Hop til indhold

Alene hjemme, klar eller ej?


Gæst Gravesen
 Share

Recommended Posts

Gæst Gravesen

Vores 5 måneder hund Max skal lære at være alene hjemme (ligesom alle andre).

Han har prøvet at være alene 2-3 gange. Alle gange har vi givet ham noget dejligt legetøj som han kan bruge til at underholde sig selv, og smidt nogle hundekiks rundt i lejligheden.

Derefter, uden at have sagt "farvel" til ham, gået ud af døren. Derefter er vi gået en halv etage ned, blot for at være sikre at han ikke piver alt for voldsomt, virker paniske eller ødelægger noget.

Han piver og krasser på hoveddøren i 5-10 min og falder derefter til ro.

Når vi kommer hjem en time efter går vi stille ind, og efter et minut eller to sætter vi os ned og hilser på ham - hvor han er stille og rolig.

Personligt er jeg delt i to meninger. Hvis han piver, betyder det at han ikke er klar til at være alene. Men idet han holder op og opfører sig pænt, må han afligevel være klar.....eller hvordan?

 

Vi er nu begyndt at starte langsomt op, ved at bruge hoveddøren mere ofte, og så blot vente ude foran, og idet han piver, gå ind, og lade som om man blot har været væk i 3 sek.

 

God weekend.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Must love dogs
Dét får du sikkert mange delte meninger om herinde:blink:

 

jeg følger lige med . . . .

 

Delte, det tror jeg ikke :blink: Hvis man læser alle de utallige tråde igennem herinde omkring alene træning, så er rådet gerne at gå ud af døren og være tilbage før hunden begynder at pive.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Must love dogs
og hvordan er det lige man gør det....? kommer ind før hunden piver

 

Hejsa

Jeg er langt fra ekspert, og har 7-9-13 aldrig haft problemer med mine hunde. men mener teknikken er at gå ud af døren og lynhurtigt ind igen inden hunden piver og så langsomt, langsomt øge tiden ellers kan du kikke på nogle af de andre tråde omkring alene hjemme træning :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har læst lidt igennem den lllaaanngggeee tråd med de andre hundes alene-træning.

Var også der, at jeg forstod at vores metode, med bare at lade ham være alene, måske var lidt for "upædagogiske", om så at sige.

Men sidder og tænker, om det at lade man direkte være alene, styrker ham, når han har vendet sig til det. Eller vi ødelægger ham og gør ham mere angst/nedbrudt over at være alene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller vi ødelægger ham og gør ham mere angst/nedbrudt over at være alene?

 

 

Det vil jeg gætte på :(

Men hunde er jo forskellige.

 

 

HUSK ALTID at sige farvel og gå aldrig mens hunden sover!

 

Start inden dørs, gå ind i et andet rum og luk døren og sig "kommer igen" eller ""pas på huset". Brug den kommando som i vil fremover, i må selv bestemme.

Start ud med at lukke døren og åben inden for et par sekunder og øg da tiden.

 

Vi åbnede og lukkede meget fordøren da vi lærte aslan at være alene.

Dernæst åbnede og gik ud, uden at lukke døren

lukkede i et par sekunder, og øgede.

Lod ham dernæste være alene mens jeg gik ned med skraldespanden

Dernæst vasketøj

Da han kunne i 5 min øgede jeg det til 10 osv osv. (nogen mente det var for meget at stige med 5 minuter ad gangen, men Aslan kunne heldigvis holde til det)

 

Interassant legetøj og kiks er en rigtig god ide :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay mange tak for svaret.

Ham purken er så lidt speciel. Når jeg øver at gå ud af hoveddøren, så reagere han kun når jeg er overtøj på, hvilket selvfølgelig = gå tur.

Så vi skal måske øve, at tage overtøj på, gå ud af hoveddøren, lad døren stå åben osv?


Link til indlæg
Del på andre sites

Så vi skal måske øve, at tage overtøj på, gå ud af hoveddøren, lad døren stå åben osv?

 

 

Altså vi gik ikke væk fra døren, vi åbnede døren og gik ud på den anden side af døren og så ind igen.

Og dernæst ud og lukkede døren og kom ind igen.

 

Ja, jeg ville øve med overtøjet på, ellers rissikere i jo at blive forkølet :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bor i lejlighed, så vi kommer ikke til at fryse, men det er nok lige så meget for at vi arbejder på det han reagere mest kraftigt på.

Da i gik ud, stod i så lige ude foran døren eller hvad....han gik vel med ud?

Jeg kan nemlig ikke se pointen ved at gå ud, hvis hunden følger med, det lærer den vel ikke noget ved?

 

Please enlighten me ;)

 

Tror det er noget i denne retning du mener:

http://www.familiehund.dk/alene%20i%206%20trin%206.1.2.htm

Redigeret af Gravesen
Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bor i lejlighed, så vi kommer ikke til at fryse, men det er nok lige så meget for at vi arbejder på det han reagere mest kraftigt på.

Da i gik ud, stod i så lige ude foran døren eller hvad....han gik vel med ud?

Jeg kan nemlig ikke se pointen ved at gå ud, hvis hunden følger med, det lærer den vel ikke noget ved?

 

Please enlighten me ;)

 

Tror det er noget i denne retning du mener:

http://www.familiehund.dk/alene%20i%206%20trin%206.1.2.htm

 

Altså, du skal jo gå ud af døren, som om han skulle være alene hjemme. Han går vel heller ikke med ud, når han skal være alene? :blink: Du lukker døren mellem dig og hunden (som Aslan siger), og kommer hurtigt tilbage.

 

Du spurgte hvordan man kan komme ind, inden hunden piver. Det kommer jo med øvelsen, når du får fornemmelsen for hundens grænser. Hvis du mener, at det altid er omkring 5 min. efter I er gået, så start med 3 min. Hvis du får reaktion allerede når I lige har lukket døren, må I helt ned i sekunder og træne.

 

Derudover er det vigtigt når I træner alene hjemme med hunden, at I gør alt som om I gik rigtigt. Det vil sige overtøj, sko, tasker, vanter, nøgler der klirrer, evt. låse døren (det skal i hvert fald kobles på træningen på et eller andet tidspunkt).

 

Angående det, med at stå udenfor døren, så ja- det er hvad du gør i starten. Men når I kommer op i tid, skal I selvfølgelig gå længere væk- et par etager ned osv. så I stadig kan holde øje (men pas på med kun at træne når I er lige i nærheden- de hører os jo let, og kan lugte os udenfor døren). Derfor handler første "del" om at lære dem, at I kommer igen. Når han har lært det, og stoler 100% på, at det gør I, så har I et rigtig godt fundament.

 

Til sidst kan jeg anbefale at købe sådan et hult ben, og fylde det med f.eks. leverpostej, dåsemad, ris blandet med hans foder eller hvad man lige kan finde på. Og så give ham det, når han skal være alene- så er der noget at bruge den første tid på (de første minutter han skal være alene), og det er klart den tid, der er den sværeste.

 

Det var lige en halv stil- men håber du kan bruge det :-D

 

P.s vil også tilslutte mig, at det er vigtigt, at I ikke sniger Jer ud/går mens han sover/uden at han ser det. Det er vigtigt at han er klar over, at I går. (Måske derfor der først går 5 min. inden han kratter på døren? I må prøve Jer frem).

 

Held og lykke med det, og skriv endelig hvis du har flere spørgsmål

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bor i lejlighed, så vi kommer ikke til at fryse, men det er nok lige så meget for at vi arbejder på det han reagere mest kraftigt på.

Da i gik ud, stod i så lige ude foran døren eller hvad....han gik vel med ud?

Jeg kan nemlig ikke se pointen ved at gå ud, hvis hunden følger med, det lærer den vel ikke noget ved?

 

Please enlighten me ;)

 

Tror det er noget i denne retning du mener:

http://www.familiehund.dk/alene%20i%206%20trin%206.1.2.htm

 

 

Velkommen herind :-)

 

Hvis du prøver at tænke i denne bane:"Det din hvalp gør/føler, er den han LÆRER at gøre/føle i situationen", vil du kunne se, at ideen med at gå fra ham og lade kan pibe og kradse på døren er en skidt ide.

Den følelse af angst/ensomhed eller hvad han føler som får ham til at pibe og kradse er den følelse han lærer at føle i alenestuationen.

 

Det er ofte sådan, at hvalpe falder til ro efter et stykke tid med pib og krads fordi de indser at lige meget hvor meget de "kalder", nytter det ikke noget. De har tilsyneladende affundet sig med situationen.

Men når de bliver lidt ældre, omkring kønsmodningen, tager de igen fat på at udtrykke deres følelse af ensomhed/frygt og da med endnu større styrke.

 

Så ligger der måneders dårlig vane og følelse af utryghed, som skal arbejdes med og det bliver et større projekt at lære hunden at kunne være alene uden utryghed. Desuden er kønsodningsfasen et dårligt tidspunkt at indlære nyt pga, hundens indre uro.

 

Derfor er det meget vigtigt at alenetræningen som lille hvalp glider smertefrit.

 

Ved at gå tilbage til ham, når han piber gør du det "forældremæssigt" korrekte, men indlæringsmæssigt lærer han at han skal pive for at få dig tilbage.

 

Hvis du vil bruge godbidder til at aflede hans opmærksomhed, når du går fra ham, er det vigtigt at dette er indøvet på forhånd, så han har lært sig at efter søget går han hen og putter.

Ligeledes er det en hjælp i træningen at have lært hvalpen at I ikke tilbyder ham aktivitet i den periode på dagen/morgenen hvor han skal være alene. Så hans krop og hjerne er forberdt til bare at skulle sove.

 

Det er individuelt hvorvidt legetøj er en god ide, når hunde er alene. Nogle hunde har det fint med det mens andre bliver mere aktive af leg og dermed lægger bunden til "omsiggribende" aktivitet, hvilket kan gå ud over inventaret.

 

Hvilke race er han?

 

Du kan læse om problemet HER

Link til indlæg
Del på andre sites

vi har altid den samme rutine når vi går hjemmefra om morgnen når vi begynder at tage sko på løber hun selv ud i køkkenet og lægger sig på sit tæppe der..

 

så rasler vi med nøglerne og siger "ha det godt"... det betyder at vi går på arbejde...

 

Hvis een af os bare smutter ned efter mælk eller lign. i løbet af dagen og hun ikke skal med, så siger vi bare. "nej du skal ikke med, du skal blive her ved mor / far", så løber hun ind og hopper op i sofaen eller hvor den anden nu er henne...

 

Da vi trænede det, da hun var helt lille, gik det skidt i starten :megaked: indtil vi fangede, at hun slet slet ikke kunne overskue at have hele huset som opholdsted... hun blev stresset af at skulle holde øje med alle de rum.... men efter vi begyndte at have hende kun i køkkenet, men børnegitter for, så lagde hun sig ned og sov :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Da vi trænede det, da hun var helt lille, gik det skidt i starten :megaked: indtil vi fangede, at hun slet slet ikke kunne overskue at have hele huset som opholdsted... hun blev stresset af at skulle holde øje med alle de rum.... men efter vi begyndte at have hende kun i køkkenet, men børnegitter for, så lagde hun sig ned og sov :5up:

 

 

Nej nej hunden skal ikke med ud :o)

 

 

 

Nå ja, Aslan........ :hmm: hvordan skal man dog skrive det......... Han havde det ligeosm Karla, han ødelagde bare ting!

 

Kedede sig meget og det gik ud over dvd og bærbar og alt hvad der var bare lidt dyrt.

Så fik han køkken og bryggers, og nu ligger han sig i sin kurv ca 15 min inden vi går, gidder knap nok at sige farvel, og når vi kommer hjem, ja han kan vel holde ud at sige hej hvis vi tvinger ham :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Husk også, når I kommer ind igen så lad være med at rose overstrømmende, så får han fornemmelsen af at han lige har gennemgået noget meget farligt. Hils på ham, men gør det stille og roligt, bare sådan almindeligt "hej med dig"-agtigt.

 

Det er vigtigt mens I træner at han ikke skal være alene hjemme længere tid end I er nået til, så hvis I kan alliere jer med en hundepasser når I skal noget, så vil det være rigtig godt!

 

Hvis det er helt grelt (at han piber lige så snart I er gået ud af hoveddøren) så start inde i huset, altså ved at gå ud i køkkenet (eller et andet sted) og lukke døren bag jer, så det ikke er hoveddøren I går ud af. På den måde vænner han sig til at være i et rum alene, samtidig med at I stadig er der.

 

Pøj pøj med træningen, lad os høre hvordan det går ik'? :-D Og velkommen til :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er nu gået i gang med striks træning :)

Lige to hurtige:

 

1. Kan vi godt lave øvelsen, hvor det blot er en af os som går ud, og den anden sidder i stuen og ser tv, ex? Eller skal vi begge gå ud?

En normal morgen bliver for ham, at jeg er den han sidst ser.

 

2. I øjeblikket laver vi øvelsen med ca 5 min tidsinterval. Eller såfrem han er faldet til ro - fint nok?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså apropos alene-hjemme ting.

 

Når hunden ikke piber, men ser dybt DYBT ulykkelig ud, når man skal gå er det så skidt. (har det selv hamrende dårligt med at gå ud af døren, når Jodie har det sådan). Jeg kaster altid nogle godbidder ud over gulvet inden jeg går. Hun ænser dem slet ikke, men har dog spist dem inden jeg kommer tilbage.

 

Ser alle hunde så ulykkelige ud når man skal forlade dem? Hvad er egentlig endemålet med alene-hjemmetræningen?

 

Følger spændt jeres videre svar til Gravesen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså apropos alene-hjemme ting.

 

Når hunden ikke piber, men ser dybt DYBT ulykkelig ud, når man skal gå er det så skidt. (har det selv hamrende dårligt med at gå ud af døren, når Jodie har det sådan). Jeg kaster altid nogle godbidder ud over gulvet inden jeg går. Hun ænser dem slet ikke, men har dog spist dem inden jeg kommer tilbage.

 

Ser alle hunde så ulykkelige ud når man skal forlade dem? Hvad er egentlig endemålet med alene-hjemmetræningen?

 

Følger spændt jeres videre svar til Gravesen.

 

 

Hehe. den er nok svær, for jeg ser nok også ulykkelig ud, når min mand går på arbejdet :blink: men jeg græder ikke og affinder mig med situationen:5up:

Mine tre børn ser også halvtriste ud, når jeg går - de vil helst have mig hjemme - men det græder heller ikke (mere):blink:

 

Mon ikke det er lidt af det samme:?:

Tror det er langt fra alle hunde, der ser glade ud, når man går:neutral:

 

Her holder jeg mig til piv og krads på døren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
Altså apropos alene-hjemme ting.

 

Når hunden ikke piber, men ser dybt DYBT ulykkelig ud, når man skal gå er det så skidt. (har det selv hamrende dårligt med at gå ud af døren, når Jodie har det sådan). Jeg kaster altid nogle godbidder ud over gulvet inden jeg går. Hun ænser dem slet ikke, men har dog spist dem inden jeg kommer tilbage.

 

Ser alle hunde så ulykkelige ud når man skal forlade dem? Hvad er egentlig endemålet med alene-hjemmetræningen?

 

Følger spændt jeres videre svar til Gravesen.

 

Ja hunden er altid ulykkelig når man forlader hjemmet, soleklart den vil da hellere have selvskab, sådant er det også med børn,

når de bliver afleveret i børnehaven til at begynde med, hvorfor skulle hunden være bedre, og det med alene træning,

ja det er vel godt nok ved ikke, har aldrig brugt det,

Jeg har fra den var lille hvalp af altid lagt en genstand, (gammel jakke, en gammel sko, eller lignende der dufter godt og grundigt af mig

i nærheden af hvalpen eller i dens kurv ), og hvalpen har så tyet til den genstand som trøst for den lugter jo af mig,

er så gået hjemme fra i ca 10 - 15 minutter,

uanset om du går fra den i 3 min. eller en 1/2 time så virker det ens på hunden, da hunden ingen tidsfornemmelse har,

har du været væk 1 time eller 8 timer føles det ens for hunden, prøv at gå ud i 3 min og komme ind,

så er hunden overlykkelig for at se dig, ligeledes opføre den sig også hvis du har været hjemme fra 8 tim.

og det med at smide en masse godbider rundt i hele huset, glem det, det er kun med til at stresse hunden rundt,

så hellere lade den falde til ro med en genstand der dufter af dig som den føler sig tryk ved,

Link til indlæg
Del på andre sites

uanset om du går fra den i 3 min. eller en 1/2 time så virker det ens på hunden, da hunden ingen tidsfornemmelse har,

har du været væk 1 time eller 8 timer føles det ens for hunden, prøv at gå ud i 3 min og komme ind,

så er hunden overlykkelig for at se dig, ligeledes opføre den sig også hvis du har været hjemme fra 8 tim.

 

Der vil jeg så lige erklære mig uenig. Jeg har en hund med separationsproblemer, som vi arbejde på at træne væk. Da jeg lige fik ham (han er en genbrugshund), prøvede jeg at gå fra ham et par gange, og der var tydelig forskel på, om jeg bare smuttede ned med skraldet, eller om jeg gik et kvarter i kiosken.

 

Nu hvor vi træner alene-hjemme, er han utrolig følsom overfor, om jeg kommer bare et minut senere hjem, end han hvad han kan klare p.t. Og i starten, hvor jeg kun kunne gå i nogle sekunder af gangen, gjorde bare 3-5 sekunder ekstra en forskel!

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg vil nu også gerne erklære mig uenig i at hunden ikke har tidsfornemmelse... Vi kan ihvertfald sagtens mærke forskel på om vi har været væk i en time eller to for at handle eller om vi har haft en af de lange dage, hvor hun er alene hele dagen når vi er på arbejde...

 

1. fordi hun skal tisse med det samme når vi kommer hjem :mrgreen: og 2. fordi hun tydeligt er mere overstadig i sin velkomst end hun er ved kort alene tid... Og det er der jo egentlig ikke noget at sige til... Ved 2 timer alene sover hun hele tiden... ved en 8 timers "vagt" er hun også vågen noget af tiden....

 

Personligt er jeg meget glad for at vi kan nøjes med kun at have sådanne lange dage ca 1 dag om ugen

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså apropos alene-hjemme ting.

 

Når hunden ikke piber, men ser dybt DYBT ulykkelig ud, når man skal gå er det så skidt. (har det selv hamrende dårligt med at gå ud af døren, når Jodie har det sådan). Jeg kaster altid nogle godbidder ud over gulvet inden jeg går. Hun ænser dem slet ikke, men har dog spist dem inden jeg kommer tilbage.

 

Ser alle hunde så ulykkelige ud når man skal forlade dem? Hvad er egentlig endemålet med alene-hjemmetræningen?

Følger spændt jeres videre svar til Gravesen.

 

Målet er for mig at min hund har så meget ro, tillid og selvtillid omkring at være alene, at han tænker, "nå men så tager jeg mig en lur imens"

Link til indlæg
Del på andre sites

er så gået hjemme fra i ca 10 - 15 minutter,

uanset om du går fra den i 3 min. eller en 1/2 time så virker det ens på hunden, da hunden ingen tidsfornemmelse har,

har du været væk 1 time eller 8 timer føles det ens for hunden, prøv at gå ud i 3 min og komme ind,

så er hunden overlykkelig for at se dig, ligeledes opføre den sig også hvis du har været hjemme fra 8 tim.

 

Hunde har da tidsfornemmelse...

 

Prøv at træne din hund til at udføre en øvelse et vist tidsrum, som man ser i konkurrence f.eks. dæk 1 minut med ejer i skjul, og se hvad der sker når det minut er overskredet.

Langt de fleste hunde vil rejse sig.

 

Hvis hunde ikke havde tidsfornemmelse ville sådan noget som træning af øvelser i længere tid end hunden er vant til ikke volde så mange hundeejere problemer.

 

og det med at smide en masse godbider rundt i hele huset, glem det, det er kun med til at stresse hunden rundt,

så hellere lade den falde til ro med en genstand der dufter af dig som den føler sig tryk ved

 

Det er ikke det bedste at generalisere sådan Jørgen, ingen af mine hunde har f.eks. stresset op over at jeg drysser eller gemmer godbidder til dem, når de forlades eller når jeg er hos dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er kommet til at tænke over, de gange hvor vi har ladet ham være alene, har vi efterfølgende kunne høre ham løbe rundt i lejligheden, frem og tilbage. Ville det som start være bedst at vende ham til at være på et lukket værelse - så er der ikke så meget der skal overskues?

Når vi er ude, så er vi tit kommet hjem, hvor han ligger på min kontorstol, hvor jeg sidder dagligt, hvorfor gør han det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...