Hop til indhold

Vagthund...

Amocca
 Share

Recommended Posts

Hmmm... Karla kan godt finde på at være en lille vagthund, men har observeret, at hvis folk går den "rette kommandovej", så er de velkomne... ellers skal de skældes ud...

dvs. hvis folk ringer på døren og venter til vi kommer og åbner dem, så er de hjertens velkomne... men hvis de bare går ind uden at blive budt ind, så får de altså en ordentlig omgang vov med på vejen... med mindre det er nogen hun kender i forvejen...

vi er i øjeblikket på besøg hos mine forældre og der kom naboen lige et smut forbi i går aftes. hun hverken ringede på eller bankede, hun kom bare ind... fy for pokker jeg havde en sur hund... med rejste børster og alting :shock:

jeg sad helt henne i den anden ende af stuen, men skyndte mig selvfølgelig hen og sagde hej til hende, og karla faldt da også øjeblikkeligt ned og hilste overstrømmende venligt på dette nye menneske...

selvom jeg egentlig blev lidt forskrækket over hendes reaktion - har aldrig set hende reagere så skarpt, men hjemme hos os er hun jo også advaret på forhånd, da hun kan høre dem på trapperne, så der kan hun jo ikke sådan blive overrumplet - så synes jeg måske egentlig at det er ok at hun reagerer sådan...

det var jo en fremmed, der ikke var budt ind...

hvad siger i? er det ok, hun skælder voldsomt ud? så længe hun selvfølgelig falder ned igen når jeg tager over og fortæller hende at situationen er ok og under kontrol...

eller er det for stor en "hovedrolle" hun påtager sig der? jvf. ninjamors indlæg om rollefordeling....

Link til indlæg
Del på andre sites

det skal lige nævnes at karla er 6 mdr og rejser børster af maaaaange ting... som fx sølvpapir på jorden, en træstub der ser mærkelig ud, vat osv... indtil hun har været henne og snuse til det og /eller jeg har været henne og røre ved det og sige at det er helt ok... så glattes nakkehårene igen...

Dvs. de rejser sig meget nemt og lægger sig ligeså hurtigt igen...

Men hvis det er uønskeligt... hvordan træner vi en "mildere" reaktion? Jeg synes jo egentlig det ok at hun reagerer på et fremmed menneske der ikke er budt ind...

og hun knurrede ikke, eller gjorde udfald... hun stod bare med rejste nakkebørster og gøede...

men som sagt, hvordan trænes reaktionen mon "mildere"? ved at lade folk vade ind og ud uden at tale til dem? og give hende godbidder imens?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det er OK det er nok noget du skal afgøre med dig selv...

Men jeg vil gerne have at Rollo makere, hvis der kommer fremmede hos os altså, hvis det er andre end mig, manden eller Natazja (mandens pige) men som du siger skal han stoppe, når jeg siger at jeg har kontrol og at det er ok. Grunden er at mandens brødre godt kan finde på bare at vade ind og ikke banker på (har prøvet at være i bed da en af dem kom og jeg var alene ikke helt sjovt:oops::shock:) vi har ikke dør klokke måske man skulle ønske sig det hummm

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er jo i en alder hvor hun nok er ved at være noget mere bevidst om en "verden udenfor", og jeg tror egentlig hendes reaktion er mere overraskelsen over at der pludselig stod en fremmed i rummet, end egentlig "vagt", som vi tænker det. Jeg tror du gjorde det rigtige i at gå over og tage venligt imod personen, og derved vise Karla med din handling at der ikke var grund til at overreagerer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når hun ikke er ældre er jeg knapt så nervøs :-D

Jeg følger nok for lidt med eller også er jeg bare dårlig til at huske :oops:

Alderen taget i betragtning vil jeg ikke mene du behøver at ligge en særlig træningsstrategi. Bare du ikke bekræfter/forstærker den usikkerhed hun måske måtte føle og at du naturligvis undgår at udsætte hende for "uvelkomne" så vidt muligt :blink:

Det skulle gerne drive over med alderen :-D

Hvordan reagerer du selv når du hører nogle er på trapperne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan jo også med tiden lærer hende at det KUN er der hjemme man gør det.

Personligt har jeg det fint med at aslan gør hvis folk bare går ind.

Han har skam også gjort det af mig, det var så indtil han så det var mig, og han lå og sov da jeg bragede op med døren fordi jeg var ved at tabe alle indkøbene :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm, er det egentlig ikke meget normal hundeadfærd?

Jeg kender flere steder, hvor jeg bare går ind og jeg bliver altid mødt af en højt gøende hund?

På samme måde hvis man træder ind i folks have..

Med tiden, som du gør nu, erjeg sikker på karla vil lære at selv når folk kommer brasende er de gode nok og velkomne, men derfor vil hun jo nok alarmere flokken og så derefter sige goddag:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er hermed holdt op med at bekymre mig om det :mrgreen::mrgreen: hun skal have lov at fortælle at der er trængt fremmede ind... så længe hun accepterer, at det er mit job at bestemme om de fremmede er velkomne eller ej og at hun reagerer som hun gjorde idag ... altså bliver glad og venlig ligeså snart jeg siger "hun er velkommen her"...

Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 weeks later...

Nu er jeg ikke hunde-ekspert, men jeg kan ikke se noget i vejen med at hun er på vagt når folk kommer brasende ind. Så vidt jeg har forstået udfra din beskrivelse, så var hun ikke aggressiv men netop blot "vagtsom" og måske en smule mistroisk overfor de fremmede.

Min Hektor gør nøjagtigt det samme og idet jeg bor alene i et område hvor der ofte er sket indbrud og overfald, så har jeg absolut intet problem med at han rejser børster og gør hvis folk bare braser ind hos mig.

Så længe du kan styre hende og få hende beroliget igen - hvilket det lader til - så er der i mine øjne intet problem. Hvis Karla var decideret truende og aggressiv overfor alle fremmede og ignorerede din accept/"godkendelse" af de besøgende, så ville det være et problem - men det er ikke tilfældet. Hun passer bare på... og hvorfor skal hun ikke have lov til det?

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites