Hop til indhold

“Hvalpe-ulvetime” om morgenen?


Majken
 Share

Recommended Posts

Hej, 

Vores Luka på 13 uger er lidt svær at greje om morgenen, og kunne godt bruge et par ideer til morgen-rutinen :-) 

Hun sover i stuen, hvor min mand og jeg skiftes til at sove på sofaen. Vi bor i rækkehus, så prøver at undgå trappen ved at vænne hende til at sove i stueplan. Hun sover fint fra kl.22-04 ca., hvor hun giver tegn på at skulle tisse. Efter tissetur i haven falder hun sjældent i søvn igen, hun går rundt, flytter fra sted til sted, og kommer hen til os ved sofaen, indtil vi står op mellem 5.30-6.  Så kommer hun ud i haven igen og får dernæst mad. Hun har gerne 1 - 1 1/2 time herefter, hvor hun er ret ustyrlig - gøer, springer, hopper, har uro, bider og knurrer. Kan forstå hvis der skal ske noget, men det virker voldsomt. Og hvis vi sætter ting igang fx lidt søgeleg osv., så bliver det værre.

Jeg går tur med hende ca.20 min., hvor vi mest opholder os på lille græsareal, hvor hun snuser rundt. Uroen fortsætter når vi kommer hjem, indtil kl.8, hvor jeg skal på arbejde. Luka lægger sig og accepterer dette fint. 

Kan vi gøre noget anderledes, - virker som om hun er stresset eller er det sådan at have hvalp? 😊🙈🐾 

mange hilsner Majken

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville sætte en snor på hende, hvis hun ikke selv finder ro efter nattisseturen. At få snor på er ingen straf, men med en halv meters line at bevæge sig på, vil hun hurtigt opdage, at hun ikke kan gøre andet end at falde til ro. Mens snoren er på, er der ingen kontakt fra jer, da hun ligesom skal regne ud at hun skal ligge sig. 

Ulvetimen lyder som træthed. Synes hvalpe bliver hektiske og ligesom taber hovedet, når de bliver trætte og ikke selv kan finde roen. Det må vi så hjælpe dem med på en god måde og her er min erfaring at snoren er fantastisk. Man undgår konflikt, tab af tålmod og man lære sin hvalp at falde til ro. 

Håber I kan bruge rådene og held og lykke med sovningen 😊

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

1 time siden, CrazyDogLady skrev:

Jeg ville sætte en snor på hende, hvis hun ikke selv finder ro efter nattisseturen. At få snor på er ingen straf, men med en halv meters line at bevæge sig på, vil hun hurtigt opdage, at hun ikke kan gøre andet end at falde til ro. Mens snoren er på, er der ingen kontakt fra jer, da hun ligesom skal regne ud at hun skal ligge sig. 

Ulvetimen lyder som træthed. Synes hvalpe bliver hektiske og ligesom taber hovedet, når de bliver trætte og ikke selv kan finde roen. Det må vi så hjælpe dem med på en god måde og her er min erfaring at snoren er fantastisk. Man undgår konflikt, tab af tålmod og man lære sin hvalp at falde til ro. 

Håber I kan bruge rådene og held og lykke med sovningen 😊

Tak for rådene 😊 Har også tænkt ulvetimen som træthed og måske lidt overkørthed, særligt når det har været om eftermiddag/aften, men har ikke kunnet forstå det om morgenen, når vi lige er stået op 😬 Kan det hænge sammen med, at hun i virkeligheden har været vågen siden kl.04? Vil prøve snoren efter tissetur kl.04 👍 

Har prøvet at sætte snor på hende, når hun har sine “flip” særligt om morgenen,  - men hun bider simpelthen min hænder sønder sammen. Skal jeg stå op og lade hende tosse rundt i snoren, binde den til kurven eller? 😬

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja hun har jo ikke sovet siden kl 4, så hun er træt kl 6, jo. 

Jeg ville lægge mig i sengen/sofaen med snoren i hånden, evt skubbe alle ting og møbler væk fra området, så hun ikke kan andet end bide lidt i snoren. Ingen hænder, ingenting at bide i stykker og total ignorering fra jer. Altså skal det bare være vildt kedeligt. Når hun så, endelig, falder i søvn, kan man tage snoren stille af igen. 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

1 time siden, CrazyDogLady skrev:

Ja hun har jo ikke sovet siden kl 4, så hun er træt kl 6, jo. 

Jeg ville lægge mig i sengen/sofaen med snoren i hånden, evt skubbe alle ting og møbler væk fra området, så hun ikke kan andet end bide lidt i snoren. Ingen hænder, ingenting at bide i stykker og total ignorering fra jer. Altså skal det bare være vildt kedeligt. Når hun så, endelig, falder i søvn, kan man tage snoren stille af igen. 

Helt enig og snoren skal være så solid så de skarpe hvalpetænder ikke kan bide den over ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hundehvalpe sover i bur, for så kan man hverken snige sig ud og tisse i et hjørne eller lige pludselig bestemme sig til at man skal lege kl lort om natten.   Så jeg ville lade hende sove i et bur.   Og så ville jeg nok stoppe tisseturene kl 4.  Jeg tænker det efterhånden bare er blevet en vane?  Ingen af mine har været ude om natten udover de første få dage - eller hvis de har haft dårlig mave.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

28 minutter siden, Amocca skrev:

Mine hundehvalpe sover i bur, for så kan man hverken snige sig ud og tisse i et hjørne eller lige pludselig bestemme sig til at man skal lege kl lort om natten.   Så jeg ville lade hende sove i et bur.   Og så ville jeg nok stoppe tisseturene kl 4.  Jeg tænker det efterhånden bare er blevet en vane?  Ingen af mine har været ude om natten udover de første få dage - eller hvis de har haft dårlig mave.

Okay - har købt sådan et “blødt” bur/kasse, men synes ikke hun er begejstret for det 😬 Hun sover mest på gulvet...

Hun tisser på gulvet om natten, når vi fx ikke hører hende, eller hvis hun ikke giver lyd... oftest giver hun tegn og så går vi i haven, tisser og så godnat igen. Så tænkte at hun ikke kan holde sig så længe? 

Link til indlæg
Del på andre sites

12 minutter siden, CrazyDogLady skrev:

Hmm 🤔 Det lyder lidt mærkeligt. Vil du prøve at beskrive hændelsen?

Ja det vil jeg meget gerne... Det var formiddag i søndags, og vi havde været oppe siden kl.6.30 - rolig morgen, en tissetur i haven, hun fik mad og vi slappede indendørs med lille lur. Familien begyndte at vågne ved 8-tiden, og under morgenmaden sov hun igen. Min mand og jeg kørte 2 min. i bil til søen, hvor hun løb fri på marken i ca. 15 min., og så kørte vi hjem. Herefter kunne jeg mærke, at hun kørte op - begyndte at bide i tøjet, hænderne, hoppede op og ned - og virkede hektisk og tiltagende gøende 😬 Jeg gav hende snoren på og satte mig roligt, gabende i lænestolen med hende på gulvet. Hun bed først voldsomt i snoren, kartede dernæst rundt, forsøgte at bide i mine hænder og komme fri ved at trække kontra. Jeg talte roligt til hende, men var mest stille. Det eskalerede til, at hun gøede helt vildt, knurrede, snappede efter mig, trak voldsomt i anden retning, lagde ørene op og bagud, hun så skræmt ud... Hun virkede febrilsk og alt i alt tog sceancen 20 min. jeg prøvede at bevare roen og fastholde, at hun skulle slappe af - sagde fx “rooolig”,osv., men det var en rigtig ubehagelig oplevelse. Det var først, da jeg gik i haven, tog snoren af at hun efter lidt tid faldt til ro. Hvad gjorde jeg forkert? 

Link til indlæg
Del på andre sites

8 timer siden, Majken skrev:

Ja det vil jeg meget gerne... Det var formiddag i søndags, og vi havde været oppe siden kl.6.30 - rolig morgen, en tissetur i haven, hun fik mad og vi slappede indendørs med lille lur. Familien begyndte at vågne ved 8-tiden, og under morgenmaden sov hun igen. Min mand og jeg kørte 2 min. i bil til søen, hvor hun løb fri på marken i ca. 15 min., og så kørte vi hjem. Herefter kunne jeg mærke, at hun kørte op - begyndte at bide i tøjet, hænderne, hoppede op og ned - og virkede hektisk og tiltagende gøende 😬 Jeg gav hende snoren på og satte mig roligt, gabende i lænestolen med hende på gulvet. Hun bed først voldsomt i snoren, kartede dernæst rundt, forsøgte at bide i mine hænder og komme fri ved at trække kontra. Jeg talte roligt til hende, men var mest stille. Det eskalerede til, at hun gøede helt vildt, knurrede, snappede efter mig, trak voldsomt i anden retning, lagde ørene op og bagud, hun så skræmt ud... Hun virkede febrilsk og alt i alt tog sceancen 20 min. jeg prøvede at bevare roen og fastholde, at hun skulle slappe af - sagde fx “rooolig”,osv., men det var en rigtig ubehagelig oplevelse. Det var først, da jeg gik i haven, tog snoren af at hun efter lidt tid faldt til ro. Hvad gjorde jeg forkert? 

husker også at vores tidligere hund havde svært ved at falde til ro og jeg mener, du har gjort det rigtige - tænker lidt at en dims at bide i ville berolige i situationen?

Link til indlæg
Del på andre sites

12 timer siden, Majken skrev:

Ja det vil jeg meget gerne... Det var formiddag i søndags, og vi havde været oppe siden kl.6.30 - rolig morgen, en tissetur i haven, hun fik mad og vi slappede indendørs med lille lur. Familien begyndte at vågne ved 8-tiden, og under morgenmaden sov hun igen. Min mand og jeg kørte 2 min. i bil til søen, hvor hun løb fri på marken i ca. 15 min., og så kørte vi hjem. Herefter kunne jeg mærke, at hun kørte op - begyndte at bide i tøjet, hænderne, hoppede op og ned - og virkede hektisk og tiltagende gøende 😬 Jeg gav hende snoren på og satte mig roligt, gabende i lænestolen med hende på gulvet. Hun bed først voldsomt i snoren, kartede dernæst rundt, forsøgte at bide i mine hænder og komme fri ved at trække kontra. Jeg talte roligt til hende, men var mest stille. Det eskalerede til, at hun gøede helt vildt, knurrede, snappede efter mig, trak voldsomt i anden retning, lagde ørene op og bagud, hun så skræmt ud... Hun virkede febrilsk og alt i alt tog sceancen 20 min. jeg prøvede at bevare roen og fastholde, at hun skulle slappe af - sagde fx “rooolig”,osv., men det var en rigtig ubehagelig oplevelse. Det var først, da jeg gik i haven, tog snoren af at hun efter lidt tid faldt til ro. Hvad gjorde jeg forkert? 

 

 

Lidt svært at sige, for egentlig viser hun dig ret tydeligt, at det slet ikke er fedt at blive begrænset, men det skal det jo heller ikke være. Hun er jo kommet i snor for at hjælpe hende til at falde til ro. 

Måske en lækker tyggeting som nr 49 skriver, kan hjælpe hende til at falde ned, i snoren. At tygge/gumle/spise er afstressende for hunde, så måske det kan hjælpe. 

Jeg vil så også sige, at hvis hele huset nu gik rundt og 'gjorde deres' mens I to sad med snor, så er det gigasvært for hende at fatte pointen. Alle må lige finde ro og indikere at der bare er brølkedeligt. Højst sandsynligt kan I begynde at bevæge Jer igen, når hun er faldet godt i søvn og snoren er listet af. 

Giver det mere at arbejde med, eller hvad tænker du?

4 timer siden, nr 49 skrev:

husker også at vores tidligere hund havde svært ved at falde til ro og jeg mener, du har gjort det rigtige - tænker lidt at en dims at bide i ville berolige i situationen?

 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

3 timer siden, CrazyDogLady skrev:

 

 

Lidt svært at sige, for egentlig viser hun dig ret tydeligt, at det slet ikke er fedt at blive begrænset, men det skal det jo heller ikke være. Hun er jo kommet i snor for at hjælpe hende til at falde til ro. 

Måske en lækker tyggeting som nr 49 skriver, kan hjælpe hende til at falde ned, i snoren. At tygge/gumle/spise er afstressende for hunde, så måske det kan hjælpe. 

Jeg vil så også sige, at hvis hele huset nu gik rundt og 'gjorde deres' mens I to sad med snor, så er det gigasvært for hende at fatte pointen. Alle må lige finde ro og indikere at der bare er brølkedeligt. Højst sandsynligt kan I begynde at bevæge Jer igen, når hun er faldet godt i søvn og snoren er listet af. 

Giver det mere at arbejde med, eller hvad tænker du?

 

Tak begge to 😊 Det er rart med jeres opfølgning og tilbagemeldinger. 

Jeg har netop prøvet at supplere snor med tyggeting. Hun ville under ingen omstændigheder tage tyggepinden. Hun bed i snor, hoppede rundt og til sidst satte hun sig ret op og ned og gøede. Jeg forsøgte et par gange at give tyggepinden uden held, ellers ignorerede, gabte og kiggede jeg den anden vej, mens jeg holdt i snoren. 

Hendes gøen fortsatte i 10-12 min., hvorefter jeg ikke kunne holde gøeriet ud mere 😥 Jeg tog snoren af, og hun drønede ud og drak vand. Jeg lagde mig på sofaen og gabte igen. Så gik hun frem og tilbage, hvileløst i 15 min., fra sted til sted, mens jeg lå på sofaen uden at have kontakt. Nu har hun endelig lagt sig og lukket øjnene. 

Tjaaa... 😒

Link til indlæg
Del på andre sites

15 minutter siden, CrazyDogLady skrev:

Nu er det lykkedes hende 2 gange, at komme fri ved at 'skabe' sig, og jeg må indrømme at det vil kræve hårdt arbejde at bruge denne metode mere. Jeg er desværre ikke erfaren nok til at hjælpe dig videre. 

Er enig m CDL og har heller ikke nogle "det virker m garanti"-råd. Jeg har selv haft en lige så (uudholdeligt) udholdende hund og forstår godt TS opgav og tog snoren af. 

Jeg tøjrede snoren t radiatoren lidt væk fra mig så han ikke kunne nå mig og så blev det en simpel kamp på viljestyrke!

kunne det være en løsning at du lægger dig på sofaen uden kontakt? Det virkede vel egentlig godt nok og hun må vel gerne gå rundt uden at gø osv?

  • Thanks 1
Link til indlæg
Del på andre sites

1 minut siden, nr 49 skrev:

Er enig m CDL og har heller ikke nogle "det virker m garanti"-råd. Jeg har selv haft en lige så (uudholdeligt) udholdende hund og forstår godt TS opgav og tog snoren af. 

Jeg tøjrede snoren t radiatoren lidt væk fra mig så han ikke kunne nå mig og så blev det en simpel kamp på viljestyrke!

kunne det være en løsning at du lægger dig på sofaen uden kontakt? Det virkede vel egentlig godt nok og hun må vel gerne gå rundt uden at gø osv?

Jeg må erkende, at jeg ikke var udholdende nok, og at hendes erfaring så kan være “at hun lykkedes”. Det er jo skidt...

Jeg bruger oftest “at lægge mig på sofaen uden kontakt”, og det virker, når hun ikke har sine “flip”, så ja måske ender det med at virke i de situationer også... Jeg må tage en dag af gangen - tak for jeres bud og råd.

 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

På 10/2/2017 den 22:25 , Majken skrev:

Okay - har købt sådan et “blødt” bur/kasse, men synes ikke hun er begejstret for det 😬 Hun sover mest på gulvet...

Hun tisser på gulvet om natten, når vi fx ikke hører hende, eller hvis hun ikke giver lyd... oftest giver hun tegn og så går vi i haven, tisser og så godnat igen. Så tænkte at hun ikke kan holde sig så længe? 

Hvis hun kan holde sig fra 22 til 04. Kunne man så ikke tage en tissetur omkring midnat istedet, dvs. vitterligt vække hende, tage hende ud at tisse i en snor (så hun ikke kunne blæse rundt og hygge sig og vågne rigtigt).  Gå ind igen og smide hende i sin kasse, slukke lyset og ignorere alt skaberi.  Og der vil helt sikkert komme skaberi, for hun har fundet ud af, at hun "slipper" hvis hun skaber sig, så der skal jernvilje til i starten, indtil hun accepterer at man må kede sig og lægge sig til at sove.

Link til indlæg
Del på andre sites

7 timer siden, Amocca skrev:

Hvis hun kan holde sig fra 22 til 04. Kunne man så ikke tage en tissetur omkring midnat istedet, dvs. vitterligt vække hende, tage hende ud at tisse i en snor (så hun ikke kunne blæse rundt og hygge sig og vågne rigtigt).  Gå ind igen og smide hende i sin kasse, slukke lyset og ignorere alt skaberi.  Og der vil helt sikkert komme skaberi, for hun har fundet ud af, at hun "slipper" hvis hun skaber sig, så der skal jernvilje til i starten, indtil hun accepterer at man må kede sig og lægge sig til at sove.

Sjovt du forslår det - vi satte ur i nat og gik ud med hende kl.01, men hun ville ikke tisse, så efter 10 min. gik vi tilbage i seng. Hun skaber sig som sådan ikke om natten - hun går bare rundt... det er mere i morgentimerne fra kl.06-08, at hun flipper lidt... dog skal det siges, at jeg har set en lille bedring de seneste dage 🙏

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...