Hop til indhold

"lysten" 16 måneders han-hund... løsningsforslag?


Gæst melsen
 Share

Recommended Posts

Gæst melsen

Vi har for nylig erhvervet os en dejlig grand danois han-hund... og han er begyndt at vise sig fra en megen lysten side, og giver tegn til lys til at bedække vores ben osv....

 

Hvordan vender man en hund af med det... jeg er jo af den gamle skole og min umiddelbare idé var at forskrække hunden med et rap over snuden med et kraftigt 'FY!' når han gør det... for at give ham en slags shock effekt så han ved det er forkert... men på den anden side mener jeg heller ikke at man skal slå et dyr... der er selvf. stor forskel på direkte hård fysisk vold og et rap over snuden.. men jeg vil rigtigt gerne høre om der er nogen her der har lignende erfaringer og ligeledes har haft success med at vende en hund fra det?

 

Ps... Jeg vil ikke høre på forslag om kastrering... det kommer ikke på tale.

 

Tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi fortalte Aslan at han mistede kuglerne hvis han nogen sinde humpede os, han har aldrig gjort det :mrgreen:

 

 

Jeg ville heller ikke slå ham. Men et irettesættende NEJ (eller FY hvis det er det i bruger hjemme hos jer).

 

Hvis det ikke hjælper kunne man måske flytte ham?

(det var et forslag jeg fik fordi Aslan humpede hans legekamerat :oops: )

Link til indlæg
Del på andre sites

det har intet at gøre med lyst eller seksualitet så tdligt... jeg ville nok sige "nej" fjerne ham og sætte ham igang med noget der var ok at lege med... det kan hurtigt blive en irriterende vane... så få det endelig stoppet.... rimeligt rriterende hvis han bliver ved, han bliver jo en stor hund engang

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine forslag er:

 

1: Lær ham hvad ja og nej betyder, og brug det.

Der er flere måder at udføre ja/nej øvelsen på. Min foretrukne er: Læg en godbid på gulvet foran hvalpen. Når han prøver at tage den, så sig "nej" med fast, men ikke vred stemme og dæk over godbidden med hånden.

Bliv ved indtil hvalpen har forstået at han ikke må tage godbidden. Ros ham, og sig derefter "ja" med lys glad stemme. Skub evt. godbidden hen til ham, så han forstår at han nu må tage den.

 

Ja og nej kan bruges til mange nyttige ting, f.eks. "nødstop" hvis hunden er ved at løbe ud på en vej o.lign., så det er en god ting at lære sin hvalp.

 

2: Gør som en anden hund ville gøre: Gå væk fra ham når han humper Jer.

 

Som en anden allerede har skrevet, har det hverken noget med sexualitet eller dominans at gøre, men er simpelthen en fase som alle hvalpe gennemgår. Det kan dog udvikle sig til en dårlig vane, hvis det ikke bliver taget i opløbet.

Link til indlæg
Del på andre sites

men kan også træne ja/nej ved at vise ham en godbid i hånden, når han kigger luk hånden (evt. vend hånden rundt så fladen er nedad)og sig nej, i det øjeblik han vender hovedet væk, så Ja og giv godbid, jo bedre han bliver jo længere trækker du tiden med at sige ja, altså så han kigger væk i længere tid, timing er alt i ja/nej øvelser.

 

Og/eller evt. gå væk fra ham lige straks han ligger han til det. Og ros ham så hvis han kommer hen søger kontakt på en positiv måde, ved at sætte eller søge øjenkontakt evt.

 

Så ville det måske også være en go ide at træne lidt øjenkontakt øvelser, det kan bruges i rigtig mange situationer, såsom når/hvis han trækker på gåture, hilse situationer ect.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg været ved at læse lidt rundt på nettet.. og det jeg støder på mange der skriver er at det rent faktisk er et begyndende dominans gén der nærmest træder i kræft.. for at finde ud af hvor langt den kan gå...

 

ja/nej og forslagende til at teste det lyder absolut heller ikke som nogen dum idé... tror jeg skal have tænkt nogle flere ting ind i de øvelser....

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg været ved at læse lidt rundt på nettet.. og det jeg støder på mange der skriver er at det rent faktisk er et begyndende dominans gén der nærmest træder i kræft.. for at finde ud af hvor langt den kan gå...

 

Det er forældet viden, men mange tror desværre stadig på det. Det stammer fra 60/70'ernes sorte hundeskole, hvor man regnede alt om i hakkeorden og dominans.

 

Din hvalp har ingen bagtanker med det han gør. Det er bare en instinktiv handling.

 

Hvis du har lyst til at læse lidt om nutidens tilgang til træning og hundepsykologi, vil jeg anbefale bogen "Don´t Shoot the Dog" af Karen Pryor.

Jeg har set at flere har nævnt Anders Hallgren, og det er helt klart også en alternativ metode, men måske lidt for alternativ for nogle af os ;)

En anden god bog, som efter min mening bør være i et ethvert hjem med hund er "Hundesprog" af Roger Abrantes. Den er fuld af gode præcise forklaringer på hvad det betyder når hunde gør forskellige ting.

 

ja/nej og forslagende til at teste det lyder absolut heller ikke som nogen dum idé... tror jeg skal have tænkt nogle flere ting ind i de øvelser....

 

Nu ved jeg jo ikke hvad du mener med at tænke flere ting ind i øvelserne, men du skal passe på ikke at gøre tingene så komplicerede, at din hvalp ikke kan forstå hvad der forventes af ham.

Hunde har det, ligesom små børn, bedst med simple enten/eller valg :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ahh.. jamen det med at tænke flere ting ind i det var såmænd ikke men beblik på kompleksitet...

 

Det var bare for at have et par forskellige ting at kunne øve med hunden hvor den vidste hvad 'NEJ' betød....

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har ikke læst hele tråden.

 

jeg kan ikke helt forstå vofer du ikke vil lade ham kasterere

skal han bruges til avel vis ja så start med af få ham kåret /avelsgodkent.

og nej jeg mener hellerikke af kastration er en god løsning.

der finnes et utal af måder men som udgangs pungt har hanhunde et hoved for meget. vis det var min hund ville jeg som du selv er inne på

sige et klart og tydligt nej når han er ved af gøre afset til det.

grand danois er meget modtalige over for din kropsholdning.. han forstår dit tonefal og din krops

holdning, og det skal siggert siges en del gange før det siver in

på lystavlen.

 

jeg vil dog fraråde dig på det kraftigeste af bruge fygsisk afstraffelse

da hunden kan tage skade sygisk i en sådan grad af det er en uopretlig skade.

 

men det ved du seggert i forvejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...