Hop til indhold

Dømmer du andre udfra valg af hund? Hvorfor/hvorfor ikke?


Gæst Zarina
 Share

Recommended Posts

Hvorfor hopper små hunde (og hvalpe) op ad store hunde?.

 

Jeg synes tit scenariet er følgende: stor og lille hund mødes. Stor hund snuser ind over lille hund (der føler sig lidt trykket og derfor forholder sig passiv) og når den har snust færdigt, går den,... eller opfordrer til leg. Den lille hund har ladet sig snuse til men har jo ikke selv fået lov til at indhente informationer. Og hvad gør man så når man ikke kan nå op?.

Og der har ejeren af den store hund ansvar for at lære sin hund at en civiliseret hilsen ikke inkluderer at man læner sig ind over en anden hund.
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 433
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Øhm, hvis jeg lige må indskyde en fodnote her, så tror jeg at du skal lede længe efter at finde nogen der som Ascha er så opmærksomme på at hunden ikke er til gene for andre, store som små ;-) Og SÅ lille er Thailo altså heller ikke, han er på størrelse med Noomi :lun:

 

Tilbage til studiet :cool:

 

Ascha er en stor pige. Hun kan sagtens selv forklare sig ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men der er da vist heller ikke en eneste herinde der har sagt at småhundeejerne ikke skal tage hensyn til andre. Der bliver vel bare argumenteret for, at konsekvenserne ved en uopdragen stor hund er større end ved en uopdragen lille hund
Ja. Men ansvaret burde i mine øjne ikke være anderledes fordelt alt efter størrelse.

Selvfølgelig kan konsekvenserne være større, det nægter jeg bestemt ikke. Men det giver stadig ikke ejere af store hunde et andet ansvar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor hopper små hunde (og hvalpe) op ad store hunde?.

 

Jeg synes tit scenariet er følgende: stor og lille hund mødes. Stor hund snuser ind over lille hund (der føler sig lidt trykket og derfor forholder sig passiv) og når den har snust færdigt, går den,... eller opfordrer til leg. Den lille hund har ladet sig snuse til men har jo ikke selv fået lov til at indhente informationer. Og hvad gør man så når man ikke kan nå op?.

 

Ok, jeg tog fejl. Ascha kan ikke selv forklare sig. Hun vil pine død have alt ansvar placeret hos dem, der ejer store hunde og det må vel nødvendigvis være fordi hun så slipper for at opdrage på sin egen hund...eller i hvert fald slipper for at stå med nogen form for ansvarsfølelse, når hun tager sin hund med ud i virkeligheden...oh well...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg snakker om civiliseret opførsel hund og hund imellem. Mange store hunde, bl.a. min synes ikke om, at små voksne hunde springer op i hovedet på ham. På samme måde vil din hund nok ikke juble over at blive trampet ned af min hund. Konsekvenserne af de to handlinger er dybest set total ligegyldige, fordi vi begge to har pligt til at sørge for at den slags utidig opførsel ikke finder sted. Hvorfor har du så ondt ved at acceptere, at du også er nød til at opdrage din hund selvom det er en mindre variant og selvom den sandsynligvis skal være meget uheldig for at forvolde skade på andet end sig selv ?

 

Ej helt ærligt. :???:

 

Hvis du tillader dig at tolke det jeg har skrevet herinde som at min hund ikke er socialt opdraget til at tage hensyn til andre hunde og mennesker så kan jeg vist også tillade mig at tolke det du har skrevet som, at du er ligeglade med hvad der sker og at andre mennesker bare kan anskaffe sig hunde af en størrelse så de kan holde til mosten.

 

Gå efter bolden Zaz-zaz.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja. Men ansvaret burde i mine øjne ikke være anderledes fordelt alt efter størrelse.

Selvfølgelig kan konsekvenserne være større, det nægter jeg bestemt ikke. Men det giver stadig ikke ejere af store hunde et andet ansvar.

 

Så måske er hele tråden bare en gang ordkløveri og en lidt forskellig tolkning af begrebet 'ansvar':mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, jeg tog fejl. Ascha kan ikke selv forklare sig. Hun vil pine død have alt ansvar placeret hos dem, der ejer store hunde og det må vel nødvendigvis være fordi hun så slipper for at opdrage på sin egen hund...eller i hvert fald slipper for at stå med nogen form for ansvarsfølelse, når hun tager sin hund med ud i virkeligheden...oh well...

 

Man kan altså ikke sådan skifte mening fra det ene øjeblik til det andet :slem: Bordet fanger med den første udmelding a080.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej helt ærligt. :???:

 

Hvis du tillader dig at tolke det jeg har skrevet herinde som at min hund ikke er socialt opdraget til at tage hensyn til andre hunde og mennesker så kan jeg vist også tillade mig at tolke det du har skrevet som, at du er ligeglade med hvad der sker og at andre mennesker bare kan anskaffe sig hunde af en størrelse så de kan holde til mosten.

 

Gå efter bolden Zaz-zaz.

 

Jeg går efter bolden, men synes at du i den grad har et meget, meget stort problem med at indse, at ting går begge veje. F.eks. skal min hund ikke læne sig ind over din, når de hilser...korrekt, men det leder dig åbenbart ikke til den tanke, at din hund så heller ikke skal springe op i hovedet på min...nej uha-da-da-da, det er jo helt naturligt...det er jo alt sammen min store hunds skyld...oh yes, og den slags vil du have, at jeg skal tage seriøst...nej, helt ærligt...nej...

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan altså ikke sådan skifte mening fra det ene øjeblik til det andet :slem: Bordet fanger med den første udmelding a080.gif

 

Nå for S**** !!! Øhhh, så ved jeg ikke lige, men det må så vel et eller andet sted betyde, at jeg har det største ansvar og at min hund og jeg selv naturligvis skal finde os i hvad som helst fra småhundenes og deres ejeres side...hmmmm, jamen...sikke et liv vi kommer til at leve i fremtiden...tynget ned af ansvar og skyld :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, fordi nogen har et større ansvar end andre!

 

Cykelister - lastbiler sammenligningen opsummerer på perfekt vis mine tanker omkring situationen!

 

Præcis, og man kunne blive ved. Der gives ingen straf for at have cigaretter på sig, det er derimod ikke lovligt at besidde hash, som igen bliver straffet mildere end hårde stoffer. Det er normalt i det danske samfund, at desto farligere en ting er, desto større omhu skal den håndteres med/desto større straf gives der, hvis den er ulovlig. Der er ingen rimelig grund til, at hundeverdenen skulle være en undtagelse.

Og det er ikke fair at udlægge det, som om at små hunde/cyklister osv. bare kan te sig som de vil. Det er der aldrig nogen, der har påstået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, jeg tog fejl. Ascha kan ikke selv forklare sig. Hun vil pine død have alt ansvar placeret hos dem, der ejer store hunde og det må vel nødvendigvis være fordi hun så slipper for at opdrage på sin egen hund...eller i hvert fald slipper for at stå med nogen form for ansvarsfølelse, når hun tager sin hund med ud i virkeligheden...oh well...

Normalt er jeg ikke den der blærer mig med hvad min hund kan men jeg skal da gerne få en til at videofilme min hund ved møder med små gøende, ophidsede og uopdragne hunde,.... så kan det jo være at du kan lære lidt om hvordan sådan en ged bør barberes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå for S**** !!! Øhhh, så ved jeg ikke lige, men det må så vel et eller andet sted betyde, at jeg har det største ansvar og at min hund og jeg selv naturligvis skal finde os i hvad som helst fra småhundenes og deres ejeres side...hmmmm, jamen...sikke et liv vi kommer til at leve i fremtiden...tynget ned af ansvar og skyld :mrgreen:

 

Jamen efter den melding, så er emnet vel uddebateret :slem: :mrgreen:

 

 

 

 

 

Nå, jeg har intet fornuftigt eller seriøst at bidrage med i denne tråd, så :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...