Hop til indhold

Bur-træning (gode råd)


Ida Kristine
 Share

Recommended Posts

Hej alle, jeg ville bare lige høre om der var nogle af jer der har lidt gode input til burtræning.

 

Nogle af jer har måske set mine tråde med Figo og ved at han er en lidt "vanskelig herre". Han bliver meget usikker når jeg ikke er der, hvilket bl.a. har betydet at han i frustration har bidt min far og min bror når de har passet ham. Vi er dog igang med at træne det.

 

Vi træner jævnligt at han skal være adskilt fra mig ved et babygitter - simpelthen for at han kan lære at man godt kan fungere uden at være klistret til "moar". Det går langsomt men dog en smule frem. Det tossede er at han ingen problemer har med at være alene hjemme når jeg er på arbejde og han sagtens kan befinde sig i et andet rum end mig, men panikker hvis der er gitter eller lukket dør mellem os.

 

Nu er jeg så igang med bur-træning fordi jeg om (forhåbentlig!) kort tid får en bil og så skulle han gerne kunne sidde alene i buret bag i bilen.

 

Buret står i stuen, men han går ikke selv ind i det. Jeg serverer ben mv. derinde, ligesom vi øver med godbidder at han går derind og lægger sig. Så snart buret lukkes panikker han dog (medmindre han er travlt optaget af ben, så ænser han ikke at der lukkes), så indtil videre øver vi bare at "stofdøren" vippes ned uden at lynes.

 

Skal jeg bare fortsætte og acceptere at det tager lang tid eller er der andre tricks man kan benytte sig af?

IMG_4562.jpg

IMG_4534.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor skal han være i bur i bilen? Du kan overveje at sætte et gitter op bag forsæderne som alternativ. Men SKAL han være i bur, er der nok ikke andet at gøre end at blive ved med at træne.

 

Hvis han har bidt din far og bror, har der været en grund. Han bider altså ikke, fordi du ikke er der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luckyluna, smart! Det begreb kendte jeg ikke - jeg vil helt sikkert se nærmere på det :)

 

Isabelle, han skal i bur fordi jeg vil være mest tryg ved det. Derudover vil jeg helst undgå mudder og sand i hele bilen, ligesom jeg håbede at buret kunne blive et helle for ham når vi var nogle steder og vi lige kunne tage det med.

 

Figo stresser vildt når jeg ikke er der. De gange han har bidt har været når de har taget ham med ud på en gåtur. Hvis jeg går med dem er der ingen problemer, men hvis de går uden mig bider han og holder ikke op før de er hjemme igen.

 

At bide er hans måde at sige fra på når han bliver stresset og utryg. Heldigvis fik vi en del gode tips herinde til det problem og det går fremad på den front :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville købe et trådbur og så ville jeg vente til bilen kommer ;)

første tur er helt kort, og jeg er ikke pædagogisk, jeg sætter hunden i buret lukker lågen og kører hen til et sted hvor hunden virkelig syntes der er sjovt, fx strand, skov eller træningsplads, jeg "beroliger" ikke og lokker ikke, bur i bilen er simpelthen et most for mig, mine hunde skal være i bur i bilen for ellers kan jeg ikke komme nogen steder med dem;) der er ingen grund til at gøre noget som egentlig er ret let, besværligt;) efter ganske få ture har alle mine hunde fundet ud af at bilbur betyder sjov og ballade ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første tanke ved synet af buret og Figo er "Hvorfor i alverden skulle han ville derind?" Buret er så lavt at han ikke kan sidde op, eller det kan han, men han kan ikke se dette før han kommer ind.

 

Min facon at indlære bur på med en voksen hund er at lægge lækkerier derind, få hunden ind og ud igen inden den har nået at spise det hele. Jeg haler bare hunden ud og lukker så buret. Altså lukker hunden "ude".

Dette får den effekt at hunden altså bare vil ind i buret og når den har arbejdet lidt på sagen lukker jeg den ind.

Så gentager jeg seancen X antal gange så jeg er sikker på at hunden altså bare VIL ind i det bur.

Derfra gradvis tilvænning af tid fra buret er ryddet for guf til hunden lukkes ud.

 

Man kan gå for hurtigt frem, men så sandelig også for langsomt...

 

En anden måde man kan gøre det på er at placere buret i en døråbning med hunden i det ene rum og sig selv i det andet. Åbningen af buret er i hundens rum og hvis nu hunden vil i kontakt med sit menneske må den gå ind i buret. Med Figo kunne dette måske være en egnet model.

 

Mht. bil så er det min opfattelse, at hvis hunden er vant til at være bagi gør det, at der nu er et bur - eller gitter - ikke den store forskel, men hunde er jo lige så individuelle som mennesker..

Link til indlæg
Del på andre sites

Alfen, jeg har hørt at trådbure skulle være virkelig farlige hvis der sker et uheld fordi de nemt kan knække og spidde hunden. De dyre autobure var nok en optimal løsning, men da vi skal have en lille citybil ville jeg gerne have et bur der nemt kunne slås ned og pilles ud hvis jeg skal have passagerer med.

 

Ninjamor, dét var tricks jeg slet ikke havde tænkt på! Det vil jeg prøve! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Alfen, ja jeg tænker også han han forhåbentlig hurtigt lærer at bur = sjov. I forvejen elsker han at køre i bil (mine forældres) selvom han let bliver køresyg fordi han ved at vi skal sjove steder hen.

Vi har en plæne hvor han tit leger med sine hundevenner på vejen og Søndermarken ca 1 1/2 km væk, så de første ture må gå til de steder tænker jeg :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Alfen, jeg har hørt at trådbure skulle være virkelig farlige hvis der sker et uheld fordi de nemt kan knække og spidde hunden. De dyre autobure var nok en optimal løsning, men da vi skal have en lille citybil ville jeg gerne have et bur der nemt kunne slås ned og pilles ud hvis jeg skal have passagerer med.

 

Ninjamor, dét var tricks jeg slet ikke havde tænkt på! Det vil jeg prøve! :)

hvis der sker et uheld som ville få buret til at knække og derved skade hunden ville en hund i et stofbur i stedet blive kvast:) stofbur er bestemt ikke mere sikkert end trådbur, snarere tvært i mod, en hund i et stofbur ville ved en opbremsning kunde blive kastet mod buret så det revnede og hunden fx rammer chaufføren, der skal noget mere til før et trådbur går i tu;)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Årh bliver sgu lige nødt til at dele en opdatering med jer!

For første gang i al den tid jeg har haft Figo er han her til aften gået helt frivilligt ind i sit bur (jeg havde tidligere da han var mindre en cykeltrailer som fungerede som bur indenfor), og lagt sig!

 

For mig er det altså godt nok et mega stort skridt. Vi har benyttet os af jeres tricks og så har han fået en masse godbidder i buret (og pandekager idag - måske det var det der gjorde udslaget :D:P ).

 

Forhåbningen er at vi kan have det med når vi er på familiebesøg som et slags værelse hvor han kan slappe af, som han gør pt med et tyggeben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...