Hop til indhold
Mynte

Traume som hvalp

Recommended Posts

Jeg håber i kan give mig jeres erfaring eller bare tanker, da jeg er meget frusteret og faktisk rigtig ked af det. 

Min cocker er nu 11 måneder. Simpelthen bare en skøn og harmonisk hund fra dejligt opdræt med stor erfaring i cocker. 

Jeg har før haft en hund med svær lydangst, så ens værste mareridt er at det skulle ske igen, da det vitterlig er et mareridt. 

Jeg socialsierede min hvalp, udsatte ham for alt det man skal udsætte hvalpe for i de doser de kan, han kom så fint igennem nytåret og han er ikke bange for hverkn brag eller torden, ting der skramler og rasler, høje lyde, børn der skriger og er generelt bare nem.

En dag, da han var lige omkring knap 4 måneder gik jeg en lille tur med ham og for at komme over til et grønt område skulle jeg passere en rundkørsel. Vi kommer ud fra en sidevej og venter på der bliver frit i rundkørsel, da der kommer mellem 60 og 70 motorcykler af mærket harley davidson. Enhver der har stået ved siden af sådan en, ved at det larmer grotesk og ulovligt og at 60 der skal gasse ned og gasse op , larmer så voldsomt , at mit hjerte sank i livet. Jeg løftede omgående min hvalp op, da han blev urolig, han begyndte at skrige. Jeg forsøgte at gå tilbage mod sidevejen, men måtte vente på biler der passerede. Jo flere motorcykler der kom, jo mere skreg han fuldkommen panisk og han rev sig ud af selen og ud af min favn og ned på jorden, hvor jeg omgånede fik fat i ham i nakkeskindet og han skreg og skreg, mens de her motorcykler forsat bare kom forbi os i noget der føles som en uendelighed. Jeg kom endelig over vejen og så langt som muligt væk fra dem. 

Jeg gik direkte hjem med ham. Resten af dagen gøede og gøede han og jeg gav ham baldrian og tørklæde med adaptil spray som jeg havde og så havde jeg en thundershirt fra min tidligere hund, som jeg gav ham på. Næste dag tog jeg ham med ned samme sted og det gik fint. jeg stod et stykke derfra og gav lækker pate og kylling og så gik vi hjem igen. Så gjorde jeg i en uges tid cirka. Han virkede til at falde til ro og blive sig selv igen, på nær at han begynde at springe ud efter alt trafik ;( 

Han stressede pludselig over trafik og jeg øvede rigtig meget med ham i at gå langs helt små veje og give godbidder hele tiden og have fokus på mig hver gang en bil kom forbi og snart synes jeg det var meget bedre. De næste par måneder faldt der ro på. 

Nu er der sket en markant ændring med ham over de sidste 2 måneder. Han reagere VOLDSOMT på motorcykler og knallerter, flyvemaskiner og biler med udstødningsrør der larmer som en motorcykler. Han skriger simpelthen. Jeg er ikke i tvivl om at han fik et traume for livet dengang ;( 

Jeg har nu haft adfærdsbehandler ude ved os og jeg bruger adaptil i stikkontakter og har givet kalm den sidste måned uden den ringeste effekt. Jeg kan ikke have vinduer åbner, for hvis han kan høre noget af overstående, farer han rundt og gør og gør. Han kan ikke være ude på terassen , da den ligger ud til en rolig stille villa vej, men i ny og næ kommer der scooter forbi og ude fra ringvejen kan man høre de mange motorcykler der kører til og fra færgen og havnen og særlig her i turistsæsonen. Hører han dem, med døren åben, bliver han så bange at han tømmer sine analkirtler. 

Planen med adfærdsbehandleren er at undgå de lyde som skræmmer ham, da han hver gang han udsættes for et nyt chok, får det værre. Det er jeg enig i. Jeg aner blot ikke hvordan jeg skal undgå det. 

Nu har jeg lige gået aftentur og vi mødte to motorcykler og igen skreg han som en tosset og han har gøet den sidste time. Jeg er SÅ frusteret. 

Jeg kan ikke forudse hvornår vi møder nogen. Jeg prøver at gå på tidspunker hvor der er mindst mulig risiko, jeg prøver at gå på steder hvor der er mindst risiko for at møde nogen. Men for at komme i skoven, for at komme på stranden, for at komme i hundeskoven, for at komme ud til heden, skal jeg krydse ringvejen og jeg risikere at møde eller kunne hører scooter eller motorcykler. En dag stod jeg i et krat i tyve min og ventede på at der næsten var frit og lige da vi havde passeret, kom der en motorcykel. Jamen hvad fanden skal man gøre. 

Jeg har ikke bil, så jeg kan ikke køre ud til mere " sikrede områder ". Men jeg lånte så en bil i en uge, for at imødekomme adfærdsbehandleren råd. Hele to gange mens jeg holdte for rødt i bilen, kom der motorcykler i krydset og selv i bilen med lukkede vinduer, skreg min hund af angst. 

jeg har også fået det råd at afspille lyde af motorcykler på computeren og fra film, men det reagere han slet ikke på. Jeg har også en cd med lyde, men den reagere han hellere ikke på. 

Jeg er dybt frusteret og ked af det. 

Hvordan skal man hjælpe en hund. Kender i metoder der er anderledes end den min adfærdsbehandler kender ? Min tidligere hund med svær lydangst, blev der forsøgt alt fra healing, til cbd olie, til homøopatisk medicin, til clomicalm, til KST og der var aldrig noget der virkede ordenligt. Hans blev bare værre og værre og værre. Og jeg er så inderligt bange for at hvis ikke jeg knækker koden til min nuværende hunds angst, så bliver det også kun værre og værre. 

Kender i nogen med stor erfaring med lydangst ? Det kan være alt fra dyrlæge, til adfærdsbehandling til "klangmassage", what ever, jeg er åben for alt. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

@Ninjamor er en dygtig og erfaren adfærdsterapeut, hende ville keg straks tage fat i. 

Jeg har ingen erfaring jeres problem, men håber så inderligt I snart finder nogle løsninger der er holdbare. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites