Hop til indhold

Er der egentlig forskel...


Zaz-zaz
 Share

Recommended Posts

på lyden af et skud og de brag, der kommer fra fyrværkeri sådan i hundeøre. Vi fik Simba skud-tjekket sidst han var til træning og jeg tror egentlig ikke han opdagede at der blev skudt som han sad der bred og mægtig i sin egen selvgodhed, men når der lyder diverse brag fra fyrværkeri, så reagerer han...løfter hovedet og glor og sådan.

 

For mig er et brag et brag ligegyldigt, hvad der udløser det, men der forskel for en hund ?

 

Kunne man forestille sig en hund, der ikke er skudræd, men alligevel bange nytårsaften ?

 

Ja-ja, jeg ved det. Min hjerne finder på de særeste spørgsmål...bær over med mig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

på lyden af et skud og de brag, der kommer fra fyrværkeri sådan i hundeøre. Vi fik Simba skud-tjekket sidst han var til træning og jeg tror egentlig ikke han opdagede at der blev skudt som han sad der bred og mægtig i sin egen selvgodhed, men når der lyder diverse brag fra fyrværkeri, så reagerer han...løfter hovedet og glor og sådan.

 

For mig er et brag et brag ligegyldigt, hvad der udløser det, men der forskel for en hund ?

 

Kunne man forestille sig en hund, der ikke er skudræd, men alligevel bange nytårsaften ?

 

Ja-ja, jeg ved det. Min hjerne finder på de særeste spørgsmål...bær over med mig :mrgreen:

 

Jeg kender selv jagthunde der uden problemer arbejder på jagterne og ikke reagere på skud - samme hunde er bange for fyrværkeri. Jeg er fuldt ud overbevist om at det skyldtes "braget" fra fyrværkeriet der ofte er efterfulgt af en masse hvæsen og sprutten og tilsat en hel del underlige lysglimt på en mørk himmel.

Om arbejdsglæden/iveren på jagten også har indflydelse kunne man nok godt forestille sig. Der er da også skudræde hunde der er endt med at blive fortræffelige jagthunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er forskel for hunde.

 

En af forskellene kan ligge i at fyrværkerilydene ofte efterfølges af en hel serie.

 

Lydene er ofte hvæsende og spruttende.

 

Jeg tror måske man kan sige at skud er mere "rene" i lyden.

 

Jeg synes din hjerne har fundet frem til nogle gode spørgsmål og jeg håber den ikke har været på overabejde ;-)

 

Som vores tante siger, så betyder hundens optagethed af noget den går højt op i under lydpåvirkningerne rigtig meget for hvordan den oplever lydene.

 

Mange hunde som er bange for torden er ikke bange for skud.

 

Mange hunde som er bange for fyrværkeri og skud er ikke bange for torden.

 

Mange hunde er bange for det hele og har der ad h til hele skudsæsonen.

 

Nogle mener at visse lyde ligefrem er smertefremkaldende i hundens øren.

 

Pas på jeres hunde i disse tider jeg oplever hunde som er totalt kolde bagi gå hen og få lydchok af fyrværkeri og det er bare ikke nemt at arbejde hunden tilbage til neutral igen :(

 

Min egen cairn fik lydchok i en alder af 8 år, så jeg har været der selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Pas på jeres hunde i disse tider jeg oplever hunde som er totalt kolde bagi gå hen og få lydchok af fyrværkeri og det er bare ikke nemt at arbejde hunden tilbage til neutral igen :(

 

Min egen cairn fik lydchok i en alder af 8 år, så jeg har været der selv.

Og jeg tror især man skal være opmærksom på de hunde der kommer lidt op i årene. Min gamle blev pludselig bange en Nytårsaften (det gik heldigvis over igen) men jeg har hørt om mange hunde der har fået problemer lige i den periode hvor hørelsen begynder at blive dårligere. Så skal de måske lige vænne sig til at lydene lyder anderledes,... hvad ved jeg. :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så siger jeg tak for svarene. Det forklarer jo så, hvorfor den ene lyd ikke bevæger kræet, når den anden type lyd dog om ikke andet får ham til at løfte hovedet.

 

Det betyder så samtidig, at den hellige nytårs-grav ikke er vel forvaret endnu bare fordi han ikke reagere på skud. Vi skal stadig holde øje med, hvad vej vinden blæser det næste stykke til op til nytårsaften og det er jo i sandhed godt at vide. Så har man da i det mindste en chance for action før det er for sent, hvis der skulle vise sig at være noget.

 

Og Ninjamor: Nix, min hjerne bliver ikke overanstrengt. Det falder mig tværtimod helt naturligt at være totalt underlig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så siger jeg tak for svarene. Det forklarer jo så, hvorfor den ene lyd ikke bevæger kræet, når den anden type lyd dog om ikke andet får ham til at løfte hovedet.

 

Det betyder så samtidig, at den hellige nytårs-grav ikke er vel forvaret endnu bare fordi han ikke reagere på skud. Vi skal stadig holde øje med, hvad vej vinden blæser det næste stykke til op til nytårsaften og det er jo i sandhed godt at vide. Så har man da i det mindste en chance for action før det er for sent, hvis der skulle vise sig at være noget.

 

Racen er jo typisk ikke en hund som har det med at flippe ud af angst, men det er godt du er opmærksom.

 

Og Ninjamor: Nix, min hj

erne bliver ikke overanstrengt. Det falder mig tværtimod helt naturligt at være totalt underlig

:mrgreen:

 

Med andre ord er du helt normal i mine øjne :5up:

 

Underlig er det nye normal

Link til indlæg
Del på andre sites

Kommer an på hvad der skydes med, vil jeg da lige tilføje.

Og så er der skam også forskel for menneskeører. Jeg kan uden problemer (næsten) lytte mig til hvilken type våben der skydes med, og for militære våben ret ofte endda nøjagtig hvilket våben. (Om det nu er den ene elelr den anden type i kaliberen 5,56 f.eks.)

 

Forskelligt sprængstof har også forskelligt brag, og område/placeringen af det spiller også ind, og så fremdeles.

 

 

Så i bund og grund stemmer jeg i med de andre: Hunde kan høre forskel. Men har man lært hunden at ignorere en meget bred vifte af lyde fra våben, vil man efter min mening sjældent have et problem med at vænne dem til nytårskrudt også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Futte havde ingen problemer med skud, han lærte i sin spæde ungdomsår at skud = der sker noget sjovt i og med at hjemmeværnet ofte holdt øvelser i nærheden af hvor vi trænede så han reagerede bare ved at blive ekstra opmærksom på, hvor det sjove foregik :lol: Desuden blev der også skudt i Dobermannklubben lige ved siden af hvor vi gik til agility og eftersom han eeeelskede agility bidrog det til yderligere bekræftelse af at skud = der sker noget sjovt :mrgreen: Tilgengæld var han ved at dø af skræk i tordenvejr :cry: og fyrværkeri kunne han bestemt heller ikke lide, i hvert fald indtil han som ældre blev smådøv, da skulle der noget mere til at skræmme livet af ham :mrgreen::lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Indtil sidste nytårsaften var Hailey den eneste af mine hunde, der var skudræd.

 

Af en eller anden årsag, gik det galt sidste år. Alle 4 hunde var meget utrygge :( selv Huckie, som ellers tager det meste i stiv pote. Jeg havde købt 4 store okseknogler og lavet et hav af godbidder (tørret kød). Huckie som normalt er totalt madfikseret ville slet ikke røre noget af det.....og heller ikke de andre var interesseret i mad.

Legetøj var også totalt uspændende, så jeg glæder mig absolut ikke til nytårsaften!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...