Hop til indhold

Dømmer du andre udfra valg af hund? Hvorfor/hvorfor ikke?


Gæst Zarina
 Share

Recommended Posts

Jeg tror, vi stopper den her...I, der har små hunde vil simpelhen ikke erkende jeres ansvar som værende på lige linie med os, der har store hunde. Det er trist, at I ikke vil erkende jeres ansvar, men der er så åbenbart intet at gøre ved det. At diskutere lige netop dette emne med jer har i mine øjne udviklet sig til det mest gedine spild af tid. Det er jo umuligt at diskutere med folk, der ikke kan andet end pege fingre og pudse glorie. Jeg har sagt det tidligere og jeg gentager det nu igen...og denne gang drager jeg konsekvensen af ikke at ville spilde tid på dødemandssnak :blink:

 

Synes du virkelig at du vil kalde mine racer små?. Nej vel, men jeg kan da sagtens se at det er langt lettere..... Så kan man jo virkelig få det til at lyde som om andre er egocentriske, snævertsynede og partiske.

 

Kun en ting kan jeg være enig i og det er at det er spild af tid. Og set fra min side er det fordi ejere af store hunde ikke vil indse at deres hunde kommer til at virke/ være voldsommere i flere tilfælde end små hunde.

 

Hvis vi to mødtes irl, ville du så ikke føle at det var dit ansvar at min hund f.eks. ikke blev trampet på eller løbet ned af din hund?. Hvis jeg møder mindre hunde tager jeg ihvertfald det ansvar på mig, selvom min hund kun vejer 23 kg. Jeg synes at jo større hund man har, jo bedre sociale færdigheder bør man lære dem. Og sådan noget kalder jeg ansvar.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 433
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kommer til at tænke på når i mener at de med store hunde har et større ansvar end de med små hunde.

 

Hvad er det så for en del af ansvaret der er mindre for en småhundeejer andet end at kunne holde hunden tilbage?

 

Hvor langt strækker det mindre ansvar sig egentligt?

 

 

Hvad er det som små hunde gerne må som de store ikke må ? :hmm:

 

Tror vi tænker forskelligt. Du ser på det ansvar som alle burde leve op til, jeg ser på det ansvar folk generelt lever op til.

 

Jeg synes:

 

At der er færre konsekvenser ved at en 5 kg tung glad vildbasse buldrer ind i andre mennesker og hunde, end en 50 kg tung hund.

 

At det er mindre morsomt at en 50 kg tung hund kommer stormende mod een (hvor man ikke ved om den har tænkt sig at stoppe) end en 5 kg tung hund.

 

At en 5 kg tung hund er lettere for andre mennesker at håndtere hvis ejeren er ude af stand til at kalde sin hund til sig, end en 50 kg tung hund.

 

At en 5 kg tung hund ikke bider så hårdt og kan forrette så store skader som en 50 kg hund.

 

Osv.....

 

Tror ikke vi er ret langt fra hinanden mht. hvordan det burde være, men nok langt fra hinanden når det drejer sig om hvordan virkeligheden er. Og den består desværre af en langt overvejende del af hunde der ikke er opdraget ordentligt. Det er da klart at vi ser tingene forskelligt (ejere af meget store hunde oplever jo ikke risikoen ved at møde større hunde) men jeg har oplevet at min hund har fået revet en ledkapsel i stykker, efter at være blevet løbet ned af en schæfer og at en hale er blevet forstuvet efter at en leonberger "påkørte" min hund bagfra. Det var jo aldrig sket hvis det havde været små hunde der havde været involverede.

 

Derfor er det da klart at et krav om at forholde sig roligt/ forsigtigt i forhold til andre hunde/ mennesker er vigtigere, jo større hund man har og hvis man ikke tænker den tanke, så er man i mine øjne uansvarlig og i bund og grund lidt ligeglad med andre mennesker og deres hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes du virkelig at du vil kalde mine racer små?. Nej vel, men jeg kan da sagtens se at det er langt lettere..... Så kan man jo virkelig få det til at lyde som om andre er egocentriske, snævertsynede og partiske.

 

Kun en ting kan jeg være enig i og det er at det er spild af tid. Og set fra min side er det fordi ejere af store hunde ikke vil indse at deres hunde kommer til at virke/ være voldsommere i flere tilfælde end små hunde.

 

Hvis vi to mødtes irl, ville du så ikke føle at det var dit ansvar at min hund f.eks. ikke blev trampet på eller løbet ned af din hund?. Hvis jeg møder mindre hunde tager jeg ihvertfald det ansvar på mig, selvom min hund kun vejer 23 kg. Jeg synes at jo større hund man har, jo bedre sociale færdigheder bør man lære dem. Og sådan noget kalder jeg ansvar.

 

Hvis vi to mødtes irl skulle hverken min eller din hund opføre sig uacceptabelt. Vi har samme ansvar for at vores hunde kan begå sig. Så enkelt er det for mig at se. Jeg har ikke et større ansvar end dig. Jeg har samme ansvar og det ansvar hedder kort og godt: At vore hunde opfører sig ordenligt. Simple as that...

 

PS: Et eksempel; Min hund skal ikke springe op af dig og din hund skal overhovedet heller ikke springe op af mig. Her taler jeg ikke om pletter på tøjet contra evt at blive væltet. Jeg taler om, at hunde bare ikke hopper op af mennesker. Det er lige utilgiveligt (hårdt sagt) om det er en sylfide eller et stort drøv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
:hmm:Så har du en hund på steoider:P:lol::lol:

 

 

Hmm...det kunne være jeg skal til at tjekke Pablo og Victorias kurve og legetøj efter for den slags...:mrgreen:...og evt. dopingteste dyrene næste gang vi tager en tissetur...hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis vi to mødtes irl skulle hverken min eller din hund opføre sig uacceptabelt. Vi har samme ansvar for at vores hunde kan begå sig. Så enkelt er det for mig at se. Jeg har ikke et større ansvar end dig. Jeg har samme ansvar og det ansvar hedder kort og godt: At vore hunde opfører sig ordenligt. Simple as that...

 

PS: Et eksempel; Min hund skal ikke springe op af dig og din hund skal overhovedet heller ikke springe op af mig. Her taler jeg ikke om pletter på tøjet contra evt at blive væltet. Jeg taler om, at hunde bare ikke hopper op af mennesker. Det er lige utilgiveligt (hårdt sagt) om det er en sylfide eller et stort drøv.

Jeg argumenterer stadig ikke for at små hunde ikke skal opdrages men udover de åbenlyse ting som ingen af hundene bør gøre, så tænk lige over det her: At min hund kommer til at træde på din er ligegyldigt. Om han kommer til at løbe ind i din, er ligegyldigt. Vend den om og så er det straks ikke ligegyldigt længere. Noget du nok kunne være enig med mig i hvis der fandtes hunde på 150 kg.

 

Det kan godt være at du er træt af små uopdragne hunde (det kan jeg også godt blive) men jeg er mere træt af ejere af store hunde der ikke bryder sig en dyt om hvordan andre oplever deres kæmpebamse, for den skal da have lov til at lege og have det sjovt. Den kan jo ikke gøre for at den er stor, hører man tit. Nej, men så påhviler det imo også ejeren at lære hunden at være lidt forsigtig i omgang med andre. Og er det ikke et øget ansvar?. Det er ihvertfald ikke et ansvar en chi ejer behøver bekymre sig om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg taler om, at hunde bare ikke hopper op af mennesker. Det er lige utilgiveligt (hårdt sagt) om det er en sylfide eller et stort drøv.

 

Det afhænger nok af ejeren, alle mine hunde har sprunget op, store som små, velopdragne som frigjorte, for jeg synes det er helt ok - er vel som med børneopdragelse, vi har forskellige mål og succes-kriterier!

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg ser en fyr med en meget lille-bitte hund, så tænker jeg...hmm bøsse? eller også lufter han kærestens nusser-gøj :oops::lol:

 

Kan ik lade være!! Sys bare at mænd bør have store hunde, som min stedfar sir; du kan jo ik klappe en lille hund uden at den vælter :lol:

 

Så vil du dømme min mand forkert. Han går rundt med en lille Pudel og han er ikke bøsse (selv om der jo ikke er noget forkert i at være homo);-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg argumenterer stadig ikke for at små hunde ikke skal opdrages men udover de åbenlyse ting som ingen af hundene bør gøre, så tænk lige over det her: At min hund kommer til at træde på din er ligegyldigt. Om han kommer til at løbe ind i din, er ligegyldigt. Vend den om og så er det straks ikke ligegyldigt længere. Noget du nok kunne være enig med mig i hvis der fandtes hunde på 150 kg.

 

Det kan godt være at du er træt af små uopdragne hunde (det kan jeg også godt blive) men jeg er mere træt af ejere af store hunde der ikke bryder sig en dyt om hvordan andre oplever deres kæmpebamse, for den skal da have lov til at lege og have det sjovt. Den kan jo ikke gøre for at den er stor, hører man tit. Nej, men så påhviler det imo også ejeren at lære hunden at være lidt forsigtig i omgang med andre. Og er det ikke et øget ansvar?. Det er ihvertfald ikke et ansvar en chi ejer behøver bekymre sig om.

 

Hør nu her: Faktum er OGSÅ at hunde ikke skal løbe hinanden over ende. Det betyder f.eks. at min ikke skal monke din over ende og tilsvarende skal din ikke hoppe op i hovedet på min, hvis de skal lege sammen. De skal begge to opføre sig civiliseret og vi har begge to pligt til at sørge for at det sker, hvis vi agter at slippe dem løs sammen. Jeg kan simpelhen ikke se det anderledes...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Jeg finder det meget underholdende ikke at få ret menge svar på #161.

 

De der har svaret vender konsekvent tilbage til hundene størelse og bruger det som argument for deres udmelding.

 

Men så lad mig bruge en parallel som jeg har lært herinde. :slem:

Nemlig at sammenligne hundehold med køretøjer.

 

At lastbiler kan ødelægge mere end andre når de kører galt er der vidst ingen der er uenige om. Dette giver føreren af lastbilen et ansvar for sin kørsel og opførsel i trafikken der er af en ikke nærmere bestemt størelse. Men det er der naturligvis.

 

Men er hans ansvar større end det ansvar en Cyklist har når han færdes i trafikken?

 

I mine øjne har cyklisten præcis det samme ansvar for sin opførsel i trafikken som lastbil chaufføren.

 

Men vi tillader alligevel at enhver idiot med 100 kr kan købe sig en cykel og bevæge sig ud i trafikken. Uden undervisning og uden information om hvad man skal og bør.

 

Der er den lille forskel at hvis en af den fejler så ved vi hvem det går mest ud over.

Men det fritager ikke cyklisten for at udvise den fornødne agtpågivenhed, og hensyn.

 

Og her kommer min hundesammenligning ind i billedet. Skal en person med en stor hund udvise større ansvar end en med en lille hund?

 

Jeg syntes klart ar de begge har lige stort ansvar for at vi alle kan færdes sikkert i samfundet.

 

 

Når det så er sagt ås er det jeg kommer til at tænke på at jeg oplever, visse hundekøbere vælger en lille hund, fordi så er det der med træning og opdragelse ikke så vigtigt som hvis de havde en større hund, fordi... " den kan jo ikke gøre nogen noget" eller " det er ikke så vigtigt ,for jeg kan jo sagtens holde den" ..Selvindsigt ?? ja måske.:hmm:

 

Hvorimod de jeg kender der anskaffer sig en hund af en vis størelse faktisk gør sig de samme overvejelser og derfor , med baggrund i hundens størelse , vælger at få både trænet og opdraget dyret.

 

Ligesådan oplever jeg det er med forskellige racer. Det er ikke så vigtigt at gå til træning og opdrage sin hund hvis man køber en af de blidere typer. For det går jo nok. Men hvis den samme mand køber en Rottweiler eller en Dobermann så skal han nok få at vide hvor vigtig opdragelse og træning er.

 

Der er self altid undtagelser i begge lejre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hør nu her: Faktum er OGSÅ at hunde ikke skal løbe hinanden over ende. Det betyder f.eks. at min ikke skal monke din over ende og tilsvarende skal din ikke hoppe op i hovedet på min, hvis de skal lege sammen. De skal begge to opføre sig civiliseret og vi har begge to pligt til at sørge for at det sker, hvis vi agter at slippe dem løs sammen. Jeg kan simpelhen ikke se det anderledes...

 

Kan du ikke se at evt. konsekvenser er anderledes og at det du beskriver er to helt forskellige ting (at en lille hund springer op for at komme i nærheden af hovedet svarer jo nærmest til at din store hund snuser henover en lille hund, hvilket jo heller ikke er rart) så fred være med det..... :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du ikke se at evt. konsekvenser er anderledes og at det du beskriver er to helt forskellige ting (at en lille hund springer op for at komme i nærheden af hovedet svarer jo nærmest til at din store hund snuser henover en lille hund, hvilket jo heller ikke er rart) så fred være med det..... :vinken:
Nemlig. Det er ikke rart. Det er heller ikke alle hunde der bryder sig om at andre hunde hopper af dem - små som store. Så hvis det skal handle om høflighed hund og hund imellem, så skal små hunde heller ikke hoppe op ligeså vel som store hunde ikke skal trampe rundt ovenpå små hunde.
Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du ikke se at evt. konsekvenser er anderledes og at det du beskriver er to helt forskellige ting (at en lille hund springer op for at komme i nærheden af hovedet svarer jo nærmest til at din store hund snuser henover en lille hund, hvilket jo heller ikke er rart) så fred være med det..... :vinken:

 

Jeg snakker om civiliseret opførsel hund og hund imellem. Mange store hunde, bl.a. min synes ikke om, at små voksne hunde springer op i hovedet på ham. På samme måde vil din hund nok ikke juble over at blive trampet ned af min hund. Konsekvenserne af de to handlinger er dybest set total ligegyldige, fordi vi begge to har pligt til at sørge for at den slags utidig opførsel ikke finder sted. Hvorfor har du så ondt ved at acceptere, at du også er nød til at opdrage din hund selvom det er en mindre variant og selvom den sandsynligvis skal være meget uheldig for at forvolde skade på andet end sig selv ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg snakker om civiliseret opførsel hund og hund imellem. Mange store hunde, bl.a. min synes ikke om, at små voksne hunde springer op i hovedet på ham. På samme måde vil din hund nok ikke juble over at blive trampet ned af min hund. Konsekvenserne af de to handlinger er dybest set total ligegyldige, fordi vi begge to har pligt til at sørge for at den slags utidig opførsel ikke finder sted. Hvorfor har du så ondt ved at acceptere, at du også er nød til at opdrage din hund selvom det er en mindre variant og selvom den sandsynligvis skal være meget uheldig for at forvolde skade på andet end sig selv ?

 

Øhm, hvis jeg lige må indskyde en fodnote her, så tror jeg at du skal lede længe efter at finde nogen der som Ascha er så opmærksomme på at hunden ikke er til gene for andre, store som små ;-) Og SÅ lille er Thailo altså heller ikke, han er på størrelse med Noomi :lun:

 

Tilbage til studiet :cool:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nemlig. Det er ikke rart. Det er heller ikke alle hunde der bryder sig om at andre hunde hopper af dem - små som store. Så hvis det skal handle om høflighed hund og hund imellem, så skal små hunde heller ikke hoppe op ligeså vel som store hunde ikke skal trampe rundt ovenpå små hunde.

 

Hvorfor hopper små hunde (og hvalpe) op ad store hunde?.

 

Jeg synes tit scenariet er følgende: stor og lille hund mødes. Stor hund snuser ind over lille hund (der føler sig lidt trykket og derfor forholder sig passiv) og når den har snust færdigt, går den,... eller opfordrer til leg. Den lille hund har ladet sig snuse til men har jo ikke selv fået lov til at indhente informationer. Og hvad gør man så når man ikke kan nå op?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det fratager jo ikke cyklister for at tage hensyn i trafikken.

 

Men der er da vist heller ikke en eneste herinde der har sagt at småhundeejerne ikke skal tage hensyn til andre. Der bliver vel bare argumenteret for, at konsekvenserne ved en uopdragen stor hund er større end ved en uopdragen lille hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...