Hop til indhold

Rottweiler/labrador eller rottweiler/chivava ?


WinWiz
 Share

Recommended Posts

Min kone og jeg har bestilt sød lille hvalp, som skulle være 75% Rottweiler og 25% lab. Jeg har set både mor, som er halv Rott og halv gul lab, og far som er ren rott. De er begge utroligt søde hunde. Men jeg synes vores hvalp er lidt lille og ikke så bred som jeg 2114471010_JagaaogBamse1(7uger)__01.thumb.jpg.0cbc646c49b043bf470c83f2eade7412.jpgville forvente. 7 uger gammel vejer han 4,1 kg. Familien har også en chivava hanhund, så nu tænker jeg han måske i virkeligheden er far til kuldet...

Hvem tror i der sandsynligvis er far til hvalpene?

Link til indlæg
Del på andre sites


En lab hvalp vejer alt fra 5-8/9kg når de er 8 uger, så udfra vægten kan man intet gætte. Men jeg håber virkelig ikke der er chi deri, tænk hvad der kan ske med kroppen når man blander så forskellige racer. Når man så blander racer så ved man ikke hvor mange % af hver slags der kommer i hvalpen, så man kan ikke sige at den er 7% dit og 33% dat og så videre ;)

Når du har mistanken så har du vel spurgt avler? Det er med at få sådanne spørgsmål af vejen.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har spurgte, men fik det svar at dyrlægen havde sagt at en chi umuligt kunne pare en labweiler.

Jeg har også læst at labravava normalt laves ved insimination, men jeg har hørt om en gravhund som parrede en schæfer, så jeg synes dyrlægens udtalelse virker lidt mystisk...

Hvis vægten ikke kan bruges til at estimere hvem der er far til hvalpene, hvad så med udseendet? Jeg synes de let strittende ører ligner noget chi blanding. Og hvad med farverne? Både mor og den formodede far er jo black&tan men nogle af hvalpene er 3 farvede. Avler siger det hvide kommer fra mormor som var gul lab. Er det normalt at to black&tan hunde får 3 farvede hvalpe?

Nogle vil sikkert mene at man skal købe hund med tavle hvis man vil vide hvad man får, men det er desværre ikke muligt når man vil have labweiler. Vi kørte 300 km og bestilte hvalpen da den var 4 uger og da var den meget labrador agtig, men synes den har udviklet sig lidt atypisk siden. Derfor er jeg blevet lidt bekymret for om den arver chivava'ens stædighed og tildens til at gø.

Redigeret af WinWiz
Link til indlæg
Del på andre sites

altså bedsteforældres farver kan sagtens komme i hvalpene, forældrerne bærer jo på de gener.

Men de der popsmarte navne du opfinder til hvalpene får mig altså til at grine:sjov:;-) Det er jo ganske ok at have en krydsning men at opfinde ord for dem, det er lidt for moderne til mig. Men det er en helt anden sag.
Hvis ikke du stoler på avler så skal du absolut ikke vælge at købe hvalp der og i og med det er en krydsning og du ikke har en stamtavle, ja så kan du jo altid vælge at betale for at få testet faderskabet - men det er ikke billigt, for så skal forældre og mulige forældre testes og hvalpen. Men det ville kunne give dig svar, intet andet.

Men for mig er det alarmerende at du ikke stoler på avler, så ville jeg pakke sammen og takke nej til hunden.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har faktisk kigget lidt på gen-test. Den kan sige ret præcist hvilke racer der er i hunden -uden test af forældrene, men koster vist et par tusinde.

Det er ikke fordi jeg ikke stoler på avlere, jeg tror bare ikke de ved bedre.

De smarte navne kan jeg ikke tage æren for, de er vist ret udbredt i USA.

Mht kuld med flere fædre, så har jeg overvejet at rottweileren måske kunne være far til de hvalpe der er black&tan mens chi'en kunne være far til de 3 farvede. Men en af de 3 farvede vejer over et kg mere end alle de andre, og jeg synes det virker usandsynligt at en hvalp med chivava far skulle være større end hvalpe med rottweiler far.

Nu har vi ventet 5 uger, betalt depositum, bestilt færge + ferie og forelsket os godt og grundigt i vores hvalp. Så uanset hvad tager vi hvalpen med hjem.

Vi har også købt foder, er hvalpe foder til store racer også ok til mindre racer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...