Hop til indhold

Skal/skal ikke - race og hvornår??


Tonks
 Share

Recommended Posts

Min f¢rste hund lever i bedste velgående, så jeg beh¢ves skam ikke mindes :mrgreen: Og jeg har set tilpas mange hunde til at se at hun ER noget særligt.... jeg har jo to mere, og de er altså "bare" hunde ;-)

Din skrivestil kan ikke rigtigt bringe mit pis i kog, jeg giver jo bare min version, g¢r mig ikke til dommer over hvorvidt man ud fra et fra entusiastisk skrevne linjer kan redeg¢re for hvorvidt en person er egnet eller ikke til at tage ansvaret for en hund.

 

Og der er du så væsentligt heldigere stillet end jeg er :megaked: Selv om jeg nu heller ikke var i tvivl mens han var i live :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 244
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tanten: det finder jeg ud af hvis det sker...jeg tager altså ALDRIG sorgerne på forskud.

 

Hvis jeg en sjælden måned hvor jeg har skulle betale fx. licens eller lignende ikke lige har så meget at rutte med sidst på måneden så er det ikke jordens undergang.

 

Min mormor låner mig gerne lidt penge og banken har også været hjælpsomme.

Og nu er det jo kun 3 år jeg skal studere når jeg får hunden.

Så skal vi ikke vente med worst case scenario indtil der rent faktisk sker noget ;-)

 

man skal heller ikke tage sorgerne på forskud - men jeg syntes man skal tænke over at det er et levende væsen som kræver noget af ens økonomi og tid man anskaffer sig.

 

Og som alm. skatteborger ville jeg da syntes du rutter med mine penge hvis du springer fra din uddannelse, enten fordi hunden tager for meget af din tid eller du bliver nødt til at arbejde fuldtid for at kunne finansere hele dyreholdet ;-) Lidt pjat er der også i dette - men også alvor. Jeg ville da også syntes det er møghammernde ærgeligt for dig hvis det skulle ske.

 

Det at holde hund koster faktisk en del. Jeg har feks selv siden August måned brugt omkring 16.000-18.000 kr på min hund og fået lige knap 10.000 kr tilbage fra forsikringen. Det er ikke allergi, men uheld og rettelse af gamle skader.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tanten: det finder jeg ud af hvis det sker...jeg tager altså ALDRIG sorgerne på forskud.

 

Hvis jeg en sjælden måned hvor jeg har skulle betale fx. licens eller lignende ikke lige har så meget at rutte med sidst på måneden så er det ikke jordens undergang.

 

Min mormor låner mig gerne lidt penge og banken har også været hjælpsomme.

Og nu er det jo kun 3 år jeg skal studere når jeg får hunden.

Så skal vi ikke vente med worst case scenario indtil der rent faktisk sker noget ;-)

 

 

Jeg er på kontanthjælp og det kan godt løbe rundt for mig (har et rådighedsbeløb på ca. 2500-3000,- pr. måned til mad, telefon, tøj, dyrlæge, hundelækkerier osv. også har jeg ligesom dig en sød og gavmild familie )

Herr flick mangler ihvertfald aldrig noget - hvilket også kan ses på ham i perioder :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, for du skrev, at du hverken ville have børn eller hund med moderbindinger, så det er jo en sammenligning, som ikke helt holder. :-)

 

Hunde er komplet uinteresseret i menneskesex, så det er ikke noget problem ;-)

 

Nøhh de er ikke...min gamle hanhund var vældig interesret i "hvad mon det er de laver?" og DET er altså distraherende lol - så der blev døren lukket :mrgreen:

Beauty er helt udelukket fra soveværelset, men hun har sin seng lige uden for døren og det er hun så vældigt tilfreds med, så kan vi ingen steder gå uden hun opdager det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg havde godt nok svært ved at se det sjove, men lige mht. Futte har jeg nok heller ikke ret meget humor :megaked: Og så er jeg nok ved at være lidt træt af DKWiecherts udladninger sådan generelt :roll: Jeg kan ikke forstå at det kan være så svært at skrive ordentligt til folk :confused:

 

Man skal ikke kaste med sten når man selv bor i glashus. Du (og jeg selv) kan skam også komme med nogle rimelig kontante og hårde indlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Potil: præcis ;-) og jeg har faktisk mere at råde over når jeg arbejder i zoo...det er kun udenfor sæson det kniber med at få det til at løbe rundt, fx i december med julegaver osv.

Det er jeg da vel ikke den eneste der har oplevet ;-)

 

Tanten: Jeg hopper ikke fra min uddannelse, hvis det værste skulle ske så tager jeg et midlertidigt lån og betaler tilbage så hurtigt jeg kan ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal ikke kaste med sten når man selv bor i glashus. Du (og jeg selv) kan skam også komme med nogle rimelig kontante og hårde indlæg.

 

Absolut :mrgreen: Jeg vil dog mene at jeg (og du for den sags skyld, når du nu er blevet blandet ind i det) har en noget mere sober skrivestil end den Wiechert ligger for dagen :engel: Jeg har f.eks. ikke for vane at kalde mine meddebattører for div. grimme ting, hvilket også var grund til at jeg ikke ville svare på hans indlæg, for det havde ikke været for småbørn :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har forsøgt at lave en liste over månedlige ting der kunne tage på ens budget.

 

Men kan ikke komme på ret meget...vil i hjælpe lidt (ikke dyrlæge, det er ik en fast md. udgift)

 

Hvor meget spiser sådan en mellem hund på en måned?? mere end 12kg foder??

 

For det er altså det eneste jeg kan se som en md.lig udgift (ud over evt. træning)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du b¢r hver måned sætte penge ind på en konto mærket "dyr"... til dyrlæge (n¢dssituationer osv).. jeg satte 1000 kroner ind om måneden, men jeg har også 3 hunde og 2 katte. Hvis jeg kunne undgå det, brugte jeg slet ikke pengene ved dyrlægen, men lod dem stå i banken, og betalte regningen af "egen lomme" så at sige.

Der skal være penge til leget¢j, nogle hunde er meget destruktive med deres ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har forsøgt at lave en liste over månedlige ting der kunne tage på ens budget.

 

Men kan ikke komme på ret meget...vil i hjælpe lidt (ikke dyrlæge, det er ik en fast md. udgift)

 

Hvor meget spiser sådan en mellem hund på en måned?? mere end 12kg foder??

 

For det er altså det eneste jeg kan se som en md.lig udgift (ud over evt. træning)

 

 

Foder er afhængig af race og aktivitetsniveau.

 

Dyrlæge ER en månedlig udgift. I alfald hvis man lægger penge til side til det hver måned. Jeg lægger en 400 kroner til side i måneden, + sygeforsikring. Både livrem og seler tror jeg.

 

Ansvarsforsikring

 

udgifter til træning, herunder kontingent, træningsgrej hvis man vil have noget, godbidder (kan tages af foderet, det gør jeg) og diverse)

 

Transport til og fra træning og andre aktiviteter. Stooort beløb ved mig, ikraft af markprøvehalløj, og visitter som følge af interessen, over hele landet.

 

Vil anbefale at oprette en budgetkonto, hvor der automatisk sættes et bestemt beløb overpå hver måned. Herunder også et par hudnrede kroner om måneden til at dække ansvar og sygeforsikring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sygeforsikring skal du også tælle med. Man betaler den godt nok kun én gang om året, men det kan være smart at lægge lidt til side til det hver måned. Den koster ca. 1200-1500 kr. om året, så det er altså godt 100 kr. om måneden.

 

Så er der klipning/trimning, hvis du vælger en hund med en pels, der kræver dette. En trimning af en lille hund koster ca. 600 kr., og det skal gøres ca. 3 gange om året.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har forsøgt at lave en liste over månedlige ting der kunne tage på ens budget.

 

Men kan ikke komme på ret meget...vil i hjælpe lidt (ikke dyrlæge, det er ik en fast md. udgift)

 

Hvor meget spiser sådan en mellem hund på en måned?? mere end 12kg foder??

 

For det er altså det eneste jeg kan se som en md.lig udgift (ud over evt. træning)

 

Sygesikring/ansvarsforsikring

evt medicin

evt uforudsete dyrlægeregninger

evt klipning/trimning

godbidder/gnaveben o.l.

legetøj

snore/seler/halsbånd/skåle osv af alt muligt gear der jo skal udskiftes af og til (og så ikke et ord om det der shoppegen som Nollike vist nævnede :oops:)

 

og så alt det løse... de der poser alle hundeejere altid færdes med, nyt tøj til dig selv (HVORFOR slides det så hurtigt når der er hund i huset? :mrgreen:), transport osv

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, men det med at lægge til side er jo ikke KUN til dyrlæge, det er jo også til hvis hunden gør skade på et eller andet og jeg skal erstatte det ;-)

 

Ja, sygeforsikringen har jeg tjekket. 1237kr ca. hos tryg og det er jo kun 1 gang om året.

 

Jeg mener mere sådan rent månedligt

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, men det med at lægge til side er jo ikke KUN til dyrlæge, det er jo også til hvis hunden gør skade på et eller andet og jeg skal erstatte det ;-)

 

Ja, sygeforsikringen har jeg tjekket. 1237kr ca. hos tryg og det er jo kun 1 gang om året.

 

Jeg mener mere sådan rent månedligt

 

Har du undersøgt om den er livslang? Det er ret vigtigt, det er surt at blive smidt ud når hunden har opnået en vis alder, det er som regel der problemerne opstår :cry:

 

Og så skal du være opmærksom på, at hvis du vælger en ældre hund, om den overhovedet kan blive sygeforsikret. Der er en aldersgrænse, nogle har 4 år andre 6 år og da skal der foreligge en sundhedsattest fra dyrlægen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sygesikring/ansvarsforsikring

evt medicin

evt uforudsete dyrlægeregninger

evt klipning/trimning

godbidder/gnaveben o.l.

legetøj

snore/seler/halsbånd/skåle osv af alt muligt gear der jo skal udskiftes af og til (og så ikke et ord om det der shoppegen som Nollike vist nævnede :oops:)

 

og så alt det løse... de der poser alle hundeejere altid færdes med, nyt tøj til dig selv (HVORFOR slides det så hurtigt når der er hund i huset? :mrgreen:), transport osv

 

ja godbidder og legetøj ser jeg ikke som en fast udgift...det er sådan noget der ikke er ret dyrt og man ik kan lade være med at købe af lyst :5up:

 

psstt. det var DKW og ik Nollike :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror jeg har luret hvilke udtalelser, der gør at folk bliver usikre på om det er på nuværende TS bør anskaffe hund.

 

Eksempelvis at kærligheden til en specifik race er på baggrund af udseendet, at visse måneder, eks. hvor der skal betales licens, bliver hårdere end andre etc. Af ren dovenskab har jeg ikke klippet og citeret, men det er nogenlunde sådan det står.

 

Hvad man bare hurtigt overser er, at TS et andet sted skriver, at hun har læst indgående om hver race hun har mødt, hun har syntes har set interessant ud. Så jeg tillader mig at tro på, at det betyder at kærligheden til tibben også er forankret i hvad der er læst om den.

 

Mht. at nogle måneder kan være hårdere end andre, tænker jeg naturligvis straks: læg et budget, og gør brug af en budgetkonto. Lad være med at være afhængig af andres godhed, og vha. budget bliver alle måneder lige hårde... Indtil jeg kommer i tanker om, at der sgu da stadig er nogle af mine regninger, der ikke er tilmeldt PBS, og her efter x antal år, stadig kan overraske mig hvert halve år.

 

Måske er det fordi jeg selv har en søster på 21, der på samme måde lever fra hånden til munden - og alligevel altid lander trygt og sikkert på begge ben, at jeg tænker der også er noget misundelsesværdig ved denne naivitet. Hvis det ikke går ud over hund eller andre vel og mærke!

 

Jeg var på ingen måde bedre selv, da jeg fik hund. Tror jeg ikke i hvert fald. Som nævnt var også jeg på SU, og tror ikke jeg gav det mange andre fremtidstanker end "det kommer til at gå uanset hvad". Min hund har altid haft førsteprioritet, og ville også, som andre kan fortælle om, vælge hende før eks. en kæreste. Ingen skulle komme og stille mig et ultimatum omhandlende min hund.

 

Der er INGEN tvivl om, at jeg i dag er meget bedre stillet i mit hundekøb og ejerskab. Alt er på plads, og alting ser fint ud på papiret. Men hvorfor økonomi skal være afgørende for om hundehold er en god plan, er jeg ikke helt sikker på jeg tilslutter mig.

 

Igen - har stadig ikke læst hele tråden, men har fulgt med siden jeg selv postede i den. Og der er nogle ting TS skriver, der også kan falde mig for brystet, skønt der også er nogle aktive valg, der tyder på en vis tanke omkring vigtigheden af eks. netværk når man har hund. Men er ikke sikker på at det skyldes andet end en passioneret person, der skriver hurtigere end hun tænker - og måske ikke er helt god til at få sin mening i gennem på skrift.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja godbidder og legetøj ser jeg ikke som en fast udgift...det er sådan noget der ikke er ret dyrt og man ik kan lade være med at købe af lyst :5up:

 

psstt. det var DKW og ik Nollike :rolleyes:

 

Ok, det er nok bare min hund der har nogle dyre vaner i godbidder og legetøj, for det er i hvert fald ikke mig, der bruger aaaalt for mange penge på det. :engel:

 

Okay DKWiechert siger vi så. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nollike: jo, det kiggede jeg godt nok på, hunde over 4 år kunne ikke forsikres. Men håber/regner med at det blir en hvalp. Hvis ik så finder jeg et andet sted at forsikre den.

 

Om den er livslang?? hvad mener du??

 

Hun mener om den gælder hele hundens liv, det er der desværre mange forsikringer der ikke gør.

 

Håber det er okay jeg svarede for dig Nollike. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

mine faste udgifter til bassen er foder, tyggeting, legesager og godbidder... (som jeg umiddelbart kan komme på lige nu)

jeg har ikke sygesikring til ham og jeg sætter heller ikke noget af hver måned - det er der simpelthen ikke midler til, men jeg ved at jeg kan få hjælp af min familie hvis der opstår noget akut :blink:

 

hvad angår transport så har jeg en cykeltrailer til ham som bliver brugt flittigt :mrgreen:

vi var på cykelferie sidste år, bare mig og ham :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Om den er livslang?? hvad mener du??

 

 

Nogle selskaber ophæver automatisk forsikringen når hunden fylder 10 (tror jeg det er), mens andre har livslang.

 

Jeg nåede aldrig at få sygeforsikring på min den gamle, hvilket er for sent med hendes alder. Har heldigvis ikke manglet den (eller det har jeg sikkert hvis jeg regnede efter, men har været forskånet for uheld og kroniske/længerevarende sygdomme). Minihunden skal jeg dog helt klart have tegnet på!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nollike: jo, det kiggede jeg godt nok på, hunde over 4 år kunne ikke forsikres. Men håber/regner med at det blir en hvalp. Hvis ik så finder jeg et andet sted at forsikre den.

 

Om den er livslang?? hvad mener du??

 

Jeg mente, som Trei pointerede, at den skal vare livet ud :blink: Jeg havde Futte forsikret hos Codan og da han fyldte 10 år (og han blev næsten 14) da fik jeg et brev hvor der lige så godt kunne have stået "tak for pengene, hav det godt" :???: Og det var da han blev rigtig gammel at regningerne begyndte at vælte ind :cry: Så det er vigtigt at få en forsikring som gælder hele hundens liv. Bl.a. er der Dyrekassen Danmark (den bruger jeg) og så Alm. Brand? Den sidste skal jeg nok lige have noget hjælp til, men Ascha er i hvert fald forsikret i den anden som har en lidt lavere selvrisiko men også er livslang. Jeg skal på et eller andet tidspunkt have sammenlignet policer så jeg finder ud af hvilken en der er bedst, jeg har bare ikke fået det gjort endnu :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...