Hop til indhold

Bravecto og voldsomme bivirkninger (epilepsi, kramper osv.)?


Golden2016
 Share

Recommended Posts

bravecto.png?????
 

Bravecto og voldsomme bivirkninger (epilepsi, kramper osv.)?

Min Golden Retriver på 1 1/2 år startede på Bravecto-medicin mod flåter i sommers.

For nogle uger siden havde hun sit første korte epileptiske anfald. Jeg snakkede med dyrlægen, som sagde, at vi skulle se tiden an. Det er også fair nok. For  hvis hun skal på epilepsi-medicin, skal hun have det resten af sit hundeliv :-(

Men i mellemtiden er jeg blevet opmærksom på, at der er en stor debat i USA og Tyskland og andre lande om Bravectos mange negative bivirkninger. F.eks. gruppe her i USA med mere end 40.000 medlemmerhttps://www.facebook.com/groups/411371212394679/  Den tilsvarende tyske gruppe: https://www.facebook.com/groups/bravecto/ har knap 15000 medlemmer.

I disse grupper er der mange der har erfaringer med at Bravecto bl.a. kan give kramper og epileptiske anfald. Jeg ved godt at der er mange følelser på spil i FB-grupper - men medlemstallene er høje - og de kæmper jo frivilligt imod en medicinal-gigant med mange milliarder til PR,  lobby-folk, dyrlæge-salgskampagner osv.

Min dyrlægeklinik afviser benhårdt, at der er nogle sammenhænge. Samtidig har de pillerne stående på første hylde, og som de sælger til ca. 300 kr. pr. stk. O.o Hvor meget avance får dyrlægen mon på det?

Lægemiddelstyrelsen i DK har i august advaret en smule mere mod Bravecto (vist pga. nogle nye sager om det i  EU-lande): https://laegemiddelstyrelsen.dk/da/nyheder/2017/bravecto-kan-i-sjaeldne-tilfaelde-give-kramper-hos-hunde/

Men jeg er frustreret over, at min dyrlægeklinik i den grad afviser  at undersøge sammenhænge.

Så vidt jeg har hørt, så er Bravecto et pesticid, men hvis Bravecto er så ufarligt, som danske dyrlæger hævder, hvorfor giver man det så ikke til mennesker? Det ville da være skønt at slippe for flåter i sommer-sæsonen. :hmm:

Jeg vil gerne indberette min hunds epileptiske anfald til lægemiddelstyrelsen i DK efter to Bravecto-dosis - kan jeg det udenom min dyrlæge? 

Mvh.
den bekymrede hundeejer

 



 

 


 

 

 

Redigeret af Golden2016
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt følge at din dyrlæge afviser at anfaldet kommer pga medicinen.

Ang hvad de tjener på det, ja de skal jo tjene på noget og vi er alle hurtige nok til at brokke os over priserne og vil gerne have rabat, men dyrlægen skal jo have pengene hjem til løn/husleje og lign et eller andet sted og er man utilfreds med prisen så hopper man bare videre og evt kæmmer sin hund dagligt og dermed undgår at bruge medikamenter.

Ingen tvinger nogen til at bruge det.

Alle medikamenter indebærer en risiko, selv en vaccine og en vitaminpille, sådan er livet bare.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...