Hop til indhold

Alene hjemme vs med på arbejde


jesle90
 Share

Recommended Posts

Hej Alle

Jeg ønsker at høre erfaringer og/eller MEGET gerne resultater/udsagn fra forskning (måske i kender en god bog, artikel eller lignende, som i kan henvise til). 

1) Hvordan vil en hund have det med at komme med på arbejde hos en håndværker? Dvs. i nogle tilfælde må hunden måske komme med ind/ud på byggepladsen, og i andre tilfælde må hunden blive i bilen (enten på sædet eller omme bagi) og i stedet få besøg, når ejer/håndværker går i bilen. Eller har hunden bedst af at blive hjemme alene?

2) Hvordan har hunden det med at være alene hjemme, når ejerne går på arbejde, hvis der kommer en og lufter hunden i ½-1 time? Vil hunden blive mere ked af at blive forladt 2 gange på en dag? 

Vi snakker om en almindelig arbejdsdag på 8 timer. 

Jeg glæder mig til at høre, hvad i har af erfaring. Hvis i som sådan ikke har erfaring med det eller har det fra "forskningsresultater", så hører jeg selvfølgelig også gerne. Men jeg vil i dette tilfælde sætte pris på at i giver tilkende at det er "jeres mening". 

 

På forhånd mange tak. 
God jul og godt nytår!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Som Blueberry skriver så er hunde meget forskellige. 

Min gamle plejehund ville have elsket at komme med på arbejde og sidde i bilen (forudsat der er god plads naturligvis), evt. med en ejer der kiggede ind i sin frokostpause. Hun ELSKEDE at køre i bil og blev helt ekstatisk bare hun fik lov at sidde i den.

For min nuværende hund ville det være et mareridt. Han hader at være alene fremmede steder og hader at køre bil, så han trives fint med at være alene hjemme. 

Min nabos hund har hundesitter på midt på dagen, så han lige kan komme ud og krudte lidt af. Min egen hund kan sagtens sove 8 timer og hader at blive forladt, så jeg har fravalgt sitter til ham (medmindre jeg er væk i 12 timer eller mere). 

Så man må se på sin hund og se hvad den trives bedst med :) Men grundlæggende vil jeg mene at langt de fleste hunde godt kan klare en arbejdsdag alene hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for jeres svar!

Blueberry: Du har helt ret i det med sikkerheden, og det er også derfor, at hunden bl.a. ikke altid kan komme med ind/ud hvor selve arbejdet foregår. Der er dog nogle typer opgaver, hvor det vil være forsvarligt nok at tage hunden med. Mht. den kolde temperatur, så har vi en nordisk race i tankerne (opdrætter fortæller at den sagtens ville kunne tåle at sidde stille i det kolde vejr). Men det vil helt bestemt ikke kunne lade sig gøre om sommeren/varmere dage. Jeg kan dog godt følge dig i det med at byde hunden 8 timer i bilen. Jeg er glad for din mening! Vi forsøger at finde ud af, hvad der vil gøre vores kommende hund mest glad/tilfreds :) Så tak for dit svar.. 

Ida Kristine: Ja, det er ret interessant med de forskelligehder. Og forskellen mellem hundene har ikke noget at gøre med, hvad den er blevet "opdraget" til helt fra starten? Hvis vores hund skal sidde i bilen vil den blive kigget til mindst 4 gange om dagen (oftest 1x hver time) + en frokost-gåtur. Min mand vil elske at have hunden med (i hvert fald bare nogle dage) - men det er også vigtigt for os, at den vil kunne lide det. Men umiddelbart ud fra det du skriver, så er det vist noget, som vi må tage hen ad vejen, når vi lærer vores lille hvalp/hund at kende.. Dejligt at du mener, at de fleste hunde kan klare en arbejdsdag alene hjemme. Jeg fornemmer nemlig en del splittede meninger omkring dette emne - og jeg har flere steder læst, at en hund har bedst af at være alene hjemme max 6 timer pr. dag. Tusind tak for dit svar :) 

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Ingen af mine 4 piger har problemer med at være alene hjemme en hel arbejdsdag, men fik de valget havde de helt sikkert valgt 8 timer i bilen.  Men de elsker så også bilen og deres bure.  Og når de af og til sidder i bilen en hel dag, så afbrydes det jo af besøg og småture, det gør en dag derhjemme ikke.  Man skal dog være obs på temperaturer i bilen når de er med, for mig er forår og efterår de bedste tidspunkter, selvom de dog venter i bilen på alle tider af året, men det er mere omstændigt om vinteren (med dækkener og masser af tæpper) og om sommeren (med at flytte bilen, skyggetæpper, luftkroge, køletæpper osv.)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...

Vores hund var slet ikke glad for at være alene hjemme, det endte faktisk med at den gnavede benene i stykker på vores spisstole samt spisbordet.

Vi fik lavet en hundegård hvor hun var i når vi ikke var hjemme.... Den dag i dag er hun meget rolig når hun er alene.. Jeg tror det tit er et problem når de er hvalpe.

Men så er det jo godt vi har vores egen lille online møbelforretning, ellers havde det godt nok været en dyr omgang... 

Redigeret af kite777
Link til indlæg
Del på andre sites

Min Luna kunne ikke klare, at der kom en og luftede hende og gik fra hende igen, da hun var hvalp. Så hun var alene hele dagen. 

Quila er alene i 6 timer, så kommer min far og er her til Claus eller jeg kommer hjem. Om hun kan klare at blive "efterladt" 2 gange, ved jeg ikke. Vi er på 4. uge med alene hjemme, så jeg tør ikke rigtig prøve det af endnu :-) 

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Jeg har lige et side spørgsmål til denne debat :-)

Jeg har er ny jæger og samtidig arbejder jeg som kontorrytter hos webhostpriser (så både outdoormenneske og webnørd😂). I forbindelse med mit jagttegn har jeg længe gået med et ønske om at købe en hund. Kommer fra en familie af jægere og vi har altid haft hunde som eksempel kleiner munsterlander og tysk korthåret - men jeg er dog i tvivl om hvilken race jeg skal vælge, da jeg jo bruger rigtig meget tid på et kontor og er bange for jeg ikke vil kunne aktivere sådan en nok ´- og ønsker ikke at købe en hund hvis ikke jeg kan opfylde dens behov. men tænker om nogle kender en god race som kan komme med på jagt, men ikke har samme aktivitetsbehov som de overstående? 

Link til indlæg
Del på andre sites

43 minutter siden, hho136 skrev:

Jeg har lige et side spørgsmål til denne debat :-)

Jeg har er ny jæger og samtidig arbejder jeg som kontorrytter hos webhostpriser (så både outdoormenneske og webnørd😂). I forbindelse med mit jagttegn har jeg længe gået med et ønske om at købe en hund. Kommer fra en familie af jægere og vi har altid haft hunde som eksempel kleiner munsterlander og tysk korthåret - men jeg er dog i tvivl om hvilken race jeg skal vælge, da jeg jo bruger rigtig meget tid på et kontor og er bange for jeg ikke vil kunne aktivere sådan en nok ´- og ønsker ikke at købe en hund hvis ikke jeg kan opfylde dens behov. men tænker om nogle kender en god race som kan komme med på jagt, men ikke har samme aktivitetsbehov som de overstående? 

Er der lige lidt skjult reklame her ;)
Du arbejder vel som udgangspunkt 37 timer som de fleste andre?
Alle hunde har brug for at blive aktiveret og er aktiveringen nok så kan både en kleiner og en tysk være alene hjemme, men en hund skal trænes både som hvalp og voksen - har du tid til det? Det er jo ikke kun i weekenden når du skal på jagt at vaps skal støves af, den skal også klargøres til jagt og der skal bruges mange timer.
Der er også muligheden for at smide de flere penge og så få en voksen hund der er trænet, det skal stadig holdes ved lige og der skal arbejdes men det er måske lettere end at afse timer til en hvalp.
Hvad slags jagt dyrker du? Er du til stående, drivende, apporterende eller hvad slags hund drømmer du om?

Lige meget hvad race du vælger så skal du se på hvordan du vil bruge hunden i hverdagen, en hund skal ud og bruge næsen. Den behøver ikke at løbe 20 km om dagen, den skal selvfølgelig i form til jagterne men hvis ikke næsen bruges så bliver de fleste racer gevaldigt kreative ;-)

Nå ja og velkommen til

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...