og gjort alt jeg bad hende om. Hjemme var hun også normal indtil min søn kom til at røre hende et bestemt sted i nakken, hvorefter hun skreg op og kastede sig væk fra ham.

Efterfølgende var hun normal igen, men vi reagerede selvfølgeligt på det og fik en tid til at få hende efterset kort tid efter, hvor de fandt det hold.

 

Har jeres hund ikke ondt og adfærden bunder i hendes sind, af den ene eller anden årsag, så ville jeg nok kraftigt overveje hvad I skal vælge.

Selvom jeg er hundemenneske med stort H er jeg også del af en børnefamilie og som børnefamilie ville jeg personligt ikke have mod på at beholde en hund der agerer sådan.

Selvom der klart kan arbejdes rigtigt meget med tillidsøvelser, hensyn til hunden osv. Når det kommer til risiko for skambidning af mit og andres børn, er jeg ret firkantet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg tænker to ting når jeg læser dit indlæg.

 

Min første tanke er at hundens reaktioner er normale, hunden er kun 4 måneder, altså en hvalp og muligvis en hvalp der ikke har lært bidehæminger ?? Altså jeg er også blevet snappet i mit fjæs og i mine ører og næse af mine hunde da de var hvalpe og særligt hvis noget toppede helt over, en overgearet hvalp der får et nej og bliver endnu vildere.

 

Det med din søn der var ved at falde ned over hvalpen, som lå og sov, ville jeg hellere ikke finde mærkeligt, ja nogen hvalpe ville måske give et hyl fra sig og skynde sig væk, men andre ville farer forskrækket op og snappe fra sig. Hunden når jo ikke at knurre eller give tegn til afstand.

 

En anden lettere overgearet hvalpe ting kan også være at hvalpen bider/hænger fast i ens strømper, bukser, lagner når man reder seng, tøj når man hænger det til tørre osv.

 

Vild leg fra en hvalp inkludere også tit ens arme og hænder og fødder og ankler.

 

 

Så det ville jeg ikke finde særlig unormalt.

 

 

 

Det jeg finder "unormalt" eller anderledes, er at hun lyder som om hun er usikker og det kan jo skyldes at i allerede er hendes 3 hjem ,medmindre jeg læser det forkert, kommer hun direkte fra opdrætter og til jer ? En hvalp der skifter hjem så hurtig og som måske er sensentiv i forvejen, kan nemt blive stresset og overgearet og reagere temmelig voldsom. Særligt hvis hun føler hendes grænser er overskredet, og det kan være små ting for nogen hunde og større ting for andre hunde. Umiddelbart lyder det til at det at få tørret poter følte som et overgreb på hende, hvert fald er hun så usikker omkring det, at hun knurre for at få jer til at stoppe. Men det kan trænes, med masser af godbidder og ros og så kan det godt være den første lange tid, at man skal vaske gulv lidt oftere, fordi de ikke bliver tørret særlig grundig, men det kan sagtens blive bedre.

Knurre hun i leg ? Altså ville hun tage håndklædet og ruske det, løbe med det eller andet ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan jo også være hun i tidligere familie blev skældt ud for at knurre når hendes grænser blev overskredet, så kan hun nemt have lært hun er nød til at gå direkte til snap.

 

At jeres søn er ved at falde på hende og hun snappe fordi hun bliver forskrækket, uheldigt men naturligt, selvom det selvfølgelig ville være mere sikkert hvis hun hylede og flyttede sig.

 

Syntes helt klart i skal få checket for smerte hos dyrelægen

er det ikke smerter så må i handle efter dette

 

Hvorfor kom hun til jer? Hvorfor skulle hun skifte familie? Hvad fortalte de om hende?

 

Hvis der ikke er smerter skal i måske overveje en adfærdsbehandler, eller en dch konsulent (gratis bortset fra transport)

 

Men som de andre siger det kan være så meget der ligger til grund for det

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad race er hvalpen?

 

I skal prøve at give hvalpen tryghed.

Den skal have et safe sted hvor I ikke forstyrre den.

Evt et stofbur der står åben. Stil det gerne i nærheden af jer men et roligt sted.

Giv hvalpen godbidder og kødben i buret så den bliver tryg der.

Men lad den altid i fred derinde.

 

Undgå at løfte hvalpen unødvendigt. Da det gør den bange, den kan ha været tabt på et tidspunkt. Hvis I skal løfte den så gør det langsomt og understøt den godt.

 

Masser af godbidder ved potetørring og anden håndtering som den ikke kan lide.

 

Få den tjekket for evt ømheder og sygdom ved dyrlægen. Og start op til hvalpemotivation hvor I kan få gode råd med på vejen og I kommer godt igang med træningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

En utryg hvalp som sover og bliver vækket voldsomt, som jeres blev det, vil naturligvus ikke bruge tid på at knurre i situationen, men blot reagere for at få faren fjernet. Skulle hvalpen først orientere sig om, hvad der skete omkring den og derefter reagere med afstandsøgende adfærd kunne den være død pga. "overfaldet", som det jo var, selv om det var et uheld. Reaktionen må og skal ses fra hvalpens synspunkt, hvis adfærden skal forstås.

I denne situation vil jeg mene, at reaktionen var normal, men naturligvis ikke hensigtsmæssig.

 

Jeg hæfter mig ved, at du fortæller at hvalpen i andre situationer faktisk advarer med knurren og snerren, hvilket viser at hun prøver at kommunikere og ikke bare går til bid. At hun ligefrem snerrer viser hvor lidt tillid hun har og dette er en kraftig og alvorlig advarsel, som skal tages seriøst, hvad I naturligvus også gør.

 

Der må ligge noget i hendes historie, som forklarer hendes utryghed. Hvorfor er hun blevet omplaceret? Hvad har hun oplevet?

 

Hvalpens tillid kan der arbejdes på, men det er vigtigt at kende hendes baggrund. Hendes grænser er muligvis blevet overskredet gang på gang, det forklarer hendes mistillid.

Om I har overskud til at arbejde med det, ved jeg ikke, men det plejer at kunne løses med forståelse, tålmodighed og kærlighed samt faste og rimelige grænser.

 

Det er selvsagt vigtigt, at I som forældrer kan føle jer trygge og en "helle station" er nødvendig

Link til indlæg
Del på andre sites

Med et barn på to år og en så usikker hund på 4 mdr, det vil jeg simpelthen ikke turde.

 

hvalpen kan helt sikkert rettes, der vil bare her kunne opstå så mange situationer hvor I mister kontrollen at hendes tillid brydes og man skal starte forfra.

 

jeg vil bestemt ikke mene det er naturlig hvalpe adfærd. Normal adfærd for en så nervøs hund, men det kommer til at kræve arbejde og jeg vil mene I skal have en adfærdsbehandler ud der kan se situationerne.

det er slet ikke noget I skal stå alene med.

 

 

hvordan var hunden da I var ude og besøge den, både over for jer men også jeres søn?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gætter på, at hvalpen har været udsat for bunker af grænseoverskridelser i sit tidligere hjem, så den simpelthen ikke har tillid til mennesker. Det kan der arbejdes med, og da den ikke er så gammel, skulle det ikke være så svært - MEN - en to-årig kan ikke forventes at forstå, hvad man må og ikke må med hvalpen. Han kan ikke forventes aldrig at komme til at overskride hvalpens grænser. I forældre vil være utrygge, og dette vil hvalpen fornemme.

Jeg ville skynde mig at finde et nyt hjem uden mindre børn til hvalpen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har ikke Alba længere.

 

Jeg orker ikke rigtig at skrive en længere forklaring, da jeg er rigtig ked af hele situationen.

 

Jeg sætter pris på jeres kommentarer, men det var tydeligt at vi var ude hvor vi ikke kunne bunde og vi blev nødt til at tænke på vores søn fremfor alt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har ikke Alba længere.

 

Jeg orker ikke rigtig at skrive en længere forklaring, da jeg er rigtig ked af hele situationen.

 

Jeg sætter pris på jeres kommentarer, men det var tydeligt at vi var ude hvor vi ikke kunne bunde og vi blev nødt til at tænke på vores søn fremfor alt.

 

Jeg synes det lyder ansvarsfuldt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...