Hop til indhold

liggesår på labrador


nr 49
 Share

Recommended Posts

hvordan starter det? jeg mener det hårløse område med hård hud som mange labrador får på albuerne

 

Loui har på venstre albue en lillebitte knude/ bule (ca 2 mm) som var lidt sort (der er ikke hårløst på området så svært at være sikker på farven) - da jeg kradsede lidt i den (troede det var noget snavs/ gammelt sår) gik det relativt nemt af og blødte ikke ret meget

 

er det starten på sådan en albuedims eller er det en knude der skal checkes hos dyrlægen???

Link til indlæg
Del på andre sites

får det lige checket hos dyrlæge for en sikkerheds skyld - vi har ikke tæpper på gulvene, og hun ligger både på gulv og i sofa....

 

det mærkedes som en forhøjning på huden, og jeg bemærkede det kun, fordi det var på albuen (altså på hårdt underlag) - ellers ville den være for lille at mærke

Link til indlæg
Del på andre sites

får det lige checket hos dyrlæge for en sikkerheds skyld - vi har ikke tæpper på gulvene, og hun ligger både på gulv og i sofa....

 

det mærkedes som en forhøjning på huden, og jeg bemærkede det kun, fordi det var på albuen (altså på hårdt underlag) - ellers ville den være for lille at mærke

 

Nok meget fornuftigt. Det kan jo så også opstå hvis hunden ligger på fliser eller tør jord udendørs... Men hellere en gang for meget til dr. dyr end en gang for lidt. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Walther har ligge sår på begge forben albuer. Ikke pænt men det generer ikke dog kan det blive så tørt vi lige smører dem lidt med helosan.

Zeus har ikke ligge sår da jeg ligger et tæppe udenfor når de ligger i indkørsel på fliser. Så fiser Zeus på tæppet. De elsker den indkørsel. Men for at undgå at Zeus får de ligge sår smider jeg et tæppe. Tror dog ikke man kan undgå det helt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

min dyrlæge sagde at det garanteret var starten på et liggesår og helosan/ decubal o.lign. virkede bedst når det blev hårløst

 

jeg tror bare at jeg tilfældigvis så det hurtigere end i andre måske har gjort, men rart at blive beroliget, for det kommer jo nok igen når det meget lille sår er væk ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det sår? Er det ikke fortykket hud? Der måske er ved at blive lidt tyndhåret eller helt hårløs?

 

For det er vist meget normalt at større ældre hunde efterhånden udvikler det.

 

Jeg forsøger at massere Silkes hud på albuerne. Med kopatsalve, hvis huden er fin og der bare er udtynding af hårene..

Og hvis der er nogen misfarvning eller irritation, så bruger jeg zinksalve.

 

Jeg synes at det drejer sig om at styrke hårene. Fortykningen sker vist altid på tyndhårede/hårløse områder. Og hårene bliver styrket ved at øge blodgennemstrømningen i huden... Med massage..

 

Silke har lidt fortykket hud med sparsom hårvækst på albuerne.. Men ikke mere end at det ikke ses på grund af den omkringliggende hårvækst.

 

-----Hvis der går hul på sådan noget fortykket hud så der kommer sår, så synes jeg bestemt at dyrlægen skal kikke. For det er svært at få til at hele igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en sjov størrelse, og jeg tror det er individuelt hvor følsom huden er fra hund til hund.

 

Vi har tit fået ældre hunde ind med virkelig tyk og skaldet hud på albuerne, og mistænker selvfølgelig at de har brugt deres liv på et hårdt underlag.

 

Men så er der sådan en som Greta på omkring 12 som elsker at ligge på terrassen (cement) til trods for at vi har flere puder derude, og hun har ikke en anelse hård hud på albuerne. Hun sover godt nok i sofaen men bruger altså meget tid på cementen, efter eget valg.

 

Når først det kommer dertil, at huden er blevet rigtig tyk, så tror jeg det er svært at komme af med,,men TS det lyder jo til du har fanget det før det overhovedet har nået at udvikle sig, så albuen skal nok blive fin igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en sjov størrelse, og jeg tror det er individuelt hvor følsom huden er fra hund til hund.

 

Vi har tit fået ældre hunde ind med virkelig tyk og skaldet hud på albuerne, og mistænker selvfølgelig at de har brugt deres liv på et hårdt underlag.

 

Men så er der sådan en som Greta på omkring 12 som elsker at ligge på terrassen (cement) til trods for at vi har flere puder derude, og hun har ikke en anelse hård hud på albuerne. Hun sover godt nok i sofaen men bruger altså meget tid på cementen, efter eget valg.

 

Når først det kommer dertil, at huden er blevet rigtig tyk, så tror jeg det er svært at komme af med,,men TS det lyder jo til du har fanget det før det overhovedet har nået at udvikle sig, så albuen skal nok blive fin igen.

 

dyrlægen sagde at det ikke gjorde ondt på hunden men det er nok hvis huden ikke sprækker - ellers må det da gøre ondt?

 

nu er såret allerede lægt og det er kommet igen så vil smøre m helosan. Mener også dyrlægen sagde at det opstod for at beskytte knoglen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det sår? Er det ikke fortykket hud? Der måske er ved at blive lidt tyndhåret eller helt hårløs?

 

For det er vist meget normalt at større ældre hunde efterhånden udvikler det.

 

Jeg forsøger at massere Silkes hud på albuerne. Med kopatsalve, hvis huden er fin og der bare er udtynding af hårene..

Og hvis der er nogen misfarvning eller irritation, så bruger jeg zinksalve.

 

Jeg synes at det drejer sig om at styrke hårene. Fortykningen sker vist altid på tyndhårede/hårløse områder. Og hårene bliver styrket ved at øge blodgennemstrømningen i huden... Med massage..

 

Silke har lidt fortykket hud med sparsom hårvækst på albuerne.. Men ikke mere end at det ikke ses på grund af den omkringliggende hårvækst.

 

-----Hvis der går hul på sådan noget fortykket hud så der kommer sår, så synes jeg bestemt at dyrlægen skal kikke. For det er svært at få til at hele igen.

 

var ved dyrlæge i går og i dag er såret helet til at være fortykket hud igen så vil massere m helosan - kan det bremse størrelsen af området?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
var ved dyrlæge i går og i dag er såret helet til at være fortykket hud igen så vil massere m helosan - kan det bremse størrelsen af området?

Det har i hvert fald stoppet Walthers område, altså det er ikke blevet større, jeg masserer af og til med helosan på hans albuer.

Link til indlæg
Del på andre sites

var ved dyrlæge i går og i dag er såret helet til at være fortykket hud igen så vil massere m helosan - kan det bremse størrelsen af området?

 

Ja. Helosan er lige så godt som Nettos kopattesalve..

 

Men når jeg masserer Silkes albuer hver dag, så kommer der nogle gange fedtede skæl, som jeg kan fjerne med en kam..

Huden indenunder er så lyserød/rød. Og så kommer jeg i zinksalve på, for at hele huden og dæmpe irritationen..

Ganske lidt salve. Men masser af massage. Det er ikke nok bare at smøre noget på. Der skal masseres så man forbedrer blodcirkulationen i huden..

 

Det er bare lettere at forebygge end at få fortykninger og sår væk.. Såret skal jo hele...

Måske skal du starte med at nulre zinksalve ind i såret, så huden heler hurtigere... Forsigtigt..

På grund af det tynde lag af hud over knoglen, så er det problematisk, når der går hul..

 

Men jeg tror at hvis du smører forsigtigt såret, og masserer creme ind i området omkring såret, så kan du forhindre at det breder sig... Og måske bliver det mindre..

 

Jeg har masseret Silkes albuer i flere år nu, så hun har ingen fortykkelser selv om hun nu er 14 år.. Hun har bare en flad sort vorte på den ene albue. Det var vist den egentlige årsag til at jeg startede med at smøre ind og massere..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...