Hop til indhold

Nakkeskade / diskusprolaps


Dorte
 Share

Recommended Posts

De af jer, som er venner med mig på facebook, kender allerede noget af historien.

Men jeg ville gerne se om at jeg kan trække på nogen erfaringer herinde fra også.

Lørdag den 18. marts er vi til rallykonkurrence i Skanderborg. Da vi kommer hjem, kan jeg godt se, at Liva har ondt i ryggen. Hun får sit BOT-dækken på, og jeg tænker egentlig ikke mere over det.

Søndag morgen er det mere udpræget. Jeg skal dog ud og være hjælper til konkurrence i klubben, så hun får en af Maggies Onsior-piller og jeg tager Maggie med, så hun kan få lidt fred. Da vi kommer hjem er hun lidt slingrende og vil egentlig bare gerne sove.

Da vi står op mandag morgen, er den helt galt. Hun kan ikke styre benene ned af trappen (kun en hurtig reaktion fra mig gør, at hun ikke falder). Jeg får ringet til dyrlægen og vi får en akut-tid. Han siger, at hun muligvis har hele to skader; en omkring korsbenet og en i nakken. Han ordinerer ro og medrol (binyrebarkhormon). Vi kører også til Magtor for en 2nd opinion, men han siger det sammen. Han kan dog - ud fra benenes bevægmønster - siger, at der sidder en hævelse omkring 3. eller 4. nakkehvirvel. Begge er også enige om, at der ikke er grund til skanning, da en operation alligevel aldrig ville få et godt resultat.

Den første uge stod på total bur ro. Hjemme i stofbur og jeg havde hende med på arbejde, hvor hun lå i buret i bilen. Fra i torsdags har hun været hjemme, mens jeg har været på arbejde - dog med begrænset adgang i huset og Maggie (og katten) lukket væk fra hende.

Jeg synes selv, at det går stille og roligt fremad. Hun slingrer ikke længere og den forpote, som der i starten ikke var forbindelse til, bliver nu vendt om, når hun får stillet den forkert. Efter 2 uger på 2x2 medrol, er vi også startet på nedtrapningen. Hun får også lov til at gå i haven uden snor, men stadig under opsyn.

Jeg er meget tvivl om, hvornår jeg kan starte genoptræning. Desværre bor Magtor for langt væk til flere besøg om ugen, mens der er en dygtig vet.spl. på Varde Dyrehospital, som jeg har tænkt mig at tage kontakt til.

Er der andre, som har prøvet noget af det samme og hvad har jeres resultater været?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores første Dober, Dini, havde wobblers som også er en sygdom der påvirker nakke og rygregionen. Vi havde helt fantastiske resultater med akupunktur. 

Fra ikke at ville spise af sin madskål gik hun til at totalt angribe madskålen efter en enkelt behandling. Plus hun hoppede op i sofaen den aften - det havde hun ikke kunnet i flere måneder. 

Der er selvfølgelig ingen garanti, men hvis du kan finde en dyrlæge der kan akupunktur synes jeg det ville være et forsøg værd. 

Rigtig god bedring med hende! 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

12 minutter siden, Doberfan skrev:

Vores første Dober, Dini, havde wobblers som også er en sygdom der påvirker nakke og rygregionen. Vi havde helt fantastiske resultater med akupunktur. 

Fra ikke at ville spise af sin madskål gik hun til at totalt angribe madskålen efter en enkelt behandling. Plus hun hoppede op i sofaen den aften - det havde hun ikke kunnet i flere måneder. 

Der er selvfølgelig ingen garanti, men hvis du kan finde en dyrlæge der kan akupunktur synes jeg det ville være et forsøg værd. 

Rigtig god bedring med hende! 

Tak 

Jeg har skrevet til en dyrlæge i Kolding, som bruger akupunktur, men hun har desværre ikke vendt tilbage endnu. 

Vi starter til genoptræning lige efter påske.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

32 minutter siden, conkne skrev:

Jeg - eller vel mest Kunak ;) - har haft meget glæde af Lisbeth Hjerrild (veterinærsygepl. og massør)  i Varde og deres kiropraktor..... Thomas, tror jeg han hedder, så jeg ville ikke være tilbageholdende med at kontakte dem

 

Det er lige præcis Lisbeth, som jeg har snakket med i dag og aftalt genoptræning med. Hun vil dog gerne have lidt mere tid med medrol og ro, inden hun begynder at "pille" i noget

 

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Det går faktisk rigtig rigtig godt. 

Vi er i gang med en laaaangsom nedtrapning af medrol'en. Hun er glad igen og kan lige så stille mere og mere. 

Vi går små ture i flexlinen. 

Hun har tabt sig en del - mest af alt muskler, så hun er sat op i foder. Jeg håber på, at musklerne lige så stille kommer tilbage, som vi får gang i genoptræningen og hun bliver trappet helt ud af medicinen. 

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Liva er raskmeldt :ivrig:

Vi har været hos Lisbeth på Varde Dyrehospital to gange med ca. 1 måned imellem. Første gang kiggede kiropraktoren også ind og løsnede en låsning i bækkenet.

Efter det besøg gik det hurtigt fremad og da vi kom anden gang, var vet.spl. mere eller mindre i chok. Hun troede slet ikke på, at det var den samme hund, jeg kom med. Liva var glad og hoppende, glimt i øjet og - bedst af alt - bevægede sig helt normalt. Hendes muskler er også lige så stille ved at komme tilbage. 

Liva er simpelthen mit lille mirakel. :x

Jeg lavede en playliste til vet.spl. over de små videoer, jeg havde lavet igennem hele processen. 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...