Hop til indhold

Arv og miljø


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Nu trækker jeg ganske få linjer ud af en anden tråd. Jeg ved egentlig ikke nok om emnet til at blande mig i pågældende træd, men er alligevel lidt nysgerrig.

 

Der snakkes om at kigge efter en hund fra en bestemt opdrætters tæve. I samme åndedrag nævnes, at vedkommende ikke generelt er vild med de linjer, men at netop denne tæve er ret fantastisk.

 

Og så er det jeg tænker, ville du bruge sådan en hunds afkom i avl? Altså efter en tæve, hvor ophavet slet ikke siger dig noget, men denne ene hund er faldet heldigt ud?

 

Det er jo tit sådan, at der i et kuld er en eller to hvalpe som skiller sig voldsomt ud, på godt eller ondt. Som er særligt dygtig og sunde, eller det modsatte. Ville du avle på den/de enkelte som skiller sig ud, om det er til den gode eller dårlige side?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det måske lidt en hurtig konklusion du har gjort på baggrund af det jeg har skrevet - kun lidt, ikke...:blink:

 

Fordi man ikke generelt er vilde med nogle bestemte linjer, kan der jo godt være enkelte parringer der giver fantastisk afkom. Og når man kan se, at de afkom endda giver deres gode egenskaber videre i næste generation, så er det da helt hen i vejret at droppe de hunde, bare fordi andre man har set af samme linjer ikke er noget.

Det vil sige, at i det nævnte tilfælde er der IKKE tale om et enkelt individ, der skiller sig ud. Der er tale om hunde, som har netop det jeg søger og derfor vil jeg gerne have noget af de linjer ind. Jeg er ikke vild med ret mange af hundene fra NNL (som er kennelen der omtales), men jeg kan godt lide nogle af dem. Det betyder da ikke at jeg aldrig vil have en hund derfra - hvis nu det er den rigtige hund??

 

Ift et enkelt individ, der skiller sig ud, så har jeg selv sådan en i Bonus. Jeg anvender ham i avl men med omtanke. Der er 5 hvalpe efter ham pt. og eg venter til de er voksne, så jeg kan se hvordan han avler. Jeg forventer at han giver sine gode egenskaber videre, men jeg ved det jo ikke før jeg har set afkommene. Udfra hvad jeg kan se pt. ser det rigtig rigtig godt ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu var det ment i generelle vendinger, ikke relateret til din situation (så havde jeg taget den enten i den tråd, eller på pb). Og jeg er klar over at du er i samme situation med Bonus, men det er nu engang ikke dig og dine valg jeg vil diskutere, for jeg er sikker på at du har gjort dine overvejelser. Men jeg er nysgerrig på hvad folk generelt mener om emnet:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, men du vælger at hive en helt konkret situation frem, så kommer det jo helt automatisk til at handle om mig og de valg jeg har truffet.

Og min holdning, som fremgår af mit indlæg, er jo udtryk for min generelle holdning til emnet.

 

Narh, det er måske lige rigeligt at tro at det handler om dig. Det handler også om dig, fordi det tilfældigvis er dig der bringer situationen op, men der er jo andre end dig der træffer samme valg. Og nogle som gør det modsatte.....

 

Din holdning er jeg klar over. Og derfor spørger jeg andre. Som kunne tænkes at have samme holdning, eller en anden:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du henviser direkte til den tråd og til det jeg har skrevet - ingen kan være i tvivl. Så hvordan kan det så slet ikke handle om mig?

Hvis det var generelt, så kunne du jo bare lade være med at henvise direkte til min kommentar i tråden. Du kunne bare beskrive dit spørgsmål, som du gør i slutningen af dit indlæg.

Du vil faktisk gerne høre kommentarer fra andre end mig, men med udgangspunkt i min konkrete kommentar i en helt anden tråd. Det er altså virkelig en mærkelig måde at starte en debat på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du henviser direkte til den tråd og til det jeg har skrevet - ingen kan være i tvivl. Så hvordan kan det så slet ikke handle om mig?

Hvis det var generelt, så kunne du jo bare lade være med at henvise direkte til min kommentar i tråden. Du kunne bare beskrive dit spørgsmål, som du gør i slutningen af dit indlæg.

 

Klik på anmeld hvis du synes det er over stregen, ellers må folk læse de andre indlæg, og herefter dømme om de mener at jeg går efter dig. Det gør jeg ikke. Og så slutter den del for mit vedkommende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Klik på anmeld hvis du synes det er over stregen, ellers må folk læse de andre indlæg, og herefter dømme om de mener at jeg går efter dig. Det gør jeg ikke. Og så slutter den del for mit vedkommende.

 

Går over stregen? Anmeld? Ej helt ærligt. Jeg giver udtryk for at jeg synes det er en mærkelig måde at starte en debat på, og at jeg synes det er dårlig stil. Det handler da ikke om at anmelde noget til nogen.

I øvrigt sært at selvom det er med udgangspunkt i min konkrete kommentar, så er min holdning ikke ønsket. Forstår det slet ikke :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er spørgsmålet lidt unuanceret, for hvis vi holder os til det afsluttende spørgsmål (og ikke den indledende kommentar, der henviser til et helt andet emne), så er der jo også forskel på om en hund fra et kuld er ekstraordinært god og resten af kuldet er godt, eller om et kuld er dårlig og en enkelt er god. Bonus er ikke fra et dårligt kuld, der er mange fine hunde imellem som klarer sig godt. Men han er ekstraordinært god ift. resten af kuldet. Tror ikke der er nogen seriøse opdrættere der vil avle på en god hund, hvor resten af kuldet er skod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu trækker jeg ganske få linjer ud af en anden tråd. Jeg ved egentlig ikke nok om emnet til at blande mig i pågældende træd, men er alligevel lidt nysgerrig.

 

Der snakkes om at kigge efter en hund fra en bestemt opdrætters tæve. I samme åndedrag nævnes, at vedkommende ikke generelt er vild med de linjer, men at netop denne tæve er ret fantastisk.

 

Og så er det jeg tænker, ville du bruge sådan en hunds afkom i avl? Altså efter en tæve, hvor ophavet slet ikke siger dig noget, men denne ene hund er faldet heldigt ud?

Det er jo tit sådan, at der i et kuld er en eller to hvalpe som skiller sig voldsomt ud, på godt eller ondt. Som er særligt dygtig og sunde, eller det modsatte. Ville du avle på den/de enkelte som skiller sig ud, om det er til den gode eller dårlige side?

 

Og jeg vil lige pointere til det fremhævede, at det ikke er sandt. At ophavet ikke "siger mig noget" er ikke sandt og det er ikke sandt at denne ene hund er faldet heldigt ud. Både hendes kuld og generationen før er meget fine hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu trækker jeg ganske få linjer ud af en anden tråd. Jeg ved egentlig ikke nok om emnet til at blande mig i pågældende træd, men er alligevel lidt nysgerrig.

 

Der snakkes om at kigge efter en hund fra en bestemt opdrætters tæve. I samme åndedrag nævnes, at vedkommende ikke generelt er vild med de linjer, men at netop denne tæve er ret fantastisk.

 

Og så er det jeg tænker, ville du bruge sådan en hunds afkom i avl? Altså efter en tæve, hvor ophavet slet ikke siger dig noget, men denne ene hund er faldet heldigt ud?

 

Det er jo tit sådan, at der i et kuld er en eller to hvalpe som skiller sig voldsomt ud, på godt eller ondt. Som er særligt dygtig og sunde, eller det modsatte. Ville du avle på den/de enkelte som skiller sig ud, om det er til den gode eller dårlige side?

 

Nu avler jeg ikke :mrgreen:

Men jeg ville godt turde købe en hvalp efter en hund der skiller sig ud til den gode side.

Alt efter hvordan de andre søskende og forældredyr er. Og at det ikke er sundhed vi snakker.

For hvordan forbedre man ellers hundene og de egenskaber man går efter?

Der skal jo nyt blod til.

Jeg mener man skal gå efter det man selv føler er det vigtigste.

Man skal også have hjertet med i det, for det er altså et familiemedlem i rigtig mange år på godt og ondt.

 

Nu snakker I om Bonus. Ham har jeg set både til stævne og til træning både live og på video. Og han er da bare for lækker. Jeg ville til hver en tid købe en hvalp efter ham. ( altså selvfølgelig hvis jeg også kunne lide moren til hvalpen)

 

Nu har jeg avlet travheste i mange år. Og jeg har set hvordan der kan komme en verdensmester ud af en gulvspand og en gedebuk. Alle søskende kan intet men det ene individ kan bare alt.

Og når det ene individ der skiller sig ud går i avlen kan den faktisk ofte godt avle sine egenskaber videre.

Ved hunde er det måske bare mindre udtalt, for hvad er det vigtige ved en hund og hvad vil vi bruge den til og hvordan træner vi osv. Målet er måske mere diffust end ved en væddeløbshest hvor det kun er temperament, fart, styrke og holdbarhed.

 

Nogen personer har altså også en evne til at trylle med den dej de modtager. Og dermed fremstår nogle linjer måske bare det bedre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det ville jeg ikke.

 

Hvis linjerne ikke siger mig noget, ville jeg ikke avle på en hund, eller være interesseret i en hund fra den linje.

 

Det sagt handler det jo meget om præference, og nogen folk er villige og har muligheden for at tage en chance og forsøge sig om hvad der gives videre. Som mit liv er nu, har jeg ikke lyst til andet end det jeg selv føler mig mere sikker i og med, så jeg ikke risikere at stå med en hund jeg heller ikke kan bruge selv, fordi dens afkom ikke falder ud som håbet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som tidligere nævnt er jeg kræsen, når jeg køber hvalp.

 

Jeg lægger vægt på at tæven er velavlet. Altså typisk linjeavlet så der gennem flere generationer er gode tæver og gerne med forskellige hanner som supplerer linjen godt.

 

Så lægger jeg vægt på at helst både han og tæve har vist at de kan avle godt og at især hanhunden avler godt på forskellige tæver.

 

Maggie er valgt efter helt bestemte linjer, som jeg ville forvente har kæmpestort potentiale mht. søg og villighed til at søge i det hårdeste terræn. Til gengæld står hun også højt i tænding og jeg vil derfor linjeavle hende med en hanhund som har ro i hovedet og ganske bestemte aner i stamtavlen, som passer på Maggie. Jeg vil 2-3 generationer tilbage gerne have et par gode avlshunde til fælles i Maggies og hanhundens stamtavle og dermed en indavls procent på 2-5. Hellere lidt til den hårde side end til den bløde side, for FT Spaniels.

 

Så nej. Jeg går udenom enkelt individer som præsterer og går efter linjer som er sikre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, det kommer vel an på hvilke egenskaber man vælger efter.

 

For hvis det er forskellen på dårligt temperament eller sygdom i linjerne eller hos nogle hvalpe, så skal man efter min mening heller ikke avle på den fejlfrie hvalp. Man skal i hvert fald undersøge arveligheden

 

Hvis det derimod handler om svingende " præstation" i linjerne, så er der så mange faktorer der spiller ind for at få en god konkurrence hund, at jeg ikke ville betænke mig på at købe eller avle på det individ jeg mente indeholdt det jeg kunne lide.

 

Jeg tror mere på hunde individer end jeg tror på linjer og racer. Jeg tror at hvis man kan lide forældrene til hvalpen, så har man de bedste chancer for at kunne lide hvalpen. Uanset linjer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg "bare" er på udkig efter en hvalp, som passer til familien her og som ikke skal bruges i avl, tør jeg godt vælge det, der er lidt anderledes og, hvor linjerne også indeholder hunde som stikker ud, en sådan har jeg haft i min whippet-tæve Alfa, en fantastisk hund, men kun whippet af ydre, hendes sind var som en skarp Kerry blue terrier og absolut ikke noget at avle på. Hun var allerede som hvalp meget anderledes end andre whippets, det samme var hendes kuldbror.

 

Køber jeg hvalp også med tanker på avl, vil jeg ikke købe hvalp som stikker ud, jeg vil heller ikke købe en hvalp, hvor jeg ikke bryder mig om linjerne bag. Hos whipperne oplever jeg, at det ofte er bedsteforældrene, som slår igennem, både i sind og skind, jeg derfor hverken køber eller anvender hanhunde, hvor jeg ikke har mødt bedsteforældrene også (hvis de er levende) og jeg vil gerne have mødt så mange af oldeforældrene som muligt også.

 

En whippet er en meget blid hund og det er en hårfin balance, hvornår den er for blid. Ofte er det de mindre driftstærke individer, som har et sind, hvor hunden enten stresser eller er sky og det er efter min bedste overbevisning helt uønsket, den skal være nervefast og have en god afreaktion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg "bare" er på udkig efter en hvalp, som passer til familien her og som ikke skal bruges i avl, tør jeg godt vælge det, der er lidt anderledes og, hvor linjerne også indeholder hunde som stikker ud, en sådan har jeg haft i min whippet-tæve Alfa, en fantastisk hund, men kun whippet af ydre, hendes sind var som en skarp Kerry blue terrier og absolut ikke noget at avle på. Hun var allerede som hvalp meget anderledes end andre whippets, det samme var hendes kuldbror.

 

Køber jeg hvalp også med tanker på avl, vil jeg ikke købe hvalp som stikker ud, jeg vil heller ikke købe en hvalp, hvor jeg ikke bryder mig om linjerne bag. Hos whipperne oplever jeg, at det ofte er bedsteforældrene, som slår igennem, både i sind og skind, jeg derfor hverken køber eller anvender hanhunde, hvor jeg ikke har mødt bedsteforældrene også (hvis de er levende) og jeg vil gerne have mødt så mange af oldeforældrene som muligt også.

 

En whippet er en meget blid hund og det er en hårfin balance, hvornår den er for blid. Ofte er det de mindre driftstærke individer, som har et sind, hvor hunden enten stresser eller er sky og det er efter min bedste overbevisning helt uønsket, den skal være nervefast og have en god afreaktion.

 

helt enig. Jeg har bare de sidste 5 gange købt hvalp mhbp måske at kunne avle, så derfor gode stabile linjer. Ikke chance avl, men gerne med en klar retning, noget man vil have i sin avl. Spontan og naturlig apportering fx.

 

Det der med bedsteforældrene er også grunden til at jeg gerne ser et par rigtig gode (godt avlende) hunde gå igen i han og tævens stamtavle 2-4 generationer tilbage. En slægtsskabsprocent på 18% op til 35% er helt ok.

Link til indlæg
Del på andre sites

helt enig. Jeg har bare de sidste 5 gange købt hvalp mhbp måske at kunne avle, så derfor gode stabile linjer. Ikke chance avl, men gerne med en klar retning, noget man vil have i sin avl. Spontan og naturlig apportering fx.

 

Det der med bedsteforældrene er også grunden til at jeg gerne ser et par rigtig gode (godt avlende) hunde gå igen i han og tævens stamtavle 2-4 generationer tilbage. En slægtsskabsprocent på 18% op til 35% er helt ok.

 

Min race er jo efterhånden "arbejdsløs" vi kan lade dem løbe lure coursing og væddeløb, men det er kun ringe erstatning for jagt på rigtig vildt.

I og med de stort set alle "kun" har funktion af familiehunde, synes jeg det er ekstra vigtigt at have øjnene rettet mod det de oprindeligt er skabt til, pilles jagtinstinktet ud gennem avl, bliver der ikke meget hund tilbage.

 

Jeg er så blevet lidt mere skeptisk overfor linjeavl, end jeg tidligere har været, i racen har vi set et par opdrættere (ikke herhjemme) som det er gået ret galt for, efter mange år, med ret systematisk linjeavl, men også udavl, har disse opdrættere fået en del sygdom i deres linjer og et par af dem har valgt at starte fra 0 med nyt avlsmateriale.

 

Det skræmmer mig lidt for racen er generelt uhyre sund, så pludselig at få allergi, epilepsi og lignende ind i større mål vil være en katastrofe, så for mit vedkommende bliver det kun linjeavl i mindre målestok, racen som helhed har ca 35 generationer på bagen, fra man begyndte at stambogsføre og 98% af alle nulevende whipper har samme stamfar, så fra starten er racen genetisk ret smalt funderet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...