Hop til indhold

Tåbelige kvindemenneske!


Gæst Ninjamor
 Share

Recommended Posts

[/b]usikre hunde har en tendens til at reagere hurtigere med knurren og bid oftere end selvsikre da deres tillid til mennesker eller verden ikke er der

 

så gad vide hvorfor de fleste som skal bruge en b´nervefast hund som politi,militær,toldhunde,redningshunde førerhunde,handicaphunde osv osv søger nervefaste stabile hunde med en god portion tillid til mennesker de søger ikke den hund som er bange for hele verden

hvorfor ikke det når de nu er ligeså troværdige som deres mere selvsikre fætre:?::?:

Hvor i alverden har du læst, at jeg ikke mener der er forskel på raske hunde og angste hunde :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 116
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst milder batmusen
Ja, jeg så det godt, bare først efter at jeg havde svaret dig :-) Det er jeg så bare ikke sikker på de gør - jeg har flere eksempler på hunde, der finder det lettere ubehageligt, at man bøjer sig ind over dem. Nogle reagerer kraftigere end andre, men alle de hunde jeg kender, reagerer på det. Måske knurrer de ikke, men de fleste hunde prøver også at dæmpe først.

 

 

 

 

Og jeg tror ikke på at hunde fra naturens side ved at menneskesprog ikke skal opfattes som truende adfærd.

Jeg tror vi taler lidt forbi hinanden :-) Jeg snakker om hvordan man kan omgås sin hund ift. menneskesprog kontra hundesprog. Og at en hund sagtens kan være stabil i temperament og stadig være en smule trykket ved menneskers til tider sære adfærd.

 

Deciderede angste hunde, der er bange for alt og alle, er en helt anden diskussion, efter min mening. Og har som sådan ikke rigtig noget med sprog at gøre..

Men vi kan godt blive enige om at sådanne hunde i de fleste tilfælde ikke vil trives.

Okay.

 

 

det er bare helt i orden :5up:

 

i bund tror jeg også vi taler forbi hinanden og da jeg lyder hård i min måde og vælge ordene såmænd og måske ikke altid er den bedste til at uddybe hvad jeg mener så det kan også sagtens være det :rolleyes:

 

så i bund og grund er vi nok enige om mange ting måske ikke lige det med om man vil have en usikker hund men i mange tilfælde

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
En nervøs og ustabil hund er som oftest menneskabt.

 

Den er nervøs pga. hændelser, manglende kontrol over situationen og ustabil fordi den netop ikke kan forudse hvad tåbelige mennesker kan finde på og må reagere på dette.

 

Naturligvis spiller avl ind (som med f.eks. HD og spondylose mv.) men i højere grad hvordan disse hunde behandles af mennesker da det er dette som sætter præg på en hund.

 

En nervøs og ustabil hund kan i langt de fleste tilfælde "kureres", hvilket ikke kan siges om de fysiske sygdomme og lidelser mange hunde må lide under i mange år.

 

En nervøs hund kan med den rette håndtering, og som oftest skal der såmænd ikke så meget til for at vende skuden, blive en nervefast og det du kalder for stabil hund

 

En i bund og grund nervefast hund kan med den forkerte håndtering ende som et nervevrag.

 

 

jeg er meget sikker på at avl er en væsenlig faktor som spiller ind hos mange hunde med en tendens til nervøsitet og usikkerhed både indenfor visse racehunde og blandinger

avl spiller ind ved rigtig mange ting udover sygdom som sind og madglæde osv osv meget mere end mange sikkert tror

 

men jeg giver dig ret i at en angst hund også sagtens kan være ødelagt i menneske hænder desværre

og at en god ellers nervefast hund kan ødelægges også og blive et nervevrag i forkerte hænder.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er meget sikker på at avl er en væsenlig faktor som spiller ind hos mange hunde med en tendens til nervøsitet og usikkerhed både indenfor visse racehunde og blandinger

avl spiller ind ved rigtig mange ting udover sygdom som sind og madglæde osv osv meget mere end mange sikkert tror

 

men jeg giver dig ret i at en angst hund også sagtens kan være ødelagt i menneske hænder desværre

og at en god ellers nervefast hund kan ødelægges også og blive et nervevrag i forkerte hænder.

Jeg giver dig helt ret. Jeg har set flere eksempler i mit 38- årige hundeliv. Temperament/adfærd er i høj grad medfødt/arveligt.

Dårligt temperament forekommer mere i nogen racer end i andre. Jeg har selv opdrættet en race, hvor det desværre forekom jævnligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg giver dig helt ret. Jeg har set flere eksempler i mit 38- årige hundeliv. Temperament/adfærd er i høj grad medfødt/arveligt.

Dårligt temperament forekommer mere i nogen racer end i andre. Jeg har selv opdrættet en race, hvor det desværre forekom jævnligt.

 

 

jeg ved at avl spiller en kæmpe rolle i stort set alt som har med hundes temp at gøre

 

selvfølgelig ikke alting med stort set.

 

bare en simpel ting som bidearbejde en hårdt dybt fast greb er ikke indlæring men genetisk kan læres men genetisk er langt bedre

 

helt enig biene:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
jeg ved at avl spiller en kæmpe rolle i stort set alt som har med hundes temp at gøre

 

selvfølgelig ikke alting med stort set.

 

bare en simpel ting som bidearbejde en hårdt dybt fast greb er ikke indlæring men genetisk kan læres men genetisk er langt bedre

 

helt enig biene:5up:

 

Ligesom det er genetisk bestemt at hunde har ressourceforsvar som en del af deres normale adfærdsrepertoire...

 

Ja, jeg måtte lige komme igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja, men nogen har det mere end andre. Ligesom ærmearbejde ligger bedre for nogen racer end andre.

 

Det er ikke det vi diskuterer (der har vi været) men anerkendelse og accept af hundens forventede ret til at forsvare sin ressource, hvis den føler det truet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Vi diskuterer også, hvad der er medfødt/arveligt.

 

Muligvis du diskuterer:" men nogen har det mere end andre." altså medfødt ressourceforsvar, men det er stadig ikke det jeg diskuterer og som diskussionen gik på.

Graden af ressouceforsvar er uvæsentlig for debatten om hvorvidt man som hundeejer vil/skal anerkende og acceptere dele af en drift og forholde sig til denne gennem positiv træning eller ikke..

 

Altså selve tilstedeværelsen af en medfødt adfærd/drift ikke omfanget af den :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Ligesom det er genetisk bestemt at hunde har ressourceforsvar som en del af deres normale adfærdsrepertoire...

 

Ja, jeg måtte lige komme igen.

 

 

ja det er genetisk det er vi enige om

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...