Hop til indhold

Hvalp bidder men datter i benene


SørenHT
 Share

Recommended Posts

Hej 

Vi har en hvalp på 3 måneder, som er blevet rigtig glad for at bide i alting.

Den bidder også ofte vores datter i benene, når den er i det humør. Vi har lidt svært ved at få den til at stoppe. Hvis jeg er der kan jeg trække den væk fra hende, men det ville være rart hvis vores datter, som er 13 år, også selv kunne stoppe den.

Den forstår ikke rigtig et nej endnu og der er ikke rigtig noget legetøj der virker godt til at aflede fra et par gode ben 😜.

Vi har et par gange lukket den ind i dens transportkasse, når den var helt umulig, men det er ikke meningen at den skal bruges som straf.

Vi går tur med ham to-tre gange om dagen, træner sit og dæk med godbidder og spreder dens tørfoder på græsplænen, så den kan bruge næsen. Men der er som om at det ikke helt tilfredsstiller dens behov for aktivitet.

Har i nogle gode ideer?

 

Link til indlæg
Del på andre sites

I skal i gang med at lære jeres hund hvad nej betyder. Netop nu er det ekstremt vigtig den kender sin plads med hensyn til den alder den har. Den periode jeres hvalp befinder sig i nu kaldes "halv kønsmodning" det betyder at hvalpen kan optræde som en rigtig lille bølle fordi hormonerne begynder at rase rundt i kroppen. Det er NU den skal kende sin plads i jeres flok og det er noget alle i familien bør tage del i.

For at lære NEJ - skal I placere hunden foran jer. I beder den sidde og så har I en godbid - gerne en ekstra lækker en som I holder frem mens I siger NEJ - hunden må ikke tage godbidden før I giver lov til det - og den forholder sig rolig - når den er rolig og bliver siddende siger I VÆRSGO som tegn på at den må tage godbidden - og derefter skal I rose den.

Når den har forstået konceptet - skal I ligge godbidden foran den - og sige NEJ - og VÆRSGO når den må tage godbidden. Efterhånden som jeres hund bliver dygtigere - kan I øge intervallet af tid før den må tage godbidden. 

Det er en rigtig god metode - da den lærer både NEJ og tålmodighed og får brugt sin hjerne.

Jeres datter kan deltage i det - så hunden også lærer at hun har en "kontrol" over den.

LUK aldrig jeres hund af i andre rum eller transport kasse - da det kan gøre den endnu mere stresset.

Redigeret af Beaglepack
  • Like 1
  • Thanks 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke enig i træningsmetoderne med nej-øvelsen. Jeg har hunden foran mig. Tager en småkedelig godbid frem i hånden, først lukket mens jeg fører den foran hunden. Giver én kommando, bestemt men ikke med store bogstaver, idet hunden tager fokus fra hånden/godbidden. Kommandoen skal falde ret præcis, her kan man evt bruge klikker til at præcisere, men denne skal indøves først. Efter kommandoen falder, bytter jeg hånd og smider en lækker godbid lidt væk og roser stille. Hunden vil tage kontakt igen, og øvelsen gentager sig 3-10 gange. Slut altid med succes. Hellere 3 gange hvor øvelsen sidder lige i skabet og så stoppe, end at øve 10 gange og kun de første 4 gange var succesfuld. 

Jeg håber du kan se forskellen og endelig spørger hvis du har spørgsmål. 

 

Din datter skal træne de stille øvelser med ham. Evt få hende til at youtube Siri René, en dansk træner der har lagt nogle rigtig fine øvelser ind. 

  • Thanks 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Siri renee richter jungersen (tror jeg hele navnet er) har lagt MANGE gode film på youtube. Der trænes med positivitet og ros samt masser af ro.

Går I til hvalpetræning? Der kan I garanteret også få vist nogle gode øvelser.
Barnet skal ikke lege voldsomme lege og kaste lege (pind/bold) med hunden, det vil bare friste hunden mere til at ville lege og dermed bide og være en bandit.

Træn hund i ro, ro ro ro ro og mange små øvelser, så hovedet kan blive træt, men også sådan at der kommer mest muligt ro på hvalpen.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...