Hop til indhold

17% synes det er ok at slå en hund


Gæst Zarina
 Share

Recommended Posts

Så med fare for at få et ordentlig rap over nallerne så er jeg nok en af de 17 % :shock::evil:

 

Tacco kan godt risikere at få et rap over snuden hvis han tager ting fra bordet. Især hvis jeg flere gange har haft sagt nej (som han udemærket ved hvad betyder ) og han bliver ved at forsøge.

 

Selvfølgelig får han ikke tæv med en kæp eller noget andet men nogle gange syntes jeg altså det er okay at markere at det man siger altså er det der gælder og vil man ikke høre må man jo føle :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 82
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ja - en god ide - men alligevel også noget ude af proportioiner når nu enhver idiot der kan, kan lave lige så mange børn de har lyst til ...

 

Måske vi skulle have kørekort til børn også :) Men kan godt se det er svært at forhindre folk hvis nu de er blevet gravide allerede. Huha et alt for stort emne som ikke hører til her :)

 

Nu har jeg da glemt hvad tråden var om...nåhh ja bide en hund i øret - hehe noget min bedstefar troede var en god ide dengang i sin tid - men som jeg nu aldrig helt forstod. Hunden forstod det heller ikke!!!!

Nåhh nej det var om at nogle folk synes det er okay at slå en hund!! Jeg kan ikke se at det på nogen måde skulle gøre noget godt at prygle sin hund :( det er skræmmende at nogen synes det er okay :evil:

Jeg håber at prinsen blot skræmmer sin hund væk med den kæp - måske fra en ond fasan eller noget :) Ellers så skulle han have nogen bank!! (og nej det er heller ikke okay at slå på mennesker - eller noget som helst andet levende væsen)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så med fare for at få et ordentlig rap over nallerne så er jeg nok en af de 17 % :shock::evil:

 

Tacco kan godt risikere at få et rap over snuden hvis han tager ting fra bordet. Især hvis jeg flere gange har haft sagt nej (som han udemærket ved hvad betyder ) og han bliver ved at forsøge.

 

Selvfølgelig får han ikke tæv med en kæp eller noget andet men nogle gange syntes jeg altså det er okay at markere at det man siger altså er det der gælder og vil man ikke høre må man jo føle :-)

 

Synes ikke helt det er det samme som at slå sin hund - det er vel mere at markere og tror næppe det skader hunden heller, men selvfølgelig skal man kende sin hund da jeg tror at en meget blød hund vil tage det hårdere end en mere hårdhudet en af slagsen (og her taler jeg ikke om pels :) )

Jeg ville ikke klapse Beauty en på snuden - hun ER en meget blød og forsigtig hund, men et hurtigt og bestemt NOOOOOO hjælper som regel hvis hun laver unoder :mrgreen:

 

Da jeg kom nedenunder i går aftes var nøddeskålen pænt fordelt ud over spisebordet :mrgreen: men havde jo ikke set hende gøre det og selv om der var potemærker på bordet ja så er der jo ik så meget jeg kan gøre andet end at smile - hun kan ikke lide nødder så havde nok været noget af en skuffende oplevelse at gå på bordet anyways :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hverken slår eller bider mine hunde, men med 5 hunde er man nødt til at have en vis disciplin.

Og det er strengt forbudt at tage mad fra bordet, og for de store hunde er det forbudt at drille de små hunde.

De voksne hunde ved det, men så har jeg jo også en schæferhvalp på næsten 8 mdr. Hun skal jo lære, og det går også rigtigt fint. To gange har hun snuppet mad fra bordet,og begge gange fik hun at vide, at det måtte hun ikke. Hun kigger slet ikke på maden nu.

Men for et par dage siden fik vi hjemmelavet pizza. Den var så stærk, at den brændte i munden, jeg kunne næsten ikke spise den. Der var et par stykker tilbage, som vi ville tage til frokost næste dag. Men næste dag, var der ingen pizza, og min schæferhvalp havde rigtig dårlig mave.:blink:

Vi troede hver især, at den anden havde lagt pizzaen i køleskabet, men det var en hel anden, der havde fjernet den:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst deluxious
Jeg hverken slår eller bider mine hunde, men med 5 hunde er man nødt til at have en vis disciplin.

Og det er strengt forbudt at tage mad fra bordet, og for de store hunde er det forbudt at drille de små hunde.

De voksne hunde ved det, men så har jeg jo også en schæferhvalp på næsten 8 mdr. Hun skal jo lære, og det går også rigtigt fint. To gange har hun snuppet mad fra bordet,og begge gange fik hun at vide, at det måtte hun ikke. Hun kigger slet ikke på maden nu.

Men for et par dage siden fik vi hjemmelavet pizza. Den var så stærk, at den brændte i munden, jeg kunne næsten ikke spise den. Der var et par stykker tilbage, som vi ville tage til frokost næste dag. Men næste dag, var der ingen pizza, og min schæferhvalp havde rigtig dårlig mave.:blink:

Vi troede hver især, at den anden havde lagt pizzaen i køleskabet, men det var en hel anden, der havde fjernet den:mrgreen:

 

Haha, så nupper hvalpen vidst ikke flere hjemmelavet pizza'er :5up:

 

(Kan ikke lade være med at tænke på mit absolut hade-ord. Et som kæresten har fundet på og går rundt og siger ..... RØV-KRØL!..Ja, det betyder altså dårlig mave skal jeg hilse og sige, hvis ingen af jer snakke drengerøvsk :) )

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha, så nupper hvalpen vidst ikke flere hjemmelavet pizza'er :5up:

 

(Kan ikke lade være med at tænke på mit absolut hade-ord. Et som kæresten har fundet på og går rundt og siger ..... RØV-KRØL!..Ja, det betyder altså dårlig mave skal jeg hilse og sige, hvis ingen af jer snakke drengerøvsk :) )

 

Heldigvis var det hurtigt overstået, og hun var ikke mærket af det. Men det var jo os, der måtte tørre op efter hende.:mad:

 

Jeg kendte ikke udtrykket, men det er da meget sigende:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up:

Jeg kan bare ikke forstå det, jeg kan simpelthen ikke forstå at der stadig findes mennesker der mener det er OK at slå eller bide sin hund. Vi skriver snart 2009!

 

Jeg har engang bidt en hund. :oops: Men til mit forsvar var jeg kun 2 år. :-) Mine forældre havde en ven på besøg med en stor labradorblanding. Den snuppede vist en kiks, som jeg havde lagt fra mig, og da jeg prøvede at tage den igen, snappede den mig (altså, den markerede bare). Jeg valgte så at bide igen, lige i øret. Og så begyndte både hunden og jeg at tude (ok, hunden hylede vist nærmere). Hundeejeren og mine forældre skyndte sig hen for at trøste hvert deres "barn" og skældte hinanden ud. :lol:

 

Jeg kan ikke rigtig huske det selv, jeg husker bare hunden som rigtig rar og godmodig - og KÆMPEstor i mine barneøjne. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så med fare for at få et ordentlig rap over nallerne så er jeg nok en af de 17 % :shock::evil:

 

Tacco kan godt risikere at få et rap over snuden hvis han tager ting fra bordet. Især hvis jeg flere gange har haft sagt nej (som han udemærket ved hvad betyder ) og han bliver ved at forsøge.

 

Selvfølgelig får han ikke tæv med en kæp eller noget andet men nogle gange syntes jeg altså det er okay at markere at det man siger altså er det der gælder og vil man ikke høre må man jo føle :-)

 

 

Dengang da min søn var lille gav jeg ham et rap over fingrene når han tog noget fra bordet -ikke hårdt eller noget - nærmest bare en refleks - indtil jeg kom til at tænke over, hvad det var jeg gjorde - og så lavede jeg det om - sørgede for, at der ikke lå ting på bordet, han ikke måtte tage ...

 

Jeg synes ikke det er i orden at slå på andre levende væsner ... faktisk er det blevet sådan for mig, at hvis mine hunde tager noget fra bordet - så er det fordi jeg (eller andre i familien) har fristet dem over evne ... ja de ved godt, at de ikke må tage ting på bordet - men hvis det der ligger der er for godt - og der ikke er nogen der kigger - hvad skulle så forhindre dem? Jeg tror ganske enkelt ikke på, at hunde har et overjeg i samme grad som vi har ... de har drifter og instinkter ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Nu kommer det selvfølgelig an på hvad der menes med slå, men jeg synes faktisk at bl.a. hundeviskermetoderne er værre end et lille dask bagi.

 

Hunde kan forstå en reaktion der kommer prompte men ikke alt dèt dèr timeout, ignorering både hèr og dèr, isolering fra ejeren osv. Det er helt klart værre imo og desværre en mere og mere populær måde at håndtere hunde på. :damn:

Enig.

 

Synes også der skal defineres hvad der menes med slå en hund. Jeg synes ikke der er i orden at man slår sin hund, men jeg må da krybe til kors: jeg har slået en hund, faktisk flere gange: når mine hunde er blive overfaldet af andre hunde, så har denne hund fået et ordentlig fur.... men det byrde jo faktisk have været dens ejer - men det er jo ikke lovligt :mrgreen:

... jo forresten jeg har knaldet min egen hund en på låget en gang: da den var igang med at flå den tredje af mine katte fra hinanden :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har i ren refleks vippet en ef mine hunde en på låget.

Ikke at jeg dermed er enig i de 17 % i den noget underlige undersøgelse.

 

Anede ikke hvad den ahndlede om selvom den lå få forsiden af BT.dk

 

Desuden er spørgsmålet og formuleringen af svaret langt fra hinanden i mine øjne.

 

Der står:

 

 

Er det i orden at opdrage hunde med slag?

 

Ja, nogle gange er det nødvendigt at være hård 17%

Nej, det er helt uacceptabelt 83%

 

6436 stemmer

 

Så hvis man ikke passer på at læse indenad,så kan ens svar variere væsentligt fra spørgsmålet.

Ikke en proffesionel måde at stille Q/A op på.

 

Skulle det til gængæld forholde sig som det ser ud til. At der er 17 % der går ind for denne opdragelsesmetode. Så er det desvæære IKKE et lille mindretal. Rent politisk ville de være Danmarks 3 største parti. Og det er sgu skummelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dengang da min søn var lille gav jeg ham et rap over fingrene når han tog noget fra bordet -ikke hårdt eller noget - nærmest bare en refleks - indtil jeg kom til at tænke over, hvad det var jeg gjorde - og så lavede jeg det om - sørgede for, at der ikke lå ting på bordet, han ikke måtte tage ...

 

Jeg synes ikke det er i orden at slå på andre levende væsner ... faktisk er det blevet sådan for mig, at hvis mine hunde tager noget fra bordet - så er det fordi jeg (eller andre i familien) har fristet dem over evne ... ja de ved godt, at de ikke må tage ting på bordet - men hvis det der ligger der er for godt - og der ikke er nogen der kigger - hvad skulle så forhindre dem? Jeg tror ganske enkelt ikke på, at hunde har et overjeg i samme grad som vi har ... de har drifter og instinkter ...

 

 

Nu har tacco aldrig taget noget på bordet når vi ikke har været til stede (ikke så vidt jeg husker i hvert fald )

men hvis der feks står aftensmad på bordet og vi er blevet færdig med at spiseog han kommer hen og snuser og for et nej så skal han dælme ikke tage det alligevel!!! Han er aldrig sulten når vi spiser da han altid for mad først så jeg syntes ikke rigtig der er nogen undskyldning.

Men når det så er sagt så tæver vi ham jo ikke i tide og utide men en gang i mellem så tror jeg det er sundt nok at markere at han har overskredet vores grænser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja - en god ide - men alligevel også noget ude af proportioiner når nu enhver idiot der kan, kan lave lige så mange børn de har lyst til ...

 

Den sidste der seriøst prøvede at regulere den slags,var en mand i Tyskland i 30´erne.

Talk about "ude af proportioner" :badr:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han var da ellers vældig populær ... i Tyskland ...

 

Nårh ja. Jamen så.........

 

Aj pjat til side. Det var nu heller for at sætte lus i skindpelsen. Men netop den slags ytringer har været oppe før enten her eller andetsteds, og jeg har bare svært ved at drage parralellen. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Så med fare for at få et ordentlig rap over nallerne så er jeg nok en af de 17 % :shock::evil:

Okay. Med din tilladelse så,... frem med labberne. :blink:

 

Tacco kan godt risikere at få et rap over snuden hvis han tager ting fra bordet. Især hvis jeg flere gange har haft sagt nej (som han udemærket ved hvad betyder ) og han bliver ved at forsøge.

 

Tror vi kan være enige om at straf ikke er velegnet som korrektionsmiddel hvis hunden ikke har forstået en øvelse. Når du gentagne gange skal sige nej og hunden ikke reagerer på det, vil jeg påstå at hunden ikke kan sit nej,... ergo er det ikke okay at straffe en hund i den situation.

 

Det markeret med rødt: Noget kunne jo tyde på at du tager fejl,.... lige i den situation. Et nej skal trænes op på samme måde som sit. Du forventer vel ikke at hunden, der først lige har lært at sitte, pludselig skal sitte 50 m væk fra ejeren i 10 min.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her kommer vi jo tilbage til noget der har været oppe en milliooon gange før.

 

Retten til at forsvare sit.

 

Hvis en hund med et kødben har ret til at forsvare dette overfor andre hunde, med de midler den nu engang har har. Det være sig alt lige fra let brummen til egentligt udfald mon den anden hund. ( hvis den er fatsvag)

Er der så noget forgjort i at eks, jeg bruger de samme virkemidler overfor min hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Her kommer vi jo tilbage til noget der har været oppe en milliooon gange før.

 

Retten til at forsvare sit.

 

Hvis en hund med et kødben har ret til at forsvare dette overfor andre hunde, med de midler den nu engang har har. Det være sig alt lige fra let brummen til egentligt udfald mon den anden hund. ( hvis den er fatsvag)

Er der så noget forgjort i at eks, jeg bruger de samme virkemidler overfor min hund?

Der er vel som sådan ikke noget galt i det - men kan vi mennesker det?

 

Og hvad er så de samme virkemidler? At du knurrer? At du siger nej?

 

(Har lige et indre billede af en knurrende Priceman - uhhhhh:shock: *bævrebævre* Moaaaaarrrr:megaked:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er vel som sådan ikke noget galt i det - men kan vi mennesker det?

 

Og hvad er så de samme virkemidler? At du knurrer? At du siger nej?

 

(Har lige et indre billede af en knurrende Priceman - uhhhhh:shock: *bævrebævre* Moaaaaarrrr:megaked:)

 

Jeg havde den fornøjelse at være på kursus hos Marianne Bløndal og en af de lidt mere sjove øvelser var at stille en bakke varm/ lunken leverpostej på gulvet og simpelthen stå på alle 4 og "vogte" over denne.

 

Vi havde hundene med og ens egen hund skulle være løs. Da min Rottweiler han kom "for tæt" på skulle jeg starte med at brumme og kom han tættere på skulle jeg knurre.

Det bevirkede at han lige rystede på hovedet og trak sig tilbage for tilsidst at sætte sig et stykke væk.

Han havde altså accepteret at den levenpostej ikke var til ham men at han måtte vente til at jeg gik før han kunne få den.

 

Jeg har adskillige gange for ikke at sige altid, siden brugt lyde af denne type til at fortælle mine hunde hvad der mit.

Det har virket upåklageligt.

Selv en svag brummen er nok.

Er jeg ude af syne så er jeg selv ude om det da jeg accepterer at hunden er opotunist og tager hvad den kan få "fingrerne" i.

 

Så du skal skam ikke grine ad det, men prøve det selv. ( Det gør ikke ondt)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke det er i orden at slå sin hund!

 

Jeg har aldrig slået nogen af mine hunde, ikke engang givet dem et lille dask.. det synes jeg heller ikke er i orden! Jeg kan slet ikke se hvorfor det burde være nødvendigt; i de situationer hvor det "kunne have været nødvendigt" der har det da været fordi at en øvelse ikke har været indlært ordentligt; og hvis skyld er det? Ja, den påtager jeg mig vidst gerne :engel:

 

I nej-situationer, som fx hvor der står noget på bordene. Ja Sitto vidste udemærket godt at bordet var et absolut no-go! Vi kunne sagtens lade vores aftensmad stå derinde, gå ud i køkkenet og hente noget - og Sitto havde ikke så meget som snust til maden, trods den meget madglade hund hun nu engang er :blink:

 

Kency derimod, hun kunne i starten øvelsen til et vist punkt. Kency er den type hund, at de dage hun gider, så er hun super lærenem og fanger hurtigt hvad de forskellige ting går ud - og andre dage var hun bare Frk. Gider-ingenting! Så derfor gik indlæringen med hende, ikke lige så hurtig som med Sitto. Men Kency nåede i starten at lære at tage ting på bordene er no-go, så længe vi var i rummet. Men så snart vi var ude af syne, så slog den lille djævle til, og gik straks op og SATTE sig på bordet, hvis der var mad eller andre spændende genstande.. :shock: vi var der jo ikke, der var ingen til at forhindre hende i ikke at gøre det - og der var jo noget spændende på bordet. Havde jeg løbet ind og givet hende et dask, fordi hun godt vidste det det var forkert (set i mine øjne..) så var det da virkelig mig der var forkert på den.. for vi arbejdede videre med øvelsen og jeg begyndte at stille mig "på lur" og så snart hun lagde an til at hoppe op på bordet, kom jeg ind i rummet og sagde "Nej!", så hun blev fanget i gerningsøjeblikket. Og hun fik da også lært at bordet er no-go, uanset om vi er der eller ej. Hun skulle bare lige have lært øvelsen 100% først, før jeg kunne forvente at den virkede selvom vi ikke var der.

 

Og ja, de få gange jeg er kommet ind i stuen, til en aftensmad hvor man sagtens kan se at der har været en hundetunge i saucen og en bøf der pludselig mangler (og ja det er faktisk sket engang! :oops:) så kan jeg ikke andet end at grine; for så er den bette hund jo altså heller ikke dummere, når hun kan ligge og ligne den sødeste engel når man forlader rummet - men så snart man så er væk, så VUPTI! :lol:

 

Min pointe er; at i de situtioner hvor jeg har oplevet hundeejer mene at det er berettiget at slå eller "bare" daske deres hund - der har det altså ikke været hunden der har været forkert på den! Nærmere ejeren som ikke har fået lært hunden ordentlig hvad fx "Nej!" betyder eller ikke fået indlært andre øvelser ordentligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da helt klart IKKE iorden at slå sin hund!

 

Men jeg skal da gerne indrømme jeg HAR både slået OG sparket til en løs lab. Den havde rigtig godt fat og ruskede i nakken på min daværende hund. Det er sikkert ikke iorden men jeg havde ikke lige tid til at ringe til en ven for at få gode råd på det tidspunkt, første efter et akut dyrlæge besøg og en konto lettet for 3000,- kroner kunne jeg måske have ringet men til hvad nytte.

 

Jeg synes bestemt ikke det er iorden under normale omstændigheder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke se, at det viser andet end ejerens afmagt, hvis man slår sin hund. Nøjagtig som, når der bliver slået på børn, ægtefæller og hvad folk ellers kan føle afmagt i forhold til.

 

Hvorfor nogle mener, at den slags er ok, må være fordi de ikke magter det ansvar, de har taget på sig ved at binde sig til det væsen, de slår.

 

Tragisk i virkeligheden...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde den fornøjelse at være på kursus hos Marianne Bløndal og en af de lidt mere sjove øvelser var at stille en bakke varm/ lunken leverpostej på gulvet og simpelthen stå på alle 4 og "vogte" over denne.

 

Vi havde hundene med og ens egen hund skulle være løs. Da min Rottweiler han kom "for tæt" på skulle jeg starte med at brumme og kom han tættere på skulle jeg knurre.

Det bevirkede at han lige rystede på hovedet og trak sig tilbage for tilsidst at sætte sig et stykke væk.

Han havde altså accepteret at den levenpostej ikke var til ham men at han måtte vente til at jeg gik før han kunne få den.

 

Jeg har adskillige gange for ikke at sige altid, siden brugt lyde af denne type til at fortælle mine hunde hvad der mit.

Det har virket upåklageligt.

Selv en svag brummen er nok.

Er jeg ude af syne så er jeg selv ude om det da jeg accepterer at hunden er opotunist og tager hvad den kan få "fingrerne" i.

 

Så du skal skam ikke grine ad det, men prøve det selv. ( Det gør ikke ondt)

Jeg ved altså ikke om jeg tror på at det er denne såkaldte brummen.

 

For mig lyder det mere til at du her sætter en grænse - som du mener og holder fast ved. Og kan du da ikke sige "nej" eller "det er MIN" eller "stop" eller... Det handler vel også om at dine ved at du mener det. De har oplevelser med dig der viser dem - at du mener det du.... brummer:blink:

 

Jeg kan f.eks. sige nej og så rager det Vita en papand - svaret er så nemt - jeg mente det ikke. Det var bare en "Marie vil helst ikke have at du... hoooov nu gør du det... eeeejjj... nååårhhh... nåmen så ok da". Og det er så hvad det være vil:oops: Andre gange går det ganske hurtigt - men alligevel med en hvis forsinket reaktionstid (som jo klart er min skyld - jeg har ikke lært hende at et nej altid betyder "stop det du gør").

 

Jeg tror altså ikke på at knurren er "bedre" end et nej - egentlig tror jeg bedre, at jeg kan lide et nej. Og hvorfor? PAS - jeg ved det ikke(men nu er klokken også mange - ja det er så lige undskyldningen:vinken::mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...