Hop til indhold

Udenlanske gadehunde/internathunde i dk ?


Gæst anne-marie
 Share

Recommended Posts

Gæst anne-marie

Inspireret af en anden tråd er jeg lidt nysgerrig efter at høre hvad i mener om udelandske hunde importeret til DK :)

 

Flere foreninger importere udenlanske gadehunde/internatshunde til DK, hvad er din holdning og erfaring med dette?

 

Selv er jeg for og imod, jeg har selv været i grækenland og set hunde som har levet rigtige dårlige hundeliv, trist trist trist !!!

 

Men samtidig så har jeg indtryk af at de improterede hunde lades i stikken mange gange og at de tiltider ender hos familier som ikke magter opgaven :cry:

Jeg har set at nogle af disse familier får råd fra foreningen om at bruge vandpistol og andre gammeldags metoder, som mere skaber utryghed og mistillid hund og familie imellem og dermed blot skaber yderligere problemer, det er trist synes jeg!

 

 

Hvad er jeres erfaring og hvad mener i?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 144
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst anne-marie
Ja jeg har jo givet min mening til kende i den forkerte tråd.e015.gif

Og så har du ikke mere mening om det?

 

Jeg synes det er synd for en salgstråd at blive spammet med kritik, for hverken sælgeren eller trådstarteren har jo noget med importen at gøre, de har blot taget hunden til sig og rettet op på skaderne :)

 

Men emnet er interessant, i hvert fald hvis man ikke er blevet fornærmet :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg har jo givet min mening til kende i den forkerte tråd.e015.gif

Og så har du ikke mere mening om det?

 

Jeg synes det er synd for en salgstråd at blive spammet med kritik, for hverken sælgeren eller trådstarteren har jo noget med importen at gøre, de har blot taget hunden til sig og rettet op på skaderne :)

 

Men emnet er interessant, i hvert fald hvis man ikke er blevet fornærmet :D

 

Ærlig talt synes jeg mit indlæg var ret fyldestgørende. Så nej, jeg har ikke umiddelbart mere at sige til den sag med mindre andre udtaler sig om emnet og belyser andre indfaldsvinkler.

 

Spam er noget alle bidrager med,..... men ikke alle kommer lige godt fra.

 

Ja, jeg føler mig irettesat..... men det lærer man jo også af (bliver nogle gange for ivrig). Fornærmet det er jeg ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Spam er noget alle bidrager med,..... men ikke alle kommer lige godt fra.

 

Ja, jeg føler mig irettesat..... men det lærer man jo også af (bliver nogle gange for ivrig). Fornærmet det er jeg ikke.

 

Hej Misty

 

Jeg kan kun svært forestille mig, at det var ment som en irettesættelse af dig.

Der sker vel heller ikke noget ved lidt spam? Som jeg nu spammer denne tråd :lol:

Og vi skal vel ikke til at irettesætte hinanden? Så kunne vi lige så godt være blevet på den "gamle" debat, hvor dette var en del af dagsordenen for nogle - tror jeg :)

 

Gadehunde? Tjah...

 

Jeg har stor respekt for de mennesker, som har hengivet sig til at hjælpe dyr, sådan helt håndgribeligt.

Selv hjælper jeg typisk kun ved at overføre penge til WSPA, underskrive på diverse lister og ellers i det daglige, hvor det ligger lige for.

 

Jeg har haft en del kontakt til disse hunde og må sige, at jeg ofte har været rystet over, hvad jeg har set og hørt.

Fritlevende gadehunde som flyves til DK (ved ikke om det stadig er praksis)og derefter slet ikke kan tilpasse sig de rammer, der udstikkes som familiehund.

Dette synes jeg er synd og at hunden var bedre tjent med at blive aflivet.

 

Jeg har kommunikeret en del med ejere af græske gadehunde og der har været mange store problemer oppe at vende.

Jeg har en del information om disse hunde, men da jeg ikke vil udstille nogen, vil jeg ikke sige hvorfra denne info kommer.

 

Der findes naturligvis også gadehunde, som har fået et rigtig godt liv efter deres ankomst til DK. Dem ser og hører vi bare ikke rigtigt noget til.

 

Problemer der blev fortalt om, var alt lige fra almindelig manglende opdragelse til stor angst henover separationsproblemer til aggressvitet overfor artsfæller.

 

Nogle af hundeejerne havde så store problemer med deres hund(e) at de f.eks. ikke kunne have gæster, møde andre hunde, spekulerede i antigø halsbånd eller for ens vedkommende, at hunden var så bange for manden i huset, at konen valgte at sove med hunden i stuen. Da jeg stoppede kommunikationen havde dette stået på ½ år.

På en uge eller lidt længere tid havde hunden kunne komme over sit problem med den rette hjælp. Her vedligeholdt man i stedet problemet.

 

Som jeg oplever det, er der nogle godhjertede hundevenner som skaffer sig sådan en (potentiel problem) hund uden andet at have at give end det gode hjerte.

Og det er ikke nok!

 

Hvis de hunde som kommer hertil traumatiserede skal have et godt hundeliv, skal de til ejere, som kan arbejde med problemet. Og ikke til en ejer, som "kun" har hjertet på rette plads.

 

NOGLE af disse hundeejere viser et ansigt udadtil som "ejer af græsk gadehund" og ikke bare som hundejer, hvilket jeg synes fortæller lidt om, at for NOGLE drejer det sig mere om at have "reddet" en hund og at sørge for at få dette kommunikeret ud end det at være hundeejer.

Og dette er efter min mening en forkert indgangsvinkel til at være hundeejer.Og gavner ikke hundens situation.

 

Efter snak med både værtsfamilier til nyankomne hunde og med ejere af græske hundem kunne jeg godt tænke mig, at man fra foreningens side var mere selektive, når der skal findes nye ejere.

Mange af hundene ER problematiske og det er synd at give sådanne hunde til førstegangshundeejere, hvilket er sket.

 

Nogle af hundene kommer hertil med uopdagede sygdomme som den nye ejer så må bruge en masse energi på.

 

Så er der nogle som mener: Afliv hele banden lokalt. Og det lyder også fornuftigt. Men en dyrlæge jeg kender, som har været lidt involveret i hundene fortæller, at det gør de græske kommuner også ind imellem. På forfærdeligste vis med gift.

Men hundene bliver altså aflivet, og det næste der sker er så, at da populationen daler sker der indvandring fra yderområderne i stedet. Så problemet løses ikke ved aflivning af de vildtlevende hunde i byerne.

 

Jeg har ikke løsningen, men man kan jo spekulere lidt på hvorfor den græske gadehund skal importeres til DK, når her sidder så mange uønskede hunde på internater i forvejen...

 

Løsningen var måske neutralisering, genudsætning og foderværter, ligesom "kattemor" i DK, som lægger foder ud til vilde katte.

Og så oplysning, oplysning til grækerme så der sker en holdningsændring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så oplysning, oplysning til grækerme så der sker en holdningsændring.

 

Det er nok det vigtigste.

Det er mig en gåde hvordan de søde og ferie-gæstfrie grækere, som har omtrent samme humor som vi danskere, kan være så totalt følelseskolde når det gælder aflivning af dyr.

Glasskår i maden, jamen man skal da ikke havé en særlig høj IQ for at kunne regne ud at det gør ondt!?

 

Men den anden dag kom jeg til at tænke på at mange danskere også anser katte for at være så lavt rangerende væsen at man kan behandle dem som skidt. Næsten svarende til hundene i Grækenland.

Hundene bliver sat ud på et bjerg.

Ja, og kattene i Danmark bliver sat udenfor en lukket dør. Med vinteren i sigte. Af veluddannede, velinformerede (?) ganske almindelige danskere. Og killinger druknes i en spand.

Føj!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst nordlys_dk

Jeg er enig med oplysning oplysning og atter oplysning! Man kan godt undres over alle de hunde der sidder på internat i Danmark og så vælger folk at hente hunde hjem fra Grækenland og Spanien mm. Dog tror jeg der ligger noget menneskeligt i det. At man gerne vil hjælpe de dårligst stillede og en forventning om, at hunde på danske internater har det bedre end i lande som f.eks Grækenland. Jeg blev selv meget oprørt over at høre om de spanske Galgoer og ønskede virkelig at kunne tilbyde en eller flere et hjem. MEN det kræver altså stor tålmodighed og tid og viden i mine øjne at påtage sig sådan en opgave. Der er alt for mange familier der får hund uden at de sætter sig ind i, hvad det betyder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hej Misty

 

Jeg kan kun svært forestille mig, at det var ment som en irettesættelse af dig.

Der sker vel heller ikke noget ved lidt spam? Som jeg nu spammer denne tråd :lol:

Og vi skal vel ikke til at irettesætte hinanden? Så kunne vi lige så godt være blevet på den "gamle" debat, hvor dette var en del af dagsordenen for nogle - tror jeg :)

 

Denne tråd er ganske rigtigt ingen irettesættelse af nogen, jeg startede emnet fordi det er interessant, og fordi ingen andre startede en tråd om emnet :)

 

Og jeg har da en holdning til nye debattøre (som jeg vil behandle høfligt også i en evt kritik) og til salgstråde :wink:

Men ikke mere end at emnet hører hjemme i egen tråd :D

 

Hvis jeg havde irettesat med denne tråd, og så skal til at være slem i andres øjne, ja så kan vi da ligeså godt blive på jubii, for der vrimler der med den slags hyggeligheder banan18.gifbanan5.gifbanan4.gifbanan13.gifbanan19.gif

 

Undskyld, bananerne lignede lige pludseligt debattører fra den gamle, fik ikke alle med :D

 

 

 

Gadehunde? Tjah...

 

Jeg har stor respekt for de mennesker, som har hengivet sig til at hjælpe dyr, sådan helt håndgribeligt.

Selv hjælper jeg typisk kun ved at overføre penge til WSPA, underskrive på diverse lister og ellers i det daglige, hvor det ligger lige for.

 

Jeg er lidt medlem, men kun i DK :)

 

Jeg har haft en del kontakt til disse hunde og må sige, at jeg ofte har været rystet over, hvad jeg har set og hørt.

Fritlevende gadehunde som flyves til DK (ved ikke om det stadig er praksis)og derefter slet ikke kan tilpasse sig de rammer, der udstikkes som familiehund.

Dette synes jeg er synd og at hunden var bedre tjent med at blive aflivet.

 

Jeg har kommunikeret en del med ejere af græske gadehunde og der har været mange store problemer oppe at vende.

Jeg har en del information om disse hunde, men da jeg ikke vil udstille nogen, vil jeg ikke sige hvorfra denne info kommer.

 

Der findes naturligvis også gadehunde, som har fået et rigtig godt liv efter deres ankomst til DK. Dem ser og hører vi bare ikke rigtigt noget til.

 

Problemer der blev fortalt om, var alt lige fra almindelig manglende opdragelse til stor angst henover separationsproblemer til aggressvitet overfor artsfæller.

 

Nogle af hundeejerne havde så store problemer med deres hund(e) at de f.eks. ikke kunne have gæster, møde andre hunde, spekulerede i antigø halsbånd eller for ens vedkommende, at hunden var så bange for manden i huset, at konen valgte at sove med hunden i stuen. Da jeg stoppede kommunikationen havde dette stået på ½ år.

På en uge eller lidt længere tid havde hunden kunne komme over sit problem med den rette hjælp. Her vedligeholdt man i stedet problemet.

 

Som jeg oplever det, er der nogle godhjertede hundevenner som skaffer sig sådan en (potentiel problem) hund uden andet at have at give end det gode hjerte.

Og det er ikke nok!

 

Hvis de hunde som kommer hertil traumatiserede skal have et godt hundeliv, skal de til ejere, som kan arbejde med problemet. Og ikke til en ejer, som "kun" har hjertet på rette plads.

 

 

 

 

Nej, det er også mit problem med det!

 

Hjerte er ikke nok!

 

At de nye ejere ikke ved nok, ikke har tilstrækkeligt med erfaring og at de ikke rådgives godt nok.

 

Besøg af uddannet adfærdsbehandler og tæt opfølgning må være et minimum.

 

At der bliver brugt metoder som forværrer problemerne for hunden kan jeg ikke acceptere, så er rådgivningen ikke tilstrækkelig og importen af hundene ikke ikke længere forsvarlig.

 

NOGLE af disse hundeejere viser et ansigt udadtil som "ejer af græsk gadehund" og ikke bare som hundejer, hvilket jeg synes fortæller lidt om, at for NOGLE drejer det sig mere om at have "reddet" en hund og at sørge for at få dette kommunikeret ud end det at være hundeejer.

Og dette er efter min mening en forkert indgangsvinkel til at være hundeejer.Og gavner ikke hundens situation.

 

Det bliver et symbol på hvem man er, et stykke tilbehør, på linje med små hunde i taske som aldrig får lov at være på jorden, alt det som så mange skælder ud over, og som ejeren til den græske hund (græskhundeejer, ikke hundeejer) sikkert også selv har foragt overfor.

Mange andre har det selvfølgelig helt anderledes, ''tilbehørsejerne'' er sikkert (forhåbentlig) et fåtal af alle de søde hundeejere :)

 

Efter snak med både værtsfamilier til nyankomne hunde og med ejere af græske hunde kunne jeg godt tænke mig, at man fra foreningens side var mere selektive, når der skal findes nye ejere.

Mange af hundene ER problematiske og det er synd at give sådanne hunde til førstegangshundeejere, hvilket er sket. Nogle af hundene kommer hertil med uopdagede sygdomme som den nye ejer så må bruge en masse energi på.

Det er ulykkeligt :cry:

 

Så er der nogle som mener: Afliv hele banden lokalt. Og det lyder også fornuftigt. Men en dyrlæge jeg kender, som har været lidt involveret i hundene fortæller, at det gør de græske kommuner også ind imellem. På forfærdeligste vis med gift.

Men hundene bliver altså aflivet, og det næste der sker er så, at da populationen daler sker der indvandring fra yderområderne i stedet. Så problemet løses ikke ved aflivning af de vildtlevende hunde i byerne.

 

Jeg har ikke løsningen, men man kan jo spekulere lidt på hvorfor den græske gadehund skal importeres til DK, når her sidder så mange uønskede hunde på internater i forvejen...

 

Løsningen var måske neutralisering, genudsætning og foderværter, ligesom "kattemor" i DK, som lægger foder ud til vilde katte.

Og så oplysning, oplysning til grækerme så der sker en holdningsændring.

 

Jeg synes det er fint at nogle hunde kommer til DK, men det skal være hunde der kan, og nye ejere der også kan, virkelig magter opgaven!

 

Jeg selv kan også side og virkelig have lyst til at tage sådan en hund, om den er fra grækenland, spanien, dk eller Kosova, med tårer ned af kinderne og føle at min hjerte er stort nok til at rumme et dusin af dem, ligesom jeg også gør med børn fra hele verden der har det skidt :cry:

 

 

Et meget vigtigt arbejde må være oplysning, neutralisering, aflivning på human vis af de der har det værst.

 

Og import af de som kan få et godt liv her :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Og så oplysning, oplysning til grækerme så der sker en holdningsændring.

 

Det er nok det vigtigste.

Det er mig en gåde hvordan de søde og ferie-gæstfrie grækere, som har omtrent samme humor som vi danskere, kan være så totalt følelseskolde når det gælder aflivning af dyr.

Glasskår i maden, jamen man skal da ikke havé en særlig høj IQ for at kunne regne ud at det gør ondt!?

 

Men den anden dag kom jeg til at tænke på at mange danskere også anser katte for at være så lavt rangerende væsen at man kan behandle dem som skidt. Næsten svarende til hundene i Grækenland.

Hundene bliver sat ud på et bjerg.

Ja, og kattene i Danmark bliver sat udenfor en lukket dør. Med vinteren i sigte. Af veluddannede, velinformerede (?) ganske almindelige danskere. Og killinger druknes i en spand.

Føj!

 

Ja, vi er mange gange dobbeltmoralske, det med kattene er et stort problem i DK!

 

Jeg nævnte også børn i mit sidste indlæg, for der er en mærkelig trend i dele af befolkningen, dyrepoliti og dyrevelfærd, men ikke velfærd for flygtninge børn :cry:

Det er selvfølgelig ikke det det skal handle om, men jeg undrer mig over dobbeltmoralen a015.gif

 

Da jeg var i Grækenland fyldte hundene (og andre dyr) meget for mig, det er voldsomt at se, de hunde som var frie havde det bedst, sådan oplevede jeg det, det var dog på Kreta, så der kan sagtens være bedre :)

 

Meget venlig lokalbefolkning, flink vært, men en hvalp alene i en mørk kold grotte med gitter for, aldrig en solstråle kom derind :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Saa vil jeg da ogsaa lige give mit besyv med.

 

Det er rigtigt at nogle af de importerede gadehunde faar problemer senere hen og det skal der tages haand om ved hjaelp af adfaerdsbehandlere og lign.

Men ud over at gadehundene kan faa problemer saa mener jeg jo ogsaa at vi skylder det at taenke paa at op mod 15.000 danske hunde hvert aar bliver aflivet, saa mon ikke det er menneskenes lyseroede holding til at have hund den er galt med ogsaa? gadehund eller ej....

 

Desuden synes jeg den holdning med at der da er masser af danske hunde paa internater er langt ude hvis man virkelig holder af hunde.... Altsaa helt aerligt! Det er sku en hund, et levende vaesen uanset hvor pokker den er fra.. hvis aflivning skete humant i graekenland saa er der sku ikke nogen forskel paa at aflive de danske internat hunde end der er paa at aflive dem i graekenland.

 

Nu er gadehundene blevet lidt min hjertesag for jeg bor i Athen og arbejder som frivilligt for en forening af "den slags". Foer jeg kom hernede troede jeg nok ogsaa det var lidt hysteri med de gadehunde, men det er sku svaert bare at overse hvis du ser en mishandlet hund eller en doesde som er blevet forgiftet med blodet rendende ud af naese og mund.. det er levede vaesener som fortjener bedre.

 

Jeg gaar ogsaa helt klart ind for oplysning af graekerne... men maa sige at have erfaret, uanset om det er med hunde eller ej, at jeg ikke tror det sker foreloebigt... ja graekerne er gaestfrie mod turister MEN det er simpelthen noget af de mest staedige... hvis de har bestemt sig for en holdning saa kan du snakke i timevis uden at rokke dem 1 millimeter... det er simpelthen saa fustrerende... Desuden mener mange af dem at hunde (dyr generelt) ikke har en sjael og det derfor kan vaere ligemeget hvordan de bliver behandlet, den tro er altsaa svaer at rokkke ved da mange af dem ikkeengang vil vaere i samme bygning som en hund kan de jo ikke rigtg opleveat tingene er anderledes...

 

Jeg undskylder mig lange indlaeg... tak hvis i har laest med saa langt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst nordlys_dk
Men ud over at gadehundene kan faa problemer saa mener jeg jo ogsaa at vi skylder det at taenke paa at op mod 15.000 danske hunde hvert aar bliver aflivet, saa mon ikke det er menneskenes lyseroede holding til at have hund den er galt med ogsaa? gadehund eller ej....

 

Helt enig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Saa vil jeg da ogsaa lige give mit besyv med.

 

Det er rigtigt at nogle af de importerede gadehunde faar problemer senere hen og det skal der tages haand om ved hjaelp af adfaerdsbehandlere og lign.

Men ud over at gadehundene kan faa problemer saa mener jeg jo ogsaa at vi skylder det at taenke paa at op mod 15.000 danske hunde hvert aar bliver aflivet, saa mon ikke det er menneskenes lyseroede holding til at have hund den er galt med ogsaa? gadehund eller ej....

 

Desuden synes jeg den holdning med at der da er masser af danske hunde paa internater er langt ude hvis man virkelig holder af hunde.... Altsaa helt aerligt! Det er sku en hund, et levende vaesen uanset hvor pokker den er fra.. hvis aflivning skete humant i graekenland saa er der sku ikke nogen forskel paa at aflive de danske internat hunde end der er paa at aflive dem i graekenland.

 

Nu er gadehundene blevet lidt min hjertesag for jeg bor i Athen og arbejder som frivilligt for en forening af "den slags". Foer jeg kom hernede troede jeg nok ogsaa det var lidt hysteri med de gadehunde, men det er sku svaert bare at overse hvis du ser en mishandlet hund eller en doesde som er blevet forgiftet med blodet rendende ud af naese og mund.. det er levede vaesener som fortjener bedre.

 

Jeg gaar ogsaa helt klart ind for oplysning af graekerne... men maa sige at have erfaret, uanset om det er med hunde eller ej, at jeg ikke tror det sker foreloebigt... ja graekerne er gaestfrie mod turister MEN det er simpelthen noget af de mest staedige... hvis de har bestemt sig for en holdning saa kan du snakke i timevis uden at rokke dem 1 millimeter... det er simpelthen saa fustrerende... Desuden mener mange af dem at hunde (dyr generelt) ikke har en sjael og det derfor kan vaere ligemeget hvordan de bliver behandlet, den tro er altsaa svaer at rokkke ved da mange af dem ikkeengang vil vaere i samme bygning som en hund kan de jo ikke rigtg opleveat tingene er anderledes...

 

Jeg undskylder mig lange indlaeg... tak hvis i har laest med saa langt..

 

Selvfølgelig læser vi med hele vejen :)

 

 

Jeg tænkte også på dig da jeg lavede tråden :)

 

Jeg er glad for at du tager det som kan opfattes som kritik pænt a010.gif

Mange gange når dette bliver diskuteret så ender det i 2 uforsonlige grupper, og det bringer ikke noget godt med sig :)

 

Jeg har også hjerte for de hunde, og har set nogle af dem dem på Kreta, har læst det du har skrevet på Jubii osv..

 

Er foreningerne blevet bedre til at rådgive?

Bliver der brugt adfærdsbehandlere nu?

Bliver folk visiteret grundigere nu?

 

Det er spørgsmål jeg har og som jeg synes er vigtige, jeg ved ikke om du kan besvare dem, det er ikke noget jeg forventer, men jeg synes blot det er vigtigt :)

 

Du er inde på noget meget vigtigt med grækernes tro (og deres stædighed), for hvis dyr ikke har sjæl er man heller ikke skyldige i guds øjne a015.gif

 

Langt ude i vores øjne, men der er en meget stor kulturforskel her!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst nordlys_dk
Er foreningerne blevet bedre til at rådgive?

Bliver der brugt adfærdsbehandlere nu?

Bliver folk visiteret grundigere nu?

 

Det er spørgsmål jeg har og som jeg synes er vigtige, jeg ved ikke om du kan besvare dem, det er ikke noget jeg forventer, men jeg synes blot det er vigtigt :)

 

Jeg er enig i, at det er gode spørgsmål, men det burde også gælde herhjemme. Det er alt for let at få hund. Jeg hørte P3 på vej hjem og studieværten sagdem at hendes veninde har købt en hvalp for 1 uge siden og nu havde hun fortrudt. Jeg blev simpelthen så ked af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Er foreningerne blevet bedre til at rådgive?

Bliver der brugt adfærdsbehandlere nu?

Bliver folk visiteret grundigere nu?

 

Det er spørgsmål jeg har og som jeg synes er vigtige, jeg ved ikke om du kan besvare dem, det er ikke noget jeg forventer, men jeg synes blot det er vigtigt :)

 

Jeg er enig i, at det er gode spørgsmål, men det burde også gælde herhjemme. Det er alt for let at få hund. Jeg hørte P3 på vej hjem og studieværten sagdem at hendes veninde har købt en hvalp for 1 uge siden og nu havde hun fortrudt. Jeg blev simpelthen så ked af det.

Det er jeg helt enig i :)

Opdrættere, internater m.m., de erslet ikke kritiske nok!

 

Det kunne jeg skrive mange indlæg om :shock:

 

Men nu handler dette primært om importerede hunde, og de foreninger der importere disse hunde har ansvaret for disse :)

 

Og når en hund som i slagstråden fx er blevet slået og solgt videre, så er det foreningens ansvar at de mennesker har fået hunden og det er dem der har fejlet i første omgang, selvom det kan være vanvittig svært at gennemskue hvalpe/hundekøbere :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv boet på et lille familiepensionat på Kreta. Og jeg kan ikke rigtig genkende den græske ufølsomhedsom der beskrives her.

 

Pensionatet havde flere besøgende hunde, som fik lidt forplejning og ellers passede sig selv.

Det unge græske par, der havde pensionatet erkendte at der var et problem med hjemløse hunde, -og de gjorde hvad de kunne for dem, der var omkring dem.

Men det skete da et par gange, at hunde blev kørt ned at fartglade turister på hurtige lejede knallerter.

 

---Ærligt talt, så er det aldrig faldet mig ind, at nogen mennesker ligefrem importerer græske hunde til videresalg i Danmark.. Det er da tåbeligt! (--både importen, og at det ikke er faldet mig ind før, jeg troede kun at folk importerede "til eget brug" :oops: )

 

Hvorfor lige Grækenland? Der er da vilde hunde, "hjemløse hunde" i mange lande? Sikkert også hunde, der har det værre end de græske.

 

Personligt ville jeg ALDRIG nogensinde købe en importeret hund. Uanset om det var en chihuahua fra et østland ---eller det var en græsk gadehund! --Drivkraften til at KØBE sådan en hund er jo ædel og den samme: Man vil redde det stakkels lille kræ som allerede har været så meget ondt igennem.

Men konsekvensen når man køber sådan en hund er at man støtter en industri, som profiterer på de hundes elendighed!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv boet på et lille familiepensionat på Kreta. Og jeg kan ikke rigtig genkende den græske ufølsomhedsom der beskrives her.

 

Pensionatet havde flere besøgende hunde, som fik lidt forplejning og ellers passede sig selv.

Det unge græske par, der havde pensionatet erkendte at der var et problem med hjemløse hunde, -og de gjorde hvad de kunne for dem, der var omkring dem.

Men det skete da et par gange, at hunde blev kørt ned at fartglade turister på hurtige lejede knallerter.

 

---Ærligt talt, så er det aldrig faldet mig ind, at nogen mennesker ligefrem importerer græske hunde til videresalg i Danmark.. Det er da tåbeligt! (--både importen, og at det ikke er faldet mig ind før, jeg troede kun at folk importerede "til eget brug" :oops: )

 

Hvorfor lige Grækenland? Der er da vilde hunde, "hjemløse hunde" i mange lande? Sikkert også hunde, der har det værre end de græske.

 

Personligt ville jeg ALDRIG nogensinde købe en importeret hund. Uanset om det var en chihuahua fra et østland ---eller det var en græsk gadehund! --Drivkraften til at KØBE sådan en hund er jo ædel og den samme: Man vil redde det stakkels lille kræ som allerede har været så meget ondt igennem.

Men konsekvensen når man køber sådan en hund er at man støtter en industri, som profiterer på de hundes elendighed!

 

Jamen er det en industri der profiterer på hundes elendighed? Når jeg besøget hjemmesiden http://www.graeskehunde.dk er altså ikke det indtryk jeg får. Jeg tror ikke der er nogen der lever fedt og godt af den "business".

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi var på et tidspunkt til et loppemarked til fordel for græske hunde. Vi havde vores egne to små (g)uldklumper med, og kommer så i snak med en af dem fra foreningen. Hun prøver på alle mulige måder at få os til at tage en hund mere. Forklarer igen og igen vi ikke kan magte en hund mere, og at vi bor i lejlighed. Det vil ikke være optimalt med tre hunde, men hun bliver ved.

Må indrømme jeg stod lidt af, for jeg fik fornemmelsen af det handlede om at komme af med så mange hunde som muligt, ikke om hvordan de ville få det efterfølgende.

Der er mange hunde rundt om i verden der har det godt, synes at nogle "stjæler" billedet, måske fordi de har flere midler at gøre med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Saa vil jeg da ogsaa lige give mit besyv med.

 

Det er rigtigt at nogle af de importerede gadehunde faar problemer senere hen og det skal der tages haand om ved hjaelp af adfaerdsbehandlere og lign.

Men ud over at gadehundene kan faa problemer saa mener jeg jo ogsaa at vi skylder det at taenke paa at op mod 15.000 danske hunde hvert aar bliver aflivet, saa mon ikke det er menneskenes lyseroede holding til at have hund den er galt med ogsaa? gadehund eller ej....

 

Desuden synes jeg den holdning med at der da er masser af danske hunde paa internater er langt ude hvis man virkelig holder af hunde.... Altsaa helt aerligt! Det er sku en hund, et levende vaesen uanset hvor pokker den er fra.. hvis aflivning skete humant i graekenland saa er der sku ikke nogen forskel paa at aflive de danske internat hunde end der er paa at aflive dem i graekenland.

 

Nu er gadehundene blevet lidt min hjertesag for jeg bor i Athen og arbejder som frivilligt for en forening af "den slags". Foer jeg kom hernede troede jeg nok ogsaa det var lidt hysteri med de gadehunde, men det er sku svaert bare at overse hvis du ser en mishandlet hund eller en doesde som er blevet forgiftet med blodet rendende ud af naese og mund.. det er levede vaesener som fortjener bedre.

 

Jeg gaar ogsaa helt klart ind for oplysning af graekerne... men maa sige at have erfaret, uanset om det er med hunde eller ej, at jeg ikke tror det sker foreloebigt... ja graekerne er gaestfrie mod turister MEN det er simpelthen noget af de mest staedige... hvis de har bestemt sig for en holdning saa kan du snakke i timevis uden at rokke dem 1 millimeter... det er simpelthen saa fustrerende... Desuden mener mange af dem at hunde (dyr generelt) ikke har en sjael og det derfor kan vaere ligemeget hvordan de bliver behandlet, den tro er altsaa svaer at rokkke ved da mange af dem ikkeengang vil vaere i samme bygning som en hund kan de jo ikke rigtg opleveat tingene er anderledes...

 

Jeg undskylder mig lange indlaeg... tak hvis i har laest med saa langt..

 

Selvfølgelig læser vi med hele vejen :)

 

 

Jeg tænkte også på dig da jeg lavede tråden :)

 

Jeg er glad for at du tager det som kan opfattes som kritik pænt a010.gif

Mange gange når dette bliver diskuteret så ender det i 2 uforsonlige grupper, og det bringer ikke noget godt med sig :)

 

Jeg har også hjerte for de hunde, og har set nogle af dem dem på Kreta, har læst det du har skrevet på Jubii osv..

 

Er foreningerne blevet bedre til at rådgive?

Bliver der brugt adfærdsbehandlere nu?

Bliver folk visiteret grundigere nu?

 

Det er spørgsmål jeg har og som jeg synes er vigtige, jeg ved ikke om du kan besvare dem, det er ikke noget jeg forventer, men jeg synes blot det er vigtigt :)

 

Du er inde på noget meget vigtigt med grækernes tro (og deres stædighed), for hvis dyr ikke har sjæl er man heller ikke skyldige i guds øjne a015.gif

 

Langt ude i vores øjne, men der er en meget stor kulturforskel her!!

 

Jeg maa indroemme at jeg maa vaere dig svar skyldig lige pt.

 

Jeg havde selv den holdning mens jeg boede hjemme at jeg synes faktisk det var baade fjollet og lidt taabeligt at importere graeske gadehunde.. sygdomme, adfaerds problemer og mange andre ting.

Men nu hvor jeg er i det og ser hvad der sker er det blevet noget svaerer at bare "lukke" oejnene, for de har det vitterligt daarligt hundene...

 

Jeg er dog ret enig i at de kan give problemer at adoptere en voksen hund opvokset paa gaden uden menneske kontakt, i hvert fald uden positiv menneskekontakt.

Men bare her i Athen har vi ca. 500.000 gadehunde... jeg ved at foreningen ikke adopterer mere end ca. 200 pr aar (+/-) saa det er altsaa kun dem som "virker" til at blive gode hunde som bliver videreformidlet. De andre goer vi hvad vi kan for skal faa et ok liv paa gaden.. foder, neutralisere osv.

 

Desvaerre kan det ligesom naar man koeber en hund hjemme vaere utrolig svaert at vurderer hvordan hunden bliver senere i livet. Mange gange tror jeg det er pga af hvad de er blandinger af, det er jo langt fra altid til at gaette paa.

 

Jeg ved dog at der er en ret stor del af familier som IKKE bliver godkendt til adoption selv om de soeger.. det handler altsaa for os ogsaa om at goere hvad vi kan for at hundene kommer de rigtige steder naar de kommer hjem, ellers er det jo ingen hjaelp alligevel. Og det er synd for en hund som har levet et haardt liv hvis den skal flytte familie ret meget mere end bare det at blive flyttet til danmark.. i min mening.

Men selv om man goer alt hvad man kan for at finde de bedste familier saa kan det vaere svaert, folk giver maaske udtryk for noget andet under adoptionen end hvad der bliver virkeligheden NAAR hunden er der.

Jeg tror mange opdraettere har oplevet at saelge en hvalp til det de troede var det perfekte hjem og saa senere det viser sig at koebere maaske har "tilpasset" sandheden lidt..

Mennesker er nogle svaere stoerrelser..

 

Men ja det vaerste hernede er folks tro paa hvad hunde er.. Det er vel det samme med os selv? Hvis vi er sikre paa at det er det helt rigtige at opdrage hunden paa en bestemt maade vil det vel vaere naturligt at mene at det er de andre som er forkert paa den?

 

Der har for nyligt floreret en video paa youtube med en gadehund. Den unge mand (her i graekenland selvfoelgelig) staar paa altanen og kaster poelser ned til en meget tynd gadehund, hunden aeder selvfoelgelig og mens den aeder kaster han en gryde kogende olie ned over den og derefter salt... ganske forfaerdelig og mange graekere synes ogsaa han var ond, MEN der er ogsaa ret mange som selv om de ikke bryder sig om ondskaben i handlingen ikke rigtig har medfoelelse med hunden, den har jo ingen sjael og er bare et dyr!!! de mennesker er altsaa svaere at aendre saadan lige ved hjaelp af oplysning..

 

Og tak for interssen jeg har haft 7 hvalpe i pleje mens jeg har vaeret hernede og de er allesammen kommet til hvad der virker som gode hjem og de foerste er ved at vaere blevet store :love: Jeg hoere ind i mellem fra familierne som sender billeder og det er bare saa dejligt at se dem med nye kaerlige ejere hygge i sofaen :D

 

Men jeg stortuder stadig hver gang jeg aflevere en :blush: naar hvalpene aldrig har moedt en venligt menneske knytter de sig rigtig meget til den foerste saa det er haardt at se dem pibe og maaske traekke efter en naar man maa videre.. men de er nu fantastisk at se dem glade og trygge :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til adfaerdbehandlere saa ved jeg at der er en tilknyttet til foreningen, gratis mener jeg.. om saa folk benytter sig af det eller ej ved jeg ikke...

 

Jeg har indtil videre stort set kun set den graeske side af sagen, for mens jeg var i danmark var jeg ogsaa ret skeptisk.. jeg haaber dog at faa lejlighed til at laere mere naar jeg kommer hjem til danmark om smaa 3 uger :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv boet på et lille familiepensionat på Kreta. Og jeg kan ikke rigtig genkende den græske ufølsomhedsom der beskrives her.

 

Pensionatet havde flere besøgende hunde, som fik lidt forplejning og ellers passede sig selv.

Det unge græske par, der havde pensionatet erkendte at der var et problem med hjemløse hunde, -og de gjorde hvad de kunne for dem, der var omkring dem.

Men det skete da et par gange, at hunde blev kørt ned at fartglade turister på hurtige lejede knallerter.

 

---Ærligt talt, så er det aldrig faldet mig ind, at nogen mennesker ligefrem importerer græske hunde til videresalg i Danmark.. Det er da tåbeligt! (--både importen, og at det ikke er faldet mig ind før, jeg troede kun at folk importerede "til eget brug" :oops: )

 

Hvorfor lige Grækenland? Der er da vilde hunde, "hjemløse hunde" i mange lande? Sikkert også hunde, der har det værre end de græske.

 

Personligt ville jeg ALDRIG nogensinde købe en importeret hund. Uanset om det var en chihuahua fra et østland ---eller det var en græsk gadehund! --Drivkraften til at KØBE sådan en hund er jo ædel og den samme: Man vil redde det stakkels lille kræ som allerede har været så meget ondt igennem.

Men konsekvensen når man køber sådan en hund er at man støtter en industri, som profiterer på de hundes elendighed!

 

Jamen er det en industri der profiterer på hundes elendighed? Når jeg besøget hjemmesiden http://www.graeskehunde.dk er altså ikke det indtryk jeg får. Jeg tror ikke der er nogen der lever fedt og godt af den "business".

 

Jeg ved det ikke... det er ikke lige til at gennemskue... 3000 kr er også en slags penge for en hund, som importørerne klart og tydeligt frasiger sig ethvert ansvar for. --Og man skal selv lade den registrere oveni..

 

Jeg TROR at man kunne gøre mere gavn ved at lave indsamlinger eller hunde-interessante arrangementer... Og så bruge pengene på steriliseringer og dyrlægehjælp i nærområdet.

 

Hvis du fjerner dyr fra et område, så kommer der bare nye til, hvis ikke FORHOLDENE ændres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så oplysning, oplysning til grækerme så der sker en holdningsændring.

 

Det er nok det vigtigste.

Det er mig en gåde hvordan de søde og ferie-gæstfrie grækere, som har omtrent samme humor som vi danskere, kan være så totalt følelseskolde når det gælder aflivning af dyr.

Glasskår i maden, jamen man skal da ikke havé en særlig høj IQ for at kunne regne ud at det gør ondt!?

 

Men den anden dag kom jeg til at tænke på at mange danskere også anser katte for at være så lavt rangerende væsen at man kan behandle dem som skidt. Næsten svarende til hundene i Grækenland.

Hundene bliver sat ud på et bjerg.

Ja, og kattene i Danmark bliver sat udenfor en lukket dør. Med vinteren i sigte. Af veluddannede, velinformerede (?) ganske almindelige danskere. Og killinger druknes i en spand.

Føj!

 

Ja kattene!

 

I en anden debat på nettet er der oprettet en tråd om en hund som udrydder rotter.

Folk synes generelt det er fedt.

 

Hmm.. Mon ikke snart en finder ud af at sådan en hund, eller flere hunde, muligvis kunne tage katteunger også?

Det var hvad jeg tænkte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det godt, at nogen bringer kattene på banen - for jeg har længe tænkt, at det er forfærdeligt at vi herhjemme kan have sådan et forældet syn på katte - katte på gårde, der ikke bliver fodret "for så er de bedre musefangere" - bræk siger jeg bare! ... Vilde katte som bliver max 2 år inden de er så fyldt af orm i alle ender og kanter, at de ikke længere kan leve med det ... FØJ!

Jeg synes det er skrækkeligt, at der er så stor forskel på, hvordan man ser på katte og hunde her i landet ... og når vi kritiserer andre landes syn på hunde - så skulle vi nok se på vores eget syn på katte, inden vi peger fingre! ...

 

Og så sætter jeg kæphesten i stald igen ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst nordlys_dk
Men nu handler dette primært om importerede hunde, og de foreninger der importere disse hunde har ansvaret for disse :)

 

hovsa... så er det vist mig der misforstod overskriften. Jeg læste det som:

 

Udenlanske gadehunde (ny sætning) internathunde i dk

 

og ikke

 

Udenlanske (gadehunde/internathunde) i dk

 

 

 

hvis du forstår :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til adfaerdbehandlere saa ved jeg at der er en tilknyttet til foreningen, gratis mener jeg.. om saa folk benytter sig af det eller ej ved jeg ikke...

 

Jeg har indtil videre stort set kun set den graeske side af sagen, for mens jeg var i danmark var jeg ogsaa ret skeptisk.. jeg haaber dog at faa lejlighed til at laere mere naar jeg kommer hjem til danmark om smaa 3 uger :)

 

Det jeg har fået at vide er af nogle af disse hundeejere er, at vedkommende adfærdsbehandler som er tilknyttet, giver råd over tlf.

Men hvis folk vil have hjælp ansigt til ansigt koster det almindelig takst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...