Hop til indhold

To tæver sammen ... Søskendene


Nicolinekeyla
 Share

Recommended Posts

Jeg står i denne situation at jeg har en dejlig hund på halvandet år, hun er en lille corgi blandning. Jeg har nu fået tilbudt at få hendes biologike søster, da den familie som har hende ikke kan have hende mere.

De er fra samme kuld og har været i plejefamilie sammen da de var mindre.

Min hund er sterreliseret og det skal den nye også.

 

Nu er min tanke bare, hvordan mon det går når det er tæver og som begge er halvandet år, hvordan gør jeg det bedst? Jeg har virkelig brug for råd, så det bliver gjort ordenligt.

En af mine bekymringer er når de skal være alene sammen, man har jo hørt om tæver som næsten slår hinanden ihjel.

Min hund elsker andre hunde og elsker at være social, så håber at de kan få det rigtig godt sammen de to.

 

Håber i kan hjælpe med gode råd :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vigtigste er at sørge for at der ikke er noget de kan blive uenige om. I starten indtil deres relation er mere sikker. Så ingen kødben eller legetøj de kunne finde på at slås om.

 

Gradvist introducerer du så den slags og i starten kun mens du er der og hjælper dem på vej

 

Når de skal være alene kunne du overveje et hvalpe gitter mellem to rum så de kan se hinanden men ikke lege konstant.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft to søstre sammen. To hunde der blev fundet i Rumænien. De kom sammen til DK og var i pleje i samme hjem et par uger indtil vi hentede Zazu. Et halvt år senere skulle Camy (altså Zazus søster) omplaceres og vi sagde ja til at tage hende. Så de blev sammenført igen kort før deres 1 års fødselsdag. Der har aldrig nogensinde været konflikter mellem dem, tværtimod være deres grænser omkring hinanden meget mere large end overfor de andre hunde i flokken (vi har 4 i alt). De havde enormt stor glæde af hinanden og jeg elskede at se dem sammen. Desværre mistede vi Zazu i sommers pga. sygdom :cry: men de to var SÅ gode sammen og jeg både savner Zazu selv, men jeg savner i høj grad også at se hende og Camy sammen. :lun:

 

Der er altid en risiko når man har hunde sammen og ja mange fraråder både søskende eller bare generelt jævnaldrende hunde og særligt tæver. Vi havde indtil i sommers, hvor vi mistede Zazu, en flok bestående af 4 jævnaldrende tæver hvoraf de to jo så var søskende. Vi har aldrig haft problemer. I dag er flokken stadig på 3 rimelig jævnaldrende tæver (én fra oktober 2011, én fra januar 2012 og én fra september 2012) - og så har vi så tilført en tævehvalp til flokken, efter vi mistede Zazu. Vores hunde har altid gået sammen når de er alene og jeg har optaget dem på video i rigtig lang tid og gør det også pt. pga. hvalpen. De har enormt meget glæde af hinanden og de putter næsten altid sammen to og to. Da vi havde Zazu var det altid hende og Camy der puttede sammen.

 

Alle vores hunde er steriliseret, dog med undtagelse af hvalpen selvfølgelig, men det bliver hun efter 1. løbetid. Så vi slipper selvfølgelig for de hormonelle forandringer der kommer omkring løbetid.

 

Når man har hunde sammen uanset køn, alder eller familieforhold, er det altid et sats. Man kan aldrig vide om hundene kan sammen. Og det er sikkert nok rigtigt at statistikken viser at det oftest er jævnaldrende tæver det går galt med - men vi har personligt aldrig haft problemer. Og jeg ville til enhver tid tage to søskende igen. Ikke som hvalpe på samme tid, men hvis der lige som med Zazu og Camy var én af dem der skulle omplaceres, og vi havde muligheden og vidste at de to havde haft stor glæde af hinanden da de boede sammen, så ville jeg slet ikke tøve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Race og individer er afgørende her. Mange har FT Spaniels søstre gående sammen uden problemer.

 

Men personlig ville jeg undgå at have jævnaldrende tæver sammen når jeg ikke er hjemme, med mindre de er adskilt af gitter, men så har de jo ikke helt samme glæde af hinandens selskab.

 

Problemet er at der kan opstå noget pludseligt- uforudsigeligt og de kan komme op at skændes og det er lidt farligere med tæver.

 

Jeg har indrettet mit hunderum hvor der går 2-3 tæver sammen i forskellig alder, så en hund altid kan trække sig tilbage i en kasse og være sig selv. Håber så det kan klare en evt. situation, når jeg ikke er hjemme.

 

hendnuetkigind.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...