Hop til indhold

den gode leder - lidt om ulve


PBC
 Share

Recommended Posts

interessante iagttagelser i denne artikel. Bekræfter at der er en leder (Alfa han og Alfa hun) og beskriver også "den gode leder".

 

http://www.rd.com/advice/relationships/alpha-male-wolves/#.WHlu4k4k4O9.facebook

 

kan hundeejere bruge disse observationer til noget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan kalde det alpha, du kan kalde det forældredyr, du kan kalde det så meget. Problemet opstår nok når man ikke er enige om hvad der ligger i et ord. Jeg tror ikke jeg kan komme på nogen der har anfægtet at de voksne dyr "har mest at skulle have sagt".

Personligt synes jeg det er sjovere at se på den forskning der omhandler familiehunde, for det er sådan nogle jeg har:-) Og så synes jeg David Mech har lavet nogle spændende studier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Luciente skriver, er der temmelig langt fra det klassiske alfa-begreb, og til den måde det bruges i denne artikel. Egentlig er der ikke så meget nyt under solen, ud over at netop alfa-begrebet bruges om den

en type leder.

 

Om noget kan overføres på tamhunden? Tja, det kan det vel. På samme måde som dine hundes apporteringsevner stammer fra ulvens transport af byttet... Der er vist efterhånden så langt fra ulv til familiehund, at det kun er det allermest basale der stadig har rod i ulvens adfærd.

 

Fx viser forskning at hunde foretrækker mennesker frem for andre hunde, at hunde kan afkode menneskers kropssprog og endda det talte sprog. Ulve er helt modsat - de foretrækker ulve, kan ikke læse mennesker eller forstå sprog (det gælder også ulve der er tæmmet over generationer).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte at det kunne bidrage til at forstå den rolle man evt. Med fordel kan prøve at påtage sig som hundeejer og dermed undgå misforståede, voldelige, despotiske og tyraniske måder at optræde på.

 

Jeg fik linket via en FB gruppe om jagthundetræning og opfatter det som et positivt og godt indspark.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte at det kunne bidrage til at forstå den rolle man evt. Med fordel kan prøve at påtage sig som hundeejer og dermed undgå misforståede, voldelige, despotiske og tyraniske måder at optræde på.

 

Jeg fik linket via en FB gruppe om jagthundetræning og opfatter det som et positivt og godt indspark.

Fedt at du kan bruge det:-)

Personligt vil jeg bare hellere vide noget om dynamikken i en hunde-menneske gruppe; der er heldigvis stor forskel på hunde og ulve. Hvis man møder en der har hørt meget om/ praktiserer alpha-rul mm, så er det sikkert et fint sted at starte, hos de hundeejere kan det godt være en stor mundfuld at starte med helt at afskaffe Alphabegrebet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fedt at du kan bruge det:-)

Personligt vil jeg bare hellere vide noget om dynamikken i en hunde-menneske gruppe; der er heldigvis stor forskel på hunde og ulve. Hvis man møder en der har hørt meget om/ praktiserer alpha-rul mm, så er det sikkert et fint sted at starte, hos de hundeejere kan det godt være en stor mundfuld at starte med helt at afskaffe Alphabegrebet.

 

kan ikke se det ene udelukker det andet. Jeg vil da også gerne vide mere om dynamikken i en hunde-menneske gruppe. Og der er forskel på ulve og hunde - ja - og der er forskel på hunde og hunde :-) - men jo mere men ved jo bedre.

 

Hvorfor skulle man afskaffe Alphabegrebet? Var det ikke bedre at forstå det?

Link til indlæg
Del på andre sites

kan ikke se det ene udelukker det andet. Jeg vil da også gerne vide mere om dynamikken i en hunde-menneske gruppe. Og der er forskel på ulve og hunde - ja - og der er forskel på hunde og hunde :-) - men jo mere men ved jo bedre.

 

Hvorfor skulle man afskaffe Alphabegrebet? Var det ikke bedre at forstå det?

Det er korrekt at der er forskel på hunde indbyrdes, men hvis du tager 1000 tilfældige ulve og 1000 tilfældige hunde, tænker jeg at du vil se større forskelle mellem hund/ úlv end mellem individer af samme art. Alt hvad jeg skriver om ulve er rent stjæl fra litteratur, da jeg aldrig har set en rigtig vild ulv, endsige studeret dem systematisk. Hvis ikke du mener at det er relevant at tale om målbare forskelle mellem hunde og ulve, er det skakmat på det emne:-)

Alpha er et menneskeskabt begreb; det er der så meget der er og det er der ikke noget i vejen med. Faren er dog, som sagt ovenfor, at du selv kan putte de kriterier i det, som du har lyst til. Et ord der er så ladet som Alpha, er svært at lave om, nøjagtigt lige som jeg ville blive forundret hvis nogen serverede frikadeller for mig, hvor hoved-ingrediensen var linser. Intet i vejen med linser, i mit hoved består en frikadelle bare af svinekød.

Jeg har svært ved at se det epokegørende i at forældredyrene "bestemmer", det synes jeg er reglen i dyreverdenen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er korrekt at der er forskel på hunde indbyrdes, men hvis du tager 1000 tilfældige ulve og 1000 tilfældige hunde, tænker jeg at du vil se større forskelle mellem hund/ úlv end mellem individer af samme art. Alt hvad jeg skriver om ulve er rent stjæl fra litteratur, da jeg aldrig har set en rigtig vild ulv, endsige studeret dem systematisk. Hvis ikke du mener at det er relevant at tale om målbare forskelle mellem hunde og ulve, er det skakmat på det emne:-)

Alpha er et menneskeskabt begreb; det er der så meget der er og det er der ikke noget i vejen med. Faren er dog, som sagt ovenfor, at du selv kan putte de kriterier i det, som du har lyst til. Et ord der er så ladet som Alpha, er svært at lave om, nøjagtigt lige som jeg ville blive forundret hvis nogen serverede frikadeller for mig, hvor hoved-ingrediensen var linser. Intet i vejen med linser, i mit hoved består en frikadelle bare af svinekød.

Jeg har svært ved at se det epokegørende i at forældredyrene "bestemmer", det synes jeg er reglen i dyreverdenen.

 

øhhhhh... er alle begreber ikke menneskeskabte? - altså noget mennesker definerer og forklarer for at forstå?

 

Det virker de yderst fornuftigt at prøve at forstå og beskrive forskellige roller i en social gruppe. Ellers bliver det vist svært at tale om med hinanden.

 

Og nu er det ikke blot at forældre dyrene bestemmer. Dels er det også ifht søskende og dels er det jo ikke bare at de bestemmer, men meget mere hvordan de fylder rollen. Hvilke mekanismer og måder de gør deres indflydelse gældende på. det er faktisk netop den del jeg synes er mest interessant ifht. håndtering af hunde.

 

Vi må jo konstatere at der er udfordringer med en meget stor del af de hundehold der er - deraf de mange omplaceringer og aflivninger. En del kunne måske undgås, hvis man forstod hundene bedre. Og især den rolle men som ejer kan eller endda bør spille.

Link til indlæg
Del på andre sites

øhhhhh... er alle begreber ikke menneskeskabte? - altså noget mennesker definerer og forklarer for at forstå?

 

Det virker de yderst fornuftigt at prøve at forstå og beskrive forskellige roller i en social gruppe. Ellers bliver det vist svært at tale om med hinanden.

 

Og nu er det ikke blot at forældre dyrene bestemmer. Dels er det også ifht søskende og dels er det jo ikke bare at de bestemmer, men meget mere hvordan de fylder rollen. Hvilke mekanismer og måder de gør deres indflydelse gældende på. det er faktisk netop den del jeg synes er mest interessant ifht. håndtering af hunde.

 

Vi må jo konstatere at der er udfordringer med en meget stor del af de hundehold der er - deraf de mange omplaceringer og aflivninger. En del kunne måske undgås, hvis man forstod hundene bedre. Og især den rolle men som ejer kan eller endda bør spille.

Ang begreber: du kan tage en blodprøve og konstatere at en person er inficeret med en bestemt bakterie/ virus. Vi kan kalde sygdommen AIDS eller Slim Disease, men blodprøven vil vise det samme. Når vi opfinder begreber som Alpha eller passive agressive, er det for at sætte en label på en mængde adfærd, som vi dermed også siger har en sammenhæng. Vi kan imidlertid putte hvadsomhelst i den kasse. F.eks. er der ikke en officiel definition på hvad en alkoholiker er i DK, sidst jeg tjekkede, så din definition vil sikkert være en anden end min.

Ja, forhold mellem individer i en flok er meget spændende:-) Personligt synes jeg samspillet mellem hunde er vigtigere i mit liv end forholdet mellem ulve, fordi jeg ikke mener man kan trække direkte paralleler. Det kan være anderledes for andre.

Carl Safina der har skrevet artiklen, skriver om mange forskellige emner. Han har så interviewet en forsker der bl.a. har studeret en bestemt gruppe ulve et bestemt sted. På baggrund af det studie, kan man ikke sige at sådan opfører alle ulve sig. De lever over store dele af jorden, på forskellige måder. Hvis jeg ønskede blive rigtig klog på ulve, ville jeg læse nogle artikler af de folk der har studeret ulve.

Ja, mange hundeliv kunne spares hvis folk var klogere. Jeg synes det giver mere mening at se på hund/ menneskerelationen end ulv/ ulv relationen, dels fordi en hund ikke er en ulv, dels fordi en hund sagtens kan kende forskel på en artsfælle og et menneske og vi vil aldrig kunne kopiere hundens/ ulvens adfærd, ikke engang halvgodt.

Hvis nogen bliver inspirerede af Safinas artikel, til at behandle deres hund godt, så er det skønt, Du spørger hvad vi andre mener og jeg mener det er lidt en omvej og jeg er generelt lidt skeptisk overfor hvad mere eller mindre valide teorier om ulve har inspireret folk til at mene om hundetræning:-)

Giver det mening? Jeg forventer ikke at vi bliver enige, men en fordel hvis vi forstår hvad hinanden siger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man vil vide noget om tamhunde, så skal man se på tamhunde. De to arter er for forskellige til at sammenligne, og deres leveforhold er for forskellige. For mig er det ikke brugbart andet end det bidrager til min viden om ulve, og her er der heller ikke noget nyt ifht Mech og Boitanis studier.

 

Jeg ser ikke rigtig mange ejere, der anvender de forældede begreber mere. Hundeejere i dag er generelt for oplyste til at falde for det. De ser på hunde, når de vil lære om hunde, og de spejler sig i andre ejere, ikke ulve, når de vil lære om deres egen rolle som ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man vil vide noget om tamhunde, så skal man se på tamhunde. De to arter er for forskellige til at sammenligne, og deres leveforhold er for forskellige. For mig er det ikke brugbart andet end det bidrager til min viden om ulve, og her er der heller ikke noget nyt ifht Mech og Boitanis studier.

 

Jeg ser ikke rigtig mange ejere, der anvender de forældede begreber mere. Hundeejere i dag er generelt for oplyste til at falde for det. De ser på hunde, når de vil lære om hunde, og de spejler sig i andre ejere, ikke ulve, når de vil lære om deres egen rolle som ejer.

 

så du mener ikke artiklen og observationerne kan bruges til noget af hundeejere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk nej. En god artikel om tamhundens adfærd anser jeg for mere brugbar. En hund og en ulv er jo ikke sammenlignelige. Miljø, levevis og fysisk er forskellig... Faktisk er det en genetisk arv der er ens, men begges forfader ser jo ud til at være uddød - så ville du finde en fællesnævner, så skulle du jo finde den forfader, hvilket endnu ikke er lykkes. Forskerne kan ikke en gang sige om en tamhund er flokdyr. Mange ulvearter er jo ikke - og hvis tamhunden nedstammer fra en ulv, hvilken er det så? Eller er der flere? Og er den eller de arter solitære? Ulve lever jo ikke ens heller, der er artsforskelle og miljøforskelle. Endelig spiller domesticeringen så stor en rolle på et dyrs adfærd, at det ikke giver mening at sammenligne med vilde dyr, heller ikke selvom de ligner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du pege på en letforståelig artikel - fx om tamhundens adfærd, som er mere brugbar for hundeejere. Jeg tænker selvfølgelig den "generelle hundeejer", ikke os der har hunden som hobby? En artikel som gør at man forstår den rolle man som hundeejer må spille for at hundeholdet bliver en succes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er MASSER af hundelitteratur om det emne. især hvis du kan læse engelsk. Freddy Worm skriver på dansk. Et andet godt sted at starte er Miklosi, Choppinger og Brian Harre. Luigi Boitani, Clive Wynne og Peter Jensen har også skrevet gode bøger og lavet letlæselige studier om hunde. Skal jeg finde titler, så sig til. Hvis du googler dem bør der dukke en masse op - også videoer, hvilket kan være meget rart at se ind imellem i stedet for at læse. Nicole Wilde er også god synes jeg - hvis du går ind og søger, så kan du se, at mange artikler om emnet tager udgangspunkt i disses studier og viden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg spørger om "hundeejere kan bruge artiklens observationer til noget".

 

Jeg mener at rigtig mange hundeejere kan bruge observationerne til at påvirke hvilken rolle de selv med fordel kan indtage ifht. deres egen hund.

Jeg tro vi taler forbi hinanden men jeg vil dog slutte denne ikke-komminikation med at forsøge at svare på nøjagtigt det du spørger om, som jeg er i stand til at forstå det:

Da der er meget ulve-romantik blandt dele af danske hundeejere, tror jeg bestemt at en del af dem vil tillægge artiklen en vis sandheds-værdi.

Det er muligt at en del af de danske hundeejere kan bruge artiklen til noget, jeg er bare i tvivl om nøjagtigt hvad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...