Hop til indhold

Har du set det ske?

Trei
 Share

Recommended Posts

En lille undersøgelse ansporet af en diskussion med andre hundefolk.

Har du set en tæve med hvalpe holde fast (med bisserne) i en eller flere af hvalpene og trykke dem mod jorden?

edit: Ups, tråden skulle vist have været placeret under adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har set det hos en jrt tæve, fra hvalpene var ca 5-8 uger (mener jeg). Det var under leg, og virkede ikke voldsomt som sådan ,men det var ikke let at gennemskue hendes motiv eller udvælgelseproces for hvilken hvalp det lige skulle gå ud over.

Jeg har endda billeder :mrgreen:

hvalpe25-05-07021.jpg

hvalpe25-05-07022.jpg

hvalpe25-05-07041.jpg

dette billede viser noget andet, men kunne ikke lade være med at vise det. Den voksne hund er hvalpenes mormor, og den lille frække der rækker tunge er en lille dejlig pige, som de beholdt fra kuldet.

hvalpe25-05-07046.jpg

Her også med mor. Tre generationer i et billede :hjerte:

hvalpe25-05-07058.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen

Det er en naturlig adfærd mellem mor og hvalpe, når moren sætter tænderne i den lille hvalp,

er det for at irettesætte den, hvordan skulle den ellers fortælle sine unger, at nu er det slut og legen er ikke længere,

har oplevet det ved alle hunde med hvalpe, så du kan være ganske rolig, der sker ikke hvalpene noget,

når hvalpen lægger sig om på ryggen og underkaster sig viser den at den har forstået og godt vil være ordentlig igen,

men som små hvalpe er glemmer de hurtigt og så kan det være nødvendigt for mor at starte forfra igen :mrgreen:

mor ved godt hvad hun gør, og på dette område kan

vi også lære lidt om hvordan vi kan sætte en ny hvalp på plads uden at gøre den fortræd

Link til indlæg
Del på andre sites

og på dette område kan

vi også lære lidt om hvordan vi kan sætte en ny hvalp på plads uden at gøre den fortræd

så længe vi husker på at vi ikke er hunde, og vores hunde vil aldrig tro at vi er det ;-)

Akita plejede at lægge sig på Indy når hun blev for streng (som hvalp), med det ene forben henover struben på hende, det virkede! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
så længe vi husker på at vi ikke er hunde, og vores hunde vil aldrig tro at vi er det ;-)

Akita plejede at lægge sig på Indy når hun blev for streng (som hvalp), med det ene forben henover struben på hende, det virkede! :mrgreen:

Jeg hentydede til opdragelsesformen, ikke at vi skal ligge på alle fire og bide i hvalpen,

men at der er i orden at stoppe hunden i en volsom reaktion med hænderne,

og sætte den på plads på en bestemt måde uden at skade hunden,

det kan gøres ved at sætte hånden foran på brystet og give den en stop komando,

eller tage den i nakkeskindet som den er vand til det fra morens side og så give den stop komandoen,

begge måder kan gøres uden at skade hunden,

og den vil tage det som en naturlig ting for den er vokset op med det fra spæd af

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig set det ske, og jeg har ellers en meget nærgående hund der for andre hunde kan blive meeeeget irriterende :roll:

Men de gange jeg har set nogle hunde sætte ham ordentlig på plads var da han var hvalp en labrador tæve der snappede med tandsættet (i advarsel efter utallige andre advarsler) og sagde VUF og derefter vendte røven til ham og gik.

Efter han er blevet ældre var det det samme i hundeskoven den anden dag med en stor hanhund der til sidst fik nok (men ellers havde været meget tålmodig).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hentydede til opdragelsesformen, ikke at vi skal ligge på alle fire og bide i hvalpen,

eller tage den i nakkeskindet som den er vand til det fra morens side og så give den stop komandoen,

og den vil tage det som en naturlig ting for den er vokset op med det fra spæd af

Jeg har nu aldrig set en mor-hund tage sin hvalp i nakkeskindet og jeg mener ikke det er iorden. Selv en kattemor bærer sine killinger over maven. Det kan skade nerverne i nakken at løfte/rykke hunden i nakken (nej, jeg kan desværre ikke komme med bevis da jeg ikke kan huske hvor jeg første gang hørte/læste det, men jeg tør ikke tage chancen).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen

At en hundemor løfter sine hvalpe i nakken er helt naturligt, som hvalp har de ikke de muskler som en ældre hundhvalp har,

og min gamle hund Kikki løftede altid sine hvalpe i nakken, når de havde forvildet sig for langt væk fra kurven,

men når de kommer op i 6 mdr's alderen begynder de at udvikle en stærkere nakkemuskel, og der skal man passe på ikke at

overbelaset de nye muskulaturer, og man skal heller ikke rive hundehvalpen i nakken, men kun holde den,

det ser du også mange gange at hundemoren gør når den afvænder hvalpen fra at die,

hvis du ser udsendelser fra animal planet ser du også meget ofte at moren transporterer sit afkom ved at bære dem i nakken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Den røde markering: Jeg har haft tre kuld hvalpe på to forskellige tæver, ialt 21 hvalpe, som levede i huset sammen med os.

Aldrig nogensinde tog tæverne fat i nakkeskindet, ørene, snuden eller på anden måde fysisk irettesatte hvalpene.

Til gengæld legede de rigtig meget med hvalpene og "satte dem på plads" gennem legen ved at være hurtigere og stærkere.

Den ene tæve knurrede hvis hvalpene blev for voldsomme og så gik hun væk fra hvalpene.

Den anden tæve (cairn terrier) så jeg aldrig irettesætte hvalpene med tænder eller krop.

En fysisk "irettesætelse" fra den anden tæve kunne være at en for voldsom hvalp blev tippet rundt til underkastelse og så slikket grundigt igennem, som om tæven dermed ville sige:"Husk lige DU er den lille her".

Anders Hallgren har lavet en undersøgelse som blev publiceret i et lille hæfte kaldet " Tikens dominans", hvor han udspurgte et stort antal opdrættere hvorvidt de oplevede nakkebid og anden fysisk afstraffelse fra tævernes side. Svaret var at kun en forsvindende lille del af opdrætterne så andet end venlig dominans fra tæverne.

Jeg mener tævens opdragelsesmetoder skal ses som en del af hendes personlighed, erfaring og aktuelle form.

Tæver som kan trække sig tilbage fra hvalpene er langt mere tolerante end tæver, som ikke kan komme væk og som bliver tvunget til at amme hvalpene selvom de ikke har lyst.

Når man ser hunde anvende pacifiserende signaler, ser man at den individuelle hund har et signal den typisk foretrækker frem for andre.

Det kan være at vise tungespidsen eller at blinke langsomt (supplement til f.eks. ørestillingen).

Jeg mener, at brugen af "afstraffelsesmetoderne" hos en tæve eller anden voksen hund er lige så individuel som anvendelsen af pacifiserende signaler idet hunden anvender det, den har erfaring for virker.

Derfor ser vi hunde som anvender meget pinning, gerne små hunde som ikke har kunnet komme igennem med andet og som oplevede at deres sidste tiltag før en virkelig grov irettesættelse, pinning, virkede og dermed er det ofte det middel der tages i brug.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den røde markering: Jeg har haft tre kuld hvalpe på to forskellige tæver, ialt 21 hvalpe, som levede i huset sammen med os.

Aldrig nogensinde tog tæverne fat i nakkeskindet, ørene, snuden eller på anden måde fysisk irettesatte hvalpene.

Til gengæld legede de rigtig meget med hvalpene og "satte dem på plads" gennem legen ved at være hurtigere og stærkere.

Den ene tæve knurrede hvis hvalpene blev for voldsomme og så gik hun væk fra hvalpene.

Den anden tæve (cairn terrier) så jeg aldrig irettesætte hvalpene med tænder eller krop.

En fysisk "irettesætelse" fra den anden tæve kunne være at en for voldsom hvalp blev tippet rundt til underkastelse og så slikket grundigt igennem, som om tæven dermed ville sige:"Husk lige DU er den lille her".

Anders Hallgren har lavet en undersøgelse som blev publiceret i et lille hæfte kaldet " Tikens dominans", hvor han udspurgte et stort antal opdrættere hvorvidt de oplevede nakkebid og anden fysisk afstraffelse fra tævernes side. Svaret var at kun en forsvindende lille del af opdrætterne så andet end venlig dominans fra tæverne.

Jeg mener tævens opdragelsesmetoder skal ses som en del af hendes personlighed, erfaring og aktuelle form.

Tæver som kan trække sig tilbage fra hvalpene er langt mere tolerante end tæver, som ikke kan komme væk og som bliver tvunget til at amme hvalpene selvom de ikke har lyst.

Når man ser hunde anvende pacifiserende signaler, ser man at den individuelle hund har et signal den typisk foretrækker frem for andre.

Det kan være at vise tungespidsen eller at blinke langsomt (supplement til f.eks. ørestillingen).

Jeg mener, at brugen af "afstraffelsesmetoderne" hos en tæve eller anden voksen hund er lige så individuel som anvendelsen af pacifiserende signaler idet hunden anvender det, den har erfaring for virker.

Derfor ser vi hunde som anvender meget pinning, gerne små hunde som ikke har kunnet komme igennem med andet og som oplevede at deres sidste tiltag før en virkelig grov irettesættelse, pinning, virkede og dermed er det ofte det middel der tages i brug.

Årh ha - du siger alt det jeg gerne ville sige, bare på en meget bedre måde:blink:

Kan også huske den AH bog, og jeg syntes det var SÅ tankevækkende at det var SÅ få som reelt set havde set en tæve tage fat i nakkeskindet på en hvalp - jeg gad godt vide hvor mennesker har fået den idé fra? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Årh ha - du siger alt det jeg gerne ville sige, bare på en meget bedre måde:blink:

Kan også huske den AH bog, og jeg syntes det var SÅ tankevækkende at det var SÅ få som reelt set havde set en tæve tage fat i nakkeskindet på en hvalp - jeg gad godt vide hvor mennesker har fået den idé fra? :-)

Tjaa... Meget af den "viden" mennesker har om hundenes normaladfærd stammer fra hvad et par personer mener at have set ulve gøre - i fangenskab, hvor forudsætningerne for at kunne komme på afstand af hinanden er minimal.

Og så er det vel en slags overleveringer fra hundeejere som har anvendt disse metoder med tilsynladende succes?

Da jeg arbejdede på kennel så jeg heller ikke nogle af disse straffeadfærd.

Men nogle hunde viser dem.

Et andet eksempel er dette med at hunde normalt respekterer et andet individs ret til en ressource den lige nu besidder: Pelles mor tog resolut ALT hvalpene havde af legetøj fra dem!

Straks en hvalp havde taget noget ville hun have det. Og tog det uden videre fra dem.

(Gæt lige om det gav mor'en her lidt at arbejde med omkring det at få Pelle til at holde fast? :roll: )

Det virkede på mig slet ikke som opdragelse, men mere som en "forkælet" tæve der ikke havde lært gennem omgang med andre, at sådan gør man ikke.

Så de genetisk programmede "regler for adfærd" var blevet udvisket af ikke at blive anvendt.

Det ses jo også :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft rigtig mange kuld hvalpe.. og jeg har ALDRIG set en tæve løfte sine hvalpe i nakken eller andre steder..

Jeg har heller aldrig set tæver bide eller hårdt irettesætte hvalpene, hverken sine egne eller andres.. Som Ninjamor ser jeg dem lege regler og god opførsel ind i dem. Hvalpe der er født ind i flokken bliver ikke engang irettesat hårdt når hvalpelicensen udløber.. Det er åbenbart ikke nødvendigt, de kender reglerne

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg har haft rigtig mange kuld hvalpe.. og jeg har ALDRIG set en tæve løfte sine hvalpe i nakken eller andre steder..

Jeg har heller aldrig set tæver bide eller hårdt irettesætte hvalpene, hverken sine egne eller andres.. Som Ninjamor ser jeg dem lege regler og god opførsel ind i dem. Hvalpe der er født ind i flokken bliver ikke engang irettesat hårdt når hvalpelicensen udløber.. Det er åbenbart ikke nødvendigt, de kender reglerne

markeringen: Den hvalp vi beholdt var en pestilens for Fie (moar) hun var en strid lille kælling, men først da hun var ca. to år fik hun en afklapsning og det var som jeg tidligere har nævnt bare en "rulning" hvor hun mentalt blev holdt nede.

Og det skete i ophøjet ro og velovervejethed, ingen ophidselse fra Fies side overhovedet og det er der mennesker ofte begår den største fejl (dem som bruger fysisk afstraffelse) det er dels timingen dels at de gør det i vrede og mister overblikket og derfor totalt overser hundens underkastelsessignaler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes nogen at mine billeder viste en aggressiv tæve? Det hele var i "leg" men med en bestemthed. De blev ikke bange for hende.

Akita og Indy har også altid klaret deres uenigheder gennem leg, det var tydeligt når Indy havde været for anstrengende, at legen blev en anelse mere hård, men det gik aldrig over stregen. SKriver i datid da de opdragende lege ikke rigtig finder sted længere..... tror Akita har givet op :lol: , nej spøg til side, de leger stadig, dog ikke hver dag, og der er ikke den opdragende undertone i det længere, bare ren hygge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen

Jeg har ikke læst 2 - 4 - 8 eller 15 bøger om hunde,

Nej jeg er født og opvokset sammen med hunde, katte, høns, duer, kør, heste, grise og får m.m.

og har omgået og levet med dyr i 60 år nu, og har kun udøst af hvad jeg har set og oplevet med dyrearterne,

ikke i en lejlighed med begrænset arealer, men store vider hvor dyrene har fået lov at rende frit blandt hinanden,

jeg siger ikke at det er forkert det i har oplevet og set eller læst, eller hvad eksperter i dyreriget har studeret,

men fortalt hvad mine oplevelser har været, om i kan lide det eller ikke, kan jeg ikke gøre noget ved,

men kan kun fortælle om mit liv blandt dyrene, og kunne berette om mange forskellige adfærder hos hunden,

har endnu ikke oplevet 2 hunde der har været ens i opførsel, de har alle haft deres egen måde at takle deres problemer på,

Og det med at hunden bære sine hvalpe har jeg altså bare oplevet blandt de dyr jeg har været vidne til, og levet sammen med,

og at hunden har forlangt respekt hos sine hvalpe med ved at holde dem nede med tænderne som markering,

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg har ikke læst 2 - 4 - 8 eller 15 bøger om hunde,

Nej jeg er født og opvokset sammen med hunde, katte, høns, duer, kør, heste, grise og får m.m.

og har omgået og levet med dyr i 60 år nu, og har kun udøst af hvad jeg har set og oplevet med dyrearterne,

ikke i en lejlighed med begrænset arealer, men store vider hvor dyrene har fået lov at rende frit blandt hinanden,

jeg siger ikke at det er forkert det i har oplevet og set eller læst, eller hvad eksperter i dyreriget har studeret,

men fortalt hvad mine oplevelser har været, om i kan lide det eller ikke, kan jeg ikke gøre noget ved,

men kan kun fortælle om mit liv blandt dyrene, og kunne berette om mange forskellige adfærder hos hunden,

har endnu ikke oplevet 2 hunde der har været ens i opførsel, de har alle haft deres egen måde at takle deres problemer på,

Og det med at hunden bære sine hvalpe har jeg altså bare oplevet blandt de dyr jeg har været vidne til, og levet sammen med,

og at hunden har forlangt respekt hos sine hvalpe med ved at holde dem nede med tænderne som markering,

Vi må vel bare konstatere at du indtil nu er den eneste som har kommet frem med disse iagttagelser og så er den vel ikke længere?

Jeg har ikke set transport af hvalpe eller killinger gennem løft i nakkeskindet, men derimod at tæven/morkatten havde hele hovedet i munden, hvalpen/killingen krummede sig sammen og løftede halen op mod maven.

Disse transporter har dog været sjældne og kun set mens hvalpene/killigerne endnu ikke havde åbnet øjnene.

Så vi har set forskellige situationer

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi må vel bare konstatere at du indtil nu er den eneste som har kommet frem med disse iagttagelser og så er den vel ikke længere?

Jeg har ikke set transport af hvalpe eller killinger gennem løft i nakkeskindet, men derimod at tæven/morkatten havde hele hovedet i munden, hvalpen/killingen krummede sig sammen og løftede halen op mod maven.

Disse transporter har dog været sjældne og kun set mens hvalpene/killigerne endnu ikke havde åbnet øjnene.

Jeg har nu set en kat flytte på sine killinger og i det der program med løvemanden var der også en tiger der rykkede en unge, men både da jeg så det selv og der var det med "maven", altså næsten hele killingen, i munden i et meget forsigtig tag og det var ikke langt de blev rykket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Indy har af gode grunde aldrig løftet hvalpe rundt, men hun har dog flyttet på killinger som hun hjalp mig med at flaske op. Mens de var meget små kunne hun ikke lide hvis de kravlede for langt væk, så de blev løftet tilbage på tæppet, og det var med munden rundt om det meste af killingen(hals/skulderparti), som Ninjamor beskriver det, og meget forsigtigt holde om dem. At de så knap så forsigtigt bare blev spyttet ud når hun nåede sit mål... tjaaa :lol: Men de led ingen nød (og fik af gode grunde kun lov at kravle frit rundt når jeg var hjemme, og vågen!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg har set Groas mor "rettesætte" King ( Groas bror), hun snerrede af ham og han forstod. Hun gad ikke han bed fast i den ene pat mens hun gik videre.

Sikke da en vrippen kælling, hva'? :lol:

Jeg har set Speedy tage fat i Freias nakke for at få hende til at gå ud af det forbudte rum

Dygtige Speedy :-P

Link til indlæg
Del på andre sites