Hop til indhold

Træt efter hvalpetræning

MarieF
 Share

Recommended Posts

Jeg var i går til hvalpemotivation for første gang med Leffe på 15 uger. Bagefter var der lidt fri leg med nogle af de andre hvalpe, hvorefter min veninde (som også går på holdet med sin hvalp) og jeg fik noget at spise og hvor hvalpene også fik lov at løbe og lege. Dog i rimelig roligt tempo, da de var trætte.

I dag vil Leffe kun sove :eek: Min mand fik ham ud og tisse i morges og han fik lidt mad. Efter det bad han selv om at komme i soveværelset og sove videre. Siden har han ligget dernede alene. Det er ret usædvanligt.

Har sprunget morgenturen over, så han kan få ro, men jeg bør ikke være bekymret vel? Han virker fuldstændig drænet for energi :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var i går til hvalpemotivation for første gang med Leffe på 15 uger. Bagefter var der lidt fri leg med nogle af de andre hvalpe, hvorefter min veninde (som også går på holdet med sin hvalp) og jeg fik noget at spise og hvor hvalpene også fik lov at løbe og lege. Dog i rimelig roligt tempo, da de var trætte.

I dag vil Leffe kun sove :eek: Min mand fik ham ud og tisse i morges og han fik lidt mad. Efter det bad han selv om at komme i soveværelset og sove videre. Siden har han ligget dernede alene. Det er ret usædvanligt.

Har sprunget morgenturen over, så han kan få ro, men jeg bør ikke være bekymret vel? Han virker fuldstændig drænet for energi :confused:

Nej, lad du bare det lille pus sove. Han vågner op med fuldt opladte batterier og er klar til ballade igen... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vær du bare glad og taknemmelig over, at du har en super fornuftig hvalp der reagere rigtig fornuftigt på en masse stimuli.

Andre kammer over og bliver slet ikke til at få ro på :mrgreen:

Tænk på, at han er lige som et lille barn, der ser en forlystelsespark første gang og så endda sammen med mennesker han kun har kendt nogle uger.

Alle de indtryk - Nye dufte, mennesker, hunde, nyt areal og så sindssygt mange nye ting at forholde sig til.

Samtidig med at han så også finder en legekammerat hvor al den sidste rest af energi bliver brugt på at hygge sig.

Så skal sådan et lille hvalpehoved været træt :lun:

Deres hjerner fungere som vores, når det kommer til at fordøje indtryk og lagre oplevelserne.

Søvnen er virkelig vigtig og det er rigtig fint i giver ham al den tid han skal bruge for at være klar til at tage imod nye indtryk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar :)

Han kom selv frem fra i skjul i soveværelset ved 11-tiden og nu har vi været ude på en lille gåtur, hvor han fik ordnet det han skulle. Nu sover han igen :D Er vist godt nok, at hvalpetræning kun er 1 gang om ugen og i en hverdag, så han får ro fra vores dreng på 2 1/2 dagen derpå :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville aldrig lade min hvalp køre på i så lang tid - aldrig.

efter træning putter jeg hvalpen i bilen, så den kan lære at falde til ro der. Har vi så siddet og snakket 15-30 minutter og få en vand eller øl, kan jeg godt finde på at tage hvalpen ud og lade den lege eller bare futte rundt i 5 minutter, før vi kører hjem.

Jeg har vist aldrig haft en hvalp der er så træt som du beskriver. Ikke engang efter vandpjask og svømme træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

efter træning putter jeg hvalpen i bilen, så den kan lære at falde til ro der. Har vi så siddet og snakket 15-30 minutter og få en vand eller øl, kan jeg godt finde på at tage hvalpen ud og lade den lege eller bare futte rundt i 5 minutter, før vi kører hjem.

Jeg har vist aldrig haft en hvalp der er så træt som du beskriver. Ikke engang efter vandpjask og svømme træning.

Jeg er enig, mest fordi min erfaring siger mig, at lærdom lagres bedre hvis hunden sover efter træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig, mest fordi min erfaring siger mig, at lærdom lagres bedre hvis hunden sover efter træning.

Nu ved vi jo ikke hvor længe det drejer sig om. Jeg tænker 45 min. træning, 30 min. afstressning mens mor spiser, er i mine øjne ikke for meget. Set i lyset af, at det var første gang synes jeg det er naturligt han er træt.

Link til indlæg
Del på andre sites

PBC: Så du mener, det er mere fornuftigt at drikke alkohol først og køre bil lige bagefter?

Eftersom vi kørte fra træningspladsen ud og hentede mad, fik begge hunde en pause på ca 20 min før de kom ud af bilen igen. Her legede de roligt i ca 30 min inden vi kørte hjem.

Det er bare ikke en ok kommentar!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes der ofte kommer nogle kommentarer, som er hårde i kanten. Jeg har selv et par gange følt mig ramt, og kan se i andre tråde at andre har det på samme måde.

Man kan formulere sig på mange måde og give råd på mange måder og jeg synes at tonen herinde er uheldig. Kan dog læse mig til, at den diskussion har været oppe før og endda for nylig, så der er nok ikke nogen grund til at tage den igen.

Måske er jeg sart, men jeg blev lidt ramt over understregningen af, at PBC aldrig vil gøre som jeg gjorde igår. Jeg finder det unødvendigt at skrive.

Da han samtidig fremstiller en måde han gør det på, som vil være uacceptabel for mig, så kommenterer jeg på det.

PBC, jeg er ked af, hvis jeg stødte dig. Det må du undskylde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes der ofte kommer nogle kommentarer, som er hårde i kanten. Jeg har selv et par gange følt mig ramt, og kan se i andre tråde at andre har det på samme måde.

Man kan formulere sig på mange måde og give råd på mange måder og jeg synes at tonen herinde er uheldig. Kan dog læse mig til, at den diskussion har været oppe før og endda for nylig, så der er nok ikke nogen grund til at tage den igen.

Måske er jeg sart, men jeg blev lidt ramt over understregningen af, at PBC aldrig vil gøre som jeg gjorde igår. Jeg finder det unødvendigt at skrive.

Da han samtidig fremstiller en måde han gør det på, som vil være uacceptabel for mig, så kommenterer jeg på det.

PBC, jeg er ked af, hvis jeg stødte dig. Det må du undskylde.

Jeg synes bare vi skal holde os til at svare på det der spørges om og det var det jeg gjorde. Jeg ser masser af folk som gøre som du og lader hvalpene more sig og lege i, efter min mening, alt for lang tid. Jeg træner generelt meget mere ro og kontakt og ikke aktivitet og fart - det behøver man nemlig ikke træne, for det er medfødt. Det er iøvrig det samme, mange jægere gør forkert. De tror de skal lære hundene at jage. Det skal de ikke, for det er medfødte kompetencer. Hundene skal derimod lære samarbejde, ro, kontakt og lydighed.

Din hund og dit valg, men det var dig der spurgte. Og da jeg nok er lidt uenig med andre svarere, var jeg klar i spyttet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes bare vi skal holde os til at svare på det der spørges om og det var det jeg gjorde. Jeg ser masser af folk som gøre som du og lader hvalpene more sig og lege i, efter min mening, alt for lang tid. Jeg træner generelt meget mere ro og kontakt og ikke aktivitet og fart - det behøver man nemlig ikke træne,mforcdet er medfødt. Det er iøvrig det samme, mange jægere gør forkert. De tror de skal lære hundene at jage. Det skal de ikke, for det er medfødte kompetencer. Hundene skal derimod lære samarbejde, ro, kontakt og lydighed.

Din hund og dit valg, men det var dig der spurgte. Og da jeg nok er lidt uenig med andre svarere, var jeg klar i spyttet.

Du svare jo netop ikke på det der bliver spurgt om - Om det er normalt at hunden er så træt efter sådan en omgang.

Det er første gang til hvalpetræning.

Og ja, det er det!!

Du behøver vel heller ikke blive mere spids fordi du er uenig med os andre, hvorfor skal det gå ud over TS?

Vi er så tilgengæld helt enige om, at det er en god ide med ro efter træning og jeg har også nogle holdninger til det der med fri leg.

Men det var ikke det der blev spurgt om.

Hvis du vil give et konstruktivt svar, kunne du jo med fordel sige, at med al den aktivitet på en dag for en 15 ugers hvalp, så er det naturligt den går totalt i brædderne.

Så hvis man vil have den restituere lidt hurtigere og måske bedre husker træningen, så er det en ide at skære noget af den fri leg fra - Så den husker træningen og bliver knap så træt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også af den holdning, at hvis en hvalp skal sove i mange timer efter en oplevelse, så har oplevelsen været for meget.

Du havde ikke skyggen af chance for at vide på forhånd, hvor meget Leffe kunne klare, men nu ved du, at det var i overkanten af hans kapacitet.

Hvalpe må gerne være trætte, men skal de sove i mange timer efter en oplevelse/aktivitet er det fordi det tager denne lange tid at restituere mentalt og fysisk= potentiel overbelastning. Det sker der intet ved en gang imellem, du skal bare være opmærksom på at en træt hvalp i leg ikke er det optimale og som Miss siger, tager det tid for indtryk at lagre sig, også træning, så derfor er det godt med mange pauser (hvad I sikkert også havde) men også at hvalpen ikke bliver totalt flad :-)

Tag det fra en som har begået alle de fejl du kan læse dig til + har opfundet en del selv :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han har været frisk her i eftermiddag - leget og været som han plejer :) Her til aften gik han dog med nedenunder, da vi skulle putte vores dreng (vi bor i 2 etager med værelser nedenunder). Han ligger så stadig dernede og sover, selvom vi er ovenpå. Det er usædvanligt. Normalt plejer vi jo også at bære ham på trappen, men vi havde ikke lige forventet, at han gik med :rolleyes:

Håber han er helt sig selv i morgen igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han har været frisk her i eftermiddag - leget og været som han plejer :) Her til aften gik han dog med nedenunder, da vi skulle putte vores dreng (vi bor i 2 etager med værelser nedenunder). Han ligger så stadig dernede og sover, selvom vi er ovenpå. Det er usædvanligt. Normalt plejer vi jo også at bære ham på trappen, men vi havde ikke lige forventet, at han gik med :rolleyes:

Håber han er helt sig selv i morgen igen.

:5up: Han skal nok blive sig selv igen... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, selvfølgelig bliver han helt sig selv. At blive udkørt og overtræt enkelte gange betyder intet. Det er mere hvis man systematisk prøver at køre hvalpe træt for "at få ro" at det går galt. For dels vil mere have mere og dels kan det både medføre fysiske og mentale uhensigtsmæssigheder, hvilket var grunden til at jeg gik lidt imod strømmen og sagde at det var for meget.

Link til indlæg
Del på andre sites